Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odottamani lapsen isä löi minua.

Vierailija
26.10.2013 |

Tapasin alkuvuodesta mukavan miehen jonka kanssa vietin todella tiiviisti aikaa, myös lapsemme (kummallakin yksi edellisestä suhteesta, 5v ja 6v) ovat tavanneet ja tulleet kavereiksi. Juttelimme paljon tulevaisuudesta ja mies vaikutti hyvältä mieheltä ja isältä, raitis (emme kumpikaan juo), puheidensa mukaan ehdottoman uskollinen ja lempeä. Tunsin olevani valmis perustamaan perheen yhdessä, kaikki oli todella hyvin ja elämä tuntui sujuvan kaikin puolin hienosti. 

Syksyllä mies sai eräänä päivänä kuin tyhjästä ihan silmittömän raivarin ja löi minua päähän avokämmenellä. Kerran, mutta kuitenkin. Hän huusi ja haukkui ja kirosi ja ilmoitti jättävänsä minut. Olin täysin shokissa, olin ajatellut ettei hän toimisi niin, tuossa tilanteessa lapsenikin oli kotona ja leikki omassa huoneessaan. Sanoin miehelle että hänen olisi nyt hyvä lähteä kotiinsa ja hän lähtikin. Olin järkyttynyt mutta samalla uskomattoman rauhallinen, ja muistan ajatelleeni välittömästi että tämä oli nyt tässä. Minulla on yksi väkivaltainen suhde takana (ei lapseni isän kanssa), josta opin että väkivallallla uhkaamisenkin pitäisi riittää siihen että lähtee, etenkin kun suhteessa ei ole lapsia. Luottamukseni meni täysin tämän välikohtauksen jälkeen, enkä voi hyväksyä tuollaista lapseni aikana, vaikkei hän tilannetta nähnytkään. Kuuli kuitenkin. Mies ei lopettanut huutamista vaikka pyysin. 

Tämän välikohtauksen jälkeen emme tavanneet pariin viikkoon eikä minulla ollut edes ikävä. Olin jotenkin ihan lukossa tilanteesta enkä osannut kertoa kellekään, etten enää pysty tapailemaan miestä. Hän oli pahoillaan ja pyyteli anteeksi puhelimessa. Sanoin etten ole vihainen, mutta että suhde ei voisi jatkua, en kertakaikkiaan pystynyt edes ajattelemaan hänen lähellään olemista. 

Kolme viikkoa tilanteen jälkeen kuukautiseni olivat myöhässä ja tein testin. Olen raskaana. Minulla on lapseni isän kanssa yhteishuoltajuus ja hyvät välit, hän maksaa elatusapua joka kuukausi ja osallistuu toisinaan oma-aloitteisesti lapsen vaatehankintoihinkin ym, vaikkei se olisi mielestäni erikseen tarpeen. Tulen pienistä tuloistani huolimatta toimeen koska elämme säästeliäästi ja asumme vuokralla, ei autoa tms eikä velkaa. Laskin nopeasti, että tulisin toimeen kahdenkin lapsen kanssa, minulla on kuitenkin turvaverkkoa muutenkin. 

Juuri nyt minulla on sellainen olo, etten haluaisi vauvan isää elämääni ollenkaan. Ymmärrän järjellä, että tulevalla lapsella on oikeus isään, olen vain surullinen että hänen isänsä ei ole kuin vanhemman lapseni isä, vaikkei verrata voisi hyvässäkään tilanteessa.. Tulevan vauvan isä haluaisi nyt osallistua ja hän ilmoitti jopa että hänellä on oikeus tulla synnytykseen mukaan ja neuvolaan nähdäkseen ultraäänen "livenä" ym. Minusta tämä ei tule kysymykseenkään, en pysty edes olemaan hänen halattavanaan vaikka välikohtauksesta on viikkoja. Pääni on jotenkin kuolettanut tunteeni, olen häntä kohtaan ihan tyhjä. Vauvan kanssa uskon pärjääväni ystävieni ja tarvittaessa perhetyön tuella, ajatus toisesta lapsesta ei ahdista, tiedän epätoivoisemmassa tilanteessa lisääntyneitä ihmisiä joilla menee ihan hyvin. Olen kuitenkin terve ja rauhallinen luonne, ja vauvan suhteen luotan itseeni. 

