Millä rahoilla 18v. täyttävän, kotona asuvan lukiolaisen on tarkoitus elää?
Lapsilisä loppunut vuosi sitten, Kelan minimielatustuki päättyy, opintorahan suuruus 120€ kuussa. Äiti naisvaltaisella matalapalkka-alalla töissä (netto 1800€/kk), perheessä myös toinen lukio-opinnot aloittava lapsi. Asumismenot 1100€/kk, ei asumistukea. Etävanhempi koronan vuoksi työtön, lastenvalvojalla vahvistettu 0-sopimus nuoremmasta.
Esikoinen ei terveydentilansa vuoksi pysty käymään opiskelun ohella töissä. Miten tulla toimeen? Pitääkö käytännössä ottaa jo toisella asteella opintolainaa?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisillä, jotka tottakai säästetty sille kuten kuuluuki.
Ei niitä kuulu säästää lapselle.
Ei tietenkään. Eihän ne sille lapselle kuulu. Paras ostaa vaan kaljaa 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiokirjoja löytyy erittäin hyvin käytettynä edullisesti. Kaikki mikä ei ole pakko olla diginä, käytettynä.
Ja selvittäkää ihmeessä sossusta muiden tukien mahdollisuus jos asumistukea ette saaneet.Ei muuten löydy. Jos 27e kirja maksaa käytettynä 20e niin ei ole minun mielestä edullista.
t. tuoreen lukiolaisen äiti
No lukiolaisen äiti olen minäkin ja tänä syksynä olen maksanut 10-20e/kirja. 20e olen maksanut lähtöhinnaltaan kalliimmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No herrajumala, tuossahan on jo tukiakin vaikka kuinka!
Niin siis 120€ opintorahaa, joka ei kata kirjakustannuksia?
Eikö ole hakenut oppimateriaalitukea? Se on kirjoja varten.
Opintoraha on 150€ (ei 120€).
Ja se oppimateriaalien sisältyy jo tuohon 150€.
Eli 100€ opintoraha + 50€ oppimateriaalilisä = 150€
Vastaavissa tapauksissa olen kuullut, että hyvin elää opintotuella. Työssäkäyntihän tosiaan helpottaisi tilannetta, mutta ymmärrän ettei se eri syistä aina käy.
Saattaa olla nuorten työllistyminen muutenkin nykyisin vaikeampaa. Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta tienasin tuon ikäisenä menoihini käymällä töissä kesäisin ja muillakin lomilla, piristi, antoi itseluottamusta ja lisäsi opiskeluhaluja. Osa töistä tuki myöhemmin jatko-opintojen kesätöihin pääsyä ja sitä kautta uran alkua valmistuttuani.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä kirjoja joka kuukausi osteta 120e on lukukaudessa 1200e kyllä sillä ostaa kirjat.
Huoh
Kyllä mutta se 120€ raha ei kata ELINKUSTANNUKSIA eikä KORVAA MENETETTYÄ läpsilisää (yh-korotuksineen 160€/kk/lapsi), elatustukea (minimissään 160€/kk/lapsi) jne.
Oletteko te todella näin t y h m i ä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä kirjoja joka kuukausi osteta 120e on lukukaudessa 1200e kyllä sillä ostaa kirjat.
Huoh
Kyllä mutta se 120€ raha ei kata ELINKUSTANNUKSIA eikä KORVAA MENETETTYÄ läpsilisää (yh-korotuksineen 160€/kk/lapsi), elatustukea (minimissään 160€/kk/lapsi) jne.
Tätähän se on kun aikuiset ihmiset ei
A) ymmärrä lukemaansa
B) tiedä/ymmärrä asiasta mitään mutta kommentoi
PS. Sen 18v avustukset (lapsilisä, elatusapu/-tuki, yh-korotukst) tippuu eikä 120e korvaa mitenkään näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh
Ei lapsen elatusta voi tukien varaan laskea. Itse ne rahat pitää tienata, mitkä lapseen menee. Perheen talous on liian tiukalla, jos noita pieniä tukia edes huomaa missään. Ja tosiaan jo syntymästä asti on tiedossa ne kalliit teinivuodet, että jos on pienituloinen niin siinä on sellaiset 16 vuotta aikaa säästää.
Ap, onko sinulla mahdollisuus ottaa hieman lisätöitä tai keikkatöitä nykyisen työn lisäksi? Lapsesi ovat sen verran isoja, että satunnainen lisääntynyt työmäärä tuskin olisi ongelma (pärjäävät varmaan jo keskenään). Entä onko muutaman vuoden lainavapaa tai pienennetty lainanmaksuerä mahdollista? Sadan tai kahdensadan euron vähentyneet kulut riittäisivät helpottamaan arkeanne. Kannattaa myös selvittää mitä avustuksia koulunkäyntiin ja kirjoihin voi saada eri järjestöiltä tai yhteisöiltä, ettei kaikkea välttämättä tarvitse hankkia itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiokirjoja löytyy erittäin hyvin käytettynä edullisesti. Kaikki mikä ei ole pakko olla diginä, käytettynä.
