Hoitoala on liian helppoa
Hoitoala on liian helppoa. koko ajan pidetään taukoja, juorutaan ja juodaan kahvia. En ole tavannut yhtään reipasta hoitajaa, joka ei marmattaisi työn raskautta, vaikka todellisuudessa nostoihin ja pyllyjenpesemiseen saa apua kollegalta.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 12:33"]
Hoitoala on liian helppoa. koko ajan pidetään taukoja, juorutaan ja juodaan kahvia. En ole tavannut yhtään reipasta hoitajaa, joka ei marmattaisi työn raskautta, vaikka todellisuudessa nostoihin ja pyllyjenpesemiseen saa apua kollegalta.
[/quote]
Jos noin kadehdit helppoa työtä, niin voit hakea hoitajakouluun. Sillähän siitä kateudesta pääset
t. hoitaja, joka lähtee tästä kansliasta istumaan pariksi tunniksi kahvipöytään ja sitten makoilemaan soffalle ja katseemaan telkkaria. Ihanaa, voisi vaikka ottaa pullaa välillä ja juoruilla työkavereiden kanssa ja ihailla tilinauhaa, kun ihan rypee rahassa
ps. tähän riemuun pääsee helpolla. Keväällä on taas yhteishaku
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 13:05"]
Niin onkin! Kouluttautukaa kaikki hoitajiksi, sieltä irtoaa hyvät rahat helpolla!
[/quote]
Rahat ei kyllä taida olla kovin hyvät...
[/quote]
joku ei tainnut ymmärtää ironiaa :)
Älkää nyt repikö pelihousujanne! Aloitushan oli puhdas provo ja vastaus jollekin hoitsulle, joka opettajien työstä olevassa ketjussa heitti, että opettajan ammatti on tosi helppo. Heh, kateellinen pönttöpää!
Ajatella, minä olen ollut hoitajana 80-luvun alusta asti. Oli 90 luvun lamaa ja muuta ja minä se vain olen kolmisenkymmentä vuotta levittänyt persettä ja laiskotellut ja ollut tekemättä mitään.
Aijai, ymmärrän, että käy kateeksi, kun töitä on ollut muka koko ajan, mutta mitään ei ole tarvinnut ikinä tehdä. Kunhan vain ollaan istuttu ja naurettu ja nautittu palkkaa.
Klo 7 vaihdan vaatteet ja menen kahvihuoneeseen ja istun siellä levittämässä persettä ja juoruamassa 11 asti ja sitten käyn syömässä. Klo 11.30 tulen takaisin kahvihuoneeseen ja levitän persettä klo 15 saakka, jolloin lähden töistä.
Ajatelkaa ja tätä olen saanut tehdä 30 vuotta ja palkka on juossut. Kyllä on takapuoli joskus kipeänä siitä istumisesta, mutta sen kestää, kun tää on niin helppoa
Ihan sama vaikka aloitus ja ketju on täyttä provoa. :D Mä esitin oman mielipiteen (tuon pitkän saarnan) asiasta, joka viittaa otsikkoon. On se kumma jos aikuiset ihmiset tällä tavoin esittää mielipiteitään, että perustavat provo-keskusteluja jos mielipiteet eriävät toisistaan - ihan kuin pienet lapset, jotka sanoo, että "me keksitään ihan uus oma leikki kun ei haluta leikkii niinku noi"-tyyliin. Jotenkin tämmönen mielikuva tulee mulla provoilusta. Mutta joo, ohan tää legendaarinen vauva-palsta ja tältä voi odottaa mitä tahansa. En melkein ikinä kommentoi tänne mitään, lähinnä seuraan keskusteluja viihteen vuoksi (poislukien kaikki provot), mutta nyt taisin ite vastata sellaiseen kun en kuulu vauvaeliitin inside-piiriin. Hupsista keikkaa, menin nalkkiin. No mutta elämä jatkuu!
