Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö esimiehelle ilmoittaa sairaus kun ilmoittaa poissaolosta?

Vierailija
29.10.2013 |

Meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella. Jos siis soitan aamulla pomolle ja ilmoitan olevani sairas ja poissa esim 2 päivää, niin onko minun ilmoitettava mikä sairaus minulla on, esim. flunssa?

Yksi työntekijä meillä olis sitä mieltä, että tarvii koska esimies päättää sen mukaan onko palkallinen vai palkaton saikku. Itse olen sitä mieltä ettei tarvitse ja esimies voi (jos epäilee väärinkäyttöä) passittaa minut lääkärille hankkimaan todistus.

Työpaikan oheistuksista ei löydy selkeää mainintaa asista.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärrä miksi sä halua kertoa pomollesi, että sulla on flunssa?

Vierailija
2/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa. Jos vaikka alkuraskaudesta on helvetillinen pahoinvointi niin ei kai syytä ole pakko kertoa? Minä en ainakaan kertoisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä siis ettei tarvitse kertoa enkä siis myöskään halua kertoa. Työkaveri siis aivan eri mieltä. Mielestäni se ei kuulu mun pomolle miksi olen pois. Jos jatkuu yli sen 3 päivää, niin saahan se sen kumminkin tietää kun sillon pitää se todistus tuoda.

ap

Vierailija
4/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä nyt jotain sentään sanoisit, että on huono olo ja et voi tulla töihin tjms?

Vierailija
5/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sellainen sääntö, että esimies voi myöntää 3v sairauslomaa flunssiin ja vatsatauteihin. Kaikki muut tapaukset ohjataan lääkärille ja tämä harmittaa etenkin migreenistä kärsiviä. Eli aina vaan lääkärin paperia noutamaan.

Vierailija
6/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:20"]

Kai sinä nyt jotain sentään sanoisit, että on huono olo ja et voi tulla töihin tjms?

[/quote]

Sanon, että olen sairaana ja olen poissa esim 2 päivää. Miksi pitäisi sanoa muuta?

Vierailija
7/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin olla se pomo. Ei minua kiinnosta, minkä vuoksi olette poissa, eikä sitä tarvitse kertoa minulle.

Palkalliset vapaat ovat eri asia, eli niihin pitää olla asiallinen syy. Sairaus on sellainen siinäkin tapauksessa, että ei ole lääkärintodistusta. Jos poissaolosta ilmoittava työntekijä ei ilmoita olevansa sairaana = syytä palkalliseen vapaaseen, saa olla minun puolestani palkattoman vapaan. Omapa on valintansa jos ei halua kertoa minulle syytä.

Vierailija
8/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä esimiehelle, mutta työnantajalle tai jollekkin hänen edustajalleen se syy on kerrottava, jotta tiedetään että kuuluuko siitä maksaa sairausajan palkkaa vai ei.

Vierailija
9/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:28"]

Minä voisin olla se pomo. Ei minua kiinnosta, minkä vuoksi olette poissa, eikä sitä tarvitse kertoa minulle.

Palkalliset vapaat ovat eri asia, eli niihin pitää olla asiallinen syy. Sairaus on sellainen siinäkin tapauksessa, että ei ole lääkärintodistusta. Jos poissaolosta ilmoittava työntekijä ei ilmoita olevansa sairaana = syytä palkalliseen vapaaseen, saa olla minun puolestani palkattoman vapaan. Omapa on valintansa jos ei halua kertoa minulle syytä.

[/quote]Ei sairaus ole aina sellaista että siitä saa palkallista poissaoloa. Joten ainakin teorissa työnantajalla täytyy olla sairauden syy tiedossa.

Vierailija
10/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän minä tiedän, että olen yksinkertainen ja tyhmä kuin saapas, mutta sen harvan kerran, kun olen ollut flunssassa tai mahataudissa, niin kyllä minä sen olen sanonut suunnilleen ensi sanoikseni, kun olen soittanut esimiehelle. Sitten jos on jotain pahempaa, niin lääkäri on usein kysynyt, pannaanko syy suomeksi vai numeroin, ja tilanteen mukaan olen sitten valinnut toisen. On sairauksia ja vaivoja, joita ei halua kaikkien tietoon. Ja kaikki esimiehet eivät osaa pitää suutansa kiinni, vaan löpisevät sivu suunsa.

Vierailija
11/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo saa päättää saako olla ne kolme päivää ilman todistusta pois. Silloin on luonnollisesti kerrottava miksi on pois.

Jos et halua kertoa niin käy heti hankkimassa se lääkärintodistus ja kerro pomolle, että olet saikulla ja toimitat todistuksen.

Vierailija
12/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerro, mikä sairaus ja sanoo, että ei tuo lääkärintodistusta, niin se on palkaton loma. Esimiehen täytyy tietää syy, jotta hän voi puuttua esim. vääriin työtapoihin.

Vierailija
13/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:36"]

Meillä pomo saa päättää saako olla ne kolme päivää ilman todistusta pois. Silloin on luonnollisesti kerrottava miksi on pois.

Jos et halua kertoa niin käy heti hankkimassa se lääkärintodistus ja kerro pomolle, että olet saikulla ja toimitat todistuksen.

[/quote]

Ei mun pomolle kuulu onko mulla flunssa (no, sen kyllä kuulee jo äänestä) vai menkkakivut. En halua pomolleni kertoa menkkavaivoistani jotka melkein joka kuukausi kaataa mut sänkyyn. No, täytyy kokeilla ensi kerralla kun on menkat, niin soitan pomolle aamulla "x, tässä huomenta. En pääsen töihin koska perse vuotaa verta ja vatsaa kramppaa, oksettaa ja huimaa".

ap

Vierailija
14/37 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:36"]

[/quote]

Ei mun pomolle kuulu onko mulla flunssa (no, sen kyllä kuulee jo äänestä) vai menkkakivut. En halua pomolleni kertoa menkkavaivoistani jotka melkein joka kuukausi kaataa mut sänkyyn. No, täytyy kokeilla ensi kerralla kun on menkat, niin soitan pomolle aamulla "x, tässä huomenta. En pääsen töihin koska perse vuotaa verta ja vatsaa kramppaa, oksettaa ja huimaa".

ap

[/quote]

Kai tiesit, että menkkakivut eivät ole sellainen syy, jonka vuoksi poissaolosta saa palkkaa? Kyseessä ei ole sairaus.

Vierailija
15/37 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olisin kyllä pois jos kivut todella pahat, sain palkan tai en, mutta tyhmempää on hirveissä kivuissa mennä jonnekin moneksi tunniksi.

Vierailija
16/37 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menkkakivut on niin pahat että joutuu olemaan pois töistä kyseessä voi olla sairaus eli endometrioosi.

Vierailija
17/37 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esimies tarkistaa ne ICD-kooditkin, sillä osa saikuista on palkatonta. Tällöin todistus haetaan sen takia että ei tule luvatonta poissaoloa töistä.

Vierailija
18/37 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehelle tai jollekkin muulle työnantajan edustajalle, mikä sitten onkin teidän työpaikan käytäntö.

Jollakin se sairausloman syy pitää olla tiedossa, jotta voi arvioida sen että estääkö sauraustyönteon, tai tarviiko kyseisen sairauden ajalta maksaa sairausajan palkkaa, tai voidaanko järjestää jotain korvaavaa työtä jota voi tehdä sairausaikana.

Vierailija
19/37 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä ettei tarvitse ja esimies voi (jos epäilee väärinkäyttöä) passittaa minut lääkärille hankkimaan todistus.

No etkö sinä juuri tuon todistuksen takia käynyht siellä lääkärissä? Mitä väliä sillä todistuksella, on jos sinun ei tarvitsisi toimittaa sitä työnantajalle?

Tietysti työnantajan tietoon pitää saattaa poissaolon syy. Paha krapula on lääkärin mielestä työkyvyttömyyden aiheuttava syy, mutta se ei ole työnatajalle mikään syy maksaa sairausajan palkkaa.

Vierailija
20/37 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa. Jos vaikka alkuraskaudesta on helvetillinen pahoinvointi niin ei kai syytä ole pakko kertoa? Minä en ainakaan kertoisi!

Ei tarvii kertoa, mutta sitten ei työnantajankaan tarvii maksaa palkkaa. Hae saikkutodistus, niin ei tarvitse itse kertoa syytä. Sillä syykoodillahan sen taudin googlettaa muutamassa sekunnissa.