Ja selvittäkää ihmeessä sossusta muiden tukien mahdollisuus jos asumistukea ette saaneet.Ei muuten löydy. Jos 27e kirja maksaa käytettynä 20e niin ei ole minun mielestä edullista.
t. tuoreen lukiolaisen äiti
No lukiolaisen äiti olen minäkin ja tänä syksynä olen maksanut 10-20e/kirja. 20e olen maksanut lähtöhinnaltaan kalliimmista.
Se on hienoa, täällä ei löydy kympin kirjoja.
Mitä se etävanhemman nollasoppari elättämiseen liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Eihän ne sille lapselle kuulu. Paras ostaa vaan kaljaa 18 vuotta.
Kaljaa? Ihan kuin ei olisi muuta ku8n kalja tai säästää rahat lapselle. Oot kyllä harvinaisen yksinkertainen ihminen.
Mun 18 vuotta täyttänyt abi haki opintorahaa. En tiedä vielä saiko.
Muuten me maksamme kaiken. Hän on kyllä hyvä etsimään oppimateriaalit halvalla. Esim nyt lukee kirjoituksiin lainakirjoila.
Ruokaan menee rahaa kodka halutaan että syö terveellisesti.
Matkat on nyt halvat kun on etäopiskelussa.
Kännykkä ostettiin firmalle ja hiuksensa leikkasin ja värjäsin minä.
Tein myös vanhojen tansseihin puvun.
Nuorempi lapsi käyttää tän vanhemman vaatteet loppuun. Silmälääkäri ja lasit on hänellä isoin menoerä. Hän saa bussilipun kaupungilta nyt ysillä. Ens vuonna on toivottavasti maksuton toinen aste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljaa? Ihan kuin ei olisi muuta ku8n kalja tai säästää rahat lapselle. Oot kyllä harvinaisen yksinkertainen ihminen.
Itse olet kun et tajunnut kärjistystä. Mutta mitä väärää on säästää lapsilisät sille lapselle myöhempään käyttöön? Miksi sillä pitää ostaa toppapukuja ja lenkkareita, mutta ei saa rahoittaa esim lukiokirjoja tai autokoulua? Kyllä minulla oli rahaa ostaa se toppapuku kun lapsi oli pieni, mutta nyt kun kulut hänestä ovat paljon suuremmat ja lapsilisän maksu on loppunut, ei minulla ole varaa rahoittaa hänen opiskelua toisella paikkakunnalla, autoa tai autokoulua. Kätevää, jos siihen on säästänyt lapsilisät. Lapselle ne menevät.
Paikallisesta diakoniatoimistosta voi pyytää diakoniatyöntekijä tekemään hakemuksen avustuksesta opiskelukustannuksiin Tukikummit säätiöltä.
Eikö isä voi venyä? Siis yhtään. Onko isän puolen sukulaisia jotka auttaisi?
Miksi etävanhemman kanssa 0-sopimus jos ei osallistu millään tavalla?
Voisiko pyytää edes vähän apua isovanhemmilta?
Olisiko mitään myytävää? Vanhoja harrastus välineitä, vaatteita, vanhat oppikirjat nuoremman jälkeen?
Marjoja voisi kerätä ja myydä verottomasti. Moni ilmoittelee netissä myyvänsä keräämiään mustikoita, puolukoista, sieniä...
Punalaputetut ruoat. Vaatteita kirpputorilta.
Vierailija kirjoitti:
Oppimateriaalilisä, oletteko hakeneet? Jos isä ei maksa alle 18-vuotiaasta elatusmaksua, Kela maksaa elatustuen.
Ettekö te todella ymmärrä asioista yhtään mitään.
Nyt ole kyse mistä rahaa silloin, kun lapsi 18v.
Silloin ei saa elatustukea.
Eikö teill' muilla mene hermo kun porukka niin saatanan tyh mää.
Mulla menee, se on moro.
Minä oon myynyt kaapeista ka varastoista kaikenlaista ylimääräistä. Ihmeesti on kelvanneey vanhat koirien sadetakitkin. Lottovoitto on ollwet vanhat rottinkikalusteeni joista sain monta sataa.
Meillä tytöt olivat ilta- ja viikonlopputyössä heti kun lapsilisät loppuivat. Siitä huolimatta kirjoitukset menivät hyvin.