Pitääkö esimiehelle ilmoittaa sairaus kun ilmoittaa poissaolosta?
Meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella. Jos siis soitan aamulla pomolle ja ilmoitan olevani sairas ja poissa esim 2 päivää, niin onko minun ilmoitettava mikä sairaus minulla on, esim. flunssa?
Yksi työntekijä meillä olis sitä mieltä, että tarvii koska esimies päättää sen mukaan onko palkallinen vai palkaton saikku. Itse olen sitä mieltä ettei tarvitse ja esimies voi (jos epäilee väärinkäyttöä) passittaa minut lääkärille hankkimaan todistus.
Työpaikan oheistuksista ei löydy selkeää mainintaa asista.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
29.10.2013 klo 20:36
Meillä pomo saa päättää saako olla ne kolme päivää ilman todistusta pois. Silloin on luonnollisesti kerrottava miksi on pois.
Jos et halua kertoa niin käy heti hankkimassa se lääkärintodistus ja kerro pomolle, että olet saikulla ja toimitat todistuksen.
Ei mun pomolle kuulu onko mulla flunssa (no, sen kyllä kuulee jo äänestä) vai menkkakivut. En halua pomolleni kertoa menkkavaivoistani jotka melkein joka kuukausi kaataa mut sänkyyn. No, täytyy kokeilla ensi kerralla kun on menkat, niin soitan pomolle aamulla "x, tässä huomenta. En pääsen töihin koska perse vuotaa verta ja vatsaa kramppaa, oksettaa ja huimaa".
ap
Ennen kuin sulla on diagnosoitu niin paha endometrioosi että kyseessä on sairaus ja olet menossa siitä hoitoon, menkkakivut, olivat kuinka kovat tahansa, eivät ole syy palkalliseen sairauslomaan. Valitan.
Vierailija kirjoitti:
Jos menkkakivut on niin pahat että joutuu olemaan pois töistä kyseessä voi olla sairaus eli endometrioosi.
Diagnoosi selviää lääkärin antamasta todistuksesta.
Kyllä se esimies sitten kyselee, jos on tarvetta. Jos et halua kertoa, niin esimies kyllä sitten ilmoittaa, onko palkallista vai ei.
Huonosti on työpaikallasi ohjeistettu sairasloma-asia, jos et tietä miten toimia. Mutta tuo on täysin totta, että kaikki sairausloma ei ole palkallista, eikä myöskään oikeuta edes sairaslomaan. Palkallinen sairausloma edellyttää myös työkyvyttömyyttä. Esim. työnataja voi määrätä tekemään jotain muuta työtä, jos on vaikka sormi poikki, eikä pysty kirjoittamaan tietokoneella. Mutta tässähän ei ollut tietty tällaisesta kyse. Muista myös se, että esimiehelläsi on vaitiolovelvollisuus sairauksiasi koskevissa asioissa, mutta tosiaan myös oikeus tietää, miksi ole poissa. Voit hyvin sanoa, että naistenvaivoja. Harva miesesimies kyselee sen jälkeen enää mitään.
t. henkilöstöpäällikkö
Olet tyhmä kuin saapas.
Tottakai työnantajan edustajalle eli pomollesi sinun pitää kertoa mikä sinua vaivaa. Kaikki sairaus ei todellakaan ole palkallista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sellainen sääntö, että esimies voi myöntää 3v sairauslomaa flunssiin ja vatsatauteihin. Kaikki muut tapaukset ohjataan lääkärille ja tämä harmittaa etenkin migreenistä kärsiviä. Eli aina vaan lääkärin paperia noutamaan.
Oho, kolmen vuoden flunssan vuoksi kannattaisi käydä jo lääkärissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
29.10.2013 klo 20:20
Kai sinä nyt jotain sentään sanoisit, että on huono olo ja et voi tulla töihin tjms?
