ooOoo LOKAKUISET elokuussa ooOoo
Kommentit (46)
rautatableteista..
mulla menee maha kovalle obsidanista, ja taas löysälle retaferista.
joten, otan joka toinen päivä maksimit obsidania ja joka toinen päivä retaferia.. pysyy jollain tavalla tasapainossa.. =D
tänne ei kummallista.
äitini tuli meille taas tänään, ja "lomailee" (eli hyppää muksujen pillin mukaan, ja huushollaa) meillä kaksi viikkoa. voi olla, että en hirveästi jouda seuraavaan 2 viikkoon sitten koneelle..
viikon päästä olis esikoisen 4v synttärit, ensin lauantaina lasten kutsut ja sunnuntaina sitten kummeille, tuttavaperheille ja sukulaisille kestitys. ihan loistavaa, että mummi on meillä apuna, kun mulla ei varmaan enää voimavarat yksin riittäisi siivoamiseen, tarjoilujen laittamiseen (raakapakasteet kunniaan, en edes yritä mitään "kaikki on kotitekoista" -meininkiä), kahvinkeittämiseen ja seurusteluun..
vointi on aika tukala, otso painaa aika lahjakkaasti keuhkoja..
väsyttää, ja se saakelin issias on vielä olemassa, lisäksi on alkanut tuo ristiselkä kiukutella kun menen illalla maate. ei hyvää asentoa meinaa löytyä millään.
mut nyt menen katsomaan csi:ta
-ennis- ja otso ja into rv28+3
Loman viimeistä päivää viedään...
Rautatableteista ei ole mulle tullut ihme kyllä juuri mitään oireita, en ainakaan ole huomannut.
Ennis on saanut äipästä apua, se on hienoa! On kyllä upea juttu, kun vanhemmat ovat mukana ja apuna tässäkin elämänvaiheessa! Mun vanhemmat asuvat sen verran kaukana, että eivät fyysisesti pysty kovin paljoa olemaan läsnä/apuna, mutta sitäkin enemmän elävät hengessä mukana! :) Ja touhuavat toki kaikkea vauvajuttua ja tuovat aina tullessaan. Ja puhelimitse vaihdetaan lähes päivittäin kuulumisia. Mun äiti on kyllä sellainen työmyyrä, nyt oli jo ihan itse päättänyt, että hän tekee sitten kaiken tarjoilun ristiäisiin. Jouduin oikein toppuuttelemaan, että älähän nyt, ei se hänen hommansa yksinään ole, vaikka apu on silloin varmasti aivan korvaamatonta! Mutta on hienoa tietää jo tässä vaiheessa, että apua on tiedossa! :D
Siellä Otso painaa keuhkoja... Täällä on taas kylkiluut aika kovilla! Varsinkin vasemmalta puolelta, kipuilee! Jatkuvasti pitäisi saada istuttua sellaisessa puoli-istuvassa asennossa, jotta venyy sen verran, ettei ole paikat ihan kaksinkerroin tuosta edestä.
Pidätkö sä Ennis tyynyjä jalkojen välissä kun nukut? En muista olenko tästä jo puhunut täällä... Mutta siis, mulla tuohon ristiselän ja iskiaksen kiukutteluun öisin on auttanut nuo tyynyt. Ei riitä, että on jotain littania tyynyn tapaisia, vaan pitää olla oikein muhkeat! ;) Eli koko matkalle jalkovälistä nilkkoihin tyynyjä ja voila, kummasti olo helpottuu! Tosin sitten mua häiritsee taas se, että ne tyynyt ei meinaa pysyä siellä koipien välissä ja saan niitä sitten aina asetella pitkin yötä - mutta mieluummin niin kuin valvominen kivuissaan!!!
Ja taas on ostoksia tehty! :) Miehen kanssa käytiin eilen hm:llä ja mukaan tarttui sentään jotain: 5 bodya 50-56cm, yhdet velourpotkarit ja yksi huppupyyhe. Kumma kyllä mistään ei meinaa löytyä pieniä, valkoisia sukkia (aina joko tyttö-/poikaväriä paketissa mukana) eikä puolipotkareita! Mitäköhän ajatellaan, että vastasyntyneelle laitetaan jalkoihin???
Ja äsken sitten kauppareissulla ostin vaaville pyyhkeitä.
Tällaista tänne, hiljainen on meidän pino taas, toivottavasti jutustelu virkoaa!
Nyt ompelemaan vauvalle lakanoita ensisänkyyn! :)
Hei, piti vielä kysyä, että millä pesuaineella te pesette vauvapyykin? Käytättekö jotain tiettyä pesuainetta vai samaa, millä omatkin vaatteet pestään? Mietin vaan, että pitääkö vauvan pyykki pestä jollain LV:n kaltaisella vai voiko pestä noilla tavisaineilla...
