Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka EI käy papan joukkoseulonnoissa? Mikä syy?

Vierailija
11.09.2020 |

Itsen en käynyt 30v seulonnassa, enkä nyt 35v vaikka tuli kutsu. Papa näytteen otto sattuu ja pelkään sisätutkimusta.
Kierukkaa en uskalla ottaa asennuskivun vuoksi.

Kommentit (293)

Vierailija
221/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri: Naiset käyvät gynekologin rutiinitarkastuksissa turhaan - eihän korvalääkärissäkään käydä parin vuoden välein

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/218018

Olen muuten ihmetellyt juuri tuota asiaa, että miksi siellä gynekologilla pitäisi säännöllisesti käydä. Ja mielessäni verrannut sitä juurikin korvalääkäriin!

Mitä kropan "reikiin" tulee niin hammaslääkärin tarkastuksessa käyn säännöllisesti, mutta siihen on syynä se kariesinfektio, jonka joskus olen harmikseni saanut. Mutta miksi tutkituttaa oireettomia ruumiinosia, joissa ei mikään tauti tiettävästi pesi?

Voisiko mitenkään olla sellainen syy, korvan reikään ei yleensä tungeta vanupuikkoja lukuun ottamatta mitään, kun taas muihin reikiin tungetaan sellaista, jossa on bakteereja.

Vierailija
222/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku asiallisesti kertoa, kuinka iso HPV-infektion riski on kaltaisellani yli viisikymppisellä naisella, joka ei harrasta seksiä muuta kuin itsensä kanssa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pappoja pitää seuloa? Mistä iästä alkaen?

Vierailija
224/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi suolistosyöpien seulonta kaikille yli 50-vuotiaille.

Sinne voisin mennäkin.

Minulle tuli kutsu, mutten osallistunut.

Vierailija
225/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri: Naiset käyvät gynekologin rutiinitarkastuksissa turhaan - eihän korvalääkärissäkään käydä parin vuoden välein

Olen muuten ihmetellyt juuri tuota asiaa, että miksi siellä gynekologilla pitäisi säännöllisesti käydä. Ja mielessäni verrannut sitä juurikin korvalääkäriin!

Mitä kropan "reikiin" tulee niin hammaslääkärin tarkastuksessa käyn säännöllisesti, mutta siihen on syynä se kariesinfektio, jonka joskus olen harmikseni saanut. Mutta miksi tutkituttaa oireettomia ruumiinosia, joissa ei mikään tauti tiettävästi pesi?

Voisiko mitenkään olla sellainen syy, korvan reikään ei yleensä tungeta vanupuikkoja lukuun ottamatta mitään, kun taas muihin reikiin tungetaan sellaista, jossa on bakteereja.

Jos syy on tuo, niin pääsisinkö sitten mieluummin säännöllisiin korvalääkärin tarkastuksiin, sillä käytän korvatulppia jokseenkin joka yö? Sitä useammin tulee rei'istä vain suuhun tungettua mitään, ja sen kyllä sitten tarkastutankin säännöllisesti. 

Vierailija
226/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku asiallisesti kertoa, kuinka iso HPV-infektion riski on kaltaisellani yli viisikymppisellä naisella, joka ei harrasta seksiä muuta kuin itsensä kanssa? 

Sehän riippuu ihan sukupuolielämäsi historiasta.

Vai tarkoititko, ettet ole koskaan harrastanut seksiä muiden kuin itsesi kanssa?

Jos sinulla on joskus ollut seksikumppaneita, kannattaa tietysti papassa käydä säännöllisesti.

Vierailija
227/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ja varsinkin kun tiedetään, että syöpäsolu alkaa kehittyä ainoastaan rikotussa solukossa, ei pidä turhan takia mitään koepaloja ottaa.

Mitä tuumaat tuosta nykykäytännöstä:

"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa

Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,

joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja

vastauskirjepalvelu.

Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin

silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.

Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä

ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.

Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta

parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,

on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."

---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.

Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?

Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid

Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,

siis tuntien kuluttua!

Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :

"aine on syövyttävää silmille, iholle ja hengitysteille.

Syövyttävää nieltynä.

Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"

Bentsalkoniumkloridia on monissa muissakin valmisteissa, spc fimea -haulla löytyy ne.

Vierailija
228/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moukkamaista on syyllistää ja haukkua niitä, jotka eivät käy seulonnoissa.

Kävisittekö itse, jos olisivat maksullisia, esim. 100-200€/kerta?

Ai ette? No, se siitä tärkeydestä.

Mä mieluummin syyllistän kaikki tupakoijat, seksitautien levittäjät, ylilihavat jne.

Itse aiheuttaneet vaivansa.

No kyllä käyn.

Vierailija
229/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin nainen, etsisin jonkin muun tavan seulontaan. Ei voi olla kivaa kun renkaanvaihto työkalujen ja jäätelökauhan sekasikiön näköisiä isoja teräksisiä työkaluja tungetaan torttu täyteen.

Vierailija
230/293 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käynyt, en harrasta minkäänlaista seksiä, joten ei ole tarvetta ronklailuun.

