Odottamani lapsen isä löi minua.
Tapasin alkuvuodesta mukavan miehen jonka kanssa vietin todella tiiviisti aikaa, myös lapsemme (kummallakin yksi edellisestä suhteesta, 5v ja 6v) ovat tavanneet ja tulleet kavereiksi. Juttelimme paljon tulevaisuudesta ja mies vaikutti hyvältä mieheltä ja isältä, raitis (emme kumpikaan juo), puheidensa mukaan ehdottoman uskollinen ja lempeä. Tunsin olevani valmis perustamaan perheen yhdessä, kaikki oli todella hyvin ja elämä tuntui sujuvan kaikin puolin hienosti.
Syksyllä mies sai eräänä päivänä kuin tyhjästä ihan silmittömän raivarin ja löi minua päähän avokämmenellä. Kerran, mutta kuitenkin. Hän huusi ja haukkui ja kirosi ja ilmoitti jättävänsä minut. Olin täysin shokissa, olin ajatellut ettei hän toimisi niin, tuossa tilanteessa lapsenikin oli kotona ja leikki omassa huoneessaan. Sanoin miehelle että hänen olisi nyt hyvä lähteä kotiinsa ja hän lähtikin. Olin järkyttynyt mutta samalla uskomattoman rauhallinen, ja muistan ajatelleeni välittömästi että tämä oli nyt tässä. Minulla on yksi väkivaltainen suhde takana (ei lapseni isän kanssa), josta opin että väkivallallla uhkaamisenkin pitäisi riittää siihen että lähtee, etenkin kun suhteessa ei ole lapsia. Luottamukseni meni täysin tämän välikohtauksen jälkeen, enkä voi hyväksyä tuollaista lapseni aikana, vaikkei hän tilannetta nähnytkään. Kuuli kuitenkin. Mies ei lopettanut huutamista vaikka pyysin.
Tämän välikohtauksen jälkeen emme tavanneet pariin viikkoon eikä minulla ollut edes ikävä. Olin jotenkin ihan lukossa tilanteesta enkä osannut kertoa kellekään, etten enää pysty tapailemaan miestä. Hän oli pahoillaan ja pyyteli anteeksi puhelimessa. Sanoin etten ole vihainen, mutta että suhde ei voisi jatkua, en kertakaikkiaan pystynyt edes ajattelemaan hänen lähellään olemista.
Kolme viikkoa tilanteen jälkeen kuukautiseni olivat myöhässä ja tein testin. Olen raskaana. Minulla on lapseni isän kanssa yhteishuoltajuus ja hyvät välit, hän maksaa elatusapua joka kuukausi ja osallistuu toisinaan oma-aloitteisesti lapsen vaatehankintoihinkin ym, vaikkei se olisi mielestäni erikseen tarpeen. Tulen pienistä tuloistani huolimatta toimeen koska elämme säästeliäästi ja asumme vuokralla, ei autoa tms eikä velkaa. Laskin nopeasti, että tulisin toimeen kahdenkin lapsen kanssa, minulla on kuitenkin turvaverkkoa muutenkin.
Juuri nyt minulla on sellainen olo, etten haluaisi vauvan isää elämääni ollenkaan. Ymmärrän järjellä, että tulevalla lapsella on oikeus isään, olen vain surullinen että hänen isänsä ei ole kuin vanhemman lapseni isä, vaikkei verrata voisi hyvässäkään tilanteessa.. Tulevan vauvan isä haluaisi nyt osallistua ja hän ilmoitti jopa että hänellä on oikeus tulla synnytykseen mukaan ja neuvolaan nähdäkseen ultraäänen "livenä" ym. Minusta tämä ei tule kysymykseenkään, en pysty edes olemaan hänen halattavanaan vaikka välikohtauksesta on viikkoja. Pääni on jotenkin kuolettanut tunteeni, olen häntä kohtaan ihan tyhjä. Vauvan kanssa uskon pärjääväni ystävieni ja tarvittaessa perhetyön tuella, ajatus toisesta lapsesta ei ahdista, tiedän epätoivoisemmassa tilanteessa lisääntyneitä ihmisiä joilla menee ihan hyvin. Olen kuitenkin terve ja rauhallinen luonne, ja vauvan suhteen luotan itseeni.