Naksu ja Pulla 28+4
pyykin pesusta..
meillä käytetään koko porukka hajusteettomia sensitive-pesu+huuhteluaineita.
olen jo vuosikaupalla käyttänyt daily-merkkiä, joka nyt vaihtui s-marketissa rainbow-merkkiseksi. toisinaan ostan myös ariel-sensitiveä. huuhteluna aina se daily sensitive, vai onkohan sekin muuttunut rainbowksi..
koko perheen pyykki pestään samoilla aineilla, niin ei tarvitse keräillä vauvan pyykkejä erikseen, vaan voi pestä muun joukossa.
lv ja minirisk ovat mun kukkarolle turhan kalliita, ja omon sensitivet ei käy meillä, kun ukko saa niistä(kin) kutinat.
yleensä pesen vauvan vaatteet+lakanat+pulausrätit 60c(muun 60c pyykin joukossa), kun se pulautusten hapan löyhkä (maidosta) ei lähde pesussa 40c. tahra lähtee, haju jää.. 60c lähtee hajukin.
pulautusriepuja pesen toisinaan (siis kerään melkein kaikki samaan koneeseen n. kk välein) 90c, niin valkenevat takaisin, kun kirjavassa pyykissä tuntuvat ottavan helposti väriä ja ovat harmaita sitten.. ja koneellekin tekee hyvää pyörittää välillä 90c.ohjelma.
nukkumisesta..
joo, mulla on sellainen jätti-iso tyyny "jalkatyynynä", usein miten nukun ns.pikkulasten lepoasennossa", eli kyljellään, alempi jalka suunnilleen suorana ja päällimmäinen jalka edessä koukistettuna. se iso tyyny on sen päällimmäisen jalan alla, alimmaisen ketaran edessä.
rintojen edessä on tyyny, että saan käden koukistettua sen päälle, ja että en ala nojata liikaa eteen päin.
ja pään alla pari tyynyä..
ja voi jee, kun vaihdetaan kylkeä.. =D
koko sänky hetkuu kun mä reuhdon tyynyjen kanssa, ja että saan tän mahan kiepsautettua ruodon ympäri toiselle puolen.. =)
mullakin on se tilanne, että tuo mun äiti asuu tuolla 360km päässä, ja ei pääse sillai "normaalisti arkena" auttelemaan, vaan tulee sitten oikein pariksi viikoksi kerrallaan, kun on lomaa.
sitten lapset eivät mummia silmistään päästäkään, kun ei viikottain normaalisti nähdä (vaikkakin päivittäin juorutaan puhelimessa..)
mutta kivaa, kun pojat ovat nyt kaksi viikkoa lomalla hoidosta, kun mummi on poikien kanssa päivät. (minäkin tietty, mutta alkaa olla aika rajalliset nämä voimavarat ja kykeneminen myös), ja kivaa, että tosiaan saa apua kaikkiin kotitaloushommiin, etenkin niihin synttärijärjestelyihin.
mutta, nyt ei muuta kummallisempaa..
-ennis- +O&I rv28+4
toimiiko kakilulla ja nallukalla monikko-onnea -foorumin sivut?
mulla vaan kone lataa ja lataa, mutta ei vaan pääse sivuille??
pari päivää on nyt ollut näin..
-e- +Into ja Otso rv28+6
huomenna poksuu!! rv29+0! kolmaskymmenes (!!!!!) viikko alkaa!
Ennikselle kiitokset pesuvinkeistä! Kaitpa sitä sitten ostan jotain sensitiveä vauvan pyykille minäkin, ehkä jatkan kuitenkin oman pyykin pesua noilla nykyisillä aineilla... Mä kun tykkään käyttää valkoiselle ja värilliselle pyykille omia aineitaan, pysyy siten värit ja kirkkaus parempana. Mutta tosiaan, ne on kyllä niin voimakkaasti hajustettuja, että ei varmaan vauvalle olisi hyväksi! Tollanen ei oo muuten tullut mieleenkään, että se pulautuksen haju ei lähtisi vaatteista pois! Hyvä huomio siis! Eli pulautukset lakanapyykin ja harsojen joukkoon - muita vaatteita en kyllä 60:ssä pese...
Hih, samanlaiset yörumbat tyynyjen kanssa siellä siis! :D Se on niin ärsyttävää, mutta minkäs teet! Täällä onkin nyt sitten ensimmäinen yö takana refluksityynyn kanssa, ei kyllä kovin mukava vekotin ole! :( Hirmu kovalta tuntui nukkua, ja valuin jatkuvasti alemmas ja alemmas... Mutta yölliset närästysällötykset ei ainakaan kiusanneet! Mulla kun on se refluksitauti jo ennestään, niin tiedän, mitä ne happamat röyhtäisyt voi ruokatorvelle tehdä - eli parempi lievä epämukavuus kuin oksennus kurkussa koko yön! Eikös sullakin ollut sitä yöllistä närästystä? Hankipa kanssa tuo refluksityyny, josko siitä olisi sullakin apua..?
Ja siellä myös äippä asuu kaukana! Se on kyllä harmi, kun muuten olisi niin läheiset välit mutta sitten tuo etäisyys estää näkemiset... :( Hienoa kuitenkin, että myös siellä pidetään tiuhaan yhteyttä puhelimitse! Äipän kanssa turiseminen kuuluu siis myös täällä lähes päivittäin asiaan! :)
Hei onko teillä muilla (vai käykö täällä enää muut kuin Ennis ja minä??? ;) ) kylkiluissa tai niiden lähettyvillä kipuja???!!!! Täällä on ollut jo pidemmän aikaa tuossa vasemmalla tissin alapuolella ja nyt se on äitynyt aivan hurjaksi!!! Enää en edes tiedä, onko kipu kylkiluussa vai lihaksessa vai missä, luussa kuitenkin epäilisin että on. Ihan hirmuinen pisto tuntuu lähes koko ajan, koukistelu, koskeminen ja välillä hengittäminenkin tekee kipeää. Tuntuu tosiaan, kuin siellä olisi joku piikki, viiltää niin pahuksesti!!!
Mutta nyt taidan taas mennä jatkamaan sitä Pullan päiväpeiton tekoa, siitä onkin muodostunut oikea ikuisuusprojekti! ;)
Naksu ja Pulla 29+0 - jeeeeee!!!!!! 30. raskausviikko lähti käyntiin, ajatella!!!!! :D
Kyllä täällä viellä ollaan, en vain ole ehtinyt oikein ajankanssa koneelle.
Mieli on vähän maassa...eilen aloitettiin sitten insuliinit raskausdiabetekseen ja nyt pitää opetella arvioimaan suokailun hiilarimääriä ja pistettävän insuliinin määrää. Tylsää ja nyt mä tietysti pelkään sitten sitä raskausmyrkytystäkin entistä enemm'än kun näillä on tapana kulkea kimpassa.
Symfyseolyysi kivut on aivan kamalat ja kätilöt muistuttikin taas eilen, että kävele kotona takaperin niin on helpompaa ...se on kyllä totta mutta hankalaa. No, ne onneksi jää synnärille ne kivut ja toivottavasti jää sokeritkin!!
Vauvoilla oli onneksi kaikki hyvin...siellä ne potkötti ja potki A-raivotarjonnassa ja B- poikittain puoliksi A:n alla molempien jalat oikealla kyljessä. A painoi 1299g ja B 1254g, joten kokoeroa on "sallitut" prosentit, Mulla ultraskin ekan kerran nyt lääkäri ja sattui olemaan vielä ylilääkäri, joka oli pojan synnytyksessä mukana.
Ja vaunut haettiin eilen samalla reissulla...ihanat ja "isot"....ei paljon ole ylimääräistä tilaa eteisessä liikutella. Poikakin selitti koko illan ja ensimmäisenä aamulla, että vauvan attaat ja minun omat attaat.
Täälä kanssa kyljet paukkuu ja särkee ja välillä ihan polttaa tuolta kylkiluiden alta ja olen joutunut panadol purkillakin joskus käymään, kun olo on ihan sietämätön.
Eilen nauratti siellä insuliinihoito- ohjauksessa, kun hoitaja käski ottaa vatsanahkaa rullalle sormien väliin...jaa mistä, kun maha on niin pinkeä, että ihan kiiltää. Melkein pelotti tökätä se pieni neula tohon navan viereen kun ajatteli, että vauvat on siellä alla.
Ihanaa...onneksi viikko 30 alkoi ja seuraava etappi on kätilön mukaan 32 ja kuulemma viikon 34 jälkeen kaksoset saattaa usein alkaa jo syntyäkin...niin se aiaika menee äkkiä kuitenkin.
Yritän jaksaa käydä useammin moikkaamassa teitä ja kertomassa kuulumisia...ensi viikosta jään sitten yksin, kun poika lähtee hoitoon...onneksi tuli sekin järjestettyä ajoissa en yksinkertaisesti pärjää sen kanssa yksin, kun liikkuminen on niin kipeetä.
Voikaahan hyvin vaivojenne kanssa t.Kakilu
Heippa, änkeän taas pinoonne visiitille.
Tulin nimittäin kertomaan Naksulle ja Jessikselle, että meille syntyi 30.7. suloinen poika. :) Synnytys oli nopea, vain 4 tuntia, ja kaikki meni hyvin. Pojan komeat mitat oli 4510g ja 54 cm. Pikku-quu on suhtautunut vauvaan tosi hyvin ja auttaa hoitamisessa parhaansa mukaan. Hassua, että Pikku-quu oli pieni tumma peikkopoika ja tämä uusi tulokas onkin ihan vaalea ja pullea. :)
Teille toivotan hyviä vointeja viimeiselle kympille! Pian teilläkin on omat nyytit kainalossa. :)
Pojistaan ikionnellinen Q ja q 2v ja aatu 1vko
Voi miten kivaa kuulla noin ihania vauvauutisia!!!!! Ja voi että minkä kokoinen jässikkä tuo teidän nuorimmainen, komeat on mitat!!!! :) Nyt ei muuta kuin ihanaa taapero- ja vauva-arkea teille!!!! Ajatella, kohta (lue: toivottavasti parin kk:n kuluttua) meilläkin voi olla oma aarre sylissä!!!!!!!
Naksu ja Pulla 29+0 - ja ärhäkät supistelut! :( Nyt levolle!
Tulin pikaisesti kirjoittamaan kuulumisia.
