Voiko masennus tyhmentää? Keskittyminen on aivan surkeaa.
Ihan hävettää. Mistään ei tule mitään, turhauttaa.
En pääse mistään tasokokeista läpi tuntien lukemisen jälkeen, en suoriudu töissä tavalla jolla pitäisi, joudun kyselemään, unohtelen, en jaksa olla sosiaalinen, ahdistaa....
Hirveä kehä ja tuntuu, että kaikki on vastaan.
Liikun ja syön terveellisesti, ei näköjään auta.
Kommentit (42)
Tsemppiä ap ja muut samojen vaikeuksien kanssa kamppailevat! mullakin lievää masennusta ollut pitkään ja tietyissä tilanteissa vaikeaa ahdistuneisuutta ollut todella pitkään. Keskittyminen melkein mihin tahansa asiaan tosi vaikeaa ja tuntuu, että yhtään mitään en saa aikaiseksi kotonakaan, saati töissä ja opinnoissa (molempia meneillään). Kun olen vähän virkeämpi ja paremmalla mielellä, esim. lomalla, niin sujuu vähän paremmin ja jaksan enemmän. Nyt erityisesti olen taas tosi stressaavassa tilanteessa ja ahdistaa ihan kauheasti koko ajan ja tuntuu, että en saa kuin murto-osan tehtyä siitä mitä pitäisi. Aiemmin ennen näitä ongelmia olen ollut aikaansaava ja nopea kaikissa hommissa. Sen takia varmaan on niin vaikeaa hyväksyä tämä nykyinen saamattomuus ja todella huono keskittymiskyky ja usein vielä soimaan itseäni aiheesta. Ei varmaan kannattaisi. Paremmin toimii varmaan se, että yrittää ainakin olla itselleen vähän armollisempi ja yrittää pilkkoa isommat tehtävät mahdollisimman pieniin osiin ja yrittää hoitaa pieni osa kerrallaan asioita. Välillä onnistuu tämä lähestymistapa paremmin, välillä ei.
Voi. Jos et nuku, kärsii kaikki toiminnot. Unettomuus on yksi masennuksen oire. Jos jatkuu pitkään, se vaikuttaa oppimiskykyä, ajatteluun, keskittymiseen jne jne. Jos saat lääkkeillä unen kuntoon , sivuvaikutukset voivat edelleen aiheuttaa edellämainittuja oireita tai unettomuuden vakavuudesta riippuen, lääkkeiden määrä tokkuraista oloa. Ei pysty oppimaan kunnolla, saati päättämään mitään.
Kun paranee, saa nukuttua, huolehdittava itsestä pystyy taas normaaliin toimintaan.