Voiko masennus tyhmentää? Keskittyminen on aivan surkeaa.
Ihan hävettää. Mistään ei tule mitään, turhauttaa.
En pääse mistään tasokokeista läpi tuntien lukemisen jälkeen, en suoriudu töissä tavalla jolla pitäisi, joudun kyselemään, unohtelen, en jaksa olla sosiaalinen, ahdistaa....
Hirveä kehä ja tuntuu, että kaikki on vastaan.
Liikun ja syön terveellisesti, ei näköjään auta.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kaikista pahinta tuohon päälle on huuhdella aivoja alkoholilla tai vieläpä pössytellä siihen päälle.
Varmasti menee tyhmäksi. Ja jos vielä valvot, niin olet ihan vajaa huomaamattasi.
Muista ainakin olla raitis. Työssäni tapaan paljon ihmisiä jotka ei malta pysytellä päihteistä erossa, kun on masennusta ja väsymystä.
Kaikki ne tuplaa tehtävänsä.
Mitä jos työ aiheuttaa masennusta jä väsymystä jota pitää lääkitä alkoholilla jotta jaksaisi mennä töihin nollautuneena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on itseasiassa ihan hyvää terapiaa olla nyt täällä niin säätää aivoja vähän toiselle taajuudelle, sellaiselle enemmän rationaaliselle taajuudelle.
Mun aiivoissa on jotenkin sellainen ongelma että näen maaimassa kaikkia ilmiöitä paljon samaan aikaan ja sitten tuntuu ettei saa oikein otetta mistään ja siten sitä alkaa epäilemään jopa pelkäämään kaikkea kun ei hahmota keskeisiä asioita ja se luo taas stressiä ja jatkuvaa painetta kun ei pysty keksittymään yhteen asiaan kerralla kunnolla.
ELii silloin siitä yhdestä tarkastelun alla olevasta asiasta ei pääse syntymään selkeää loogista päätelmä ketju ajattelua. ykksi tyyppi kerran ihmetteli miksi puhun ääneen, niin mä selitän sen varmaan sillä että sillä ääneen puhumisella minä ikäänkuin yritän sulkea muita aisteja poiis kun suusta tulee ääntä ja se ääni on yhdessä sen tarkastelemisen kanssa mukana ja kumuloi muita aiistimuksia pois.
Se on mahdollista ja on erittäin OK. Se ei oo sun vikasi. Masennus voi aiheuttaa isoja kognitiiviisia haittoja, juuri muistin, oppimisen ja keskittymiskyvyn saralla. Ei siinä ole mitään hävettävää, se on yksi sairauden sivuvaikutuksista. Voimia, kyllä sä selviät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista pahinta tuohon päälle on huuhdella aivoja alkoholilla tai vieläpä pössytellä siihen päälle.
Varmasti menee tyhmäksi. Ja jos vielä valvot, niin olet ihan vajaa huomaamattasi.
Muista ainakin olla raitis. Työssäni tapaan paljon ihmisiä jotka ei malta pysytellä päihteistä erossa, kun on masennusta ja väsymystä.
Kaikki ne tuplaa tehtävänsä.
Mitä jos työ aiheuttaa masennusta jä väsymystä jota pitää lääkitä alkoholilla jotta jaksaisi mennä töihin nollautuneena?
Tuo on kaikista turmiollisin tapa tuhota aivonsa ja järkensä. Päihteet yhdessä masennuksen kanssa nopeuttaa dementiaa ja heikentää älykkyyttä useilla pisteillä. Joskus voidaan sanoa ihan kymmenien pisteiden pudotuksesta.
"On todettu, että monilla vaikeaa depressiota sairastavilla muistiin ja oppimiseen liittyvä hippokampus on normaalia pienempi. Eräässä tutkimuksessa huomattiin, että mitä pitempään depressio oli kestänyt ilman, että potilas on saanut masennuslääkitystä, sitä pienempi oli hippokampus. Jos potilas oli saanut lääkitystä, tällaista yhteyttä ei löytynyt."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/11/18/nakokulma-masennuslaakkeet-ant…
Kyllä se lamaa ajattelua ja keskittymistä ihan tuntuvasti, eron voi havaita kun käyttää lääkkeitä. Ahdistus tekee ajattelulle sitten vielä sitäkin pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Nukun myös tarpeeksi, syön vitamiineja.
Paljon kasviksia, prosessoimatonta ruokaa jne.
Mikä vttu tähän auttaa?
Käyn myös juttelemassa ammattiauttajalla. Tuntuu, silti että lähes kaikki menee mönkään.
Ap
Vitamiineissakin on isoja eroja, esim Vitaepro ja verkostomarkkinoinnin alitehoiset vitamiinit eivät ole parhaasta päästä.
Tsemppiä, ap!
Minä kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja ahdistushäiriöstä ja olin pari kk sairauslomalla keväällä. Sitten palasin vähitellen töihin siten, että tein 50% työaikaa aluksi ekan kuukauden. Aluksi oli ihan hirveää. En muistanut asioita kunnolla ja jopa rutiinihommat takkusivat. Joka päivä olin älyttömän väsynyt työpäivän jälkeen. Lääkäri sanoi, että tämä
on ihan normaalia ja kestää aikansa, ennen kuin muisti ja toimintakyky palautuu. Vähitellen alkoi helpottaa. Nyt töitä takana kohta 3 kk ja muisti pelaa jo melko hyvin ja pystyn jo monimutkaiseenkin ajatuksenjuoksuun. 😀 Ehkä parin kuukauden päästä olen jo lähellä normaalitilaa. Onneksi töissä teen kevennettyä työtä nyt jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukun myös tarpeeksi, syön vitamiineja.
Paljon kasviksia, prosessoimatonta ruokaa jne.
Mikä vttu tähän auttaa?
Käyn myös juttelemassa ammattiauttajalla. Tuntuu, silti että lähes kaikki menee mönkään.
Ap
Vitamiineissakin on isoja eroja, esim Vitaepro ja verkostomarkkinoinnin alitehoiset vitamiinit eivät ole parhaasta päästä.
Juu tiedän, olen ottanut aikoinani paljon selvää vitamiineista ja myöskin valmistajien videoita, markkinatoimintaa yms. katsonut.
En enää koskekaan esimerkiksi ruokakauppojen hyllyillä oleviin (ellei ole puhdistamon) tai muuten epämääräisiin valmisteisiin.
Ymmärrän myös vesi-ja rasvaliukoiset, käyttöajat ja mikä ei sovi tai sopii tietyn raaka-aineen, lääkkeen, toisen vitamiinin kanssa.
Ainakin tiedän noin suurinpiirtein :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, ap!
Minä kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja ahdistushäiriöstä ja olin pari kk sairauslomalla keväällä. Sitten palasin vähitellen töihin siten, että tein 50% työaikaa aluksi ekan kuukauden. Aluksi oli ihan hirveää. En muistanut asioita kunnolla ja jopa rutiinihommat takkusivat. Joka päivä olin älyttömän väsynyt työpäivän jälkeen. Lääkäri sanoi, että tämä
on ihan normaalia ja kestää aikansa, ennen kuin muisti ja toimintakyky palautuu. Vähitellen alkoi helpottaa. Nyt töitä takana kohta 3 kk ja muisti pelaa jo melko hyvin ja pystyn jo monimutkaiseenkin ajatuksenjuoksuun. 😀 Ehkä parin kuukauden päästä olen jo lähellä normaalitilaa. Onneksi töissä teen kevennettyä työtä nyt jonkin aikaa.
Kiitos ja jaksamista myös jatkossa!
Rohkaisevaa.
Ehkä olen turhan ankara itselleni ja voitan kyllä nämä minun mörköni ja oudot häpeän ja syyllisyyden tuntemukset.
Olen tosiaan vielä uus työpaikalla, joten ehkä saan anteeksi sähellykseni ja pikkuhiljaa pääsen porukkaan mukaan.
Ehkä itseäni ahdistaa kun ihmisiä on niin monta samassa vuorossa. Nyt kun alan jo tuntemaan ja tiedän persoonat niin ehkä pikkuhiljaa ahdistus hiipuu, myöskin jännitys ja sen tuomat pikkuharmit työpaikalla.
Toivon hyvin paljon, että saan pitää työpaikan ja pääsen porukkaan mukaan. Katsotaan..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsellä samaa. Olen hiljattain lukenut 100 sivua yhtä kirjaa enkä yhtään tajua, mistä siinä puhutaan. Päänsisäinen keskustelu/ajatuksenjuoksu tuntuu normaalilta, mutta kun puhun muille ihmisille, unohdan sanoja.
Avain saattaa olla tässä. Kokeile puhua ne asiat jossain yksin ääneen, mitä aiot muille/jollekin sanoa. Jos se onnistuu yksin, mutta ei jonkun muun/muiden läsnäollessa, asia johtuu niistä toisista ihmisistä, ei sinusta.
Itse olen huomannut, että tietyn ihmisen(tai ihmisten) läsnäollessa mokaan ja sössötän aina ja se johtuu vain ja ainoastaan heidän suhtautumisestaan minuun.
Vähän aiheen vierestä ehkä, mutta onko masennuksen myötä joku muu huomannut että numeromuisti katoaa? Siis ihan tällaiset että et meinaa mitenkään muistaa paljonko tarkalleen maksat vuokraa tai mitä maksoit omistusasunnosta, arvio saattaa heittää paljollakin, vähän niin kuin lukujen hahmotus olisi huonontunut?
Mietin että onko kolmekymppisenä muistisairaus alkamassa vai voiko liittyä masennukseen.
No, kyllähän se siinä mielessä tyhmentää, että vie keskittymiskyvyn. Tutkimusten mukaan älykkyystestin tulos voi ladkea roimasti.
Kärsin ajoittaisesta masennuksesta.
Pahimmillaan en kyennyt laskemaan viiteenkymmeneen sekoamatta(jos piti laskea 50kpl jotain tavaraa), ei olisi varmasti Mensan testissä silloin juhlittu.
Tuo onkin yksi mittari, jolla tutkailen olotilaani, jos töihini liittyvät laskut eivät onnistu, on kehnosti asiat.
Googlaa raudanpuutteen oireet. Niitä on esim. aivosumu, väsymys, hidas palautuminen rasituksesta, levottmat jalat, univaikeudet. Ferritiiniarvo lähellä sataa on tavoiteltava, ainakin yli 70. Labrojen viitearvot on vain tilastolliset, eli eivät kerro tavoiteltavaa terapeuttista tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa raudanpuutteen oireet. Niitä on esim. aivosumu, väsymys, hidas palautuminen rasituksesta, levottmat jalat, univaikeudet. Ferritiiniarvo lähellä sataa on tavoiteltava, ainakin yli 70. Labrojen viitearvot on vain tilastolliset, eli eivät kerro tavoiteltavaa terapeuttista tasoa.
Juu, tästä olen aikoinaan ottanut selvää.
Ferritiini oli 30 silloin kun pyysin muutama vuotta sitten koetta. Söin rautaa jne ja arvot nousi hyvin.
Nyt on vielä kierukka eikä menkkoja ole oikeastaan puoleen vuoteen ollut.
Saattaa olla varastot taas tyhjenemään päin kuitenkin, pitäisi katsoa arvot.
Ap
Voihan se toki vähän vaikuttaa, mutta jos on fiksu ihminen, niin kyllä ne tentit hyvin menevät lukemisen jälkeen, kunhan on tarpeeksi opiskellut. Masennus toki vaikuttaa menestymiseen, mutta ei niin merkittävässä mittasuhteessa kuin jotkut haluavat uskoa. Jotkut myös käyttävät masennusta verukkeena, vaikka on oikeasti joku oppimishäiriö/laiskuus/tyhmyys pohjimmaisena syynä.
T. hieman keskivertoa älykkäämpi masentunut