Onko täällä muita, jotka EI käy papan joukkoseulonnoissa? Mikä syy?
Itsen en käynyt 30v seulonnassa, enkä nyt 35v vaikka tuli kutsu. Papa näytteen otto sattuu ja pelkään sisätutkimusta.
Kierukkaa en uskalla ottaa asennuskivun vuoksi.
Kommentit (293)
Pappa kuoli jo aikoja sitten, ei tarvetta käydä yksilö- eikä joukkolajeissa enää :(
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli juuri ensimmäinen kutsu ja ajattelin mennä vaikka jännittääkin. Kyselläänkö seulonnassa jotain (muutakin kuin mitä siinä täytettävässä lomakkeessa on)? Joutuisinko maksamaan jotain jos en menisikään paikalle? Ei huvittaisi alkaa selostamaan seksisuhteitani yhtään kenellekkään jos ei ole aivan pakko...
En muista, että mitään kyseltäisiin. Aika on hyvä perua, jollei mene, mutta maksua tuskin menee perumattomasta ajasta, mutta en tiedä, onko paikkakuntakohtaisia eroja. Siis paras perua, jollei mene. Mutta vallankin, jos sinulla ollut useita seksikumppaneita, on hyvä käydä papa-kokeessa. Minulle on ainakin sattunut mukavia näytteenottajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli juuri ensimmäinen kutsu ja ajattelin mennä vaikka jännittääkin. Kyselläänkö seulonnassa jotain (muutakin kuin mitä siinä täytettävässä lomakkeessa on)? Joutuisinko maksamaan jotain jos en menisikään paikalle? Ei huvittaisi alkaa selostamaan seksisuhteitani yhtään kenellekkään jos ei ole aivan pakko...
En muista, että mitään kyseltäisiin. Aika on hyvä perua, jollei mene, mutta maksua tuskin menee perumattomasta ajasta, mutta en tiedä, onko paikkakuntakohtaisia eroja. Siis paras perua, jollei mene. Mutta vallankin, jos sinulla ollut useita seksikumppaneita, on hyvä käydä papa-kokeessa. Minulle on ainakin sattunut mukavia näytteenottajia.
Minulta kysyttiin kuukautiskierrosta, en muista että seksisuhteista tai ehkäisystä olisi ollut juttua.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt enkä ole menossakaan. Lääkäriin menen vasta kun on pakko, kun tiedän että on joku ongelma.
Minulla on lisäksi ihan tarpeeksi hoidettavaa omissa sairauksissani, en mieti päivittäin että voi kumpa vielä joku sisuskalu menisi epäkuntoon ja iskisi vaikka kohtusyöpä.
Syöpiä on jokalähtöön ja jokainen saa syövän ennenpitkää johonkin päin kehoa, sitä ei millään papa- eikä mamakokeilla selvitellä mihin se iskee ja koska, se iskee, eikä sitä voi ennakoida. Ikävä kyllä ne papakokeet eivät kerro mitään eivätkä suojele miltään.
Kummallista sekin että niitä kohtusyöpiä tuntuvat aina saavan juuri ne "valistuneet itseään hoitavat naiset" joiden alapäätä sörkitään vähäväliä.
Tässä on hyvä esimerkki ihmisestä joka ei ollenkaan ymmärrä, mistä puhuu. Nuo väitteesi ei pidä paikkaansa sitten mitenkään.
Jätin yhden kerran menemättä. Koska edellis kerralla piti käydä kolmesti ennekuin saivat kattavan näytteen. Alkoi hieman kyllästyttää. On muutakin elämää mulla kuin käydä harva se viikko käydä levittelemässä värkkiään. Nyt toki seuraavaan menen kyllä.
Kävin kerran joukkoseulonnassa ja silloin varmistui, että ikinä ei enää tarvitse mennä. Oli varsinainen teurastaja se hoitaja. Ikinä ei mikään ole sattunut niin paljon kuin se Papa-tutkimus. Valuin verta vielä seuraavana päivänä. Tämän jälkeen olen käynyt yksityisellä pelkopotilaana. Vertaisin raiskaukseen tuota joukkoseulontaa.
Mistä minä sen papan saisin? Nimim. Aina Impi Siviä
Olen yli 60-vuotias ja käynyt elämäni aikana vissiin 2 kertaa papa-kokeessa. Toinen niistä oli tämä seukonta.
En näe aiheelliseksi, kun ei ole sukupuolielämää eikä mitään häikkää ollut sillä suunnalla aiemmin.
Mammografiaseulonnassa olen käynyt elämäni aikana ehkä 3 kertaa. Saa nekin olla siinä.
Sehän on jokaisen oma asia käykö vai ei. Se, minkä voisitte tehdä, on ajan peruminen jos ette aio mennä. Siellä istuu joku odottamassa ja esim ajan siirtäminen meille muille helpompaa kun vapaita aikoja saatavilla. Esim mulla meni viimeksi 3kk päähän kun annettu aika ei sopinut.
Moukkamaista on syyllistää ja haukkua niitä, jotka eivät käy seulonnoissa.
Kävisittekö itse, jos olisivat maksullisia, esim. 100-200€/kerta?
Ai ette? No, se siitä tärkeydestä.
