Ranskalaista kohtelua odottavalle mammalle
http://chezhelena.com/2013/10/25/myotatuntoa-mammalle/
Ei mulle vaan siwassa tilailla takseja tai anneta kiilata jonossa.
Kommentit (2)
Minua kohdellaan Pariisissa huomattavasti Suomea paremmin myös raskausaikojen ulkopuolella. Metron hankalissa portaissa liikkuminen painavan matkalaukun kanssa on yksi hyvä esimerkki tästä. Jokaisen portaikon, portin ja kynnyksen kohdalla joku pysähtyy auttamaan ennen kuin ehdin kissaa sanoa. Tämä on siellä täysin itsestään selvää, kukaan ei edes mieti asiaa vaan se tapahtuu automaattisesti.
Suomessa ei apua saa aina edes pyytämällä. Meillä näitä ongelmia pyritään ratkaisemaan rakentamalla ympäristöstä kaikkialla niin esteetöntä, että avun tarve katoaisi tykkänään. Itse kyllä pidän huomattavasti enemmän siitä, että ympäristö on kaunista ja vähemmän esteetöntä, ja puutteet esteettömyydessä korjataan inhimillisellä kontaktilla ja ystävällisyydellä. Se on win-win-win -tilanne mielestäni: eteneminen on helppoa, yhteisöllisyydestä saa hyvää mieltä ja mielenterveyttä, ja kaikki tämä maksaa älyttömän paljon vähemmän kuin Suomen malli, jossa ajatellaan että yhteiskunnan tulisi hoitaa aivan kaikki asiat ihmisten puolesta.
Ei varmaan kaikkialla Ranskassakaan saa aina ystävällistä erityiskohtelua raskauden vuoksi, mutta minulla on kyllä mukavia kokemuksia vastaavasta ystävällisyydestä siellä. En ole asunut Ranskassa, mutta matkustellut kyllä, myös raskausaikana. Samoin Italiassa erityistä ystävälllisyyttä on osoitettu raskaana olevalle kokemukseni mukaan. Minusta se on hienoa kyllä.