Vierailija
231/293 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe syytä olla käymättä papaseulonnoissa, vaikka mun kohtu on poistettu. Näyte otetaan emättimen seinämästä, sillä kohdunkaulaa mulla ei enää ole.

Vierailija
232/293 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin viime vuonna 35 v, muutaman viikon päästä tuli lappu kotio, että jotain muutoksia havaittu, tänä vuonna piti mennä uudestaan ja nyt oottelen taas vastauksia, onko kaikki hyvin.

Olen tuo sama, ja siis tulin kertomaan, että taas tuli kirje kotiin silloin, kun oottelin vastausta, että näkyi jotain muutosta, ja tänä vuonna taas pitäisi mennä ottaa papanäyte..

On ihan hyvä että tutkivat jos muuttuukin vaikka syöväksi..

Vierailija
233/293 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki kohdunkaulan syövät ole HPVn aiheuttamia, eli papassa kannattaa käydä kuitenkin. Syöpä myös leviää hiljaisesti eikä juurikaan aiheuta ongelmia alussa, jotta se löytyisi ajoissa. 

Itse käyn yksityisellä gynellä, sairaskuluvakuutukseni kattaa vuositarkastuksen. Papa otetaan joka toinen vuosi. 

Vierailija
234/293 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten naiset synnyttääkin monta tuntia sit muutamat ei selviä edes papasta jossa tarvi muuta kuin levittää kitusensa. Siinähän elätte sit syöpienne ja hpv kanssa.

Synnytys oli kivutonta verrattuna papkokeeseen.

Mieti edes vähän, mitä kirjoitat! "Synnytys oli kivutonta vrt papa". Silkkaa sontaa latelet. Suorastaan valehtelet, hyi olkoon. Voi kunpa eivät nyt ensikertalaiset säikähdä ja jätä seulontoja väliin tekstisi takia. Jos joku ekakertainen on kuulolla, voin omasta ja muiden kokemuksesta vakuuttaa ja vannoa, ettei Papa-koe ole juurikaan kummoisempi kuin rokotus; toisekseen sen ottamiseen kuluva aika on n minuutti. Älkää hyvät nuoret naiset jättäkö seulontoja väliin typerien ja TÄYSIN valheellisten kirjoitusten takia!!!

Jos synnytys on paljon kivuttomampi kuin näytteenotto niin mun kohdalla synnytys ei varmasti sitten tule tuntumaan miltään. Vauva vain plompsahtaa ulos lähes huomaamattani. Ihanaa tietää kun on vähän pelottanut, että sattuu kamalasti.

Synnytys kestää parikymmentä tuntia kipeine supistuksineen eikä se ponnistusvaihekaan mitenkään helppoa ole. Hyvä, kun näin sait tietää, että kohdallasi mahdollinen synnytys on vain pikainen, tunnoton plompsahdus huomaamattasi. Papa-kokeessa sentään tosiaan huomaa sen parikymmentä sekuntia, että jotakin tapahtuu. Mutta niin, hyvä, että huolesi hälveni. Reippaasti vaan ruokatunnilla synnyttämään!

Uskomaton sarkasmin taju

Juu erinomaisen sarkastinen vastaus sarkastiseen viestiin.

Vierailija
235/293 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut kutsua kuin kerran, joskus 30 vuotiaana. Mihin se kutsu tulee oululaisille?

Vierailija
236/293 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin nainen, etsisin jonkin muun tavan seulontaan. Ei voi olla kivaa kun renkaanvaihto työkalujen ja jäätelökauhan sekasikiön näköisiä isoja teräksisiä työkaluja tungetaan torttu täyteen.

No shit, Sherlock! 🤦‍♀️

Vierailija
237/293 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posti hukkasi kutsukirjeen, jäi käymättä.

Vierailija
238/293 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki seulonnat ovat täysin vapaaehtoisia. Seulontaan ei tarvitse mennä, jos ei halua.

Vierailija
239/293 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki seulonnat ovat täysin vapaaehtoisia. Seulontaan ei tarvitse mennä, jos ei halua.

Ei tietenkään tarvi mennä. Mutta kyllä minuakin kiinnostaa, miksi joku ei mene?

Vierailija
240/293 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-joukkoseulontaan ei ole varattu etukäteen käyntiaikaa. Jos kohdunkaulan syövän seulontaan haluaa mennä, niin jokainen varaa sinne aikansa itse. Mammografiaan tulee käyntiaikaehdotus. Jos mammografiatutkimukseen ei halua mennä, niin ajan voi perua. Ja jos aika ei sovi, niin varatun ajan voi muuttaa.

Vierailija kirjoitti:

Sehän on jokaisen oma asia käykö vai ei. Se, minkä voisitte tehdä, on ajan peruminen jos ette aio mennä. Siellä istuu joku odottamassa ja esim ajan siirtäminen meille muille helpompaa kun vapaita aikoja saatavilla. Esim mulla meni viimeksi 3kk päähän kun annettu aika ei sopinut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme