Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset ostoskärryssä kaupassa

Vierailija
25.10.2013 |

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288613680145.html

Mitäs mieltä olette? Myönnän. Syyllistynyt olen. Turhankin monta kertaa. Autokärryissä muksut vain tappelee paikasta (ikäeroa 1,5v.) välillä on ihan pakko ottaa mukaan kauppaan ilman isukkiakin kun mies paahtaa pitkää päivää. Yleensä helpoiten pääsee kun toinen istuu istuimessa ja toinen kärryissä. Koskaan ei ole kukaan valittanut, vaikka hävettänyt onkin. Kivittäkää jos siltä tuntuu. En piittaa, mutta mielenkiinnolla kuulen ne syyt tätä vastaan.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 23:58"]

mä muistan lapsena istuneeni ostoskärryissä s-marketissa, ja se oli täysin normaalia ja jopa yleistä. Puhutaan siis n. vuosista 1995-1999. (:

Niin moni asia muuttunu ainaki mun mielestä huonompaan päin.

[/quote]E

No ei se ollut silloinkaan normaalia. 

Vierailija
42/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 23:58"]

mä muistan lapsena istuneeni ostoskärryissä s-marketissa, ja se oli täysin normaalia ja jopa yleistä. Puhutaan siis n. vuosista 1995-1999. (:

Niin moni asia muuttunu ainaki mun mielestä huonompaan päin.

[/quote]Miten ihmeessä on huonompi asia se, ettei likaisilla ulkovaatteimla ja kengillä saa sotkea kauppakärryjä?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on kärryssä jos ollaan sellaisessa kaupassa missä ei elintarvikkeita myydä, aton tietty että ei kengät oo likaiset... Kerran on käynyt niin että lapsi sai ruokakaupassa kauheet kilarit  ja pitä sitten laittaa kärryyn, mutta laitoin kauppakassin jalkoihin.

Vierailija
44/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko vouhkaajat muuten ikinä kattoneet niiden korien pohjaa kaupassa? Ja satutteko käyttämään niitä? Ovat muuten melko saastaisia ja niihin vaan ruokaostoksia laitetaan. Niitä ei taideta puhdistaa kovinkaan usein. Ois vaan ihan mielenkiintoista tietää kummasta löytyy enemmän pöpöjä, korien pohjasta vai kärryjen pohjasta?

Vierailija
45/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua ällöttää ottaa kiinni kärryistä, ties mitkä räkäkädet niitäkin on pidellyt. Minusta on siis aivan ok että muksut ovat kärryissä.

Vierailija
46/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä laittanut kauppiaalle tiedon, että voisi pesettää kärryt ja korit joskus. Edelleen olen sitä mieltä, ettei lapsi kauppakärryissä ole normsaalin ihmisen toimintaa.

Vierailija
47/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 00:15"]

Enemmän minua ällöttää ottaa kiinni kärryistä, ties mitkä räkäkädet niitäkin on pidellyt. Minusta on siis aivan ok että muksut ovat kärryissä.

[/quote]Että kengänpohjathan- varsinkin lapsilla- on ihan suihkun puhtaat... Ei helvatta, kyllähän nyt jokainen aikuinen (kärryn kuljettaja) pesee kätensä viimeistään kotona. Ostatko ikinä tomaatteja? Seuraapa joskus, miten ihmiset niitä hipelöi ja puristelee..

Vierailija
48/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika pyytää itse. "Äiti saanko tulla kyytiin?" Näin meillä. 

Vierailija
49/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa on kaksoset, ja kun ei niitä molempia voinut siihen yhteen istuimeen edessä tukkia, niin pakko on laittaa sinne kyytiin. Isoissakaan hehtaarimarketeissa ei yleensä ole kaksosille sopivia kärryjä, ja meillä pojan on joutuneet kyllä tyytymään siihen että jos autokärry sattuu olemaan vapaana, ja siinä on ratti vielä kiinni, niin isompikokoinen kaksosista pääsee sinne, ja kevyempi siihen katolle istumaan, jos ei kärry ole niin uudenaikainen ja moderni että siinä on istumapaikka toisellekin. 

