Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estän lastani kuuntelemasta Cheekin ja vastaavien musiikkia?

Vierailija
29.10.2013 |

Lapsi mankuu, että pitäisi saada Cheekin ja muiden kappaleita ladata kännykkään tai ostaa cd. Olen sanonut, että ei. Etten halua hänen kuuntelevan sellaista musiikkia.

Olen tulostanut netistä kappaleiden sanoja, analysoinut niitä yhdessä pojan kanssa ja selittänyt, että en halua 9-vuotiaan kuuntelevan päivästä toiseen kappaleita, joissa välitetään sellaista maailmankuvaa. Tuollaisen kuuntelu uudelleen ja uudelleen on kuin aivopesua, kyllä siitä alkaa omaksua asenteita tyttöjä ja elämää kohtaan huomaamatta.

Yrittää seurata tuota mussa You tubesta ja kavereiden luona taatusti sitä kuuntelevat. Olen sanonut, että jos hänen mobiililaitteistaan noita kappaleita löytyy, niin laitteet menee heti takavarikkoon.

Olen yrittänyt tarjota vaihtoehtoja. Ei, kun kaveritkin fanittaa tuota... Huoh.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:21"]

Aidosti, on ihan oikein kieltää lapsia kuuntelemasta Cheekiä ja vastaavia. Todella moni muukin rap/hiphop -artisti (dancehall -musiikin tekijöistä puhumattakaan...) välittää teksteissään todella sovinistista naiskuvaa lapsille, se kuuluu machoilun ja rahalla leveilyn kanssa ko. kulttuuriin.

Tai ei alun perin kuulunut, vaan kehittyi rapin suosion kautta myöhemmin. Puhemusiikin alkuperäiset artistit eivät puhuneet bitch & ho -juttuja vaan käsittelivät yhteiskunnallisia aiheita.

Verratkaapa vaikka seuraavia videoita.

Pyllynpyöritystä Cheekin tuoreehkolla videolla:

Kansainvälistä väriä Busta Rhymesistä, koko biisin aiheena on naisen takamus ja sen pyörittäminen:

Ja tietty alan klassikko Sir Mix-a-Lot:

Verrokkina 1970-luvun lopun & 1980-luvun alun räppäri Grandmaster Flash:

http://www.youtube.com/watch?v=gYMkEMCHtJ4

Tuon viimeisen videon kaltaista rappia soisin kyllä nuorten kuuntelevan.

[/quote]

Mukava huomata Paavo, ettei virkamiehenkään työ ole niin kiireistä, etteikö keskellä arkipäivää ehtisi AV-palstailla.

[/quote]:D

Vierailija
42/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä onko kovin hedelmällistä kasvatusta eliminoida lapsen elämästä tiettyjä juttuja kokonaan ja rajoittaa mitä saa kuunnella ja mitä ei. Minun mielestäni asioista on hyvä keskustella, esittää oma mielipiteensä ja antaa lapsen esittää omansa. Jos äiti sanelee ylhäältä päin mikä on hyvää ja mikä huonoa, niin lapsi ei välttämättä opi olemaan itse kriittinen, vaan ajattelee että muut ne tietää paremmin kuin minä itse. Itsenäinen ajattelu kärsii ja tulee mentyä helpommin kavereidenkin mukana yhtenä laumana.

En voi sanoa että tykkään jostain Petri Nygårdin musiikista ja sanomasta, mutta tiedän että jotkut lasten ikäiset kaverit sitäkin fanittaa. Silloin on mielestäni parempi että olen itsekin kuullut biisit ja sanonut mitä mieltä olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 23:19"]

[/quote]Yli kolme vuotta vanha = tuoreehko? ok. :D

[/quote]

Joo? Kun puhutaan musiikinalasta yleisesti siis.

Vierailija
44/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, luojan kiitos oma lapsi kuuntelee samaa kuin me vanhemmatkin eli mahdollisimman raskasta (tällä hetkellä tykkää Dimmusta eniten). Ei sen takia, että antaisi mitään väärää mielikuvaa vaan koska se musiikki on paskaa enkä halua että joudun moista kuuntelemaan kotonani. Lapsi kun ei tykkää kuunnella kuulokkeiden kautta koska haluaa kuulla muutkin äänet.

