Palkkajoustot alaspäin tulevat
Oletko sinä valmis sopimaan palkan alennuksesta? Yleissitovuutta ei lähdetä purkamaan, mutta työnantajat ja hallituksen ministerit vetoavat paikalliseen sopimiseen. Budjettiriihessä yhtenä työllisyyttä kasvattavana keinona kirjataan paikallisen sopimisen lisääminen. Tämä on käytännössä poliitikkojen siunaus työnantajille, jotka saavat alkaa paikallisen painostuksen ja uhkailun palkkojen alentamiseksi.
Ensi talvena ja keväällä nähdään paljon erilaisia vaatimuksia. Lievimmillään vaaditaan korotuksista pidättäytymisiä ja härskeimmillään vaaditaan 8-10% palkan alennusta kautta linjan.
Samaan aikaan hallituksen on nyt syksyllä pakko korottaa työttömyysvakuutusmaksua ja eiköhän taas eläkemaksujen jakosuhdetta muuteta työntekijää enemmän rasittavaksi.
Kohta ei työntekijälle jää muuta kuin työn tekemisen ilo, kun nettopalkka vain pienenee ja ostovoima vähenee. Kaikki tulot menevät välttämättömiin menoihin.
Kommentit (50)
Kyselin joku aika sitten kiinnostavasta rakennushommasta. Mulla on ammattitaito mitä tohon erikoisosaamiseksi laskettavaan työhön kuuluu. Ilmoitus oli vuokrafirmassa ja kävin haastattelussa missä oli toimeksiantaja. Puhui ottaneensa jonkun rakennuspuolen vastavalmistuneen 9,40€ t palkalla töihin. Pyysin 14€ tunti mikä ei missään tapauksessa ole työmaaolosuhteissa olevasta työstä liikaa. Ei tullut kauppoja. Mä olen seurannut niin tohon samaan hommaan on pyörinyt ilmoitus mollin sivuilla jo viime talvesta useammankin vuorafirman sivuilla.
Sanotaan suoraan niin tuolla yrittäjällä ei ole todellista tarvetta eikä edes aikomusta palkata ketään. Ei kukaan edes virolainen tule tekemään hänelle pilkkapalkalla raskasta vuosien kokemuksen vaativaa työtä. Mulle jäi olo että toi koko näennäinen työntekiän etsintä on vähän yrittäjän omaa itsekorostusta. Olen ollut jo 20v työelämässä ja tunnista kyllä milloin työantajalla on todellinen aikomus ja tarve palkata työntekijä tai useampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaan pienituloiset mammat nillittää ja kitisee. Eihän tuo 10% palkan alennuksen nettovaikutus ole kuin muutamia kymppejä kuukaudessa teille. Toista se on tämmöisille niska limassa painaville myynti-insseille, kun nettovaikutus on reilu 500 euroa kuukaudessa. Se alkaa jo jossain tuntua se.
Nyt mä kyllä suosittelen ottamaan laskimen käteen ja laskemaan uudestaan. Esimerkiksi minulla on melkein täydet ikälisät ja tuntipalkka on 11,5 euroa. Kyllä, kuulit oikein. Mara-ala kyseessä. Siitäpä voit laskea, että paljonko palkaksi jää 10 % pudotuksen jälkeen. Eipä muuten riitäkään muutama kymppi, vaikka palkka olisi jo sellainen, etten tekisi enää kuin muutaman vuoron kuussa ja ottaisin päivärahat.
Pienituloisen veroprosentti pienenee heti, jos bruttotulot vähänkin putoavat. Nettovaikutus jää pieneksi. Isotuloisella loivenee vain vähän. Se on näetsen se mukava progressio.
Laskimen lisäksi kannattaa mennä verotoimiston sivulle. Työstä menee aina sivukulut, reilu 8 %. Sehän se isoin meno pienituloisille palkasta melkein onkin. Isotuloisella on mahdollisuus pienentää menojaan helposti mitä jo valmiiksi pienituloinen ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ay-jäärät jousta tippaakaan. Sitten pääministeriä myöden syytetään työnantajia kun tehdas menee kiinni.
