Miten estän lastani kuuntelemasta Cheekin ja vastaavien musiikkia?
Lapsi mankuu, että pitäisi saada Cheekin ja muiden kappaleita ladata kännykkään tai ostaa cd. Olen sanonut, että ei. Etten halua hänen kuuntelevan sellaista musiikkia.
Olen tulostanut netistä kappaleiden sanoja, analysoinut niitä yhdessä pojan kanssa ja selittänyt, että en halua 9-vuotiaan kuuntelevan päivästä toiseen kappaleita, joissa välitetään sellaista maailmankuvaa. Tuollaisen kuuntelu uudelleen ja uudelleen on kuin aivopesua, kyllä siitä alkaa omaksua asenteita tyttöjä ja elämää kohtaan huomaamatta.
Yrittää seurata tuota mussa You tubesta ja kavereiden luona taatusti sitä kuuntelevat. Olen sanonut, että jos hänen mobiililaitteistaan noita kappaleita löytyy, niin laitteet menee heti takavarikkoon.
Olen yrittänyt tarjota vaihtoehtoja. Ei, kun kaveritkin fanittaa tuota... Huoh.
Kommentit (46)
On niitä muitakin räppäreitä kuin ne, joiden videoilla pyörii vain naisten pyllyt. Mm. Eminemillä harvemmin näkyy niitä vähäpukeisia naisia videoilla ja Kendrick Lamar räppää muusta kuin pyllynpyörityksestä jne.
Taas on pikkaisen liian pieni pipo päässä toisilla :D Tuollainen kieltäminen vain houkuttelee lapsia tuollaisen musiikin pariin.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:38"]
Taas on pikkaisen liian pieni pipo päässä toisilla :D Tuollainen kieltäminen vain houkuttelee lapsia tuollaisen musiikin pariin.
[/quote]
Juuri näin, mitä enemmän kiellät, luot lapsellesi vain vaikutelman että siinä on jotain tosi houkuttelevaa, jota on pakko päästä kuuntelemaan. Ja sitten hän tekee sen salassa. Nimim. kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:32"]
On niitä muitakin räppäreitä kuin ne, joiden videoilla pyörii vain naisten pyllyt. Mm. Eminemillä harvemmin näkyy niitä vähäpukeisia naisia videoilla ja Kendrick Lamar räppää muusta kuin pyllynpyörityksestä jne.
[/quote]
Juuri näin ja kategorisesti mitään musiikkilajia ei minusta tulisikaan kieltää lapsilta. Siltikin tosi moni räppäri kuitenkin edustaa aika kyseenalaisia arvoja musiikillaan, nimenomaan liittyen väkivaltaan, uhoamiseen, rahalla örveltämiseen ja naisiin suhtautumiseen. Ei kaikkea tarvitse hyväksyä.
Toisaalta olen kyllä täysin tietoinen siitäkin, että kieltäminen jos mikä yllyttää lapsia juuri kuuntelemaan ko. artistia. Ainut mikä tehoaa, on valistus. Ja kyllä, minun teinivuosieni kotipaikkakunnalla 1990-luvulla esimerkiksi Cradle of Filth oli nuorison yleisessä kuuntelussa, vahvasti myös siksi, että ko. bändi ärsytti ja järkytti vanhempaa väkeä tehokkaasti.
Eminemillä on muuten myös tällainenkin biisi:
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:02"]
Ap, I feel you. Meillä 9v ei juurikaan kuuntele kuin joskus vähän jotain Lady Gagaa tai Rihannaa, Katy Perryä tms, koska olen sanonut, että se musiikki on isompien lasten musiikkia ja sen aika on joo varmaan kohta - mutta ei vielä.
En myöskään osta tyttäerilleni mitään "Seppälän" riepuja, missä lukee "omg" tai LOL, vaikka hän itse sellaisia haluaisikin ( koska hänen luokallaan kahdella itseään palvovalla esipissiksilläkin on sellaiset ).
Tyttäreni ei siis kuuntele Cheekiäkään, koska ko. artistin tekeleet ovat minusta tyylittömiä.
Räppi ja HipHop ovat sinänsä ihan ok, mutta artistit valitsen lapsilllenikin huolella. Lapseni saavat kyllä kuunnella monipuolisesti musiikkia, mutta toistaiseksi ( ainakin kotona ) tiettyjen raamien puitteissa. Meillä kuunnellaan valikoidusti radiokanaviakin, eli kodissamme eivät mitkään Energyn juontajat yms saa ääntään kuuluviin; meillä ei katsota Hauskoja Kotividoita, eikä mitään BigBrothereita ect.