En halua rangaista vauvan isää, mutta en tiedä missä määrin minun pitää antaa hänen olla mukana. Hän on muuttunut ihan uhriksi ja voivottelee osaansa ja syyttää minua itsekkyydestä jne. En tiedä voinko edes neuvolassa kertoa miksi en halua häntä lähelleni enää, tekevätköhän ne ls-ilmoituksen jos puhun lyömisestä, kun hänellä on jo yksi lapsi ennestään. En usko hänen lyöneen lastansa.
Olenko itsekäs jos en huoli häntä toiseksi huoltajaksi enkä päästä mukaan synnytykseen? Vauva-arjessa ymmärrän tarvitsevani apua, mutta ajatuskin hänestä vauvan kanssa tekee huonon olon. Mikä on kohtuullinen reaktio minulta tähän asiaan? Jos hän joskus onkin väkivaltainen uudelleen tai edes karjuu, en tiedä kestänkö syyllisyyttä. Ei minulla ole oikeutta viedä häneltä lasta joka on hänenkin, mutta en osaa näissä hormonimyrskyissäni edes ajatella järkevästi. Onneksi on vielä aikaa miettiä. Ajattelin että hän voi tunnustaa isyytensä, mutta en kyllä haluaisi hänen sukunimeään lapselle (hänestä lapselle tulee tietysti hänen nimensä) enkä halua jakaa huoltajuutta, koska pelkään että hän alkaa riidellä ja joudun vastentahtoisesti antamaan pienen lapsen hänelle hoitoon vaikka en luota häneen enää.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:06"]
Kiitos vastauksista! Tiedän että minulla on ns. etulyöntiasema tässä, koska lapsi on syntymätön ja tulee tarvitsemaan ensisijaisesti minua synnyttyään eikä kukaan voi vaatia että päästän lapsen isän kotiini joka päivä häntä tapaamaan ja hoitamaan. Jonkinlainen suhde heidän toki on saatava luoda, mutta ei hän voi olettaa saavansa olla paikalla kuten normaalissa suhteessa olisi. Minusta tässä on ikävintä se, että hän on itse aiheuttanut tilanteen vaikkei tiennytkään lyödessään että olen raskaana. Teoistaan voi joutua vastaamaan tosi nopeastikin :(
ap
[/quote]
Eivät hulttioisät ole tunkemassa joka päivä huolehtimaan lapsistaan. Sen tulet huomaamaan, kun olet saanut lapsen. Ja vaikka nyt sanotkin, että selviydyt lapsen kanssa yksin - olet jo sivulauseessa puhumassa, kuinka mies tulee tapailemaan lastaan. Eli pohjimmiltasi haluat pitää yllä suhdetta tähän mieheen. Se ei ole kenenkään edun mukaista. Jos mies on vielä noin heikoissa taloudellisissa kantimissa, hänen täytyy olla vähintään päästään sekaisin, jos kuvittelee, että teidän yhteisellä lapsella on hyvät oltavat kelan elatusrahojen varassa.
https://www.turvakoti.net/site/?lan=1
tältä sivustolta löytyy paljon tietoa, myös numeroita puhelin-neuvontaan, ehkä alkuun pienempi kynnys kysyä neuvoa, kun naamatusten neuvolasta...
tsemppiä, mielestäni olet oikeilla linjoilla, älä päästä väkivaltaista miestä takaisin sinun ja lastesi elämään!
Kyllä on automaatio että ap:lla on huoltajuus, kun kerran ap ja isä eivät ole edes avoliitossa tai missään parisuhteessa keskenään. Jos tarkkoja ollaan niin ap:han voisi vaikka sanoa, että ei tämä mies lapsen isä ole. Eri asia toki on kannattaako niin tehdä.
Kun isä ei ole huoltaja, hänellä on oikeus tavata lasta joka toinen viikonloppu. Ei sen useammin. Ja mikäli isä on väkivaltainen, näistäkin tapaamisista voidaan yrittää saada valvottuja. Kannattaa puhua asiasta neuvolassa. Väkivallan kanssa ollaan aika tiukkoja.
haluat sitten pojallesi pahan miehen dna:n ja sitten etsit jonkun nössön auttamaan lapsenhoidossa? Eikö olisi parempi tehdä abortti ja sitten tehdä tämän nössön kanssa yhteinen lapsi ;)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:10"]
OT, ei ole olemassa mitään automatiota, että huoltajuus olisi vain sinun... Siis jos isyys tunnistetaan, silloin sovitaan myös huoltajuudesta, siis sovitaan.