SAK-mafia ajaa Suomessa ulkoparlamenttaarisesti asioita jotka eivät sille kuulu, vasurien hyväksyessä tämä tilanne.
Itse asiassa ay-liikkelle nimenomaan kuuluu valvoa palkansaajien etuja, siksi ne on perustettu.
Samasta syystä on perustettu työnantajajärjestötkin, valvomaan työnantajien etua.
Mutta mitäpä palstamammat ymmärtääsivät muuta kuin valhellista persu - j akokoomuspropagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaan pienituloiset mammat nillittää ja kitisee. Eihän tuo 10% palkan alennuksen nettovaikutus ole kuin muutamia kymppejä kuukaudessa teille. Toista se on tämmöisille niska limassa painaville myynti-insseille, kun nettovaikutus on reilu 500 euroa kuukaudessa. Se alkaa jo jossain tuntua se.
Nyt mä kyllä suosittelen ottamaan laskimen käteen ja laskemaan uudestaan. Esimerkiksi minulla on melkein täydet ikälisät ja tuntipalkka on 11,5 euroa. Kyllä, kuulit oikein. Mara-ala kyseessä. Siitäpä voit laskea, että paljonko palkaksi jää 10 % pudotuksen jälkeen. Eipä muuten riitäkään muutama kymppi, vaikka palkka olisi jo sellainen, etten tekisi enää kuin muutaman vuoron kuussa ja ottaisin päivärahat.
Pienituloisen veroprosentti pienenee heti, jos bruttotulot vähänkin putoavat. Nettovaikutus jää pieneksi. Isotuloisella loivenee vain vähän. Se on näetsen se mukava progressio.
Laskimen lisäksi kannattaa mennä verotoimiston sivulle. Työstä menee aina sivukulut, reilu 8 %. Sehän se isoin meno pienituloisille palkasta melkein onkin. Isotuloisella on mahdollisuus pienentää menojaan helposti mitä jo valmiiksi pienituloinen ei voi tehdä.
No tämä eli pienituloinen käytännössä maksaa vain oman eläkemaksun, sosiaaliturvamaksun ja työttömyysvakuutusmaksun. Ja tietty on huutamassa, että verotusta pitäisi keventää, kun kuolee 'verotaakan' alle. Vinoilee kaupungilla, että minä sinunkin tukesi maksan, vaikka käytännössä on nettosaaja. Alkaa vaikuttaa 70-luvun SKP:n sloganilta, 'Verot valtion maksettavaksi'
Palkkoja on varaa alentaa ja niitä pitääkin alentaa. Pienituloisten ja sossupummien asumislisää voi sitten vastaavasti nostaa, että vuokralordit pärjää ja Kojamo takoo ay-liikkeelle verovapaita osinkoja.
Ei ole varaa alennella palkkoja kun täytyy elämiseen, lainoihin, vakuutuksiin olla rahaa jne. Sitten täytyy ruuan, lämmityksen, sähkön yms maksujen myös laskea jos palkkojen pitäisi jotenkin alentua. Mikäli näin ei ole niin olen mielummin lomautettuna tai sitten irtisanottuna, tehkööt herrat itse työnsä.
Yhtään senttiä ei ole varaa minun palkkaani laskea ja korotukset juuri niinkuin ne on sovittu.
Sh, tehohoitoyksikkö
Vierailija kirjoitti:
Yhtään senttiä ei ole varaa minun palkkaani laskea ja korotukset juuri niinkuin ne on sovittu.
Sh, tehohoitoyksikkö
Sari Sairaanhoitaja on kuitenkin äänestänyt kokoomusta, tuota EK:n vasallia, joka nyt on palkka-alea vaatimassa.
Vähänkin ajattelemaan kykenevä tiesi jo keväällä, että näin tulee käymään, kun massalomautukset alkoi ja valtio ryhtyi miljarditolkulla lainaa hamuamaan. Nyt vain kiltisti lusikoitte sitä soppaa, mitä tilasitte.