Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Jumala luo ihmisiä, jotka luopuvat uskosta?

Vierailija
28.10.2013 |

Tämä on vaikea ja masentava aihe. Nimittäin, jos kysyn "Miksi Jumala luo uskosta luopuvia ihmisiä?", 95 % vastaajista ei ymmärrä kysymystä. Siksi sitä on vaikea käsitellä, kun aletaan puhua asian vierestä.

Osa vastaajista luulee, että tarkoituksena on syyttää Jumalaa siitä, että uskova luopuu uskostaan. Nämä vastaajat alkavat heti selittää, että ihminen itse luopuu Jumalasta ja kävelee pois, ja että luopuminen on siis ihmisen syytä. Kyllä kyllä, näinhän se on, mutta kun aihe ei käsittele sitä.

Toinen osa vastaajista alkaa käsitellä predestinaatio-oppia ja alkaa pohtia, määrääkö Jumala ennalta jotkut ihmiset helvettiin ja toiset taivaaseen. Se on kiinnostava aihe, mutta sekään ei liity kysymykseen luopioista.

Idea on siis tämä. Ihminen voi elää hyvin raskaan ja vaikean alkuelämän. Voi olla hakkaamista ja seksuaalista hyväksikäyttöä kotona, elämää köyhyydessä ja kurjuudessa alkoholistivanhempien lapsena, koulukiusattuna olemista... Myöhemmin hän voi sortua rikollisuuteen, alkaa käyttää huumeita, on hyvin väkivaltainen, lusii vankilassa...

Sitten hän tulee uskoon. Oikein selkeästi ja kunnolla. Hän hylkää aiemman elämäntapansa, antaa anteeksi aiemmille kaltoinkohtelijoilleen, alkaa elää kristillisesti, perehtyy hengellisiin asioihin. Sitten, jonain päivänä, hänen sitoutumisensa Jeesukseen vain alkaa heiketä ja hän etääntyy seurakunnasta. Lopulta hänellä ei ole enää mitään tekemistä uskon eikä uskovien kanssa. Hänestä on tullut luopio.

Tapauksen ei tietenkään tarvitse edes olla näin dramaattinen; joku voi tulla uskoon hyvästä perheestä, toimia vaikka viisi tai kymmenen vuotta seurakunnan aktiivina, evankelioida ja elää syvää uskonelämää, mutta sitten alkaa jostain syystä luopua kunnes on täysin erossa Jumalasta.

Miksi? Miksi Jumala antaa joidenkin ihmisten tulla uskoon, olla uskossa ja sitten antaa heidän luopua? Ihminen saa maistaa tulevaisen maailman elämää, saa kokea pelastuksen ilon, mutta kuitenkin luopuu. Mitä järkeä, mitä mieltä, siinä on Jumalan kannalta? Eikö se ole sadismia, että ensin Jumala tuo ihmisen uskoon ja sitten sallii lähteä pois? Antaa muutamaksi vuodeksi kokea pelastettuna olemista, ja sitten lopulta... tulinen järvi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin astettu kysymys. Oikea kysymys kuuluu: Miksi ihmiset luulevat jumalia olevan olemassa?

Vierailija
2/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun uskoni mukaan henget ovat olleet luotuja jo ennen maailman perustamista. Nyt nämä henget syntyvät tänne maan päälle oppiakseen erottamaan hyvän pahasta ja onnen surusta.  Täällä ihmisiä myös koetellaan jotta nähdään millaisia he ovat ja mitä he sisimmässään haluavat.

Kuoleman jälkeen vain harvat joutuvat lopullisesti sinne "tulikivijärveen" eli eroon jumalasta paholaisen vaikutuksen alaiseksi. Nämä ovat niitä jotka tietoisesti kapinoivat Jumalaa vastaan, siis tietävät mikä ja kuka Jumala on mutta silti eivät halua totella (niin kuin paholainenkin tietää). Loput menevät sitten taivaan eri asteisiin (tähtien, kuun ja auringon kirkkaus) sen mukaan mitä haluavat ja mihin ovat kykeneviä. Huonoinkin näistä paikoista on paljon ihanampi mitä osaamme edes kuvitella, eli siinä mielessä minun uskoni mukaan nämä uskosta luopujatkaan eivät kovin kamalaa kohtaloa koe. He eivät vain voi olla Jumalan välittömässä läheisyydessä, koska Hänen lähellään ei voi (eikä halua) mikään epäpuhdas olla.