Kotihoidossa työskentely on oikeasti tänä päivänä haastavaa,henkisesti ja fyysisesti vaativaa työtä. Voit joutua hoitamaan vuodepotilasta tai viedä vessaan pyörätuoli potilaan . Mitenkähän mahtanet onnistua ,jos tuoli ei mahdu ovesta sisään ja asiakkaan liikuntakyky heikkoa?Tunnistatko sydänoireet ja osaatko toimia ,jos tulee hätätilanne.oikeasti? Kotihoidossa sinun pitää pystyä tekemään nopeita päätöksiä,aloittaa ea-toimenpiteet yksin ja toimia niillä välineillä ,joita sattuu kotona olemaan. Lisäksi ymmärtää missä vaiheessa hälytät lisäapuja. jos olet kotihoidon työntekijä ,olet ehkä vasta-alkaja ,jolle kokeneempi on arvioinut osaamiseesi sopivat asiakkaat siten , ettet vaaranna asiakkaan hoitoa ja turvallisuutta. Ja jostain pitää alottaa. Jos otat ja saat aina helppoja et edisty eikä ammattitaitosi kasva vaan pysyt aloittelijan tasolla. jos olet konkari ,oletko rutinoitunut vai niitä ,jotka menevät sieltä mistä aita on aina matalin. Kukin taaplaa tyylillään . Minulla on kaksoiskoulutus ja lähes 30 vuoden kokemus juuri kotihoidosta. Olen aina pitänyt haasteista ja uuden oppimisesta. Katsos se pitää työn mielenkiintoisena ja motivoi jatkamaan. Olen tehnyt kotihoidossa ihan kaikkea Helsingissä ja siksi uskallan sanoa , että se on parasta ja antoisaa työtä mitä voi tehdä. Se antaa valmiuksia ja vahvuutta työskennellä lähes missä vain. Nyt olen hoivakodissa ,koska muuton vuoksi piti etsiä lähempää työtä. T. Stidi
Go Stidi! Teen keikkaa muutamalla kotihoidon alueella. Lisäksi olen hoivakodissa töissä. Kotihoito on haastavaa sillä koko ajan vain huonokuntoisempaa väkeä on kotona (avohoidon potilaista puhumattakaan). Puoliso on omaishoitajana ja hänenkin kunto alkaa heiketä, vanhoissa taloissa vessat ovat pieniä, suihkuja ei välttämättä edes ole! Omainen, jonka piti käydä kaupassa ei ole käynyt ja lähdet selvittämään mitä kautta hoidat asiakkaalle ruuat. Henkisesti todella raskasta. Ja välillä tulee suunnaton ärsytys kun joutuu siellä toimistolla kykkimään ja tekemään paperihommia,raportteja ja tilauksia. Silti tykkään työstäni.
Otan mielelläni mukaan työvuorooni jokaisen jonka mielestä hoitotyö on kahvilla istuskelua ja piece of cake!
Terveisin juuri eilen iltavuoron tehnyt kotihoidon työntekijä, joka hoiti 18 erikuntoista asiakasta ilman yhtäkään vessa- tai ruokataukoa. Ja ylitöiksihän se meni.
Helppoa ku heinänteko!
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 12:42"]
Tervetuloa kotihoitoon kokeilemaan kuinka helppoa se on!
[/quote]
Kotihoidossa kuuluu asua ihmisien jotka selviää siellä kotona ja saa vaan vähän apua. Pitäisikö teidän hoitajien ihan itse kertoa missä sonnassa yksinäiset asuu? Ei se ole heidän vika, vaan hoitajien! Ja kyllä: olen tavannut tälläisiä kotihoitoa tekeviä naisia jotka haukkuu hoidettavia ja heidän kotia: ei puhettakaan siitä omasta moraalista. 1) Haukkuu hoidettavia 2) Sallii tilanteen jatkumisen. Jos hoidettava ei selviä kotonaan niin tilanne pitää muuttaa. Pahimmillaan vanhuksen kodin arvo laskee kun siellä on niin sontaista ja kamalaa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:05"]
[/quote]
Kotihoidossa kuuluu asua ihmisien jotka selviää siellä kotona ja saa vaan vähän apua. Pitäisikö teidän hoitajien ihan itse kertoa missä sonnassa yksinäiset asuu? Ei se ole heidän vika, vaan hoitajien! Ja kyllä: olen tavannut tälläisiä kotihoitoa tekeviä naisia jotka haukkuu hoidettavia ja heidän kotia: ei puhettakaan siitä omasta moraalista. 1) Haukkuu hoidettavia 2) Sallii tilanteen jatkumisen. Jos hoidettava ei selviä kotonaan niin tilanne pitää muuttaa. Pahimmillaan vanhuksen kodin arvo laskee kun siellä on niin sontaista ja kamalaa.
