Onko täältä jollain poistettu molemmat alaviisurit kerralla? Kertokaa kokemuksia!
Multa poistetaan leikkaamalla molemmat alaviisurit samalla kertaa, ne on siis puhkeamattomina ikenen alla. Meen nukutukseen yksityiselle koska oon pelkopotilas ja kärsin paniikkikohtauksista. Itse operaatio ei siis juurikaan pelota, mutta ne jälkikivut ja komplikaatiot pelottaa kovasti Meillä ei myöskään töissä saa sairaslomaa hammasjuttujen takia ja ihmiset on joutunu tulemaan vastaavien operaatioiden jälkeen töihin heti. Itse otan sitten vaikka palkatonta vapaata, sehän on terveysriski mennä fyysiseen työhön pölyn keskelle. Kuulemma operaatio tulee olemaan haastavampaa sorttia koska juuret ja hermot on jotenkin kierossa, eli hermovaurio myös vähän kuumottelee mielessä. Kertokaa kokemuksia niin ehkä oloni mahdollisesti vähän rauhoittuu!
Kommentit (42)
Ei onneksi. Yksi tohelo lääkäri kiskoi toisen väkisin ja tuli lievä hermovaurio. Useita vuosia myöhemmin toinen poistettiin ammattimaisesti leikaten yths:llä. Ensin oli mikrokuvattu miten lähellä hermot menivät.
Ei ne siellä töissä päätä sairauslomasta vaan (hammas)lääköri sen kirjoittaa jos katsoo että tarvitset sellaista.
Minulta otettiin ylhäältä ja leikattiin alhaalta, yhtä aikaa ihan vain puudutuksella. Aamupäivällä tehtiin näin ja illalla nälissäni hain pizzaa. Ei mitään ongelmia ollut, eikä hampaanpoisto ole mikään terveysriski jos et syö vertaohentavaa lääkettä. Mitään sairaslomia tarvitse.
Suosittelen yleensä yhtä kerrallaan. Ja jos kipu ei lähde 3 päivässä tarvitaan antibiootti, hammaslekurin resepti. Taval. hammas poistettiin ja siitäkin voi tulla kipua samoin, jos tulee tulehdusreaktio. Jos otetaan kaksi viisuria, saisi olla kipukääkeresepti ja antibiootti valmiina melkein. Jos tavis burana ei olekaan tehokas. Voihan se mennä hyvin.
Mulla otettiin kanssa kaksi kerralla pois ihan puudutuksessa. Ei tuntunut missään, tietenkään, jälkeenpäin en tarvinnut edes Buranaa, saikusta nyt puhumattakaan. Söin, urheilin ja toimin ihan normaalisti samana päivänä kun hampaat kiskottiin. Kaksi muuta otettiin toisella kertaa ja ihan sama juttu
Mulla oli saatanallinen hermokipu 8pv toisella puolella mutta ohihan se siis meni. Posket myös turposi ihan hamsteriksi, se kesti viikon. Ei jäänyt traumoja.
Mulla on kerralla poistettu neljä hammasta nukutuksessa. Seuraava päivä aikalailla nukkuessa vielä. Kipulääkettä piti syödä ja kylmää sosemaista ruokaa piti syödä. En todellakaan olisi pystynyt menemään töihin, neljä päivää olin sairaslomalla+viikonloppu päälle. Mulla toki otettiin kaks hammasta enemmän ja otettiin sekä ylhäältä että alhaalta.
Poistettiin kaksi alaviisuria ja yksi yläviisuri kerralla. Toipuminen sujui yllättävän hyvin. Ensimmäisenä päivänä suu ja koko naama oli ihan turvoksissa: en pystynyt puhumaan enkä saanut avattua suuta kuin pienesti raolleen. Seuraavana päivänä alkoi jo helpottaa. Mustelmat ilmestyivät poskiin vasta muutaman päivän kuluttua, mutta eivät oleet pahat, aika vaaleat.
Kipua oli yllättävän vähän. Tavallisella särkylääkkeellä pärjäsi ja senkin lopetin parin päivän jälkeen. Ei särkenyt missään kohtaa niin paljon, että ei olisi esim pystynyt nukkumaan.
Söin täysin nestemäistä ruokaa 4 päivää ja sen jälkeen vähän kiintempää mutta pehmeää, mössömäistä. Täysin normaalisti kaikkia ruokia pystyin syömään reilun viikon jälkeen (ehkä jotain näkkileipää nyt välttelisin vielä vähän pitempään).
Ei seurannut mitään jälkisärkyjä eikä tunnottomuutta, eikä tulehtunut. Helppo kokemus siis. Kannattaa noudattaa jälkihoito-ohjeita huolellisesti.