Ei tämäkään varmaan kysymykseesi vastannut, esitimpä vain oman näkemykseni ja uskoni. Vapaa tahto ja valinta on yksi suurimmista periaatteista täällä maan päällä, siksi Jumala ei pakota ketään mihinkään tai luo tietynlaisia ihmisiä. Ihmiset vain ovat persoonaltaan ja haluiltaan erilaisia, Jumalan lapsia. Aivan kuin omat lapsemme ovat erilaisia emmekä voi heistä luoda tietynlaisia, koittaa vain kasvattamalla vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jumala ei näytä itseänsä ihmisille niin selvästi, että se voitaisiin tieteellisesti todistaa olemassa olevaksi ja kaikki uskoisivat siihen?

Vierailija
4/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:03"]

Miksi jumala ei näytä itseänsä ihmisille niin selvästi, että se voitaisiin tieteellisesti todistaa olemassa olevaksi ja kaikki uskoisivat siihen?

[/quote]

No silloin ei oikeastaan enää olisi vapaata tahtoa eikä edes uskoa vaan tietoa. Jokaisen ihmisen olisi pakko tehdä kaikki täydellisesti Jumalan tahdon mukaan tai joutuisivat helvettiin. Usko ja Hengen kosketus antaa mahdollisuuden siihen, että ihminen on vastuussa teoistaan vain siinä määrin kuin on uskoa ja tietoa oikeasta ja väärästä.

Vierailija
5/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:00"]

No minun uskoni mukaan henget ovat olleet luotuja jo ennen maailman perustamista. Nyt nämä henget syntyvät tänne maan päälle oppiakseen erottamaan hyvän pahasta ja onnen surusta.  Täällä ihmisiä myös koetellaan jotta nähdään millaisia he ovat ja mitä he sisimmässään haluavat.

Kuoleman jälkeen vain harvat joutuvat lopullisesti sinne "tulikivijärveen" eli eroon jumalasta paholaisen vaikutuksen alaiseksi. Nämä ovat niitä jotka tietoisesti kapinoivat Jumalaa vastaan, siis tietävät mikä ja kuka Jumala on mutta silti eivät halua totella (niin kuin paholainenkin tietää). Loput menevät sitten taivaan eri asteisiin (tähtien, kuun ja auringon kirkkaus) sen mukaan mitä haluavat ja mihin ovat kykeneviä. Huonoinkin näistä paikoista on paljon ihanampi mitä osaamme edes kuvitella, eli siinä mielessä minun uskoni mukaan nämä uskosta luopujatkaan eivät kovin kamalaa kohtaloa koe. He eivät vain voi olla Jumalan välittömässä läheisyydessä, koska Hänen lähellään ei voi (eikä halua) mikään epäpuhdas olla.

[/quote]

Mormoni?

Vierailija
6/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kristinuskon mukaan Jumala loi ihmisille vapaan tahdon. Ihmiset eivät siis ole Jumalalle tahdottomia marionetteja, vaan olentoja, joilla oma tahto ja kyky tehdä itse päätöksiä.

t: ateisti

Vierailija
7/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:46"]Tämä on vaikea ja masentava aihe. Nimittäin, jos kysyn "Miksi Jumala luo uskosta luopuvia ihmisiä?", 95 % vastaajista ei ymmärrä kysymystä. Siksi sitä on vaikea käsitellä, kun aletaan puhua asian vierestä.