[/quote] Siis hetkonen? Hoitajien vika, missä ihmiset asuu? :D Tottakai tilanteeseen puututaan silloin, jos ihminen ei selviä enää kotona. Se on myös hoitajien etu. Mutta tiedätkö SINÄ minkälainen prosessi on sen takana, että se ihminen pääsee kotoaan palveluasumisen piiriin?
Ihan hirveetä jos ihmisen elämä on helppoa. Vaikeeta sen olla pitää. Ja sitten kilpaillaan kaverin kanssa, että kummallas tässä nyt vaikeempaa onkaan. Kovaan ääneen huudellaan kylillä, miten oma elämä on niin vaikeeta.
Terveiset kanssa täältä, että eilen tein aamuvuoron, 12 asiakasta, yhdelle asiakkaalle jouduin soittamaan ambulanssin ja ampparin odotuksineen päivineen se verotti päivästäni 3h! Siis 3 tuntia!!!! Sanomattakin selvää etten ehtiny pitämään ruokataukoa ja kävin hätäisesti taloyhtiön vessassa kun en pystyny enää pidättelemään. Yhä useammat asiakkaat alkaa olla niin huonokuntoisia kotihoidon puolella että jos tunnissa saa asiakkaan hoidettua että pärjää seuraavan hoitajan tuloon asti, niin todella hyvä juttu. Kirjaaminenkin vie aikaa kun se täytyy tehdä huolellisesti, ottaen asiakas kokonaisvaltaisesti huomioon.
Tottakai välillä sattuu helpompiakin päiviä, mutta niinhän se pitää ollakkin? Vai pitääkö meidän olla yhtä tehokkaita kuin työleireillä???
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:05"]
[/quote]
[/quote]
Hoitajat ovat jatkuvasti yhteyksissä
-omaisiin
-lääkäreihin
-hoivakoteihin
-sairaaloihin
-sossuun
Ja hakevat yhdessä kotihoidon asiakkaiden sekä heidän omaisten kanssa vanhainkoti paikkoja,psykiatrisilta osatoilta paikkoja jne
Hoitaja ei voi lähteä hakemaan itsenäisesti paikkaa jos asiakas haluaa olla kotona ja lääkärin/asikkaan/omaisten mielestä hän siellä pärjää. Et siis hoitajana voi mennä sanomaan ihmiselle joka ei ole holhouksen alaisena että sinä lähdet nyt "laitokseen".
Ja vaikka kaikki tahot olisivat sitä mieltä että asiakas tarvitsee hoitopaikan niitä ei niin vaan saa sillä niitä ei ole Suomessa vapaana. Niihin on hirvittävät jonot. Yksi vanhainkodin asiakas kuolee, paikka täytetään välittömästi.
Vanhus kaatuu tai saa vaikka sydänkohtauksen tai muuten yleiskunto romahtaa ja kotihoito kutsuu ambulanssin. Vanhus menee päivystykseen, otetaan mahdollisesti osastolle sisään ja pistetään heti kun mahdollista takaisin kotiin. Nopeaan kotiuttamiseen on paljon syitä
-osasto on akuutti tai terveyskeskusosasto, joka on myös jatkuvasti täynnä ja sinne on tulossa lisää asiakkaita päivystyksestä
-pitää saada tuloksia. Kyllä, näyttää hyvältä kun tiistaina on kotiutettu 4 (vaikka todellisuudessa näistä kotiutetuista tulee viikon sisällä bumerangina takaisin osastolle 2).