En halua rangaista vauvan isää, mutta en tiedä missä määrin minun pitää antaa hänen olla mukana. Hän on muuttunut ihan uhriksi ja voivottelee osaansa ja syyttää minua itsekkyydestä jne. En tiedä voinko edes neuvolassa kertoa miksi en halua häntä lähelleni enää, tekevätköhän ne ls-ilmoituksen jos puhun lyömisestä, kun hänellä on jo yksi lapsi ennestään. En usko hänen lyöneen lastansa. 

Olenko itsekäs jos en huoli häntä toiseksi huoltajaksi enkä päästä mukaan synnytykseen? Vauva-arjessa ymmärrän tarvitsevani apua, mutta ajatuskin hänestä vauvan kanssa tekee huonon olon. Mikä on kohtuullinen reaktio minulta tähän asiaan? Jos hän joskus onkin väkivaltainen uudelleen tai edes karjuu, en tiedä kestänkö syyllisyyttä. Ei minulla ole oikeutta viedä häneltä lasta joka on hänenkin, mutta en osaa näissä hormonimyrskyissäni edes ajatella järkevästi. Onneksi on vielä aikaa miettiä. Ajattelin että hän voi tunnustaa isyytensä, mutta en kyllä haluaisi hänen sukunimeään lapselle (hänestä lapselle tulee tietysti hänen nimensä) enkä halua jakaa huoltajuutta, koska pelkään että hän alkaa riidellä ja joudun vastentahtoisesti antamaan pienen lapsen hänelle hoitoon vaikka en luota häneen enää.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit haluta vain vauvan itsekkyyttäsi etkä huolehtinut ehkäisystä tahallasi. Nyt sitten miehen oikea luonne paljastui ja paskat on jo housuissa. En ymmärrä vastuuttomia naisia. 

Vierailija
42/46 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:48"]

Kyllä minun vaimo lyö, kun saa raivareita. En voisi kyllä tuollaisen perusteella eroa harkita, jotkut vain "pulttaa" eri tavoilla.

Apn tapauksesta en osaa sanoa, että minkälainen mies ja missä tilanteessa löi, mutta aika kovat ehdot ihmisillä suhteissaan. Juo kaljan liikaa, tulee ero, juttelee toisen naisen kanssa, tulee ero jne.

[/quote]

Ei sun vaimokaan saa lyödä edes silloin, kun saa raivareita. Se on rikos.

Vähättelet väkivaltaa eron syynä ja sanot, että ihmiset eroavat muutenkin liian helposti. Kullakin on kuitenkin oma elämänsä ja täysi vastuu ja oikeus tehdä sitä koskevia päätöksiä. Jos toisen alkoholinkäyttö on liikaa tai on niin mustasukkainen, se on riittävä syy, kun ihminen itse sitä sellaisena pitää.
Ei avioliitto ole mikään työsuhde, jonka saa päättää vain lainsäädännön määrittelemin ehdoin. Nykyisin onneksi ihmiset saavat itse tehdä valintoja, ja valintojen kanssa on sitten elettävä.

[/quote]

Ei tässä mitään vähätellä, mutta joidenkin syyt tuntuvat ihan hulluilta. Kuka tekee säännöt ja kenelle ne sopii, ei ole olemassa mitään oikeata määrää, (olutta, mustasukkaisuutta tms) jonka perusteella erota.

Minua ainakin säälittää monet jutut tällä, kun ihmiset eroaa jostakin täysin vähäpätöisistä syistä ja lapsia pallotellaan miten sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 12:24"]

Taisit haluta vain vauvan itsekkyyttäsi etkä huolehtinut ehkäisystä tahallasi. Nyt sitten miehen oikea luonne paljastui ja paskat on jo housuissa. En ymmärrä vastuuttomia naisia. 

[/quote]

Tekevälle sattuu. Eikä tässä tilanteessa ole kovin rakentavaa lähteä kivittämään ko. äitiä.