Eli osastolle jouduin tosiaan viime viikon loppupuolella, kun ihan yllättäen alkoi yöllä supistella. Supistukset tuli säännöllisinä vähän toista tuntia, ja ottivat tietty heti seurantaan osastolle. Supistelut loppui seuraavana aamuna onneksi, eikä niitä sen koommin juuri osastolla ollessa näkynyt eikä kuulunut. Osastolle menosta toisena yönä astmani paheni, ja sain kunnon astmakohtauksen siellä. Kiitos osaltaan ilmeisesti sairaalan sisäilman.... No tilanne saatiin haltuun lääkkeiden korjaamisella, ja kotiin piti päästä sit keskiviikkona. Nooh, jotta asiat ei menis helpolla, niin aamulla asennonvaihdon yhteydessä vasemmassa kyljessä napsahti ja ilmeisesti kylkiluu murtui... Tuska oli sietämätön jonkin aikaa. Eli kivun hoidossa osastolla sit seuraavat päivät. ullakin oli muuten sitä kipuilua tuossa vasemmalla jo pidempään, mutta kaippa se yskiminen oli sit liian kova rasite.....
Tilanne kuitenkin rauhoittui kyljenkin osalta onneksi. Kipua on yskiessä yms äkillisissä liikkeissä. Ja vasemmalla kyljellä makaaminen on aika tuskallista, mutta muuten pärjäilen ihan hyvin.
Eilen sit pääsin kotiin vähän niin kuin viikonloppuloma periaatteella, ja maanantaina käskivät mennä osastolle takaisin. Haluavat pitää ilmeisesti mua nyt siellä vaikka isompia ongelmia ei olisikaan. Haluavat varmistaa että astma pysyy nyt tasapainossa. Ja kertoivat kolmoisraskauden olevan jo peruste osastoseurantaan tässä vaiheessa. Jos kotona menee kaikki erinomaisesti niin sit maanantaina voidaan harkita kotiloman jatkamista joillain päivillä. Toivottasti nyt viikonloppuna ei ilmenis mitään ongelmia!!!
Vauvat voivat hyvin. Painavat reilun kilon siellä kaikki. Pari kertaa viikossa nyt jatkossa heitä seuraillaan. Ja seuraavan kerran siis ensi maanantaina. Vauvelit liikkuvat aktiivisesti, vissiin ovat tyytyväisiä kun äiskä on makoilllut paljon ja heillä on enempi tilaa temmeltää. Vaiko liekö ovat astmalääkeistä ihan pöllyissä???? Harmittaa ku lääkkeitä piti lisätä mutta pitää nyt ajatella, että se on kaikille meille hyväksi, ettei astmakohtauksia tulisi.
Että semmoisia täältä päin. Nokka kohti maanantaita nyt siis ja sit tilannearviota seuraavan kerran.
Tsemppiä kaikille hyvien ja huonompienkin hetkien äärellä. Kyllä tää palkitaan vielä!!! Olen yrittänyt olla onnellinen siitä, että nää ongelmat on minussa, eikä vauvoissa tällä hetkellä... Toivottavasti supistuksetkin pysyy poissa kaikilla!!!
Terkuin Nallu ja pojut rv 30+6
Kakilu: Voihan nenä että jouduit ottamaan insuliinin käyttöön, ei varmasti kivaa! :( Ja siis mitäh, pitääkö oikeesti pistää mahaan???!!! Eihän se voi onnistua millään, vatsahan on niin pinkeä jo tässä vaiheessa! Eikös sen pistoksen voi laittaa myös reiteen (tai ainakin eräs sukulaiseni laittaa/laittoi)? Tyhmänä kyselen, että mitä noi symfyseolyysi-kivut on?
Nallukka: Huhhuh, onpas siellä ollut tapahtumaa, eikä niin mukavaa! :( Supistelut, astma, kylkiluu murtunut - voihan pojat! Miten olet nyt viikonlopun voinut? Toivottavasti hyvin!!! Ja todella ihana kuulla, että vauvat voivat kuitenkin hyvin, vaikka äidin olo onkin tukala. Älä niitä lääkkeitä harmittele, tärkeintä on nyt, että sinä ja lapsoset voitte hyvin!!! Vauvoillekin paras, että äitikin on edes jotenkin voimissaan, eikös niin? Hirmuisesti sulle jaksamista ja toivottavasti huomisessa tarkistuksessa kaikki on hienosti! Tulethan kertomaan, miten meni?
Tänne ei kummempaa, vauvan sänky on nyt pikkuhiljaa "käsittelyn alla"... Mies siis kunnostaa sitä, kun ostettiin sellainen vanha rottinkinen ensisänky. Ja minä väkerrän reunasuojusta, verhoa ja lakanoita sänkyyn. Ihana pikkuprojekti! :)
Vauva on tänään ollut oikein aktiivinen, tuolla hän heiluu ja tökkii äiskää! Ja poikittain toinen siellä pääasiassa edelleen köllii, koska oikein meinaa kääntyä pitkittäin??? Tiistaina on sitten neuvola ja vähäsen jännittää, mitä sf-mitta nyt näyttää ja mitä mieltä täti on, mennäänkö kokoarvioon ja jos niin koska? Jos se nyt vielä edes selviää - toisaalta toivon, että sanoisi jotain suuntaan tai toiseen, kun nyt tuo vauvan koko on aika paljon mielessä, mahtuuko syntymään jne.