[/quote]
Niin silloin sovitaan huoltajuudesta, mutta alusta alkaen huoltajuus on ap:lla. Kuten aina huoltajuus on vain äidillä, mikäli vanhemmat eivät ole naimisissa. Riippumatta avoliitoista sun muista.
Jos isä meinaa vaatia huoltajuutta ja ap lähtee käräjille niin eiköhän ap ole aika vahvoilla.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:14"]
Luin ihan virallisen tahon sivuilta, että isyyden tunnustamisen jälkeen huoltajuus on vielä äidillä. Huoltajuussopimus pitää siis solmia erikseen.
ap
[/quote]
Niin juuri, se pitää sopia, ja nykyään suositaan yheishuoltajuutta...
Miksi menit kertomaan?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:09"]
Haluaisin lapsen perimisoikeuden takia (vaikkei käytännössä mitään perisikään..) että isä on tunnustanut isyytensä jos siis itse haluaa, pakottamaan en ala mutta uskon että hän tahtoo sitä koska haluaa olla niin paljon mukana ja päättämässä asioista. Käytännössä olisi kuitenkin selkeintä että minä olen yksinhuoltaja, hänen ei ole minusta tarpeen olla virallinen huoltaja koska sillä ei ole muuta väliä kuin se että se olisi hänen egolleen tärkeää. :( Voiko hän väkisin vaatia huoltajuutta jos sallin isyyden tunnustamisen?
[/quote]
Olet pikkasen naivi, mutta pitämällä lastenvalvojalla ja muiden viranomaistahojen kanssa suusi tiukasti kiinni isän nimen kohdalla ja kirjoittamalla isyyden selvittämisen kieltävän lapun, heillä ei ole keinoja selvittää lapsen isää. Etkä tietenkään taluta tuota miestä sinne virastoon mukaan vaatimaan oikeuksiaan. Mitenkähän muuten sinua pitäisi vielä neuvoa olemaan satuttamatta itseäsi?
Alkuvuodesta tapasit ihanan miehen, työttömän, joka ei edes omaa lastansa elätä, vaan kela hoitaa sen puolen ja jo nyt olet raskaana hänelle? Koska tunsit, että tässä on ihana ja hyvä mies?
Mistä mies silloin suuttui, kun läsäytti avokämmentä? Siis mistä asiasta?
Saatpa nyt taas tietämättömiä neuvoja. Lapsen isällä on vaikka mitä oikeuksia lapseensa. Nyt kun tietää lapsesta, hän voi vaatia isyyden selvittämistä ja itsensä kirjaamista lapsen isäksi. Itseasiassa kun näköjään itsekin haluat näin, niin varsin helppoa. Kun hänet on kirjattu isäksi, on hänellä sen jälkeen kaikki oikeudet vaatia yhteishuoltajuutta, tapaamisia ja toisena vanhempana toimimista. Ei sinulla ole mitään erityistä asemaa sanoa että oletpa muuten jatkossa yksinhuoltaja eikä miehellä ole oikeuksia, vain velvollisuuksia (perimys ja elarit). Neuvolaan ja synnytykseen toki voit kieltää tulemasta ja sukunimestä voitte neuvotella, mutta nyt kun mies tietää lapsesta ja näyttää haluavan olla mukana, voit varautua siihen että isä tulee olemaan kuvioissa. Jos haluat vaatia yksinhuoltajuutta, tulee miehen isyyden tunnustamisen jälkeen antaa sinulle siihen lupa tai joudut tappelemaan oikeudessa saadaksesi itsesi kirjatuksi yksinhuoltajaksi.
Jos et kerran halunnut isää mitenkään mukaan tähän juttuun ja epäilet ettei hän ole hyvä isä lapselle, miksi ihmeessä menit kertomaan koko lapsesta. Typerys.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:20"]
Kyllä on automaatio että ap:lla on huoltajuus, kun kerran ap ja isä eivät ole edes avoliitossa tai missään parisuhteessa keskenään. Jos tarkkoja ollaan niin ap:han voisi vaikka sanoa, että ei tämä mies lapsen isä ole. Eri asia toki on kannattaako niin tehdä.