Vierailija
44/46 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:48"]

Kyllä minun vaimo lyö, kun saa raivareita. En voisi kyllä tuollaisen perusteella eroa harkita, jotkut vain "pulttaa" eri tavoilla.

Apn tapauksesta en osaa sanoa, että minkälainen mies ja missä tilanteessa löi, mutta aika kovat ehdot ihmisillä suhteissaan. Juo kaljan liikaa, tulee ero, juttelee toisen naisen kanssa, tulee ero jne.

[/quote]

Ei sun vaimokaan saa lyödä edes silloin, kun saa raivareita. Se on rikos.

Vähättelet väkivaltaa eron syynä ja sanot, että ihmiset eroavat muutenkin liian helposti. Kullakin on kuitenkin oma elämänsä ja täysi vastuu ja oikeus tehdä sitä koskevia päätöksiä. Jos toisen alkoholinkäyttö on liikaa tai on niin mustasukkainen, se on riittävä syy, kun ihminen itse sitä sellaisena pitää.
Ei avioliitto ole mikään työsuhde, jonka saa päättää vain lainsäädännön määrittelemin ehdoin. Nykyisin onneksi ihmiset saavat itse tehdä valintoja, ja valintojen kanssa on sitten elettävä.

[/quote]

Ei tässä mitään vähätellä, mutta joidenkin syyt tuntuvat ihan hulluilta. Kuka tekee säännöt ja kenelle ne sopii, ei ole olemassa mitään oikeata määrää, (olutta, mustasukkaisuutta tms) jonka perusteella erota.

Minua ainakin säälittää monet jutut tällä, kun ihmiset eroaa jostakin täysin vähäpätöisistä syistä ja lapsia pallotellaan miten sattuu.

[/quote]

Osuit juuri asian ytimeen. Kuka tekee säännöt ja kenelle ne sopii - jokainen arvioi itse tilanteet ja seikat, jotka saavat hänet eroamaan. Jollekin alkoholinkäyttö on sellainen, toiselle pettäminen, kolmas ei kestä epäreilusti jakautuvia taloustöitä. Kukin saa itse päättää, mitä sietää ja millaista ei elämäänsä halua.

Väkivalta on monille sellainen asia, jota ei siedetä lainkaan, ja mielestäni hyvä niin. Pelkkä uhkaus saisi minut pakkaamaan kamani ja lopettamaan yhteydenpidon.

Jos suhteessa on lapsia, nämä päätökset ja valinnat vaikuttavat heidänkin elämäänsä. Jokainen aikuinen pohtii itse tilanteiden ja valintojensa plussat ja miinukset. Viime kädessä eletään kuitenkin sitä omaa elämää ja kannattaa katsoa asioita ensisijaisesti omalta kantilta. Oma fyysinen koskemattomuus on monenkin mielestä tärkeämpää kuin lasten ydinperhe.

Vierailija
45/46 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla ei oo mitään velvollisuuksia tulevan lapsen isää kohtaan ennenkuin lapsen isyys on selvitetty ja tunnustettu lapsen synnyttyä. neuvolaan, ultraääniin tai synnytykseen ei tarvitse miestä ottaa mukaan. kun lapsi syntyy yksinhuoltajuus tulee sulle lapsen syntymän perusteella jos ette ole naimisissa.

kun isyys on selvitetty ja tunnustettu niin menette lastenvalvojan luo tekemään huoltajuus- tapaamis- ja elatussopimukset. sun ei tarvitse antaa huoltajuutta miehelle ja voit vaatia tapaamiset valvotuiksi (voit sanoa syyksi sen että mies löi sinua etkä luota häneen).

mies voi lain mukaan hakea huoltajuutta oikeuden kautta, samoin kuin normaaleja tapaamisia (ei kuitenkaan yönyli tapaamisia lapsen ollessa vauva), mutta tuo lyöminen saattaa estää häntä näitä saamasta.

voit myös kieltää isyyden selvityksen, mutta miehellä on oikeus nostaa isyyskanne ja vaatia isyys selvitettäväksi.

Vierailija
46/46 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani kokemastasi tilanteesta. En kertoisi väkivaltaiselle miehelle mitään vauvasta.