Ruotsin kielen negatiivinen leima
Mulla on ruotsin kieltä äidinkielenään puhuva pomo, joka osaa hyvin myös suomea. Mulla on työkaveri, jonka kanssa jaetaan tehtävät. Jos pomolla on jotakin asiaa hän puhuu kollegalleni ruotsiksi tämän asian ja jättää minut huomioimatta. Sangen rasittava tapa. En ihmettele yhtään, miksi ruotsin kieleen suhtaudutaan niin nuivasti, koska ihmiset eivät hallitse edes käytöstapoja. Itse yritän aktiivisesti kuunnella ja oppia ruotsia ja osaankin, mutta kouluruotsi ei silti ole sama kuin puhekieli. Miksi siis ei voida vaikka yhteisiä asioita puhua suomeksi ja jos jotain sellaista asiaa on, minkä hoitaa ruotsiksi niin siitä vaan.
Kommentit (24)
"En ihmettele yhtään, miksi ruotsin kieleen suhtaudutaan niin nuivasti, koska ihmiset eivät hallitse edes käytöstapoja."
Eli kun pomosi ei tajua, että sinä kaksikielisessä maassa asuvana et silti osaa ruotsia, se on kielen vika?
Se ei ole kielen vika, vaan olisi mukavaa ja ystävällistä, jos otettaisiin kaikki huomioon tasavertaisina yksilöinä oman käytöksen kautta. Kuten kerroin, että avoimesti myös halveksutaan tiettyä suomenkielistä "ryhmää", niin se saa olemaan varpaillaan ja kertoo siitä, että kaikki todellakaan ei ole tasavertaisia, valitettavasti.
Tarkoitan, että tällainen käytös aiheuttaa suomenkielisissä vastarintaa takaisin, kun kieli on se perus, jolla sinut erotetaan eri porukkaan.
Moni myös vaihtaa kesken keskustelun suomesta ruotsiin, ei sekään kivaa ole.