Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen on jolla ÄO 116?

Vierailija
28.10.2013 |

Onko perusjamppa vai fiksu?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein mitä sosiaalisempi, jatkuvasti äänessä oleva hölöttäjä niin sitä tyhmempi.

Vierailija
22/42 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 01:49"]

No 116 pisteellä vähän tyhmä (virallisesti varmaan keskiverto)... Suuri osa ihmisistä varmaan sijoittuu tuon kohdille ja suuri osa ihmisistä nyt vaan ei ole kovin fiksuja. Valitettavasti. Sen huomaa kaikkialla maailmassa, niin politiikassa, journalismissa, keskusteluissa kanssaihmisten kanssa, ylipäänsä ihmisten tekemisistä... Jos ihmisistä suuri osa olisi fiksuja, olisi tässä maassa ja koko maapallolla monen monta asiaa paremmalla tolalla.

[/quote]

Voi hemmetin tollo. Siellä se tyhmyys piilee, sinun pääkopassasi. Suurin osa ihmisistä ei ole älykkyysosamäärältään 116, 100 on keskiarvo ja siitä ylös ja alas päin alkaa vähitellen harventua suuremmat ja pienemmat arvot.

116 on melko fiksu (mutta kuten todettu, mittaa vain loogista päättelykykyä, sen merkitystä elämässä yleisesti voi kukin itse pohtia). Ei kuitenkaan neroutta lähellä tuo määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

116 on loogiselta päättelykyvyltään melko fiksu.. Aina kannattaa kuitenkin muistaa, että äo on vain yksi tapa mitata älykkyyttä, eikä se kata kuin yhden osa-alueen erilaisista älykkyyksistä. Minulla on äo 132, mutta minulla ei ole sävelkorvaa eikä tikku-ukkoja kummempaa piirustustaitoja ja jonkin muotoinen kasvosokeus myös vaivaa. Omalla alallani kuitenkin olen todella tehokas ja opin asiat kerralla. Minua kutsutaan yleisesti töissä tietopankiksi ja tietivisoissa olen suosittu jäsen tiimiin :D  Nykyisin olen tosin kolmatta vuotta kotiäitinä (ja toivottavasti mukava sellainen) kahdelle lapselle. Niin ja minä olen sellainen räpätäti ja osaan (valitettavasti) tehdä tikustakin asiaa eli välttämättä en ensivaikutelman perusteella anna kovin älykästä kuvaa itsestäni. :D

Ei se äo kerro kaikkea.. ;)

Vierailija
24/42 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:54"]

Onko teistä kukaan saanut mensan nettitestissä alle 100? Meinaan että jo on, niin minäkin uskallan kokeilla :)

[/quote]

Voikohan siitä nettitestistä edes saada alle 100? Tarkoitushan olisi että mahdollisimman moni osallistuisi maksulliseen testiin ihan livenä ja harva alle 100 saanut viitsii. Suurin osahan menee testein katsomaan pääsisikö Mensan jäseneksi.

Itse sain nettitestistä 108 vaikka arvasin surimman osan.

Vierailija
25/42 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nettitesti ei sitten todellakaan kerro todellista äo:ta. Antaa keskimäärin aivan liian korkeita pistemääriä. Hophop oikeaan Mensan testiin, jos oman äo:n haluaa selvittää.

Jos oikeissa testeissä on saanut 116, niin tuo kertoo, että kyseessä on keskimääräistä fiksumpi jantteri. Ainakin, mitä tulee loogiseen ajattelukykyyn. Mikään superälykkö ei ole vielä kyseessä, mutta kuitenkin ihminen, jonka aivot kykenee loogiseen ajatteluun keskivertosuomalaista paremmin. Luultavasti on pärjännyt koulussa hyvin matematiikassa.

Vierailija
26/42 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teen Mensan nettitestin hutaisten saan 125 pistettä.

Toisena kertana vuosia myöhemmin kun keskityin sain 155.

En ole vielä uskaltanut mennä viralliseen testiin.

Tässä meillä seuraava Einstein ! huikea tuo 155 aika äijä olet ;)

Vierailija
27/42 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen perusfiksu. Käynyt lukion ja yliopistossa tutkinto joltain ei niin vaikealta alalta

Vierailija
28/42 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat tietenkin paljon älykkäämpiä. Suomessa keskiarvo lienee joku 130 paikkeilla, ellei enemmän.

Vierailija
29/42 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt pari eri nettitestiä useamman vuoden välillä. Tulokset ovat vaihdelleet 120 ja 135 välillä. Tunnen itseni usein tyhmäksi ja olen hidas puheissani. Joskus mietin onko vuosia uusinut masennus ja ystävättömyys oikeasti rapauttanut  kongnitiivisia kykyjäni. Kai se 116 on on ihan fiksu, itseäni en pidä huippuälykkäänä.

Koita kestää. Usko huomiseen. Kyllä se päivä risukasaankin joskus paistaa.

Vierailija
30/42 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teen Mensan nettitestin hutaisten saan 125 pistettä.

Toisena kertana vuosia myöhemmin kun keskityin sain 155.

En ole vielä uskaltanut mennä viralliseen testiin.

Ei kannatakaan mennä. Ensi kerralla se on jo niin korkea, että koko galaksi räjähtää.

Vierailija
31/42 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa 100 on keskiarvo taas

alle 70 2% "tyhmimmistä"

Yli 130 2% "fiksuimmista"

Ja mensan raja on 130

Vierailija
32/42 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ihan virallisen testin, jonka mukaan äo:ni on 114, eli melkein tuo sama. No olen ihan tavallinen lähihoitaja, enkä mitään muuta. Tiedän että äo on keskimääräistä korkeampi ja joskus tajuan joitakin asioita nopeammin kuin muut, mutta ei se muuten näin. Ihan tavis.

Vierailija
33/42 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt nettitestin pariin kertaan ja sain tuloksiksi 115 ja 116 (: Ei siinä testissä tarvinnut osata mitään kun päätellä vaan, mielestäni ei oo käypä älykkyyden mittari kun älykkyyttä on niin monenlaista. Mun mielestä toi mensan testi sopii just vain johkin päättelykyvyn arviointiin eikä muuhun.

Koulussa pääsin nipinnapin läpi matematiikasta, kemiasta ja fysiikasta....

Vierailija
34/42 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on varman tuota luokkaa 115-122. Paljon sellaista arjen ratkaisukykyä.

Vierailija
35/42 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistemäärällä 116 sijoittuu viidentoista keskihajonnalla tosiaan ihan hiukan keskivertosuomalaista korkeammalle. 50 % suomalaisista nappaa mensan testistä pisteitä 90-110, molempiin suuntiin sitten väki vähenee tasaisesti, koska äo-älykkyys noudattelee normaalijakaumaa. Mensan pisteraja pyörii muistaakseni  130 pisteen hujakoilla - yli 145 pistettä saaneet puolestaan käsitetään mitattujen standardien suhteen "neroiksi". Kuten täällä onkin jo todettu, mittaa Mensan testi tosiaan vain matemaattis-loogista päättelykykyä, ja tekee sen vieläpä petollisen kulttuurisidonnaisella tavalla (esimerkiksi testissä hyvin menestyvät kiinalaiset ja japanilaiset operoivat päivittäin kirjoitusmerkkijärjestelmän kanssa, mikä luo etua non-verbaliisissa kuviopäättelytehtävissä). Testi ei mittaa millään tavoin elämässä menestykseen ja muiden kanssaihmisten kanssa pärjäämiseen liittyviä merkityksellisiä suureita.

Persoonallisuudestahan tuo älykkyysosamäärä ei kerro juuri mitään: nykyään persoonallisuuspsykologian vallitsevana paradigmana pidetty big five -piirreteoria (tunnollisuus, sovinnollisuus, neuroottisuus, ekstroversio ja avoimuus uusille kokemuksille) on pystynyt yhdistämään korkeat äo-pisteet luotettavasti ainostaan avoimuus-piirteeseen. Eli usein älykkäät ihmiset ovat uteliaita, melko liberaaleja ja opiskelevat kokeilevat mielellään uusia asioita. Tämäkään ei tietenkään aina pidä paikkaansa.

Tunnen henkilökohtaisesti kaksi neron pisteet saanutta, ja ystäväpiirissäni liikkuu pari muutakin erittäin korkeita pistemääriä nokittanutta tyyppiä. Mitään yhdistävää piirrettä heidän välillään on vaikea eritellä, yksi on ekstrovertti ja supliikki kaikkien kaveri, toinen konservatiivisinen ja harkitseva, kolmas melko kylmähermoinen ja adrenaliininhakuinen, neljäs puolestaan impulsiivinen ja huumorintajultaan synkkääkin synkempi. Ainoa, mikä heitä taitaa selvimmin erottaa keskivertoväestöstä on se, että ovat kaikki yliopistokouluttautuneita ja kaksi neljästä kärsii jonkinasteisista ahdistus - ja päihdeongelmasta.

Vierailija
36/42 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt kovin korkea voi olla, itse ajattelisin tuota numeroa ihan peruskaurana. En järin fiksuna. Siis ihan jos tuota numeroa ajattelee, vai onko se harhaa joka tulee niistä huipuista yli 120 numeroista?

Ap

0/5 provo. 100 on keskimääräinen laskennallisesti - 120 merkittävästi enemmän.

Vierailija
37/42 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, enpä tiedä. Nettitestin kahteen kertaan tehnyt ja toisella kertaa sain hieman yli 130 (olisko ollut 132?) ja toisella kertaa 140. Tunnen itseni usein aika hönöksi, mutta sitten kun seuraan muita ihmisiä niin eipä kyllä sekään vakuuta.. ehkä pitäisi mennä käymään varsinaisessa Mensan testissä.

Vierailija
38/42 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo kovin kummoinen noilla pojoilla!

Vierailija
39/42 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äo on 140 ja olen tämän palstan anaaliprovojen takana.

Vierailija
40/42 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sitä olen niin älytön, etten edes tunne noiden äo-luokitusten pisteytysjärjestelmien, kognitiivisten hoksaamistaitojen, tai minkä kysymystehtäväsarjojen avulla niitä nyt milläkin pistemäärällä mistäkin 'rastista' siinä jostain psyyken maastosta testattavalta ikäänkuin bongataan ....

...perusteita, eli siis niiden pistemäärien tulkintaa ja merkitystä, kun en ole vaivautunut tutkimaan  niitä tarkemmin ja  koska en pidä niitä ja niiden niin  yksityiskohtaista tietämistä itselleni niin tärkeänä, että olisin joskus yleensä viitsinyt edes tutustua niihin.

Omaa viisauttani, tai tyhmyyttäni en tietenkään osaa siis määritellä, enkä ymmärtäisi  pistemääräni merkitystä, vaikka se minulle kerrottaisiin, koska en siis lainkaan tunne sen  antamisen perusteita .