Mä mieluummin syyllistän kaikki tupakoijat, seksitautien levittäjät, ylilihavat jne.
Itse aiheuttaneet vaivansa.
Parempi olisi suolistosyöpien seulonta kaikille yli 50-vuotiaille.
Sinne voisin mennäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy. Täälläpäin seulonnassa tutkitaan vain, löytyykö näytteestä HPV:tä, ja sehän taas on sukupuolitauti. Olemme mieheni kanssa toistemme ensimmäiset, joten on aika lailla mahdotonta että tuossa testissä löytyisi yhtään mitään. Sisätutkimusta en sinänsä jännitä.
HPV:n voi saada aika monella tapaa muutenkin kuin yhdynnässä. Sen voi saada jo synnytyksessä äidiltä, tai näljyttämällä päiväkodissa muiden lasten kanssa samoja leluja vuoron perään. Tuo on erittäin yleinen eikä varsinaisesti sukupuolitauti. Käykää nyt ihmeessä nissä seulonnoissa.
Meinaat että kun minut on 58 vuotta sitten synnytetty, niin se siinä yhteydessä saamani HPV voisi yllättäen puhjeta vasta nyt? Tai muutama vuosi sen jälkeen olisin saanut lastentarhassa tartunnan?
No en varmaan päästä ketään pappaa näkemään alakertaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin kuukautiskierrosta, en muista että seksisuhteista tai ehkäisystä olisi ollut juttua.
Nuorelta naiselta voidaan hyvinkin kysyä, onko yhdyntöjä.
Jos ei ole, kannattaa itse sanoa että on neitsyt.
Käyttävät sitten pienempää spekulaa. Toivottavasti. 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt enkä ole menossakaan. Lääkäriin menen vasta kun on pakko, kun tiedän että on joku ongelma.
Minulla on lisäksi ihan tarpeeksi hoidettavaa omissa sairauksissani, en mieti päivittäin että voi kumpa vielä joku sisuskalu menisi epäkuntoon ja iskisi vaikka kohtusyöpä.
Syöpiä on jokalähtöön ja jokainen saa syövän ennenpitkää johonkin päin kehoa, sitä ei millään papa- eikä mamakokeilla selvitellä mihin se iskee ja koska, se iskee, eikä sitä voi ennakoida. Ikävä kyllä ne papakokeet eivät kerro mitään eivätkä suojele miltään.
Kummallista sekin että niitä kohtusyöpiä tuntuvat aina saavan juuri ne "valistuneet itseään hoitavat naiset" joiden alapäätä sörkitään vähäväliä.
Tässä on hyvä esimerkki ihmisestä joka ei ollenkaan ymmärrä, mistä puhuu. Nuo väitteesi ei pidä paikkaansa sitten mitenkään.
Jep, täällä kirjoittelee ihan uskomaton määrä hörhöjä. Mistä tällainen "ihmisten sisälle meneminen" ja "gynen tarkastus aiheuttaa syöpää" tyylinen salaliittoilu on edes saanut alkunsa? Eikö tuollaisia satuileva tosiaan tajus miten naurettava ja järjetön väite on? En tiedä kumpi on pelottavampaa, että joku huvikseen trollaa vai että nämä oikeasti uskoo tuohon??
Vierailija kirjoitti:
Eikä satu
Mikä sinä olet päättämään toisen puolesta sattuuko vai ei? Alentavaa puhetta tuollainen. Sama kuin väittäisit, että toinen valehtelee. Jokainen ihminen saa ja osaa ihan itse määritellä kivun tason.
Minä voi tulla tökkäämään sinua silmään. Älä itke. ei se satu.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri: Naiset käyvät gynekologin rutiinitarkastuksissa turhaan - eihän korvalääkärissäkään käydä parin vuoden välein
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/218018
Olen muuten ihmetellyt juuri tuota asiaa, että miksi siellä gynekologilla pitäisi säännöllisesti käydä. Ja mielessäni verrannut sitä juurikin korvalääkäriin!
Mitä kropan "reikiin" tulee niin hammaslääkärin tarkastuksessa käyn säännöllisesti, mutta siihen on syynä se kariesinfektio, jonka joskus olen harmikseni saanut. Mutta miksi tutkituttaa oireettomia ruumiinosia, joissa ei mikään tauti tiettävästi pesi?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jokaisen oma asia käykö vai ei. Se, minkä voisitte tehdä, on ajan peruminen jos ette aio mennä. Siellä istuu joku odottamassa ja esim ajan siirtäminen meille muille helpompaa kun vapaita aikoja saatavilla. Esim mulla meni viimeksi 3kk päähän kun annettu aika ei sopinut.
Tai sitten voitaisiin palkata joku ihminen "seulontapuhelimeen", ja kirjeen saaminen jälkeen vain ne soittavat, jotka haluavat varata ajan.
Ihan turhaa lähettää kaikille valmis aika. Niihin tulee varmasti muutenkin paljon muutoksia, koska kaikki eivät todellakaan voi lähteä töistään keskellä päivää tms.
No kyllä kannattaa. Mulla oli muutos 23v iässä, joka hoidettiin. En olisi tiennyt, mutta raskauden takia halusin huvikseen käydä ensimmäisen kerran ottamassa Papa kokeen. Onneksi kävin.