Sanon, että olen sairaana ja olen poissa esim 2 päivää. Miksi pitäisi sanoa muuta?
Jos tuo on työntantajalle ok ja maksaa sairausajan palkan, niin eihän sulla silloin ele mitään syytä tehdä muuta.
Kaikilla asiat ei vaan ole noin ja moni työnantaja antaa palkatonta vapaata, jos ei ole lääkärin todistusta ja siitä selviä että sairaus on sellainen että siitä maksetaan sairausajan palkkaa.
Työkaverisi on oikeassa ja sinä väärässä.
Mitään ei tietenkään ole pakko tehdä, jos työnantaja ei vaadi.
Työnantaja tivasi, miten voin etukäteen ilmoittaa jääväni sairaslomalle. Kerroin että minulle tehtäisiin toimenpide. Ei riittänyt, piti kertoa abortista. Esimies vastasi että "hyvä".
Lääkäri laittoi 3vkoa sairaslomaa, kun vain kävelin huoneeseen.
Oho, minulla meni pitkälle edennyt raskaus kesken ja kaavittiin, sain 2 päivää sairalomaa, lääkärin mielestä en ollut sairas. En toki ollutkaan, vaikka kävelin pitkin seiniä, kun vuotoa oli ollut niin paljon.
Riippuu ihan työpaikan käytännöistä, riittääkö tieto vasta saikun jälkeen kun työntekijä tuo sairaustodistuksen (vaikka usein todistus suositetaan tuomaan heti ekana saikkupäivänä työpaikalle), vai pitääkö ilmoittaa syy jo puhelimessa. Yleensä on järkevää, että syy ilmoitetaan heti, sillä työpaikalla voi olla käytäntö, että selkäkivuissa ohjataan heti työterveyshuollon erikoislääkärille tai fysioterapiaan. Monia muitakin sairauksia voi olla sellaisia, että edellytetään nimenomaan omassa työterveyshuollossa käyntiä ja jatkotutkimuksia.
Meillä töissä oli henkilö, joka ei suostunut sairauspoissaolonsa syytä sanomaan. Inkkasi vaan puhelimessa, että se on yksityisasia eikä pomolle kuulu. Toi aikanaan sitten saikkulapun palkanlaskentaan, josta palkanlaskija tietysti ohjasi sen esimiehelle palkallisuuden päättämistä varten. No, saikku ei ollut palkallista, sillä syynä oli unettomuus, joka on elämänhallintaongelma. Saikusta olisi maksettu talon käytännön mukaan palkkaa, jos työntekijä olisi sairautensa saikun alussa ilmoittanut niin, että työnantaja olisi voinut ohjata hänet työterveyteen lääkärille ja psykologille. Kun näin ei tehty, sairausajan poissaolo jäi palkattomaksi. Työntekijän valinta.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin olla se pomo. Ei minua kiinnosta, minkä vuoksi olette poissa, eikä sitä tarvitse kertoa minulle.
Palkalliset vapaat ovat eri asia, eli niihin pitää olla asiallinen syy. Sairaus on sellainen siinäkin tapauksessa, että ei ole lääkärintodistusta. Jos poissaolosta ilmoittava työntekijä ei ilmoita olevansa sairaana = syytä palkalliseen vapaaseen, saa olla minun puolestani palkattoman vapaan. Omapa on valintansa jos ei halua kertoa minulle syytä.
Niin, usein esimies ja työnantaja ovat eri instansseja. Meillä esim. työnantaja (kunta) on määritellyt, että esimiehen luvalla voi olla poissa flunssassa, vatsataudissa ja migreenissä. Muista lääkärintodistuksella. Siis palkallisesti.