Aina olen yrittänyt välttää poikien ottamista mukaan kauppaan, mutta joskus on pakko, eikä todellakaan voi vaatia pientä ihmistä kävelemään topat sun muut päällä pitkät matkat kaupassa ihan nätisti.

Sitäpaitsi, en minä ainakaan laita kärryihin mitään ruokaa joka olisi paljasta, banaanit laitan ilman pussia, tietenkin, mutta niitäkään ei meillä kukaan tapaa syödä kuorineen. Ja ei, ei meillä kukaan maitopurkin pohjiakaan nuoleskele. Enkä myöskään tuo lapsia kauppaan rapaisissa vaatteissa, johan siinä autokin likaantuu, vaan kävelevät nätisti kotoa autoon ja autosta kauppan, ei ehdi kovin järkyttäviä määriä kuraa ja koiranpaskaa kenkiinkään tarttua.

Tuo nykyajan pelko on aivan naurettavaa, suuri osa ruuastakin kaivetaan ihan mullasta ylös ja tuodaan kauppaan myyntiin, kyllähän nekin pestään ja kuoritaan ennen syömistä.

Ne kärryjen aisat kyllä on varmasti taudinpesiä, ja käytänkin aina käsidesiä, sekä itsellä että lapsilla, ja heti kun mennään kotiin pestään kädet saippualla.

Vierailija
50/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa saisi olla emuutama erilainen kärry, joissa saa viedä lapsia ulkovaateineen. Sitten joainen tietäis joko käyttää niitä tai kiertää ne kaukaa.

Vierailija
51/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 00:16"]

Olen kyllä laittanut kauppiaalle tiedon, että voisi pesettää kärryt ja korit joskus. Edelleen olen sitä mieltä, ettei lapsi kauppakärryissä ole normsaalin ihmisen toimintaa.

[/quote]

Joissakin kaupoissa laitetaan niiden korien pohjalle joku mainoslehtinen ehkä juuri tuosta syystä, etteivät korien pohjat ole aina kovin puhtaita.

Vierailija
52/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hitto. Mulla on neljä lasta, kaikki alle 2v ikäeroilla.

Eikä KOSKAAN ole tarvinnut lasta laittaa ruokakaupassa kärryihin :) Ja mieheni työn takia käyn 95% yksin kaupassa lasten kanssa. Mieti vähän, neljä alle 6v lasta. Ja vain ainoastaan 1 lapsi on kärryissä. Tutuksi on tullut kun vauva on kaukalossa, toinen kärryissä, 2 lasta käppäsee vierellä.
Eivätkä ole edes niinkään rauhallisia. Onhan siinä hommaa riittänyt kun on opettanut miten kaupassa ollaan, mutta on se kannattanut.

Suoraan sanottuna, ootte te avuttomia.

Vierailija
53/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 02:41"]

No voi hitto. Mulla on neljä lasta, kaikki alle 2v ikäeroilla.

Eikä KOSKAAN ole tarvinnut lasta laittaa ruokakaupassa kärryihin :) Ja mieheni työn takia käyn 95% yksin kaupassa lasten kanssa. Mieti vähän, neljä alle 6v lasta. Ja vain ainoastaan 1 lapsi on kärryissä. Tutuksi on tullut kun vauva on kaukalossa, toinen kärryissä, 2 lasta käppäsee vierellä.
Eivätkä ole edes niinkään rauhallisia. Onhan siinä hommaa riittänyt kun on opettanut miten kaupassa ollaan, mutta on se kannattanut.

Suoraan sanottuna, ootte te avuttomia.

[/quote]

Mihis laitat kun on kaksi kaukalossa? Tai kaksi yksivuotiasta? Laitatko kävelemään? Se on aivan eri asia, kun toinen osaa istua ja toinen on kaukalossa. Ennenkuin sulla on kaksoset, älä tule arvostelemaan.

Vierailija
54/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaupassa pitäisi olla kärryjä, joihin voi laittaa kaksi vierekkäin istumaan. Olen viimeaikoina ongelmaan törmännyt, kun kahden alle kaksivuotiaan kanssa olen kaupassa käynyt...Haluaisin laittaa toisen kärryyn, mutta en ilkeä.