Maailma kun on muutenkin niin täynnä kuonaa, että miksi en pitäisi sitä niin paljon poissa lapsien silmistä ja korvista, kuin voin? Olen kyllä huomannut, että tämä paskan karsiminen on jo tuottanut tulostakin: siinä missä lasteni jotkut kaverit ällistelivät ja vahtasivat silmät pullollaan Robinia kaupungilla ( näimme hänet sattumalta ), suhtautuivat omat lapseni häneen täysin neutraalisti ja totesivat vain, että "Robin ei ole töissä, ei viitsitä tuijottaa".
Lapsillani ei myöskään ole sellasia ystäviä, jotka kuuntelisivat esim. Cheekiä, eikä itselläni sellaisia aikuistuttuja, jotka ostaisivat ko. tyypin musiikkia kotiin, puhumattakaan, että veisivät keikoille tms.
Asumme Helsingissä okt-alueella, olemme reippaasti yli keskituloisia ja kohta nelikymppisiä, että nämä seikat vaikuttavat myös ehkä asiaan.?
Tuli mieleen, että voiskohan mm. tuo Cheek olla, ainakin kaupungeissa, vähän sellanen junttien juttu?
[/quote]
Ihanaa!
Juuri tähän minäkin olen pyrkinyt. Meillä on musiikkia kotona laidasta laitaan, klassisesta jazziin, maailmanmusiikista poppiin, housesta kansanmusiikkiin. Ja olen yrittänyt lapsen kulttuurin kulutusta ohjata monipuoliseksi, niin korkea- kuin populaarikulttuuriakin arvostavaksi.
Ja sitten se alkaa inistä jonkin Cheekin musiikin perään! Kun kaveritkin!
Ehkä mun vaan pitäisi antaa sen kuunnella sitä sitten ja paheksua samalla Cheekin idioottimaisuutta. Vai mitä pitäisi tehdä?
Meilläkään ei kuunnella esim. kikatusradiokanavia, ei ostella iltapäivälehtiä kuin satunnaisesti eikä katsella huippumalli haussa.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:30"]
Esm. sanoitus Raptorin biisistä "Oi Beibi":
.. "Oi beibi, nyt taisin keksiä, voisimme kokeilla ryhmäseksiä
otataan faijaskin mukaan kimppaan, olenkin jo kyllästynyt pelkkään pimppaan.
Pienenä eno minut aina raiskasi, jos en antanut, seinään paiskasi.. jne jne.."
Ja tässä vielä faktaa kyseisestä biisistä:
"Oi beibi" on rap-yhtye Raptorin vuonna 1990 levyttämä kappale. Kappale on yhtyeen tunnetuimpia ja se valittiin muun muassa vuoden 1990 parhaaksi kotimaiseksi singleksi.
Joten kyllä sitä kultaisessa omassa nuoruudessakin osattiin. Tosin mun vanhemmat oli ulkona kuin lumiukot näistä bändeistä. Mutta ei mustakaan mitään moraalitonta porttoa tullut vaikka näitä kuuntelin.
[/quote]
Muistan tuon kappaleen kyllä. Olin 14v, kun meidän luokalla oli joku typerä levyraati koulussa ja tuota kuunneltiin. Hitto,mua nolotti, että joku viitsi tuoda tollasta skeidaa kouluun. Ja oli vielä maksanut rahaa siitä levystä. Pidin niitä ihan älykääpiöinä.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:00"]
Ap, I feel you. Meillä 9v ei juurikaan kuuntele kuin joskus vähän jotain Lady Gagaa tai Rihannaa, Katy Perryä tms, koska olen sanonut, että se musiikki on isompien lasten musiikkia ja sen aika on joo varmaan kohta - mutta ei vielä.
En myöskään osta tyttäerilleni mitään "Seppälän" riepuja, missä lukee "omg" tai LOL, vaikka hän itse sellaisia haluaisikin ( koska hänen luokallaan kahdella itseään palvovalla esipissiksilläkin on sellaiset ).
Tyttäreni ei siis kuuntele Cheekiäkään, koska ko. artistin tekeleet ovat minusta tyylittömiä.
Räppi ja HipHop ovat sinänsä ihan ok, mutta artistit valitsen lapsilllenikin huolella. Lapseni saavat kyllä kuunnella monipuolisesti musiikkia, mutta toistaiseksi ( ainakin kotona ) tiettyjen raamien puitteissa. Meillä kuunnellaan valikoidusti radiokanaviakin, eli kodissamme eivät mitkään Energyn juontajat yms saa ääntään kuuluviin; meillä ei katsota Hauskoja Kotividoita, eikä mitään BigBrothereita ect.
