17 vuotiaiden autoilu lähtenyt täysin lapasesta
Tänään jo kaksi 17 vuotiaiden aiheuttamaa liikenneturmaa.
Ja jatkuvasti tietoja törkeistä ylinopeuksista ja liikenteen vaarantamisista.
Asialle tarttis varmaan tehdä jotain ja nopeasti.
Kommentit (68)
Minä sitä ihmettelin, että mikä tämän päätöksen takana oikein oli!
Kaikki tietävät, että tuossa iässä ei olla älyn ja harkintakyvyn huipulla. Ja mitä hyötyä siitä on kenellekään, että ajokortin voi saada vuotta aikaisemmin. Millä tätä lakimuutosta perusteltiin? Jollain ministerillä oli 17-vuotias lapsi siihen aikaan vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ero on yleensä ottaen miesten ja naisten välillä. Eli miesten autoilulle tarvitsisi tehdä jotain. Nuo 17v onnettomuudetkin ovat poikien aiheuttamia.
Ei ole kaikki poikia kyllä on tytötkin törttöilleet.
No ei kaikki törttöilyt liikenteessä ole myöskään 17v kuskien tekemiä, ei edes itse asiassa kovinkaan iso osa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Alla olevassa ylen uutisessa kerrotaan että kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on 80% miesten tekemiä ja rattijuopumuksista 95%. Eli pitäisi varmaan miesten kortin saamiselle laittaa tarkemmat rajat.
https://yle.fi/uutiset/3-10274373
Toimitaan näin jos naiset lupaavat oppia ajamaan liikenneympyrässä.
Vierailija kirjoitti:
Kännissä ja huumeissa ajavat "aikuiset" ovat suurempi riski kuin 17. vuotiaat.
Eli kun jokin on jo iso riski niin sinusta tilanne paranee sillä että luodaan vaan uusi pienempi (ja varsinkin täysin turha) riski päästämällä 17-vuotiaat auton rattiin?!
Lisäksi kännissä ja huumeissa ajo onnistuu myös 17-vuotiailta eli ovat tuplariski verrattuna aikuisiin.
En ole yllättynyt, kun näkee miten nää kaahailee mopoillaan jalkakäytävillä.
Miksi meno olisi erilaista autotiellä.
Täällä maalla pojat törttöilee traktoreilla. Niitä ostetaan ihan vaan hupikäyttöön kun saa traktorikortin. Niihin viritellään lisävaloja ja musiikkilaitteita. Sitten on hauskaa lähteä kaahaamaan postilaatikoita nurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ero on yleensä ottaen miesten ja naisten välillä. Eli miesten autoilulle tarvitsisi tehdä jotain. Nuo 17v onnettomuudetkin ovat poikien aiheuttamia.
No ei kaikki törttöilyt liikenteessä ole myöskään 17v kuskien tekemiä, ei edes itse asiassa kovinkaan iso osa.
No se nyt tästä vielä puuttuisikin että olisivat se isoin osa, kun suurin osa kuskeista on muita kuin 17-vuotiaita.
Muutenkin jännä, että ikinä koskaan milloinkaan ei kenenkään perzeilyt ole ongelma, koska aina löytyy joku joka perzeilee enemmän/pahemmin ja johon pitää ennemmin puuttua. Mitäs jos jatkossa toimitaankin toisin päin eli tyvestä latvaan ja poistetaan ekana niiden pienimpien perzeilijöiden mahdollisuudet jatkaa harrastustaan..
Itse tiedostan että olisin surkea kuski joten en aio koskaan hankkia korttia. Näin säästyy kaikkien hermot ellei jopa henki.
N29
Kiitos Keskusta tästäkin. Äänestäjät kiitti jo näistä tolloiluista eduskuntavaaleissa kun kannatus romahti, mutta silti tuo sama sakki on taas hallituksessa maata tuhoamassa.
Äänestäminen tosiaan kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedostan että olisin surkea kuski joten en aio koskaan hankkia korttia. Näin säästyy kaikkien hermot ellei jopa henki.
N29
Olet harvinaisen fiksu, kiitos siitä.
Ammattikuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kun katsotaan 17-v kuskien määrää ja sitä kuinka paljon heille on sattunut onnettomuuksia, on heidän suhteellinen osuutensa suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 % ollut poikia, törkeissä ilmeisesti kaikki.
Mitä muutakaan tekemistä tuon ikäisillä on syrjäkylillä joista kaikki on lakkautettu ja lopetettu.
Älyttömintä että kaikkia tietyn ikäisiä, sukupuolisia tai rotuisia kohdellaan joidenkin ongelmia aiheuttavien yksilöiden perusteella yhtenäisenä joukkona ja halutaan vaikuttaa näiden elämään vain ulkoisten ominaisuuksien perusteella. Tiettyä syrjimistä tässäkin keskustelussa siis.
Ollaan niin huolissaan yksityisautoilun haitoista, että kaikki mahdollinen veronkorotus on tarpeen työmatkaliikennettä haittaamaan. Ristiriitaista, että samaan aikaan oikein poikkeusoloihin kiirehtimään teinien pääsyä rattiin antamalla hormonimyrskyiselle nuorelle ajolupa.
Menkööt hekin joukkoliikenteellä, mopolla tai vanhemmat kuskatkoon jos on pitänyt peräkorpeen muuttaa. Ne on niitä valintoja, kaikkea ei voi saada. Mutta muiden turvallisuutta ei saa riskeerata näiden perheiden vuoksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen törttöily on liikaa ja varsinkin kun näiden törttöilyt järjettömien ylinopeuksien kanssa on täysin tahallisia tekoja. Vahinkoja sattuu kaikille, mutta joku tumpelointi liikkeelle lähdön kanssa liikennevaloista on melkoisen vaaratonta törttöilyä.
Mielestäni kyllä 17v osaa ajaa kunnolla. Mutta kun siihen lisätään kaverit kyydissä - tietää ongelmia. Lähes aina näissä kolareissa on kaverikööri mukana. Pitää alkaa näyttämään ja kaverit yllyttää. Eli harvemmin yksin ajaessa näitä kolareita syntyy.
Mullakin on mennyt ohi tämä ja nyt yhtäkkiä ajokortin ikäraja onkin jo 17v. Mistä syystä tänä tehtiin? Kiittos jos joku ehtii avata.
Onko linjassa nykyhallituksen ympäristötavoitteiden kanssa, joilla pyritään hillitsemään yksityisautoilua ja tämä selkeästi lisää (vaarallisia) hupiajoja.
Nykyinen hallitus voisi palauttaa iän 18v tai vaikka 20v. Silloin osa jo tottunut käyttämään julkisia opiskelupaikkakunnilla ja vähentäisi korttien hankkimista kun menee omasta pussista eikä vanhempien.
En ole vihreä ja ajan itse autoa (työmatkat maalta kaupunkiin, koska ei vaihtoehtoja), mutta turvallisuuden lisäksi mielestäni pointti tämäkin.
Esim. Alla olevassa ylen uutisessa kerrotaan että kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on 80% miesten tekemiä ja rattijuopumuksista 95%. Eli pitäisi varmaan miesten kortin saamiselle laittaa tarkemmat rajat.
https://yle.fi/uutiset/3-10274373