Kun isä ei ole huoltaja, hänellä on oikeus tavata lasta joka toinen viikonloppu. Ei sen useammin. Ja mikäli isä on väkivaltainen, näistäkin tapaamisista voidaan yrittää saada valvottuja. Kannattaa puhua asiasta neuvolassa. Väkivallan kanssa ollaan aika tiukkoja.
[/quote]
Missä laissa lukee että isällä on oikeus joka toiseen viikonloppuun? Oikeudethan ovat lapsella, ei isällä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:07"]
Ymmärsinkö nyt oikein, että vajaan vuoden tapailun jälkeen olet raskaana tälle miehelle?
Oletko ihan varma, että haluat synnyttää lapsen?
Jotenkin vaisto sanoo, että tuo mies kannattaa ainakin jättää sikseen. Jos on vielä mahdollisuus raskauden keskeytykseen, harkitsisin sitä myös. Lapsen synnyttäminen sitoo sinut tähän mieheen tavalla tai toisella. Vanhemmuudesta ei pääse eroon. Ette vielä juurikaan tunne toisianne ja olet vasta saanut esimakua miehen arvaamattomuudesta. Ties mitä ongelmia hänellä on ollut jo aikaisemmassa suhteessaan. Komentit ultrasta ja synnytyksestä samoin olivat lievästi sanottuna outoja.
On tietysti mahdollista sanoutua miehestä irti, synnyttää lapsi, mutta jossain vaiheessa löydät kuitenkin edestäsi kysymykset lapsen isäsuhteesta. Jos isänä on henkilö, johon oman tai lasten turvallisuuden takia ei pysty luottamaan, olet rakentamassa itsellesi ja lapsillesi hirveää vankilaa.
[/quote]
Olet saanut jo ihan selvän deal-breaker varoituksen tuosta miehestä. Teidän keskinäinen suhteenne ei tule paranemaan, eikä varsinkaan siksi, että yhtälöön heitetään uusi vauva. Sitten olet lopulta tilanteessa, jossa sulla on lapsia kahden miehen kanssa. Se saattaa olla pikkuinen este tai ainakin hidaste löytää kunnollista mieskumppania tulevaisuudessa, jossa onni tämän työttömän, väkivaltaisen, moniongelmaisen kaverin kanssa ei ole kestävää. Tsiisus hyvä nainen! Nyt oikea aika olla terveellisesti itsekäs ja ottaa se raskauden keskeytys.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:25"]
Saatpa nyt taas tietämättömiä neuvoja. Lapsen isällä on vaikka mitä oikeuksia lapseensa. Nyt kun tietää lapsesta, hän voi vaatia isyyden selvittämistä ja itsensä kirjaamista lapsen isäksi. Itseasiassa kun näköjään itsekin haluat näin, niin varsin helppoa. Kun hänet on kirjattu isäksi, on hänellä sen jälkeen kaikki oikeudet vaatia yhteishuoltajuutta, tapaamisia ja toisena vanhempana toimimista. Ei sinulla ole mitään erityistä asemaa sanoa että oletpa muuten jatkossa yksinhuoltaja eikä miehellä ole oikeuksia, vain velvollisuuksia (perimys ja elarit). Neuvolaan ja synnytykseen toki voit kieltää tulemasta ja sukunimestä voitte neuvotella, mutta nyt kun mies tietää lapsesta ja näyttää haluavan olla mukana, voit varautua siihen että isä tulee olemaan kuvioissa. Jos haluat vaatia yksinhuoltajuutta, tulee miehen isyyden tunnustamisen jälkeen antaa sinulle siihen lupa tai joudut tappelemaan oikeudessa saadaksesi itsesi kirjatuksi yksinhuoltajaksi.
Jos et kerran halunnut isää mitenkään mukaan tähän juttuun ja epäilet ettei hän ole hyvä isä lapselle, miksi ihmeessä menit kertomaan koko lapsesta. Typerys.
[/quote]
Niin, et sitten malttanut sulatella asiaa rauhallisesti ja ottaa selvää miehen taustoista, (joka sinun olisi pitänyt tehdä jo ennenkuin toit hänet lapsesi lähelle) sekä ottaa selville mitä laki todella sanoo velvollisuuksista ja oikeuksista. Laki ei ole sama kuin -minun mielestä näin ja näin!
Tuttavani yh antoi vapaaehtoisesti isukille yhthuoltajuuden ja siitäkös se helvetti alkoi. Laskettu etu kääntyikin hulluudeksi!