Vierailija
55/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan vauvan turvakaukaloineen joskus. Sekin on varmaan jonkon mielestä ällöä. Ei ole tullut mieleen että olisi. Toisaalta se kaukalo ei osu maahan ulkona. Voisin pestä sen pohjan niin tulee parempi mieli. Sitten laitan kyllä takit välillä myös. Onko sekin kamalaa? Lasten takkeja tulee pestyä useammin kuin omia.

Vierailija
56/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö lähes jokaisedda isommadsa kaupassa ole

niitä vierkkäinistuttavia mihin saa kaksi lasta? Meidän prismassa ainakin on ja niitä usein käytetänki. 

Siis sellainen missä on vauvakaukalo toisella reunalla ja istumapaikantoisella reunalla ja kun kaukalon kääntää alas niin siihen mahtuu kaksi istuvaa lasta. 

Vierailija
57/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole noita vierekkäinistuttavia joka paikassa. Me käydään aina isossa Sittarissa enkä muista sielläkänä nähneeni niitä, en ainakaan niitä vauvakaukaloita. Isompien lasten saattaa olla, en ole katsonut.

En tuomitse kärryyn laittamista. Kai nyt jokainen pesee tai huuhtelee "paljaallaan" olevat tuotteet kuten salaatin?

Vierailija
58/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähä on hyvin yksinkertainen ratkaisu...kantoliina

Vierailija
59/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, kuka niitä lapsia kärryihin laittaa? Itsellä yksi (tosin, vain yksi) lapsi, nyt 8-v eikä ole koskaan tullut tilannetta, että olisi edes tullut mieleeni nostaa hänet ostoskärryihin. 

Vierailija
60/62 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta, esikoisella ja nuorimmalla ikäeroa 3 v 3 pv. Esikoinen on varsin villi lapsi ollut aina, valjasrepun kanssa lähdetään yhä usein liikenteeseen, vaikka ikää on jo 5 vuotta. Alusta asti on kuitenkin opetettu, että kaupassa kävellään nätisti vieressä ja pidetään kärrystä tai äidin kädestä kiinni. Esikoinen oli ainoa, jonka kanssa joutui ns. tekemään hommia, jotta tämä upposi päähän (jo pian 1-vuotissynttäreiden jälkeen), nuoremmat ovat oppineet melkein itsestään isomman mallin mukaan. Kolmena kertana neljästä käyn lasten kanssa kaupassa "yksin" (eli nelistään).

Vauvan turvakaukalon myönnän laittaneeni kärryihin, mutta en mä sitä maahan ole laskenut varmaan kertaakaan... Yksi lapsi sitten kärryjen istuimeen ja toinen viereen kävelemään oman kauppakorin kanssa, johon saa hakea tavaroita (tietty niin, että ei lähde toiselle puolen kauppaa, vaan kun ollaan sen hyllyn kohdalla, lapsi ottaa tuotteen ja näin), tai muuten auttamaan.

Tässä on oikeasti kyse ihan vain ja ainoastaan siitä, mihin lapsensa opettaa, ainakin mitä ns. terveisiin lapsiin tulee. Monestihan niissä kärryjen istuimissa on painorajana 15 kg, enkä mä kyllä yhtään ihmettele, että ystäväni ei 5-vuotiasta autistipoikaansa päästä kaupassa "vapaaksi" vaan pitää kärryissä, jos joutuu lapsen kanssa kaksin kauppaan lähtemään.

Kaksoset ovat kyllä myös vähän poikkeustapaus, monikkovanhemmille synninpäästö ainakin multa tässä asiassa. :)

Lyhyestä virsi kaunis: Lakatkaa valittamasta, laiskat vanhemmat, ja opettakaa lapsenne kävelemään julkisilla paikoilla ihmisten lailla. Säännöt on tehty noudatettaviksi, vaikka ne tyhmiltä joskus tuntuvatkin. Lapsenne eivät ole tyhmiä, vaikka teidän geeniperimällänne se pieneltä ihmeeltä tuntuukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän