Onko täällä muita, jotka EI käy papan joukkoseulonnoissa? Mikä syy?
Itsen en käynyt 30v seulonnassa, enkä nyt 35v vaikka tuli kutsu. Papa näytteen otto sattuu ja pelkään sisätutkimusta.
Kierukkaa en uskalla ottaa asennuskivun vuoksi.
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naiset synnyttääkin monta tuntia sit muutamat ei selviä edes papasta jossa tarvi muuta kuin levittää kitusensa. Siinähän elätte sit syöpienne ja hpv kanssa.
Synnytys oli kivutonta verrattuna papkokeeseen.
Mieti edes vähän, mitä kirjoitat! "Synnytys oli kivutonta vrt papa". Silkkaa sontaa latelet. Suorastaan valehtelet, hyi olkoon. Voi kunpa eivät nyt ensikertalaiset säikähdä ja jätä seulontoja väliin tekstisi takia. Jos joku ekakertainen on kuulolla, voin omasta ja muiden kokemuksesta vakuuttaa ja vannoa, ettei Papa-koe ole juurikaan kummoisempi kuin rokotus; toisekseen sen ottamiseen kuluva aika on n minuutti. Älkää hyvät nuoret naiset jättäkö seulontoja väliin typerien ja TÄYSIN valheellisten kirjoitusten takia!!!
Jos synnytys on paljon kivuttomampi kuin näytteenotto niin mun kohdalla synnytys ei varmasti sitten tule tuntumaan miltään. Vauva vain plompsahtaa ulos lähes huomaamattani. Ihanaa tietää kun on vähän pelottanut, että sattuu kamalasti.
Synnytys kestää parikymmentä tuntia kipeine supistuksineen eikä se ponnistusvaihekaan mitenkään helppoa ole. Hyvä, kun näin sait tietää, että kohdallasi mahdollinen synnytys on vain pikainen, tunnoton plompsahdus huomaamattasi. Papa-kokeessa sentään tosiaan huomaa sen parikymmentä sekuntia, että jotakin tapahtuu. Mutta niin, hyvä, että huolesi hälveni. Reippaasti vaan ruokatunnilla synnyttämään!
Uskomaton sarkasmin taju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kiinnosta olla sörkittävänä
Sitten sua vasta sörkitäänkin kun alapää alkaa valua myrkyn hajuista veristä visvaa
Samat sörkkimiset ois myös silloin jos syöpä havaitaan ennen tollasia oireita?
Miten se muka havaitaan ihmisillä jotka ei suostu tutkimuksiin? No sen haisevan visvan tai kipujen perusteella. No mutta onhan se parempi kuin sörkkiminen.
Jos vaihtoehdot on:
Tutkimukset -> syöpädg -> sörkintä
Tai
Ei tutkimuksia -> visvapillu -> syöpädg -> sörkintäNiin miten ihmeessä voit arvottaa ton jälkimmäisen vaihtoehdon jotenkin huonommaksi? Tietysti eliniänodote on parempi mitä nopeemmin syöpä hoidetaan mut ei kaikki halua elää pitkään
Miten ihmeessä sinä voit arvottaa iljettävät oireet paremmaksi kuin kliinisen tutkimuksen? Hyi hitto mitä elukoita
En todellakaan mene ronklattavaksi liukuhihnalle jonnekin satunnaisten poropeukaloitten käsiin. Yksityislääk.vastaanotolla tämä koe AINA.
Olen käynyt aina papa-seulonnoissa, mutta mammografiaan en toista kertaa enää mene. Oli nimittäin niin traumaattinen kokemus se ensimmäinen tällaiselle pienirintaiselle naiselle että oksat pois, sattui todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan mene ronklattavaksi liukuhihnalle jonnekin satunnaisten poropeukaloitten käsiin. Yksityislääk.vastaanotolla tämä koe AINA.
Suunnilleen noin mäkin kirjoitin, mutta alapeukkuja vaan tuli.
Mistä visvasta täällä puhutaan? Tuo syöpä usein on täysin oireeton enkä kyllä HAISEVASTA VISVASTA ole kuullut oireena koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä visvasta täällä puhutaan? Tuo syöpä usein on täysin oireeton enkä kyllä HAISEVASTA VISVASTA ole kuullut oireena koskaan.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
"Verinen tai pahanhajuinen valkovuoto voi joskus olla syövän ensioire. Myöhäisessä vaiheessa voi esiintyä alavatsakipua, ristiselkäsärkyä ja virtsaoireita."
Niin, harva tietää sairauksista juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Te ette varmaan ole myöskään synnyttäneet, joiden mielestä papa sattuu niin paljon, ettei voi mennä?
Ei saa yleistää. En ole itse synnyttänyt enkä tule synnyttämään mutta ikinä ei ole papa koe sattunut,eipä oikein edes tuntunutkaan miltään.
Papakoe ei ollut ikinä sattunut ennen joukkoseulontaa. Sillon se sattui enemmän kuin mikään. Voitte alapeukuttaa, mutta eipä se ole keneltäkään pois, että hoidan asian nykyisin vain yksityisellä gynellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sua vasta sörkitäänkin kun alapää alkaa valua myrkyn hajuista veristä visvaa
Miten se muka havaitaan ihmisillä jotka ei suostu tutkimuksiin? No sen haisevan visvan tai kipujen perusteella. No mutta onhan se parempi kuin sörkkiminen.
Jos vaihtoehdot on:
Tai
Ei tutkimuksia -> visvapillu -> syöpädg -> sörkintäNiin miten ihmeessä voit arvottaa ton jälkimmäisen vaihtoehdon jotenkin huonommaksi? Tietysti eliniänodote on parempi mitä nopeemmin syöpä hoidetaan mut ei kaikki halua elää pitkään
Miten ihmeessä sinä voit arvottaa iljettävät oireet paremmaksi kuin kliinisen tutkimuksen? Hyi hitto mitä elukoita
Tuskin se syöpää sairastava on yhtään sen tyytyväisempi oli sit visvaa tai ei. Ihan muut asiat siinä on mielessä, mielestäni tolla elämänhalulla on ok perustella papakoetta mut ei visvalla
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on aika hemmetin typerää porukkaa täällä. Siis ei ilmainen tieto kiinnosta mahdollisesta tulevasta syövästä? Kuolkaa vaan syöpiinne, eipä se minulta ole pois.
Itse voisin vaikka maksaa tuosta tiedosta, sen verran oma elämä ja terveys on arvokas.
Onko pakko haukkua meitä jotka kyseisissä seulonnoissa emme käy?
Minä en käy seulonnoissa. Tiedostan valintani riskit oikein hyvin, sillä olen nähnyt läheltä syöpäkuoleman. Olen aikuinen korkeakoulutettu ja jopa todistetusti keskimääräistä älykkäämpi ihminen, ja silti valintani on tämä.
Te jotka olette huolissanne syöpäriskistä, olkaa hyvä ja käykää niissä seulonnoissa jatkossakin. Kenelläkään ei varmasti ole mitään sitä vastaan. Älkää silti viitsikö haukkua meitä muita lapsellisiksi/typeriksi/idiooteiksi/elukoiksi, koska emme sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on aika hemmetin typerää porukkaa täällä. Siis ei ilmainen tieto kiinnosta mahdollisesta tulevasta syövästä? Kuolkaa vaan syöpiinne, eipä se minulta ole pois.
Itse voisin vaikka maksaa tuosta tiedosta, sen verran oma elämä ja terveys on arvokas.Onko pakko haukkua meitä jotka kyseisissä seulonnoissa emme käy?
Minä en käy seulonnoissa. Tiedostan valintani riskit oikein hyvin, sillä olen nähnyt läheltä syöpäkuoleman. Olen aikuinen korkeakoulutettu ja jopa todistetusti keskimääräistä älykkäämpi ihminen, ja silti valintani on tämä.
Te jotka olette huolissanne syöpäriskistä, olkaa hyvä ja käykää niissä seulonnoissa jatkossakin. Kenelläkään ei varmasti ole mitään sitä vastaan. Älkää silti viitsikö haukkua meitä muita lapsellisiksi/typeriksi/idiooteiksi/elukoiksi, koska emme sitä ole.
Kyllä teidän toiminnasta voi sanoa rehellisen mielipiteen. Turha ottaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehdot on:
Tai
Tuskin se syöpää sairastava on yhtään sen tyytyväisempi oli sit visvaa tai ei. Ihan muut asiat siinä on mielessä, mielestäni tolla elämänhalulla on ok perustella papakoetta mut ei visvalla
Mikä sinä olet päättämään millä kukin perustelee itselleen mitään? Itse pidän huolta terveydestäni, koska en halua sairauksia enkä niiden oireita. Ja syöpää sairastavan on turha märistä kohtaloaan, jos on jättänyt pikkumaisten syiden takia menemättä seuloihin. Niiden ideahan on löytää syöpämuutosten esiasteet sen verran ajoissa, että syöpä voitaisiin estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin vaikka maksaa tuosta tiedosta, sen verran oma elämä ja terveys on arvokas.Onko pakko haukkua meitä jotka kyseisissä seulonnoissa emme käy?
Jos jotkut valinnat on typeriä ja lapsellisia, niin ei ne siitä hyviksi muutu sillä että valitsija on korkeakoulutettu.
Jätin välistä molemmat joukkoseulonnat, koska toisella kerralla olin raskaana ja toisella kerralla olin juuri puoli vuotta aiemmin käynyt yksityisellä papakokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikaa ja varaa. Pitäisi ottaa töistä palkaton päivä niin jäi väliin.
