Yhden lapsen kanssa oli vielä kiva käydä pyörimässä
kaupungilla, tavata kavereita, vaunulenkkeillä, käydä babybio:ssa, käydä vauvauinnissa, avoimissa päiväkodeissa jne. Harvoin olin kotona, vaan oikeastaan joka päivä olin jossain.
Toisen lapsen saatuani, en todellakaan lähde lasten kanssa kaupungille, jos ei ole pakko. Mielummin ulkoilemme lähimetsissä ja käymme puistossa.
Niin se mielipide muuttuu näköjään. En olisi itsestäni uskonut :D
Kun siis aikoinaan ihmettelin, miksi äidit jäävät kotiin, eivätkä käy missään lasten kanssa. Nyt en käy itsekään ;)
Kommentit (17)
Juu. Aika hankalaa on samalla lailla käydä missääm kun on se leikki-ikäinenkin matkassa... Oli kyl niin ihanaa kun oli vaan se yks vauva. Mutta aika aikaansa kutakin. Ja 2 on paljon vähemmän kuin 3, 4 tai 5!
Ihan kivasti olen päässyt kolmen lapseni kanssa aina kulkemaan, en ole siinä mitään ongelmaa huomannut. Hankin vasta neljä vuotta sitten auton käyttööni, silloin lapset olivat 3, 6 ja 8 vuotiaita. Sitä ennen suhasimme julkisilla ja kävellen kaukanakin kotoa. Nyt lasten kanssa on tosi mukava kulkea paikassa kuin paikassa, he osaavat käyttäytyä kivasti joka paikassa ja meillä on hauskaa yhdessä. :)
Pääsihän sitä, mutta en minäkään siitä nauttinut. Kamalaa sähläystä, pahinta ulkona syöminen.
Lapsia .
Kyllä minäkin liikun yhä kahden pienen lapsen kanssa, mutta huomattavasti vähemmän esimerkiksi kaupungilla kuten vielä yhden lapsen kanssa. Käymme 2-3 kertaa viikossa avoimessa kerhotoiminnassa ja silloin tällöin kaupungilla. Yhden lapsen kanssa oli vielä helpohkoa nähdä lapsettomia kavereita vaikkapa lounaan merkeissä, nyt kahden pienen kanssa kukaan ei niistä tapaamisistä nauttisi. Babybiot yms. värikylpyleikit ei enää onnistu, kun eihän sinne hyväksytä uhmaikäistä taaperoa, vain ne vauvat. Moni netin vauvatapaaminen järjestetään sellaisessa paikassa, missä on helppoa olla vauvan kanssa, vaan ei enää vähän isomman kanssa. Kyllä minullakin on elinpiiri kaventunut toisen lapsen myötä, vaikka vannoin aina ettei näin tapahtuisi. Tietenkin meillä on tässä vaiheessa sekä uhmaikäinen että liikkumaan opetteleva vauva, helpottanee jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 15:24"]
Pääsihän sitä, mutta en minäkään siitä nauttinut. Kamalaa sähläystä, pahinta ulkona syöminen.
Lapsia .
[/quote]
Joo, pääseehän sitä, mutta kamala härdelli eikä enää mikään rentouttava tapahtuma. Allekirjoitan.
T. 6
Viisi lasta, tosin vain kaksi alle kouluikäistä. Helpointa lähteä aina jonnekin, verrattuna että kaikki sählää kotona keskenään. Käydään myös paljon ulkona syömässä. Lapset oppii käyttäytymään vähitellen hyvin paikassa kuin paikassa kun asiat ovat tuttuja.
Mulla on kaksoset. Nautin lapsista, mutta välillä olin todella yksinäinen. Pääosin kotona kökittiin päivät pitkät.
Teette itsellenne ja lapsillenne kyllä karhunpalveluksen, kun ette liiku heidän kanssaan ihan kaikkialla. Kannattaa ottaa mukaan rruokakauppaan, pankkiin, kirjastoon, ihan mihin vaan. Se sujuu hyvin, kun tottuu.Sujuu jopa erityislasten kanssa.
Meillä neljä lasta viidessä vuodessa ja koska mies tekee pitkää työpäivää, minä hoidan lasten kanssa kaikki kauppajutut yms. Ja kirjastossa käymme säännöllisesti jne.
Aika saamattomia olette jos jo kahden kanssa lähteminen on vaikeaa.....
Miksi ette tyydy siihen yhteen lapseen? Käsittämätöntä, itse tehdään päätös lasten hankinnasta ja sitten marimari,narinari. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:29"]
Miksi ette tyydy siihen yhteen lapseen? Käsittämätöntä, itse tehdään päätös lasten hankinnasta ja sitten marimari,narinari. Huoh.
[/quote]
Juuri näin!!! Minulla vain yksi ja liikkuminen on erittäin helppoa! Enempää lapsia en kaipaa enkä aio hankkia.
Ei mulla useamman lapsen kotiäitinä olisi varaakaan käydä kovin usein shoppailemassa tai kahviIoissa. Ja toki isompien lasten ulkoiluun menee paljon aikaa. Käydään me silti kirjastossa, muskarissa, sisarusuinnissa ja väliin perhekahvilassa. shoppailuhetket vietän mieluiten yksinäni ja nekin usein kirpparilla.
Minä myös tein vain yhden, ja helpolla pääsi. Sitten kun esikoinen oli jo 14v. sain kaksoset, ja kyllä sen on huomannut että oikeassa aikoinaan olin kun en tehnyt kahta peräkkäin.
Meiltä löytyy kaksi mukeloa, ja kyllä me joka paikassa liikutaan siinä missä pelkän esikoisenkin kanssa MUTTA kyllä se liikkuminen on luonnollisestikin vähentynyt, koska yhden nukkuvan pikkuvauvan kanssa nyt tietenkin oli paljon helpompi keskittyä vaikka siihen kahvinjuomiseen ja juoruiluun kuin kahden ympäriinsä juoksentelevan pikkupalleron. Ja kyse ei ole kasvatuksesta, osaavat olla osan ajasta ihan nätistikin, väsyvät vain paikallaoloon ja tietynlaiseen virikkeettömyyteen aikuista nopeammin. Usein esimerkiksi kutsunkin kaverit meille kahvittelemaan, koska noita kullannuppuja ei omassa kodissa tarvitse ihan samalla tavalla vahtia, kun eivät ole joka pöydässä notkumassa jne. Ja tämä ihan näin toteamuksena, ihan ilman nari nari ja vali vali ;)
On ihanaa kun on vain yksi lapsi :)!!!!
No tietenkin täältä löytyy niitä viiden lapsen äitejä, jotka jatkavat liikkumista niin kuin aina ennen. Ollaanhan me av:lla. :)
Tottakai mekin käydään kaupassa, kirjastossa, puistossa yms. siinä missä ennenkin, nämähän on ihan itsestäänselviä. Sen sijaan kahviloissa istumiset, babybiot yms. kaupunkijutut, joista ap puhui, ovat jääneet paljon vähemmälle. Ollaan tehty, mutta eivät ole olleet kovin nautittavia juttuja enää. Eikä niihin 3+ lapsen äiteihin kovinkaan usein missään törmää, eli uskoisin aika monen perheen julksisilla paikoilla liikkumisten vähenevän lapsi lapselta. Näin on käynyt monelle tutulle.
- 2 pienen lapsen äiti, ilman narinaa tai katumusta toisen lapsen hankkimisesta.
Moni muu äiti pääsee kolmen tai neljän lapsenkin kanssa hyvin liikkumaan, mutta onhan siinä lähtemisessä enemmän säätämistä useamman lapsen kanssa.