Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin täällä ei ole pakko mennä töihin/kouluun sään takia?

Vierailija
29.10.2013 |

Tällaista säätä ei Suomessa ole varmaan koskaan. Tai sitten on, mutta suomalaiset on sisukkaita ja kulkevat tunnollisesti joka ainoa aamu töihin/kouluun.

Kyllä muualla maailmassa kelpaa,pysäytetään lentoliikenne, raideliikenne ja käsketään pysyä kotona. Suomessa ei koskaan...... Sama onko pakkasta -45c tai sadetta vaakatasossa, ilma valkoisenaan pöllyävästä lumimyrskystä ja tuulta 37m/s sinne kouluun on vaan mentävä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lunta olisi tullut kuinka paljon niin Suomessa päätiet on aina ajettavassa kunnossa.

Ehkä joku sellainen myrsky että tiet on täynnä kaatuneita puita ja sähkölankoja, mutta sellaista ei ole kai vielä koskaan ollu.

Vierailija
2/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisen kohdalla kai voi käyttää harkintaa mutta töihin on mentävä säässä kuin säässä. Ellei sitten satu olemaan sellainen työ jossa voi helposti pitää etäpäivän. Voisi tulla sanomista jos esim. bussikuskit, hoitajat, lääkärit tai opettajat eivät tulisi töihin sen vuoksi että sataa liikaa vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai muualla kelpaa kun on niin pahoja sääoloja ettei oikeasti pääse töihin? Luulenpa että ne ihmiset menisivät mielummin töihin kuin menettäisivät sukulaisiaan/tuttaviaan huonon sään takia. Eilisessä myrskyssä euroopassa on kuollut ainakin neljä. Mitähän heidän omaiset ajattelevat mielipiteestäsi.

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 07:26"]

Tällaista säätä ei Suomessa ole varmaan koskaan. Tai sitten on, mutta suomalaiset on sisukkaita ja kulkevat tunnollisesti joka ainoa aamu töihin/kouluun.

Kyllä muualla maailmassa kelpaa,pysäytetään lentoliikenne, raideliikenne ja käsketään pysyä kotona. Suomessa ei koskaan...... Sama onko pakkasta -45c tai sadetta vaakatasossa, ilma valkoisenaan pöllyävästä lumimyrskystä ja tuulta 37m/s sinne kouluun on vaan mentävä.

[/quote]

Vierailija
4/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, en ole ap, mutta sinusta tällaisesta asiasta ei vissiin saisi keskustella ja pohtia?

Ei kai tämä ollu millään pilkalla tehty aloitus. Miten te olette niin tosikkoja?

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:59"]

Ai muualla kelpaa kun on niin pahoja sääoloja ettei oikeasti pääse töihin? Luulenpa että ne ihmiset menisivät mielummin töihin kuin menettäisivät sukulaisiaan/tuttaviaan huonon sään takia. Eilisessä myrskyssä euroopassa on kuollut ainakin neljä. Mitähän heidän omaiset ajattelevat mielipiteestäsi.

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 07:26"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
5/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lapsesta asti krooninen astma,ja olen kotona sisällä aina yli 20-asteen pakkasilla. Jo -15 tekee hengittämisestä niin vaikeaa ja työlästä, että kolmen kilometrin pyörämatkaani saattaa mennä jopa puolitoista tuntia. Autokorttia minulla ei ole. Muuten kyllä kuljen säällä kuin säällä.

Vierailija
6/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotain sota-ajan peruja varmaan. Ei se mitään, jos on -40, nyt soditaan yksi vastaan kymmenen. Muuta mahdollisuutta ei kertakaikkiaan ole.

Vierailija
7/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 08:44"]

Ei ole mun elinaikanani tapahtunut. Tuolloin 80-luvun (taisi olla helmikuu -87 tai -88) meillä kaikki kyllä tulivat kouluun. Kylmimpänä aamuna oli -38, ja tämä oli ihan keskisessä/eteläisessä Suomessa, ei lähelläkään Lappia.

[/quote]

Uuh, muistan hyvin tuon talven. Kävin silloin lukiota ja koulunkäynnin lisäksi JAOIN MAINOKSIA OMAKOTITALOALUEELLA! Eli ei päässyt välillä rappikseen lämmittelemään. Palellutin touhussa sormeni, onneksi tulivat kuntoon.

Vierailija
8/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:28"]

Milloin lapsi kouluun?