Teoriassa siis esimiehen ei tarvitse tietää, miksi olen poissa, mutta poissaoloselvitykseen minun tulee kirjata se flunssa, vatsatauti tai migreeni (henkilöstohallntaohjelmaan siis) tai tuoda lääkärintodistus. Jos en tee näin, on se palkatonta. Ja jos esimies epäilee minua, voi hän vaatia minua menemään työterveyteen. Esimiehen ei siis kuulu arvioida terveydentilaani, eikä näin ollen hänelle ole välttämätöntä heti tietää miksi olen poissa. Tuleehan se toki selville myöhemmin. On omalla vastuullani tietää nämä.
Minulla oli myös keskeytynyt keskenmeno, soitin esimiehelle, että minulle on kirjoitettu kaksi päivää sairauslomaa. Todistuksen vein myöhemmin, eikä asiaan mitenkään palattu.
33 lisää vielä, että yleensä kyllä kerron, jos olen esim. flunssassa. Ei ole minulta pois. Mutta pakollista se ei siinä ole.
Kyllä näitä keplottelijoita riittää. Sitten vielä ihmetellään ja maristaan miksi hallitus aikoo muuttaa ensimmäisen sairauspäivän palkattomaksi. Ne alat joissa pöpöt jyllää (päiväkodit, hoitoala) saa kiittää epäreilusta kohtelusta näitä lusmureita, jotka käyttää väärin sairaslomapoissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä keplottelijoita riittää. Sitten vielä ihmetellään ja maristaan miksi hallitus aikoo muuttaa ensimmäisen sairauspäivän palkattomaksi. Ne alat joissa pöpöt jyllää (päiväkodit, hoitoala) saa kiittää epäreilusta kohtelusta näitä lusmureita, jotka käyttää väärin sairaslomapoissaoloja.
Tuosta tuli mieleen työntekijöiden keskinäinen solidaarisuus. Voisikohan saikkupalkan maksamisen järjestää jatkossa solidaarisesti niin, että kaikki halukkaat voisivat liittyä työpaikkansa työntekijöiden omaan keskinäiseen saikkukassaan? Jäsenmaksu määräytyisi tietysti pitkällä aikavälillä kulujen mukaan, alussa liittymismaksu pitäisi arvioida yläkanttiin. Kassasta maksettaisiin kaikkien sen jäsenten tulonmenetys sairauden kohdatessa. Nyt kaikki nämä, joiden mielestä sairauspäiväkarenssi osoittaa epäluottamusta työntekijöitä kohtaan, osoittamaan luottamusta omia työkavereitaan kohtaan liittymällä työpaikan keskinäiseen sairauskassaan! Luottamus on päivän sana.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole keplottelua, että toimitaan sääntöjen mukaan. Eli ei ole esimiehen asia arvioida työntekijän terveydentilaa. Esimiehen luvalla sairastaminen perustuu luottamukseen. Ja jos tätä luottamusta ei ole, on syytä ohjata työntekijä lääkäriin. Ja työntekijän on syytä tietää, millä säännöillä pelataan, eli milloin voi olla pois omalla ilmoituksella.
Se on pelaamista , jos ollaan krapulassa ja kirjataan, että "vatsatauti". Ja se on syvältä. Vastuullisuutta peliin. Onneksi isolla osalla näin onkin.
Vierailija kirjoitti:
No itse olisin kyllä pois jos kivut todella pahat, sain palkan tai en, mutta tyhmempää on hirveissä kivuissa mennä jonnekin moneksi tunniksi.
No nii just, olkoo sit palkka tulematta, itse en voi juuri liikkua niinä päivinä, potkin vain kattoon, menisinkö sitten makaamaan huoneeseeni ja potkimaan kipua pois töissä.
Hirveää kun hiki valuu ja kivut ovat suuret, ei siinä pysty mitään tekemään.
Tietysti syy kuuluu pomolle. Flunsaan vuoksi sairaalle maksetaan sairausajan palkkaa, kun taas kuukautisvaivojen poteminen sängyssä menee palkattomana vapaana.
Esimerkkisi jälkeen ymmärrän miksi sinä et halua ilmoittaa syytä työnantajalle.