Tämä voi kuulostaa pahalta ja voin olla väärässäkin, mutta sen perusteella mitä olet kirjoittanut, kuulostat siltä että haet oikeutusta sille että sinun ei tarvitse katkaista yhteyttä väkivaltaiseen tyyppiin. Otsaasi on kirjoitettu UHRI jos todella lässytät sinua päähän iskeneen kaverin oikeudesta osallistua elämääsi.
Suosittelen, että et pidä lasta. Minulla on lapsi alkoholistin kanssa ja tässä juuri olen alkanut työstää eroa. On aivan kamalaa kun ei tiedä miten tapaamisten tulee käymään. Älä tee sitä.
Kyllä minun vaimo lyö, kun saa raivareita. En voisi kyllä tuollaisen perusteella eroa harkita, jotkut vain "pulttaa" eri tavoilla.
Apn tapauksesta en osaa sanoa, että minkälainen mies ja missä tilanteessa löi, mutta aika kovat ehdot ihmisillä suhteissaan. Juo kaljan liikaa, tulee ero, juttelee toisen naisen kanssa, tulee ero jne.
Olet seurustellut narsistin kanssa. Pysy hänestä KAUKANA jatkossakin, älä päästä elämäänne enää. Neuvolaan ja synnytykseen hän ei voi tulla jos sinä kiellät. Hyvää jatkoa, pysy tiukkana.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:25"]
[/quote]
Jos ap napakasti sanoutuu irti koko kaverista, estää yhteydenpidon, vaihtaa tarvittaessa puhelinnumeron ym. en usko, että kaverilla on sisua lähteä käräjöimään omista heikoista lähtökohdistaan lapsen huoltajuutta. Äiti voi kieltää tuntevansa koko miestä ja jättää ilmoittamatta nimen, kieltää isyyden selvityksen. Jos isä kuitenkin lähtee prosessiin,( niin voisi samalla tarmolla hankkia itselleen myös duunin tai jotain muuta hyödyllisempää.)
Ongelmana tässäkin tilanteessa on, että ap:llä ei ole mitään selkärankaa. Hän häilyy epäloogisesti niinkuin tapana on vanhemmuudessa (joka lähtökohtaisesti on kahden ihmisen projekti) "huolehdin lapsesta täysin itse" ja " toivottavasti mies tapaa lastaan joskus" ääripäiden välillä, sen sijaan että valitsisi selkeästi joko tai. Eli jos tietää, että on odotuksia ja toiveita toisen osapuolen suhteen - ei ole kerta kaikkiaan mitään rahkeita sanoa, että selviytyy yksin lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:48"]
Kyllä minun vaimo lyö, kun saa raivareita. En voisi kyllä tuollaisen perusteella eroa harkita, jotkut vain "pulttaa" eri tavoilla.
Apn tapauksesta en osaa sanoa, että minkälainen mies ja missä tilanteessa löi, mutta aika kovat ehdot ihmisillä suhteissaan. Juo kaljan liikaa, tulee ero, juttelee toisen naisen kanssa, tulee ero jne.
[/quote]
Ei sun vaimokaan saa lyödä edes silloin, kun saa raivareita. Se on rikos.
Vähättelet väkivaltaa eron syynä ja sanot, että ihmiset eroavat muutenkin liian helposti. Kullakin on kuitenkin oma elämänsä ja täysi vastuu ja oikeus tehdä sitä koskevia päätöksiä. Jos toisen alkoholinkäyttö on liikaa tai on niin mustasukkainen, se on riittävä syy, kun ihminen itse sitä sellaisena pitää.
Ei avioliitto ole mikään työsuhde, jonka saa päättää vain lainsäädännön määrittelemin ehdoin. Nykyisin onneksi ihmiset saavat itse tehdä valintoja, ja valintojen kanssa on sitten elettävä.
AP, soita tai mene käymään, jos olet pääkaupunkiseudulla, ensi keskiviikkona Naisunionin juristipäivystykseen, http://www.naisunioni.fi/index.php?k=13613
Siellä on juristi, jolta voit kysyä lakipykälistä tällaisessä tilanteessa.
Olen tosi pahoillani sun puolestasi.
Luin ihan virallisen tahon sivuilta, että isyyden tunnustamisen jälkeen huoltajuus on vielä äidillä. Huoltajuussopimus pitää siis solmia erikseen.
ap