Naksu ja Pulla 29+4
Kivasti on mennyt kotiloma. Supistuksia vain on enemmän kuin sairalassa (ei mitään säännöllistä kuitenkaan), niin ja masu on aika pinkeä koko ajan. Erilaisia tuntemuksia kuin osastolla ollessa siis. Päätimme tuossa miehen kanssa pähkäiltyämme että taidan mennä kuitenkin suosiolla osastolle huomenissa. Ei tämä niin erinomaisesti ole mennyt kuin voisi..... Osastolla levossa siis paljon vähemmän mitään oireilua.
Ja jos niinkin helpolla, kuin osastolevolla, saamme vauvoille viikonkin lisäaikaa masussa, niin on se sen arvoista. Ikävähän siellä on miestä ja tyttöä, mutta osastoaika tulee olemaan siis korkeintaan nyt sen 3-4 viikkoa. Että eiköhän siitä selviä hegissä.... Miestä ja tyttöä näen kuitenkin päivittäin ja välillä kaksikin kertaa päivässä. Sairaala on onneksi niin lähellä.
Ehkä näin on paras kaikkien kannalta, ja ensi viikolla osastohoito olisi kuitenkin viimeistään edessä.... Niin ei nämä muutamat yöt muuta sinänsä mitään.
Yritän hommailla nettitikun, niin sais surffailla netissä ja kirjoitella sähköpostia ajankuluksi siellä sairaalassakin. Yrittelen päästä kurkistelemaan teidänkin kuulumisia, jos vain yhteys onnistuu....
Tsemppiä kaikille! Ilmoittelen taas itsestäni!
Terkuin Nallu rv 31+0 ihanaa, taas viikko on päästy eteenpäin... :o)
Ja tsempitykset myös!!! Ihan varmasti on hyvä päätös, saat huilata ja vauvojen vointia pidetään koko ajan silmällä. Nyt vaan huisisti lykkyä teille, ajatella että seuraavan kerran kun pääset kotiin, saattaa kolme pientä vauvaa olla jo mukana!! :D Hih!!!!! Toivottavasti pääset sairaalassakin nettiin ja pystyt meitä informoimaan tilanteista, kovasti kuulumisia siis odotamme!!!
Naksu ja Pulla
Nalllukalle paljon tsemppiä loppurutistukseen vauvojen kanssa...älä sure niitä lääkejuttuja, tärkeintä on että vauvoilla on kaikki hyvin!! Ajatella, että ei enää ainakaan montaa viikkoa ennenkuin sun pojat näkee maailman.....ilon kyyneleitä täällä pyyhin.
Toivottavasti pääset kertoilemaan kuulumisiasi meillekin...hengessä täällä ollaan ainakin hurjasti mukana!
paksu jaksaa onneksi käydä ahkerasti kertoilemassa kuulumisia, kiva.
Ne symfyseolyysi kivut johtuu hormoonien aiheuttamasta liitosten ja nivelten liiallisesta "aukeamisesta" ja venymisestä...jalkoväli on kuin moukarilla palasiksi hakattu ja kipu tuntuu ihan luissa asti...ei herkkua mutta pakko kestää!!!
liikkuminen, istuminen ja makaaminen...kaikki on kivuliasta joten ei tässä paljon ilon hetkiä ole.
Sokerit ei meinaa pysyä matalalla ja just oli soittoaika lääkärille ja insuliiniannosta nostettiin ja lisättiin yksi pistokertakin vielä...huomenna on neuvola ja kait ne alkaa kohta verenpaineetkin oikkuilla...toivottavasti ei.Joo, nyt sain luvan pistää kankkuun....ei ole muuten mikään helppo juttu pistää itseään kankkuun...kun en yksinkertaisesti saa mahasta enää nahkaa irti.
Naksu: eikö ole ihana laittaa vauvanjuttuja pikkuhiljaa valmiiksi...muutama viikko niin loppusuora on käsillä ja varsinaiset piinaviikot alkaa...koska se syntyy, syntyis jo...ei mitään tuntemuksia...synny jo!
Tsemppiä kaikille ja yrittäkää pitää mieli korkealla...äitejä vaan koitellaan ja vauvoilla on kaikki hyvin.
Olympialaiset on lisännyt mun itkujani ihan tarpeettomasti...aina
kun joku onnistuu niin vesi vaan valuu silmistä ja nyyhkytys on hurjaa...
Muutenkin mieli on tosi herkkä....pelkät ajatuksetkin itkettää!
Joo ja ihottumat ja kutinat on ihan entisellään, joten ei ollut niistäkään kalliista rasvoista mitään hyötyä...plääh...ei jaksa ...kait se joskun helpottaa nyt on muutakin mietittävää.