Maailma kun on muutenkin niin täynnä kuonaa, että miksi en pitäisi sitä niin paljon poissa lapsien silmistä ja korvista, kuin voin? Olen kyllä huomannut, että tämä paskan karsiminen on jo tuottanut tulostakin: siinä missä lasteni jotkut kaverit ällistelivät ja vahtasivat silmät pullollaan Robinia kaupungilla ( näimme hänet sattumalta ), suhtautuivat omat lapseni häneen täysin neutraalisti ja totesivat vain, että "Robin ei ole töissä, ei viitsitä tuijottaa".
Lapsillani ei myöskään ole sellasia ystäviä, jotka kuuntelisivat esim. Cheekiä, eikä itselläni sellaisia aikuistuttuja, jotka ostaisivat ko. tyypin musiikkia kotiin, puhumattakaan, että veisivät keikoille tms.
Asumme Helsingissä okt-alueella, olemme reippaasti yli keskituloisia ja kohta nelikymppisiä, että nämä seikat vaikuttavat myös ehkä asiaan.?
Tuli mieleen, että voiskohan mm. tuo Cheek olla, ainakin kaupungeissa, vähän sellanen junttien juttu?
[/quote]
Ihanaa!
Juuri tähän minäkin olen pyrkinyt. Meillä on musiikkia kotona laidasta laitaan, klassisesta jazziin, maailmanmusiikista poppiin, housesta kansanmusiikkiin. Ja olen yrittänyt lapsen kulttuurin kulutusta ohjata monipuoliseksi, niin korkea- kuin populaarikulttuuriakin arvostavaksi.
Ja sitten se alkaa inistä jonkin Cheekin musiikin perään! Kun kaveritkin!
Ehkä mun vaan pitäisi antaa sen kuunnella sitä sitten ja paheksua samalla Cheekin idioottimaisuutta. Vai mitä pitäisi tehdä?
Meilläkään ei kuunnella esim. kikatusradiokanavia, ei ostella iltapäivälehtiä kuin satunnaisesti eikä katsella huippumalli haussa.
[/quote]
Oih, vaikutat ihanan intellektuellilta persoonalta. miten kaiken tämän sivistyksen jälkeen jaksat kuitenkin postailla av.llä?? Eikös se jos mikä ole aika kansanomaista ja rahvasta? Voisi jopa sivistymättömäksikin kutsua jossain piireissä..
Voi apua.. meidän 3v kuuntelee Petri Nygårdia ja tykkää siitä, Robin on ykkönen ja Gangnam style tulee hyvänä kolmosena perässä. Lapsi on tosi musikaalinen ja kunnellut paljon isänsä kanssa musiikkia. Vauvana nukahti viikatteen Kuu kaakon yllä biisiin.. eli jos et saanut rauhottumaan, istuit tietokoneelle ja musa päälle... Kaveri oli unten mailla nopeasti.
Tämä lapsi kuuntelee paljon erilaisia biisejä jotkut kolahtaa sille ja jotkut ei mutta olen huomannut että melodialla on väliä enemmän kuin sanoilla vaikka oppiikin sanat nopeasti. Esim. nyt yksi suosikeista on Breaking Benjaminin Diary of Jane..
Miksi lapset eivät saisi ammentaa itseensä musiikkia jos siitä tykkäävät... kohta te varmaan kritisoittee kirjojakin kun niissä on niin kamalia juttuja mistä saa vaikutteita.. Totta hel....ssä ne lapset kinuu sellaista mikä on kiellettyä :)
Mitä nykypävän lapset teidän mielestä saa enää tehdä ? Elää pumpulissa ?
uuh, ihanan holhoava porvoolainen viesti. hyvä 8+
[/quote]
Ootko koskaan kuunnellu niitä Eminemin sanoituksia? Siinä sitä on kulttuuria kerrakseen.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:18"]
[/quote]
Ootko koskaan kuunnellu niitä Eminemin sanoituksia? Siinä sitä on kulttuuria kerrakseen.
[/quote]
Ilmeisesti enemmän kuin sinä. Niistä pitää huomata se ydin eikä tuijottaa pelkästään yksittäistä rumaa sanaa. Tai yhtä hittikappaletta.
En mä silti väitä, että ne mitään virsiä on.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:38"]
Muistelkaas esim. biisiä "Baarikärpänen" ja Raptorin monia biisejä omassa lapsuudessaan. Niitä mä ainakin rallatterin eikä siitä liiemmin vammoja oo jäänyt.
Ei tää cheekki oo yhtään sen pahempaa.
[/quote] No on, Cheekin naiskuva ja muutenkin asenne elämään on aivan perseestä. Huoma selkeästi että sanoitusten tekijällä on huono itsetunto ja arvot pielessä. Omani kuuntelee tuota mutta tietää minun mielipiteeni.