Miten ihmeessä sinulla sitten on aikaa ja varaa kuolla? Syöpään on moni kuollut muutamassa viikossa diagnoosista. Sairastaminen, hoidot ja kuolema vasta kalliiksi tuleekin.
En ole se kelle vastasit, mutta kai ymmärrät että tuollaset ihmisen sisälle turhaan menemiset ilman syytä, myös altistavat bakteerikannoille joista muodostuu syöpää.
Leikkauksiakaan (jos kauneuskirurgiaa ei lasketa) ei koskaan tehdä turhaan, koska ne ovat aina riski, ja niihin saattaa kuolla operaation aikana, tai jälkikäteen esim sairaalabakteeriin.
Voimme siis pohtia kuinka paljon se itseasiassa lisää sairauksia, että naiset käyvät niin usein kopeloitavina turhan tähden. Gynekologillekin pitäisi mennä vain sillon kun on terveysongelma, ei "huvin" vuoksi. Gynekologit ovat tämän itsekin sanoneet viimeaikoina usein medioissa.
Tiedän, eri asia kuin papakoe, mutta onko sittenkään.
Lääkäri: Naiset käyvät gynekologin rutiinitarkastuksissa turhaan - eihän korvalääkärissäkään käydä parin vuoden välein
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/218018
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene vaikka aseella uhattaisiin. Kukaan ei enää kajoa muhun niin kauan kun olen elossa.
Ketään ei kiinnosta, menetkö vai et. Saat ihan itse päättää, kuka koskee sinuun. Jos sitten saat solumuutoksia/tulehduksia, saat rauhassa kärsiä vaikeita oireita. Kohdunkaulansyöpään kuoleminen ei hetkessä käy. Niin makaat, kuin petaat!
Sinua tuntuu kiinnoistavan, ja aika aggressiiviseen sävyynkin vielä.
En ole se kelle vastasit, mutta totta kai ihminen menee lääkäriin jos on kovissa kivuissa ja jokaisella on oikeus ihan samaan hoitoon kuin sinulla gynehihhulillakin.. vai mikä papapipi oletkin.
Äly hoi älä jätä.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä ja käyn seulontojen välissäkin. Ja onneksi käyn, koska muuten saattaisin noin 30% todennäköisyydellä olla syöpäpotilas tai jopa kuollut.
Toivottavasti käytät mt-palveluita yhtä usein.
En käynyt 25 v (täällä tuli 25 v jo kutsu seulaan) koska olin raskaana ja välttelin toimenpiteitä, ei ehkä olisi raskaanolevia testanneetkaan. Anyway, mulla on varmaan ollut vaan huono tuuri vaginatarkastusten suhteen, siis tosiaan vaan umpisurkeita kokemuksia. Yläasteella menkat ei olleet alkaneet niin lääkärintarkastuksessa MOPOKORTTIA VARTEN lääkäritäti tarjoutui tarkistamaan jossain komerossa(?) lampun kanssa että mulla on vagina. Ihan kuin se olisi edes joku yleinen selitys sille miksi menkat ei ala ajallaan?! 😅 Jälkeenpäin sitten mietin että olipa outoa kun keltään kaverilta ei oltu tarkistettu... Terveyskeskuksessa olin joskus nuorena päivystyksessä pahan virtsiksen takia. Tietty silloinkin joku heppu tunki hanksan pilluun kaiken varalta vaikka antibiotit olis kyllä riittäneet... Tähän mennessä aina gynellä asioidessani on tarjouduttu tekemään kaikenlaisia sisätutkimuksia ihan vaan kun vaikka mitähän voi sillä tavoin käydä ilmi mitä minä ja mieheni ei varmaan osattaisi pitää hälyttävänä. Sen käsityksen olen vaan saanut, että aika paljon haarojaan saa olla levittämässä jos siihen aina suostuu, joko sille on oikea peruste tai sitten ei, mutta mielellään se tehdään silloinkin. Viimeksikin kun asennettiin hormonikapseli, olisi sekin gyne ihan vaan muuten vaan voinut käynnin yhteydessä vilkaista millaiset on paikat. Tosi vaikea samaistua kun itselle se taas olisi viimeinen asia, mihin turhan takia ryhtyisin, ronklaamaan tuntemattomien römpsiä... Niin en nyt sit tiedä, tämä ala tuntuu häiriintyneeltä. Olis tosi kiva jos sen papa-näytteen sais ottaa itse ja lähettää labraan 😅 vähän niinkuin virtsa- ja kakkanäytteen voi ottaa kotona ite. Sellaiseen papa-seulaan voisin osallistua, nyt en ihan tiedä menenkö sit 30 v
Jos vaihtoehdot on:
Tai
Ei tutkimuksia -> visvapillu -> syöpädg -> sörkintä
Niin miten ihmeessä voit arvottaa ton jälkimmäisen vaihtoehdon jotenkin huonommaksi? Tietysti eliniänodote on parempi mitä nopeemmin syöpä hoidetaan mut ei kaikki halua elää pitkään