Osa vastaajista luulee, että tarkoituksena on syyttää Jumalaa siitä, että uskova luopuu uskostaan. Nämä vastaajat alkavat heti selittää, että ihminen itse luopuu Jumalasta ja kävelee pois, ja että luopuminen on siis ihmisen syytä. Kyllä kyllä, näinhän se on, mutta kun aihe ei käsittele sitä.

Toinen osa vastaajista alkaa käsitellä predestinaatio-oppia ja alkaa pohtia, määrääkö Jumala ennalta jotkut ihmiset helvettiin ja toiset taivaaseen. Se on kiinnostava aihe, mutta sekään ei liity kysymykseen luopioista.

Idea on siis tämä. Ihminen voi elää hyvin raskaan ja vaikean alkuelämän. Voi olla hakkaamista ja seksuaalista hyväksikäyttöä kotona, elämää köyhyydessä ja kurjuudessa alkoholistivanhempien lapsena, koulukiusattuna olemista... Myöhemmin hän voi sortua rikollisuuteen, alkaa käyttää huumeita, on hyvin väkivaltainen, lusii vankilassa...

Sitten hän tulee uskoon. Oikein selkeästi ja kunnolla. Hän hylkää aiemman elämäntapansa, antaa anteeksi aiemmille kaltoinkohtelijoilleen, alkaa elää kristillisesti, perehtyy hengellisiin asioihin. Sitten, jonain päivänä, hänen sitoutumisensa Jeesukseen vain alkaa heiketä ja hän etääntyy seurakunnasta. Lopulta hänellä ei ole enää mitään tekemistä uskon eikä uskovien kanssa. Hänestä on tullut luopio.

Tapauksen ei tietenkään tarvitse edes olla näin dramaattinen; joku voi tulla uskoon hyvästä perheestä, toimia vaikka viisi tai kymmenen vuotta seurakunnan aktiivina, evankelioida ja elää syvää uskonelämää, mutta sitten alkaa jostain syystä luopua kunnes on täysin erossa Jumalasta.

Miksi? Miksi Jumala antaa joidenkin ihmisten tulla uskoon, olla uskossa ja sitten antaa heidän luopua? Ihminen saa maistaa tulevaisen maailman elämää, saa kokea pelastuksen ilon, mutta kuitenkin luopuu. Mitä järkeä, mitä mieltä, siinä on Jumalan kannalta? Eikö se ole sadismia, että ensin Jumala tuo ihmisen uskoon ja sitten sallii lähteä pois? Antaa muutamaksi vuodeksi kokea pelastettuna olemista, ja sitten lopulta... tulinen järvi?[/quote]

Eikö se vastaus ole sama kuin siihen että miksi hän luo tänne mitä hyvänsä?

Eli jos ihmisellä on vapaa tahto, niin hänetkin luodaan, joka luopuu uskostaan. Hän on vain yksi juttu, joka tänne luodaan.

Vierailija
8/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:08"]

[/quote]

Mormoni?

[/quote]

Itse asiassa kyllä.

Kiinnostaisi muuten tietää, miksi muut uskovaiset ajattelevat että Jumala luo ihmisen suoraan tänne maan päälle (ilman että olisi ollut henkenä jossain muualla ennen sitä), eikä suoraan taivaaseen? Ihan vain erotellakseen täällä hyvät ja pahat ja sitten kuoleman jälkeen menee sinne minne kuuluu? Mikä tarkoitus ihmisen luomisella oli?

Mun mielestä on vain jotenkin niin loogista ajatella, että meillä on elämällä joku oikea tarkoitus, että olemme tulleet tänne oppimaan ja kehittymään. Ja että meillä on kuoleman jälkeenkin joku tarkoitus, että voimme kehittyä siellä edelleen. Ja että emme ole vain jokin muita ylempi eläinlaji jonka Jumala on huvikseen maan päälle luonut, vaan olemme Hänen kirjaimellisia lapsia. Mutta siis, kertokaa ihmeessä mulle niin ymmärrän paremmin :)

t. mormoniäiti

Vierailija
9/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on helppo: mitään jumalia ei ole olemassa joten turha pohtia asiaa sen enempää.

Vierailija
10/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:22"]

[/quote]

Mormoni?

[/quote]

Itse asiassa kyllä.

Kiinnostaisi muuten tietää, miksi muut uskovaiset ajattelevat että Jumala luo ihmisen suoraan tänne maan päälle (ilman että olisi ollut henkenä jossain muualla ennen sitä), eikä suoraan taivaaseen? Ihan vain erotellakseen täällä hyvät ja pahat ja sitten kuoleman jälkeen menee sinne minne kuuluu? Mikä tarkoitus ihmisen luomisella oli?

Mun mielestä on vain jotenkin niin loogista ajatella, että meillä on elämällä joku oikea tarkoitus, että olemme tulleet tänne oppimaan ja kehittymään. Ja että meillä on kuoleman jälkeenkin joku tarkoitus, että voimme kehittyä siellä edelleen. Ja että emme ole vain jokin muita ylempi eläinlaji jonka Jumala on huvikseen maan päälle luonut, vaan olemme Hänen kirjaimellisia lapsia. Mutta siis, kertokaa ihmeessä mulle niin ymmärrän paremmin :)

t. mormoniäiti

[/quote]

Kaikella ystävyydellä: en usko että edes haet "paremmin ymmärtämistä". Uskosi riittää sinulle, eikä mikään uskonnottomien tai toisinuskovien viesti voi sitä järkyttää.

Vierailija
11/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:22"]

[/quote]

Mormoni?

[/quote]

Itse asiassa kyllä.

t. mormoniäiti

[/quote]

Kaikella ystävyydellä: en usko että edes haet "paremmin ymmärtämistä". Uskosi riittää sinulle, eikä mikään uskonnottomien tai toisinuskovien viesti voi sitä järkyttää.

[/quote]

Tarkoittaako sinusta "paremmin ymmärtäminen" siis sitä että vaihdan automaattisesti uskoa tähän toiseen jota ymmärrän aiempaa paremmin? Ei kai nyt toisten uskontojen ymmärtäminen ja niiden opeista ja tavoista tietäminen tarkoita välttämättä sitä että alkaa niihin uskoa? Enkö siis saa olla kiinnostunut toisten ihmisten opeista ja uskosta siksi että olen tyytyväinen omaan uskooni ja uskon uskoni olevan oikeaa? Tämä kyllä vaikuttaa vasta kapeakatseiselta ajattelutavalta :O

t. mormoniäiti

Vierailija
12/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös mietityttää miksi meidät on tänne luotu, mitä järkeä tässä on?

Vierailija
13/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kristinuskon mukaan Jumala loi ihmisille vapaan tahdon. Ihmiset eivät siis ole Jumalalle tahdottomia marionetteja, vaan olentoja, joilla oma tahto ja kyky tehdä itse päätöksiä.

t: ateisti

Kaikkien kristittyjen mukaan ihmisellä ei edes ole vapaata tahtoa. Vapaissa suunnissa (helluntailaisuus ym.) uskotaan kyllä niin, mutta esim. luterilainen teologia puhuu sidotusta ratkaisuvallasta, jolloin ihmisen tahto tehdä uskonratkaisuja on sidottu pahaan ja tahto hyvään  tulee Jumalalta.

Vierailija
14/15 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:13"]

Mua myös mietityttää miksi meidät on tänne luotu, mitä järkeä tässä on?

[/quote]

Ehkä  siksi, että löytäisimme Jumalan Jeesuksen avulla ja pääsisimme siten taivaaseen, mutta ihan varma en ole. Elämän tarkoitusta ei kai ole kukaan ratkaissut.

Vierailija
15/15 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:46"]Tämä on vaikea ja masentava aihe. Nimittäin, jos kysyn "Miksi Jumala luo uskosta luopuvia ihmisiä?"...[/quote]

Kyvyttömyyteen ymmärtää kysymystä en sano mitään mutta erään opinkappaleen mukaanhan jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Koska ihmiset on kusipäitä, on jumalakin kusipää, ja ehkä vähän naamastaan rumakin siinä sivussa.