- Pakkasta 42 astetta, lapsi kouluun?
- Tuulta 30 m/s, lapsi kouluun?
- Vettä tulee niin, että kadut tulvii, lapsi kouluun?
- Kova kuumeeton kuiva yskä, lapsi kouluun?
- Illalla kuumemittarissa 37,4, lapsi kouluun?
- Sisko joutunut teho-osastolle, lapsi kouluun?
- Toisella puolen maapalloa asuva mummu tekee työmatkan lomassa pikaisen visiitin lapsen kotona arkipäivänä, lapsi kouluun?
- Lapsen isopappa haudataan torstaina, lapsi kouluun?
- Kouluun on annettu joku uhkaus, lapsi kouluun?
- Lasta kiusataan ja lapsella koulupelko, lapsi kouluun?

[/quote]

Etkö oikeasti osaa itse päätellä, mitkä noista ovat syitä olla päivä pois koulusta?

Vierailija
9/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovemmilla pakkasilla olen antanut tyttöjeni jäädä kotiin. Minusta pakkanen on epäinhimillistä enkä ole halunnut ottaa vastuulleni paleltumisvammoja tai pahimmillaan jopa kuolemia. Mikään koulu ei niin tärkeää ole. Kun itse kävin koulua äitini pakotti minua kouluun säällä kuin säällä mutta livahdin viereisessä talossa asuvalle kaverilleni. Silloin päätin jo että kun minulla on omia lapsia ei heitä pakoteta koskaan yhtään mihinkään. 

Vierailija
10/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme USAssa ja jos siellä oli snow day tai storm day, koulu ilmoitti siitä automaattipuhelulla kotiin sekä kotikaupungin paikallis-tv-kanavalla. JA keväämmällä nuo "vapaapäivät " tehtiin sisään, niin että koulu päättyi muutaman päivän myöhemmin kuin muuten olisi päättynyt. Luulen että meikäläisittäin tähän ei suostuttaisi millään.

Vierailija
11/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Lontoossa ja viime vuonna parin senttimertin lumisade (joka oli sulanut iltapäivällä) sai aikaan ylimääräisen vapaapäivän. Sitä samaa odottelen ja toivon tälle vuodelle!

Olen koulussa töissä ja koulu siis oli kiinni, syy; turvamiehet/vartijat eivät päässeet lumen takia kouluun joten koulua ei voi pitää auki. (!!)

mutta fakta on että tämä kaupunki ei ilman julkisia toimi..

Vierailija
12/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:30"]

Asun Lontoossa ja viime vuonna parin senttimertin lumisade (joka oli sulanut iltapäivällä) sai aikaan ylimääräisen vapaapäivän. Sitä samaa odottelen ja toivon tälle vuodelle!

Olen koulussa töissä ja koulu siis oli kiinni, syy; turvamiehet/vartijat eivät päässeet lumen takia kouluun joten koulua ei voi pitää auki. (!!)

mutta fakta on että tämä kaupunki ei ilman julkisia toimi..

[/quote]

Ai jaa, siis opettajat ja oppilaat olisivat päässeet kouluun, julkinen liikenne jätti vain vartijat kotiin? Tekosyitä...

Vierailija
13/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein on pakkasta -45 tai tuulee 37m/s, eli kuinka mittava tämä ongelma mielestäisi on?

Harkinnan mukaan. Suomessa tuulee tuskin koskaan niin paljon että se olisi syy jäädä pois mistään, paitsi korkeintaan jos asuu saaressa ja joutuu liikkumaan veneellä.

Pakkanen taas on ihan normaali ilmiö Suomessa ja siitä selviää pukeutumalla.

Vierailija
14/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:51"]

Kuinka usein on pakkasta -45 tai tuulee 37m/s, eli kuinka mittava tämä ongelma mielestäisi on?

Harkinnan mukaan. Suomessa tuulee tuskin koskaan niin paljon että se olisi syy jäädä pois mistään, paitsi korkeintaan jos asuu saaressa ja joutuu liikkumaan veneellä.

[/quote]

Ei siitä kyllä pukeutumalla selviä. Minusta 15 pakkasastetta on ehdoton raja lasten kouluunmenolla tai sitten olisi saatava kuskattua tallista talliin.  

Vierailija
15/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Malmöstä: eilen oli ihan normaali työpäivä meillä vaikka junaliikenne meni poikki koko Skånesta ja sähköt reilulta 20 000 ihmiseltä (Skånessa, koko Ruotsissa melkein 80 000lta). Yksi paikallinen kauppakeskus joutui sulkemaan ovensa ja ihmisillä oli vaikeuksia päästä pois kun ympärillä lenteli rakennustarvikkeita. Normaalisti töihin menty tänäänkin, kodin työpaikan välisellä matkalla n. 2,5 km oli tosin kaatunut 13 puuta ja muuta pientä myrskyvaurioita oli näkyvissä.

Vierailija
16/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:51"]

[/quote]

Ei siitä kyllä pukeutumalla selviä. Minusta 15 pakkasastetta on ehdoton raja lasten kouluunmenolla tai sitten olisi saatava kuskattua tallista talliin.  

[/quote]

Tämä on vitsi, onhan? 15 pakkasastetta on vielä ihan kelpo ulkoilusää ja itsekin menen pyörällä töihin tai vapaapäivänä hiihtämään tai muuten vain ulkoilemaan. Totta kai lapset voivat mennä kouluun. Jos on kova tuuli ja paljon pakkasta niin silloin täytyy tarkemmin katsoa pukeutumista ettei viiman vuoksi tule paleltumia.

Vierailija
17/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omilta yläasteajoiltani, että parisen kertaa sattui sääolosuhteiden vuoksi niin, ettei linja-auto päässyt kulkemaan sen vakioreittiä ja kyyti jäi tulematta ja oppilaat pois koulusta. Syynä oli kevättalven peilijäähän jäätynyt tienpinta, jota ei ollut syrjäkylillä hiekoitettu. Jos siinä kovan jään päällä on vielä vesikerros, niin eipä siinä meinaa päästä etenemään jalkaisinkaan. Kerran olin kyydissä, kun tällaisella säällä yritettiin päästä kouluun. Syrjäiset tiet ovat mutkaisia, kapeita ja kallellaan miten sattuu. Linja-auto pysähtyi pysäkille, joka oli kallellaan ojaan päin. Sinnehän sitä liu'uttiin. Ei voinut minkään.

Vierailija
18/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 09:40"]

Muistan tuon talven. Olin lukiossa silloin. Ja meidän linja-auto se vain pääsi perille kerta toisensa jälkeen, vaikka kovasti aina aamusin toivoi että voi ko se hyytyis. Tosin silloin oli paljon niitä muita autoja jotka hyytyi välille. Minulla matkaa kouluun oli 50km ja nuilla pakkasilla matka tehtiin sellaisella vanhalla 50-luvun linkkarilla, ne uudemmat ei kuulemma lähteneet käyntiin :D Näin siis Kittilän naapurikunnassa.

Eli kouluun oli mentävä jos kyyti sattui tulemaan.

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 08:44"]

Ei ole mun elinaikanani tapahtunut. Tuolloin 80-luvun (taisi olla helmikuu -87 tai -88) meillä kaikki kyllä tulivat kouluun. Kylmimpänä aamuna oli -38, ja tämä oli ihan keskisessä/eteläisessä Suomessa, ei lähelläkään Lappia.

Yhden kerran elinajaltani Lapista muistan, kun puhuttiin, että suositeltiin, että ihan kaikki lapset eivät tulisi kouluun, kun on liian kylmä. Sekin tosin sen pelossa, että autot hajoavat matkalle, kun koulumatkoja voi olla kymmeniä kilometrejä. Taisi olla talvi 1999, kun pakkasta oli päälle 50 astetta.

Kas tässä: 50 astetta pakkasta ja "vain" kolmannes koululaisista tuli kouluun:

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/pakkasennatys_kittilassa_1999_44533.html#media=44537

[/quote]

[/quote]

Itse kävin kouluni siihen aikaan, kun pakkasta oli vain n. 42 astetta. Senaikaiset elohopeamittari jäätyivät silloin.

Kulkiko minun lapseni tuossa samassa autossa? Silloin olivat vasta eskarissa, ja eikä kouluauto pettänyt kuin pari kertaa, olikohan se ensimmäinen juuri tuona talvena.

Vierailija
19/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei varmaan oo ikinä täällä sellaista säätä. Luntakin, jos sattuis tulemaan oven korkeudelta, pitäis varmaan vaan kaivaa itselleen kulkuväylä, että pääsee sinne töihin.

Vierailija
20/29 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisen kanssa olen käyttänyt vapaata harkintaa ja kovilla pakkasilla/jäätävillä tuiskuilla tytär on saanut jäädä pois koulusta. Enkä kyllä myrskyynkään päästäisi.