Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amiksesta yliopistoon?

Vierailija
25.10.2013 |

Onko mahdotonta? Tiedän erään artesaanin, joka pääsi toisella yrittämällä oikeustieteelliseen, toisaalta hänen äitinsäkin on asianajaja joten liekkö vaikutti asiaan. Mutta näin duynarin jälkeläiselle, onko mahdotonta? Olen itse tuore merkonomi, ja yhteiskuntatieteellinen kiinnostaisi.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 19:38"]

Onko mahdotonta? Tiedän erään artesaanin, joka pääsi toisella yrittämällä oikeustieteelliseen, toisaalta hänen äitinsäkin on asianajaja joten liekkö vaikutti asiaan. Mutta näin duynarin jälkeläiselle, onko mahdotonta? Olen itse tuore merkonomi, ja yhteiskuntatieteellinen kiinnostaisi.

[/quote]

Täällä yks amispohjainen suht tuore fuksi!:) Voin kertoa,että pääsin sisään ekalla ja lukematta pääsykoekirjoja. En olisi uskonut että pääsen,koska en ole nk.älykkö enkä todellakaan valmistunut amiksesta huippu tuloksin.:P Mun linjalle valittiin joka neljäs hakija,joten ei ole tosiaan mikään suosituin ala! Mutta olen onnellinen että pääsin,ja ihan turhaan stressasin ja nolostelin taustaani. Enemmän vaikeuksia näyttäis olevan suoraan lukiosta tulleilta,kun kaikki joutuu tekemään itse ja niillä ylppäriarvosanoilla ei ole merkitystä tentissä.:) Jos löydät mieluisan alan jossa olet "luonnonlahjakas" pääset sisään,tai sitten jos haet suosituimmille  linjoille niin aloitat nyt systemaattisesti lukemaan ensi kevään pääsykokeisiin,niin ehdit oppia ulkoa ja SISÄISTÄÄ vaikeitakin teoksia. Se yliopistossa on tärkeintä,kokonaisuuksien hahmottaminen! Nippelitietoutta ei pääsykokeissa juuri kysellä.:)

Vierailija
22/29 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:48"]

Joillekin aloille voi päästä, mutta joillekin on mahdotonta. Näin on vaikka palsta mammat täällä väittävätkin jokaisen amisteininsä menneen heittämällä oikikseen ja lääkikseen amiksen kokkikurssin jälkeen...

[/quote]

Mille aloille pääseminen on mahdotonta?

[/quote] Tekninen korkeakoulu, lääkis, kielet, kemia, biologia, psykologia, näin muutamia mainitakseni... On suorastaan lukiolaisten aliarviointia ajattelevansa hyvällä todennäköisyydellä pääsevänsä yliopistoon ohi lukiolaisten. Lukio on kuitenkin paljon vaativampi ja isotöisempi kuin amis. Terveisin molemmat käynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 21:25"]

Joillekin aloille voi päästä, mutta joillekin on mahdotonta. Näin on vaikka palsta mammat täällä väittävätkin jokaisen amisteininsä menneen heittämällä oikikseen ja lääkikseen amiksen kokkikurssin jälkeen...

[/quote]

[/quote] Tekninen korkeakoulu, lääkis, kielet, kemia, biologia, psykologia, näin muutamia mainitakseni... On suorastaan lukiolaisten aliarviointia ajattelevansa hyvällä todennäköisyydellä pääsevänsä yliopistoon ohi lukiolaisten. Lukio on kuitenkin paljon vaativampi ja isotöisempi kuin amis. Terveisin molemmat käynyt

[/quote]

Ahaa. Eli hankalaa ja epätodennäköistä, mutta ei suinkaan mahdotonta.

Vierailija
24/29 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 21:25"]

[/quote]

[/quote]

Ahaa. Eli hankalaa ja epätodennäköistä, mutta ei suinkaan mahdotonta.

[/quote]

Ääh. Kaksi yliopistossa opiskelevaa kamuani on amispohjalta psykologiaa lukemassa,ja nyt on jo gradut "painossa". Molemmat pääsivät sisään ekalla,lukivat pääsykoekirjoja 8kk.:) (kysyivät tulevat pääsykoekirjat amanuenssilta elokuussa.) Joten aivan varmasti pääsee ilman lukiota JOS on valmis lukemaan huolella ja systemaattisesti ja on mielenkiintoa alalle! Ainaki nämä kaksi ovat alansa löytäneet,ja toinen on vuosikurssin parhaimmistoa.:) Myös minä olen amispohjalta yliopistossa ja pääsin sisään ekalla. Älkää siis viitsikö levittää perättömiä väitteitä,että jollekin alalle ei pääse ilman lukiota.:D Itselläni ei ole ollut mitään merkitystä aiemmilla opinnoilla,tentit on helppoja kun lukee ja kun asiat kiinnostaa!:)

Vierailija
25/29 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole päässyt amispohjalta, neljissä pääsykokeissa kävin (humanistiseen hain). Eräs tuttava pääsi toisella humanistiseen.

Vierailija
26/29 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele pääsykoekirjat ulkoa, niin hyvin voit päästä. Pääsykokeissa valitaan yleensä aina osa pelkän pääsykoemenestyksen perusteella. Muutoin tämän välivuoden tai -vuodet kannattaa käyttää kielten opiskeluun. Englantia tarvitaan jo perusopinnoista lähtien (kurssikirjallisuus on nykyään useimmiten englanniksi) ja ruotsista joudut suorittamaan sen virkaruotsin.