T.KAKILU
olen kyllä käynyt lukemassa teidän kuulumisia, mutta en ole saanut aikaiseksi/jaksanut kommentoida.. sorry..
nallukalle tosiaan tsemppiä sinne sairaalaan. ei varmasti ole herkkua pötkötellä osastolla, mutta kuten tässä on jo aiemmin todettu, se on vauvojen parhaaksi, ja muutama hullu viikko kuitenkin korkeintaan.
...mutta tylsää se silti voi olla..
kakilun sokerit ei meinaa inskoista huolimatta pysyä aisoissa.. harmi homma, ja hurjasti varmasti päänvaivaa.
ja tosiaan se takapuoleen pistäminen voi olla vaikeaa, kun se tuplamasu on varmasti jo suurensuuri.. tai täällä ainakin on jo..
mulla ylettää vastakkainen käsi nippa nappa vastakkaiseen kylkeen (sormenpäät), että miten helkatti sä sinne ahteriin saat mitään pistettyä?
vai onko sulla joku jatkovarsi siinä ruiskussa?? ;)
voi kökkö ne kutinat kakilulla. varmaan tuskastuttavaa.
mulla kutiaa tää vatsanahka ihan kivasti ja yritän pitää näpit kurissa etten kyhnytä koko ajan mahaa.
mulla meinaa olla vähän hepulia tän oman kutinan kanssa, ja kuitenkin on kyse vain mahasta, ei suunnilleen koko kehosta..
ne symfyloosikivut on vissiinkin samoja kun liitoskivut, oletan?
ainakin oireet kuullostaa just samalta, sekä syyt kipuihin.
mulla on toi häpyluu varsinkin tosi kipeä, ja alapään luut kaikki.
lonkissa onneksi on vähemmän tuntemuksia.
mullahan nämä ihanaiset liitoskivut alkoivat jo varhaisilla viikoilla tällä kertaa, kun yleensä ne ovat loppupään vitsaus raskausajasta kai?.
välillä kyllä käy niin kipeää liikkuminen ja pelkkä oleminenkin, että meinaa itku päästä.
onneksi tää on tilapäistä!
naksulla pulla voi mukavasti =)
vai petiä vauvalle puuhastelette. =)
eikös ole ihanaa näperrellä jotain sitä ihan omaa pienokaista varten. =)
ne mun neulomukset ovat yhtä pientä kirjailuhommaa ja nappeja vaille valmiit.
pitäisi vielä lyhentää toinen pinnasängyn patja, kun sängyt ovat 120x60 ja toinen 110x60, ja patjoja oli saatavana vain 120cm.. äkkiäkös tuosta 10cm pois saa, ainakin helpommin, kuin jos lisätä yrittäisi..
urheiluja en ole katsonut, enkä oikein juuri muutakaan.
en oikein tiedä että mihin tää mun aikani menee, mutta mä en saa mitään juuri aikaiseksi..
kotoa olen jo useamman viikon poistunut lähinnä vain kauppaan, hakemaan poikia hoidosta, neuvolaan tai äitipolille..
sosiaalinen elämä on aika minimissään..
kai tämä alkaa olla sitä "kotipesään käpertymistä" mitä ainakin mulla on ollut jokaisessa raskaudessa loppuvaiheessa.
neuvola oli tänään.
pissa ok
verenpaine 106/60
lepopulssi on korkealla koko ajan, 101 oli neuvolassa mitattuna
sykkeet saatiin jälleen ultralla kun dopplerille eivät suostuneet taaskaan..
painoa oli tullut 3 viikossa peräti 1kg, eli alusta asti +11kg, ei musta paha tuplaodotukseen.
hemo oli muistaakseni 112, että hienoisessa nousussa =)
sf 36cm ja vyötärö 114cm
kaikki vanhat äitiysvaatteet edellisistä raskauksista ovat nyt jääneet pieneksi..
huuto.netistä olen isompia huudellut. jospa näillä nykyisillä ISOILLA vaatteilla tää loppuaika (ilmeisesti max 8viikkoa) mentäisi.
viikon päästä olisi äitiyspolin aika taas.
mua jotenkin vaivaa, kun tänään oli lööpeissä isolla että äiti kuoli keisarinleikkaukseen.
erittäin surullinen juttu, ja valitettavan vähän tekstiä lööpin kokoon nähden.
koko ajan on tuo mielessä.
sektiota tässä odotellessa..
tänään saatiin taas suruviesti.
eräs miehen läheinen sukulainen oli yllättäen kuollut.
mulle ei tämä henkilö ollut läheinen, mutta miehelleni kyllä.
niin sitä sitten on taas hautajaiset. saisi nämä tämän sortin tilaisuudet jo riittää, kun ovat nyt kolmannet tän raskauden aikana.
palataan taas kuulemisiin..
hyvät voinnit kaikille.
-ennis- +Otso ja Into rv29+6
lievää lukihäiriötä taas.. =)
symfyseolyysi piti olla eikä todellakaan symfyloosi..
Kakilu: Hih, paksu! Joo-o, olenhan minä paksukin, oikeassa olet! :D Varsinkin nyt tuon turvotuksen myötä olo on tullut aikast tanttamaiseksi! :) Sun ihottumasta ja kutinasta tuli mieleen... Mulle on ilmestynyt oikeaan sääreen sellaista punaista, pistemäistä "ihottumaa", joka aika ajoin kutisee ihan kauheesti! Ja sitten kun raapii niin näpyt tietysti aukeaa ja ruvella on kinttu. Mistähän moinen johtuu..?
Ennis: Pahoitteluni suruviestistä! :( Onpa teillä ollut rankka odotusaika, noin monet hautajaiset... :(
Sielläkin alkaa hankitut äippävaatteet käymään pieniksi - sama täällä! Ostin vielä silloin reilun kokoisia vaatteita, esim. housut ostin tahallaan vähän lötköinä, jotta menisivät sitten loppuun asti - just joo! ;) Aika minimissään alkaa olla nyt noi alaosat, vaikka mulla on ollut käytössä enemmän housuja nyt raskausaikana kuin ennen sitä. Tuntuu turhalta ostaa vielä lisää, kun parisen kuukautta kait enää on odotusta jäljellä, mutta pakko kai se on...
Ennis kauhisteli sitä sektiouutista - sama on käynyt täällä kauhukuvana mielessä! Vaikka siis eihän meikäläisestä tiedä, mitä kautta synnytys tapahtuu, mutta silti tuollaiset uutiset saavat pelon heräämään. Ja olen viime aikoina muutenkin enemmän miettinyt synnytystä ja todella toivon, että saisin synnyttää alakautta!!! Kai tuo masun suuri koko saa vähän pelkäämään, että mahtuuko tuo vauva tuolta alakautta ensinkään syntymään...
Täällä napsahti siis eilen 30 viikkoa täyteen! :D Ja sainpa oikein ruusuja mieheltä sen kunniaksi!!! :) Ja herkuteltiin oikein viimeisen päälle illalla ja katseltiin leffaa - ihanaa että mieskin on noin mukana tässä, alku kun oli vähän nihkeähköä! ;)
Ja tänään sitten olisi neuvola iltapäivällä, saas nähdä mitä siellä taas sanotaan! Toivottavasti kaikki on hyvin! Ai niin, viimeksi sanoin, että Pulla on ollut poikittain masussa - nyt oli muutaman päivän pystypäin ja voih miten paljon enemmän hän vie tilaa siinä asennossa! :) Ihan ihmeissäni olin, että mitäs nyt, kun vähän väliä pää/pylly työntyi tuosta pallean kohdalta ja sai aika tukalan olon aikaan! :) Hassua! Nyt onkin sitten viime aikoina vaihdellut taas asentoa oikein ahkerasti - eli taitaa oleskella tuolla juuri sen Vau-kirjan Odotus-kirjan mukaan! Just eilen nimittäin luin siitä, että nyt vauva vaihtelee tiuhaan asentoa, vaikkakin tila alkaa olla ahdas! ;)
Miten teillä muilla on muuten nimiasia hoidossa - onko kaikilla nimet jo päätettynä? Meillä ollaan vähän laiskasti tuota pohdittu, vaikkakin toissapäivänä juuri tehtiin listaa... Ehkä asiaa hidastaa nyt sekin, että parilla läheisellä on ristiäiset ihan näinä viikkoina, joten ei uskalla lyödä lukkoon vielä mitään nimeä kun ei tiedä mitä on heiltä tulossa... Mutta siis kyllä selkiintymään päin on se, millaista nimeä ajateltaisiin! :) Enkä kyllä osaisi nimeä vielä lopullisesti päättääkään, kun ei vielä ole nähnyt tulokasta! :)
Nyt valmistautumaan töihin lähtöön...
Naksu ja Pulla 30+1
Paksu-Naksu...joo, sait näköjään mun kirjoitusvirheestä uuden nimen. Mutta ei hullumpi varmaankaan...raskausaikana on kiva tuntea itsensä paksuksi...mitä isompi maha sen upeampi odottava äiti vai mitä? Tosin vatsanahka on jo tosi kovilla ja iho ihan hellänä tosta navan ympäriltä ja kaikki leikkausarvet ihan kiiltää kun on niin venyneet.
Mäkin huomasin ton sektio-uutisen...ei paljon kannata ajatella... Itselläni on vielä henkinen valmistautuminen molempiin tapoihin, kun vasta joskus viikolla 36 päätetään synnytystapa riippuen tietysti monesta seikoista...toivottavasti alakautta kuitenkin.
Enniksellä tuntuu suru-uutisia riittävän...ei nitä meinaa tämmösenä aika jaksaa, kun muutenkin on mieli niin herkkänä. Olen huomannut itsessäni ton saman itseensä käpertymisen...sosiaalinen elämä on tosiaan minimissä ja olen jotenkin niin väsynytkinettei jaksa kaivata ihmisiä ympärilleen paitsi rakkaat läheiset ja tärkeimmät ystävät.
Nimiasiaa..hmmm... vaikea miettiä kun ei tiedä varmaksi miettiikö pojalle ja tytölle vai kahdelle pojalle....viimeksi meilllä oli koko ajan nimi valmiina mutta nyt tuntuu, että kait ne löytyy sitten kun tapaa tyypit ketä sieltä tulee?
Toi Naksun ihottuma kuulostaa vähän samalta, kun mulla on....ensin iho alkaa kutista ja sitten huomaa, että siinä on pienen pieni näppy joka raapimisen myötä kasvaa ja tulee paukamaksi ja siitä se kierre on sitten valmis.
En muuten tosiaan pysty pistämään itseäni kankkuun vaikka se lääkäri käski...kädet ei ylety, joten olen pistellyt tohon reiteen...tökkii koko homma...ensin saa mittailla 8 kertaa päivässä sokerit ja pistää insuliinia 3 kertaa ja sitten vielä miettiä mitä syö ja koska niinkun tässä ei muutenkin olisi jo tarpeeksi stressattavaa.
Mulla oli kanssa neuvola eilen...vauvat edelleen toinen raivotarjonnassa ja toinen poikittain, verenpaine ihan suht ok...89/128 ja pissassa proteiinia ja leukkareita ja tänään vein näytteen labraan..se tästä nyt enää oikeastaan puuttuukaan että saa antibioottikuurin pissatulehdukseen. Painoa on tullut nyt 300g per viikko ja yhteensä 4 kiloa koko raskausaikana eikä turvotuksia ole onneksi vielä pahemmin.
Nyt pois istumasta..auts
Voikaa hyvin!!
Kakilu
Kakilulla on harmi toi sokerihommeli ja liitoskivut. Toivottavasti ne nyt tasoittuis edes pikkaisen!!! Täällä ihan sama juttu olympialaisten kanssa, että itkua riittää aina kun joku voittaa ja iloitsee onnistumisistaan... Hassua! Herkällä ovat nämä mielialat...
Enniksellä oli hyvät neuvola kuulumiset, kiva jutska! Täällä hb oli tipahtanut taas viikossa 120:sta 107:aan... Eli rautakuurille taas. Masu riepukka!!! Lähinnä ajattelivat sektiotakin jo, että ei hirmu alhaiset olisi nuo rautaarvot silloin jo mennessä leikkaukseen. No aikoivat tiputtaa tarvittaessa punasoluja sit, jos ei lähde nousuun.
Pahoitteluni suruviestistänne! Kyllä teitä nyt koetellaan.
Naksu; onnea viikkojen poksumisesta! Ihanaa tosiaan kun miehesi on täysillä siellä mukana! Kuulostipas hyvältä!
Nimiä on mietitty, mutta edelleenkään ei ole varmuutta niistä... Hätäkaste osioon halusivat nyt että laitamma jotakin ehdotusta, mutta edelleen epäröimme asian kanssa. Laitettiin nyt kolme pojan nimeä ja varalta halusivat yhden tytön nimen siihen... No voihan niitä sit muuttaa ajan kanssa. Vielä mieskin yllättäen heitti muutaman uuden nimen kehiin, niin taas on pää pyörällä....
Täällä lääkäri tutki meidät tänää. Kohdun suu on täysin epäkypsä ja kanavaa jäljellä 3 cm, HUH! Vauvelit voi hyvin. Hyvin vilkkaita tapauksia kuulemma, kun virtauksia eivät millään saa mitattua... :o) Pojut painoivat nyt arviolta 1060, 1200 ja 1300 g. ihanaa kun ovat painoa saaneet. Minulla eilen repesi nahka alamasulta ja ai että kirvelee, kutittaa ja kiristää nyt. Ceridal öljyä olen vedellyt useita kertoja/pv, et vähän helpottaisi tuskaan. No mitäpä sitä ei kestäisi vauveleiden puolesta.
Maanantaina sit tutkitaan meidät seuraavan kerran. Sitä siis odotellessa....
Nyt köllöttelemään ja Housea katsomaan.
Voikaamme kaikki hyvin!
Terkuin nalluska ja masu rv 31+4
Ennis pyysi teille kertomaan että joutui osastolle ja osastolla joutuu olemaan siihen kunnes vintiöt syntyy. vessassa saa käydä, mutta muuten pitää olla makuullaan. kohdunkaula on täysin kypsä ja 1,5 sormelle auki. kortisonia on annettu jotta pikkuisten keuhkot kypsyisivät, viikkoja 30+6, joten toivokaamme että pienokaiset vielä hetken verran kyydissä pysyisivät.
lisäksi pyysi josko joku teistä joka käy monikko-onnea palstalla ilmoittaisi sinne nämä kuulumiset. kiitoksia jo etukäteen jos joku viitsii sen tehdä. =)
Aika harvoin täällä olen käynyt mutta pistänpä viestiä minäkin!
Maha voi hyvin ja nyt vain odotellaan tämä 10 viikkoa vielä :)
Paljon vauvahankintoja on ostamatta, mutta ne hoidetaan tässä kuussa kun miehellä on palkkapäivä.
Maha alkaa jo hieman painaa ja jos on kovasti touhunnut niin kyllä kävely jo hidastuu ja tuntuu että maha on raskas ja painaa..
Varsinaisia raskausoireita ei nyt olekaan. Ainoat johtuvat rautatableteista joita aloin nyt tällä viikolla syödä kun hb oli laskenut 114... Onko teille muille tullu jotain sivuvaikutuksia rautatableteista?? Itse syön obsidania...