Tätä se on. Paikkoja ei ole tarpeeksi, hoitajia ei ole tarpeeksi. Turhauttavaa.
-18-
Ihminen on perusluonteeltaan laiska :)
Kuinka moni kirjoittaja väittää käsisydämellä, että tekee työtään alasta riippumatta tehokkaasti ja aina innolla?
Olen muuten ensihoitaja. En ole kone ja aina ei jaksa, mutta useinmiten teen parhaani. Siitähän minulle maksetaan.
Kipin kapin hakemaan yhteishaussa hoitajiksi. Helppo työ ja hoitajista on pulaa, joten töitä riittää.
Päivät saat olla tekemättä mitään ja vuorolisät kulkee. Mikä sen hienompaa
Mitä? Siis voi jeesus sentään, taas tämä hoitohullu liikenteessä.
[/quote]
[/quote]
tämä on taas sitä yleistämistä
Turha ruveta aukomaan päätä täällä hoitajien piittaamattomuudesta potilaita kohtaan jos ei ole lainkaan omaa kokemusta kyseiseltä alalta ja sen rasittavuudesta. Toki joissakin paikoissa hoitajat valittaa tyhjästä ja voisivat käyttää sen ajan potilaiden kohtaamiseen ja heidän hoitamiseensa, mutta oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että meillä löytyy Suomesta aika pirunmoisen hyviä lähihoitajia ja sairaanhoitajia, jotka omistautuvat työlleen jopa liikaa ja kuluttavat itsensä loppuun sen takia. Toki tässäkin voi sanoa sen, että myös niitä työhönsä leipiintyneitä hoitajia riittää vaikka kuin paljon. He ovat aliarvoista sakkia, joita kukaan ei arvosta - ei työyhteisö eikä potilaat. Totuus on kuitenkin se, että hoitoalalla on jatkuvasti pulaa ja näitä ns. työhönsä kyrpiintyneitä on oikeasti mahdoton saada pois työpaikoilta.
Joten aivan turha ruveta yleistämään, että hoitajat eivät tee työtään ja laiskottelevat. Vaikka olen nuori, niin mulla on työpaikkojen ja hyvin erilaisten harjoitteluiden myötä kehittynyt hyvinkin realistinen kuva siitä, mistä johtuu ns. liukuhihnahoito taikka potilaiden huomiotta jättäminen. Olen siihen tilanteeseen joutunut itsekin aivan liian monta kertaa. Olen monesti miettinyt, että musta ei ole tälle alalle. Mä kulun loppuun. Kuitenkin monien hyvien ja antoisien kokemuksien kautta olen saanut selville, että hoitoala on mun juttu. Ja mä teen kaikkeni potilaiden eteen niillä resursseilla, jotka mulla työntekijänä on. Mä en ole laiskottelija, päinvastoin - olen tunnollinen hoitaja.
Koska olen nuori ja haluan oppia uutta, tehdä annetut tehtävät loppuun, oma jaksaminen jää välillä huomiotta. Mulla on liian monta kokemusta siitä, kun en yksinkertaisesti ehdi käymään VESSASSA tai SYÖMÄÄN, koska on liian paljon töitä. Hyvänä esimerkkinä se, että hotkit omaa ruokaa samalla suuhun kun syötät mummoa, joka aspiroi jatkuvasti ja työkaverisi juoksee huoneesta toiseen kun potilaat soittavat kelloa: toisella hapetus laskee, toinen oksentaa ja kolmannella haava vuotaa. Kaiken lisäksi lääkäri haluaa puhua kanssasi tärkeistä asioista ja omainen odottaa puhelimessa kiukkuisena tietojaan omaisestaan tyyliin "herranjestas jos hoitajat eivät ehdi minun kanssani puolituntia puhumaan äitini voinnista, niin kuinka ala-arvoisesti he sitten oikein kohtelevat minua saati sairasta äitiäni".
Että siinä teille vähän realismia. Ja tosiaan, vain pieni osa sitä todellisuutta. Tulkaa kentälle mun mukaan niin voitte sitten tulla saarnaamaan tänne kuin laiskoja hoitajat ovat.