Vierailija
27/29 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:38"]

Miksi ihmeessä olisi mahdotonta? Olen itsekin merkonomi ja hain oikikseen sen jälkeen. Lukioon olisin päässyt silloin matalammalla keskiarvolla mitä kauppaoppilaitokseen vaadittiin, valitsin sen kun halusin itselleni ammatin ja koin lukion melko turhaksi itselleni. Ei lukiossa opiskelevat sen fiksumpia ole, he vaan opiskelevat eri aineita. Opettelet vain sen mitä sinne vaaditaan, jos on paljon työtä edessä niin kannattaa varmaan ottaa kurssejakin lisäksi itsenäisen opiskelun päälle. Sun työmäärähän riippuu ihan siitä missä olet hyvä ja mitä jo osaat. Siitä vain valmistautumaan ja hakemaan. :)

[/quote]

Pääsitkö oikikseen?

[/quote]

Kyllä pääsin, tosin vasta toisella kerralla mutta kuitenkin. Miksi muuten olisin kirjoittanut sitä tuohon, eikä kaikki lukiolaisetkaan aina ensimmäisellä kerralla pääse sisään. Luuletko että ammattikoulun valinneilla olisi jotenkin heikompi älykkyysosamäärä, esimerkiksi monet kaverini jotka menivät lukioon, menivät ammattikorkeaan. Kuten kirjoitin, lukioon olisin halutessani helpommin tuolloin päässyt, se oli minulla kakkosvaihtoehtona kauppiksen jälkeen. Minulle koulu on aina ollut aika helppoa ennen oikista ja olen ollut kiinnostunut oppimaan uutta, olen opiskellut paljon itsenäisestikin eri oppikirjoja yms. Esimerkiksi jos olin vaikka jo ala-asteella kiinnostunut englannin kielestä, opettelin sitä paljon vapaa-ajallakin mistä tahansa kuten kuuntelemalla vaikka brittiradiota ja katsomalla englanninkielisiä sarjoja. Ja sama pätee moniin muihinkin aineisiin. Jos minulla oli vaikkapa ranskan alkeet mutta ei enää jatkokurssia, jatkoin sen opiskelua myöhemmin kansalaisopistossa. Mulla on monen asian suhteen ollut niin että haluan oppia mahdollisimman paljon ja hyvin kun jotain opiskelen tai jonkin itsenäisesti aloitan. Tiedon haaliminen on hauskaa:)

Aika rajoittunut pitää ihmisen älykkyys olla, jos ei ymmärrä että koulutus ei takaa älykkyyttä eikä sen puute tarkoita että ihminen olisi tyhmempi kuin muut. Tunnen ihmisiä jotka käyneet lukion, amiksen, amk:n tai yliopiston ja kyllä niitä vähän simppeleitä löytyy yliopiston käyneistäkin sekä taas älykkäitä amispohjaltakin. Fiksuimmat amikset tienaavat enemmän kuin minä yrityksillään.

Vierailija
28/29 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin toisella yrittämällä lääkikseen, pohjana lähihoitaja-amis. Valmistauduin lukemalla itsenäisesti lukion fysiikan ja kemian kurssit sekä käymällä valmennuskurssin.

Ekalla kerrallakin jäi vain parista pisteestä kiinni.

Kurssillani on yksikin lukion käynyt joka pääsi vasta neljännellä kerralla sisään. Ei se sisäänpääsy siis tosiaan tutkinnosta ole kiinni vaan motivaatiosta ja tietysti nyt toki sen verran älyä pitää olla että pystyy sisäistämään pääsykokeeseen luettavat asiat ja oppimaan ne.

Nyt opiskeluissa olen pärjännyt ihan yhtä hyvin kuin muutkin kurssilaiset ja tentit ovat olleet oikeastaan helpompia kuin odotin etukäteen.

Nykyäänhän pääsykoevaatimuksina on pelkästään lukion biologia, kemia ja fysiikka, ei enää Galenos + fysiikka ja kemia. Siinä mielessä ehkä lukiolaisen on entistä helpompi päästä sisään, varsinkin jos on nuo aineet lukiossa hyvin opetellut.

Vierailija
29/29 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdotonta. Vaatii vaan sujuvaa luku- ja kirjoitustaitoa ja varsinkin luetun ymmärtämistä myös vähintään suomeksi ja englanniksi, ja riittävästi myös myös ruotsiksi, jotta myös valmistuu.

Ei ylioppilaalle on antoisin reitti avoimen yliopiston kautta, sillä siellä selviää kyllä, onko riittävästi kykyjä opiskeluun. opinnot edistävät sisäänpääsyä pääsykokeessa ja ne voi lukea hyväksi tutkintoon sitten, kun pääsee opiskelijaksi.

Lukiolaisilla on ratkaiseva etumatka vain sellaisissa tiedekunnissa, joissa sekä pääsykoe että suuri osa opinnoista perustuu tiettyyn lukion oppimäärään ja lukion oppikirjoihin. 22 mainitsee muutamia, mutta ei niissäkään opiskelu ilman lukiota mahdotonta ole, mutta ne lukiotiedot on käytännössä hankittava jotenkin muuten.