Annan vinkeiksi, että samana päivänä ei pysty tekemään töitä, ota saikkua. Itse menin seuraavana päivänä toimistohommiin maskin suojissa (posket oli vielä turvoksissa), mutta jos työ on esiintymistä/paljon puhumista niin voi tarvita useamman saikkupäivän. Kannattaa varata etukäteen nestemäisiä ruokia kotiin. Kannattaa varautua siihen, että ekana päivänä ei pysty puhumaan (itse siis kirjaimellisesti en saanut suuta auki - kommunikoin perheenjäsenille kirjoittamalla). Tällöin ei mielellään mene ihmisten ilmoille joten kaupat ym. hyvä etukäteen.
Tsemppiä, oma kokemus ei ollut läheskään niin paha homma kuin odotin, ja mulla otettiin tosiaan 3 kerralla ;) Parempi se on ottaa kerralla niin ei tarvi parannella kuin kerran :)
Aika huolettomia kokemuksia on ihmisillä ollut, onnekasta. Itselläni oli suu kipeä liki kaksi viikkoa ja posket todella turvonneet ja arat. Kaksi päivää leikkauksen jälkeen vain nukuin ja itkin kylmäpussit poskilla. En halua pelotella mutta kaikille etenkään alaviisureiden leikkaamalla poisto ei ole pikkujuttu, operaationa melko erilainen suulle kuin puudutuksessa tehty hampaannykäisy.
Suosittelen puhumaan sairaslomasta lääkärin kanssa ihan avoimesti, jos olisin itse tehnyt töitä heti tuon toimenpiteen jälkeisinä päivinä olisin vähintään pyörtynyt väsymyksestä, kivusta ja ahdistuksesta. Varaa myös paljon nestemäistä syötävää/juotavaa ja kylmäpusseja kotiin ja petaa mukava peti valmiiksi. Ottamalla mahdollisimman rennosti toivut nopeammin. Tsemppiä 💜
Minulta poistettiin kaksi puudutuksessa. Lääkäri kirjoitti varulta hermosärkylääkettä jonka hain, mutta en kuitenkaan tarvinnut edes perusburanaa.
Tämä varmaan riippuu aika monesta tekijästä, mutta on siis mahdollista ettei tule mitään kummempia särkyjä.
Minulla myös alaviisurit poistettiin kerralla ja ei ollut mitään pahaa kipua jälkeenpäin. Otin särkylääkettä samana päivänä ja ensimmäisenä yönä, mutta sen jälkeen en enää tarvinnut. Turvotus kesti kaikkinensa muutaman päivän ja soseruokaa oli syötävä muistaakseni melkein viikko. Olin saikulla 2 päivää ja sen jälkeen palasin töihin (teen asiakastyötä jossa puhun paljon). Puhuminen onnistui tuolloin kolmantenna päivänä ja ihan normaalisti ja maski peitti turvotusta (operaatio oli korona-aikana).
Jos olet tupakoija, niin vältä ainakin tupakkaa toipumisaikana (tupakka hidastaa haavojen paranemista ja altistaa tulehduksille!)
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi. Yksi tohelo lääkäri kiskoi toisen väkisin ja tuli lievä hermovaurio. Useita vuosia myöhemmin toinen poistettiin ammattimaisesti leikaten yths:llä. Ensin oli mikrokuvattu miten lähellä hermot menivät.
Mitä on mikrokuvaus
Missä tehdään.
Paraniko hermovaurio. Vai jäikö kipu?
Miten hermojen sijainnin saa luotettavimmin?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siellä töissä päätä sairauslomasta vaan (hammas)lääköri sen kirjoittaa jos katsoo että tarvitset sellaista.
Kuulemma hammaslääkärin kirjoittamaa saikkua ei hyväksytä, kysyin pomolta ja myös työkavereilla samat kokemukset. En ymmärrä yhtään mutta minkäs sille voi.
Kaikki neljä pois ihan vain vetämällä samalla kertaa. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Miten hermojen sijainnin saa luotettavimmin?
Mulla ne näky panoraamaröntgenissä (?) mutta meen vielä KKTT-kuvaukseen jossa ne näkyy tarkemmin. Kiitos tsempeistä! Ehkä selviänkin!
Miksi ne poistetaan puhkeamattomana? Nykyään ohjeena on ettei oireettomia tarvitse poistaa.
"Viisuri". Oletko niin laiska ettet jaksa kirjoittaa viisaudenhammas.
Onko niitä kaikilla, minulta ei ole poistettu ensimmäistäkään?
Minulta otettiin 3 kerralla puudutuksessa, alhaalta leikattiin eikä sattunut. Huulessa oli pientä tuntohäiriötä noin kuukauden, annoin kandin poistaa hampaat mutta en epäile hänen ammattitaitoaan. Hyvin se menee.