Varmin tapa estää lasta kuuntelemasta Cheekkiä on se, että ostat itse sen koko tuotannon, popitat sitä lapsen kuullen ja alat kulkea itse fanipaidassa. Varmasti loppuu into kuin seinään. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ne sanoitukset kuulee oman äidin suusta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:50"]
Lapsi mankuu, että pitäisi saada Cheekin ja muiden kappaleita ladata kännykkään tai ostaa cd. Olen sanonut, että ei. Etten halua hänen kuuntelevan sellaista musiikkia.
Olen tulostanut netistä kappaleiden sanoja, analysoinut niitä yhdessä pojan kanssa ja selittänyt, että en halua 9-vuotiaan kuuntelevan päivästä toiseen kappaleita, joissa välitetään sellaista maailmankuvaa. Tuollaisen kuuntelu uudelleen ja uudelleen on kuin aivopesua, kyllä siitä alkaa omaksua asenteita tyttöjä ja elämää kohtaan huomaamatta.
Yrittää seurata tuota mussa You tubesta ja kavereiden luona taatusti sitä kuuntelevat. Olen sanonut, että jos hänen mobiililaitteistaan noita kappaleita löytyy, niin laitteet menee heti takavarikkoon.
Olen yrittänyt tarjota vaihtoehtoja. Ei, kun kaveritkin fanittaa tuota... Huoh.
[/quote]
Otsikkoa ja muutakaan enempää lukematta vastaan: Et mitenkään tuolla asenteella.
Mua kiinnostais millaisia ne sanoitukset sitten on, mutta ikävä kyllä en pysty itse kuuntelemaan Cheekin biisejä oksentamatta. Videon katsominen ilman ääniä on sekin jo melkein too much. Onko niitä sanoituksia jossain tekstimuodossa?
Heräsi uteliaisuus. Voitko täsmentää mitä tarkoitat cheekin maailmankuvalla? Olen autossa ajaessa kuullut sen timantteja, en nyt muista mitä siinä lauletaan mutta en huomannut että se poikkeaisi mistään muustakaan suomalaisesta iskelmämusiikista. Kiva melodia. tykkäsin.
Kun taas robinin musiikki oli niin huonoa ja teennäistä että itketti,siis musiikillisesti, en kiinnnitä sanoihin huomiota kovinkaan paljon.
[/quote]
No apua, its en pysty itkemättä katsoa hauskoja kotivideoita, koska itkettää ne tyhmät kakarat ja naama ruoan peitossa ja pitäisi olla hauskaa katsojalla ja säälittää läskien amerikkalaisten lemmikit ja osa videoista on suunniteltu suoraan telkkaria varten.
Mutta lapset saaneet lauantaisin katsoa jos heitä naurattaa. taidan olla veltto kasvattaja...
ja energy pauhaa radiossa autossa.
Robinia en pysty itse kuunnella, itkemättä, taas, mutta lapset saavat. Vaikka en pysty olla sanomatta että en pidä tätä musiikkia kovin laadukkaana, korviin sattuu. Miksi tuo heppu on suosittu?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:21"]
Pyllynpyöritystä Cheekin tuoreehkolla videolla:
[/quote]Yli kolme vuotta vanha = tuoreehko? ok. :D
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:21"]
Aidosti, on ihan oikein kieltää lapsia kuuntelemasta Cheekiä ja vastaavia. Todella moni muukin rap/hiphop -artisti (dancehall -musiikin tekijöistä puhumattakaan...) välittää teksteissään todella sovinistista naiskuvaa lapsille, se kuuluu machoilun ja rahalla leveilyn kanssa ko. kulttuuriin.
Tai ei alun perin kuulunut, vaan kehittyi rapin suosion kautta myöhemmin. Puhemusiikin alkuperäiset artistit eivät puhuneet bitch & ho -juttuja vaan käsittelivät yhteiskunnallisia aiheita.
Verratkaapa vaikka seuraavia videoita.
Pyllynpyöritystä Cheekin tuoreehkolla videolla:
Kansainvälistä väriä Busta Rhymesistä, koko biisin aiheena on naisen takamus ja sen pyörittäminen:
Ja tietty alan klassikko Sir Mix-a-Lot:
Verrokkina 1970-luvun lopun & 1980-luvun alun räppäri Grandmaster Flash:
http://www.youtube.com/watch?v=gYMkEMCHtJ4
Tuon viimeisen videon kaltaista rappia soisin kyllä nuorten kuuntelevan.
[/quote]
Mukava huomata Paavo, ettei virkamiehenkään työ ole niin kiireistä, etteikö keskellä arkipäivää ehtisi AV-palstailla.
Yliholhoaminen.<3