Enemmän risoo sanat, jotka ovat nyt tämän syksyn aikana tarttuneet ilmeisesti koulussa (lol, omg, jne.).  Mahtaisikohan nykynuorison saada lopettamaan noiden sanojen käyttö kun kertoisi että me vanhat käytettiin niitä jo 90-luvulla ircissä :D

Vierailija
45/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 23:33"]

Aidosti, on ihan oikein kieltää lapsia kuuntelemasta Cheekiä ja vastaavia. Todella moni muukin rap/hiphop -artisti (dancehall -musiikin tekijöistä puhumattakaan...) välittää teksteissään todella sovinistista naiskuvaa lapsille, se kuuluu machoilun ja rahalla leveilyn kanssa ko. kulttuuriin.

Tai ei alun perin kuulunut, vaan kehittyi rapin suosion kautta myöhemmin. Puhemusiikin alkuperäiset artistit eivät puhuneet bitch & ho -juttuja vaan käsittelivät yhteiskunnallisia aiheita.

Verratkaapa vaikka seuraavia videoita.

Kansainvälistä väriä Busta Rhymesistä, koko biisin aiheena on naisen takamus ja sen pyörittäminen:

Ja tietty alan klassikko Sir Mix-a-Lot:

Verrokkina 1970-luvun lopun & 1980-luvun alun räppäri Grandmaster Flash:

http://www.youtube.com/watch?v=gYMkEMCHtJ4

Tuon viimeisen videon kaltaista rappia soisin kyllä nuorten kuuntelevan.

[/quote]

Mukava huomata Paavo, ettei virkamiehenkään työ ole niin kiireistä, etteikö keskellä arkipäivää ehtisi AV-palstailla.

[/quote]:D

[/quote]

Mä voisin melkein lyödä vetoa, että ton tekstin kirjoittaja saattaa olla oikeasti Herra A, teksti on jotenkin niin hänen tyylisesti kirjoitettu.

Vierailija
46/46 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minulla samanikäinen poika, joka myös kuuntelee tuota rap (onko pakko sanoa musiikkia?) Mutta älä hemmetissä koita rajoittaa tuolla tavalla sitä, se vaan sysää muksun kapinoimaan ja entisestään innostumaan kyseisestä musiikista. Vaikka itse Cheekin asenne on aivan pöyristyttävän ylimielinen ja suorastaan kusipäinen, niin se on silti lievää siihen verrattuna, mitä kaikkea muuta tulee tuutin täydeltä. Aloittaen ihan lastenohjelmista.

Me ei pystytä "suojelemaan" lapsamme kaikelta mediasaasteelta ja Cheek asenteineen on mielestäni siitä lievimmästä päästä. Komppaan edellistä, kuunnelkaa Cheekiä kyllästymiseen saakka. Meillä myös melko harvinaista sen soitto nykyään. (muuta paskaa kyllä sitten tulee tilalle)

BTW ihmettelen suuresti Cheekin suosiota, kun Suomi, kateellinen maa yleensä heivaa tuollaiset retostelijat alkuunsa!

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:50"]

Lapsi mankuu, että pitäisi saada Cheekin ja muiden kappaleita ladata kännykkään tai ostaa cd. Olen sanonut, että ei. Etten halua hänen kuuntelevan sellaista musiikkia.

Olen tulostanut netistä kappaleiden sanoja, analysoinut niitä yhdessä pojan kanssa ja selittänyt, että en halua 9-vuotiaan kuuntelevan päivästä toiseen kappaleita, joissa välitetään sellaista maailmankuvaa. Tuollaisen kuuntelu uudelleen ja uudelleen on kuin aivopesua, kyllä siitä alkaa omaksua asenteita tyttöjä ja elämää kohtaan huomaamatta.

Yrittää seurata tuota mussa You tubesta ja kavereiden luona taatusti sitä kuuntelevat. Olen sanonut, että jos hänen mobiililaitteistaan noita kappaleita löytyy, niin laitteet menee heti takavarikkoon.

Olen yrittänyt tarjota vaihtoehtoja. Ei, kun kaveritkin fanittaa tuota... Huoh.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän