Onko työterveyslääkäri poikkeuksetta työnantajan
kätyri vai voiko olla todellisuudessa puolueeton?
Kommentit (67)
Lääkärit ei saa palkkaa sieltä firmalta, kuka työterveyden on ostanut. Työstä ei ole muutenkaan pulaa, sitä on enemmän kuin jaksaa tehdä.
Että kenekö lauluja lääkäri laulaa? No jodlaa alpeilla tai laulaa musikaalin tahtiin Broadwaylla. Ihan kuule mitä laulua lystää. Ei ole elämä pennin päälle.
Meillä Terveystalo vedättää työnantajaa, määrää sopimuksen puitteissa kaikkea mahdollista lisätutkimusta. Tämä ei aina ole työntekijänkään etu, koska se järkevin jatkoväylä ei välttämättä ole sopimuksessa (esim. tarvitsisit magneettikuvauksen, mutta saatkin viiden kerran lähetteen fysioterapiaan - jossa sitten jumpataan vaivan tarkkaa syytä tietämättä).
Meillä saa työterveyteen mennä työperäisissä sairauksissa esimiehen luvalla. Harva tätä tajuaa ja niinpä sitten maksaa omasta pussista lääkäriaseman laskun.
Edellisessä paikassa työterveyden kanssa oli sopimus, että sairauslomaa sai max 1 vrk. Jos halusi olla pitempään pois töistä, meni hakemaan muualta lomansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa työterveyteen mennä työperäisissä sairauksissa esimiehen luvalla. Harva tätä tajuaa ja niinpä sitten maksaa omasta pussista lääkäriaseman laskun.
Edellisessä paikassa työterveyden kanssa oli sopimus, että sairauslomaa sai max 1 vrk. Jos halusi olla pitempään pois töistä, meni hakemaan muualta lomansa.
Mitä tarkoitat? Kyllä meillä työterveysasemalle voi mennä missä vaivassa tahansa, ja on auki 24/7. Tietysti ensin tarjolla vain omalääkäri/päivystys, mutta ei käyntejä mitenkään sairauden syyn perusteella eritellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä paikassa työterveyden kanssa oli sopimus, että sairauslomaa sai max 1 vrk. Jos halusi olla pitempään pois töistä, meni hakemaan muualta lomansa.Mitä tarkoitat? Kyllä meillä työterveysasemalle voi mennä missä vaivassa tahansa, ja on auki 24/7. Tietysti ensin tarjolla vain omalääkäri/päivystys, mutta ei käyntejä mitenkään sairauden syyn perusteella eritellä.
Eikä todellakaan tarvitse kysyä esimiehen lupaa... Tosin liukuva työaika, omalla ajalla käydään muut paitsi pakolliset terveystarkastukset.
Työterveyshuollon käyttö ja palvelut riippuvat yksityisellä tasan siitä, mitä työnantajat sopimukseen ovat määritelleet. Sairaanhoito ei ole pakollista järjestää.
Työterveyslääkärit ovat puolueettomia, mutta osa yrityksistä on määritellyt aika tarkkaampin kustannuskaton palveluille ja esim., että kirjoitettava vain lyhyitä sairauslomia ja nopeasti järjestettävä töterveysneuvottelu.
Työterveyshuollon tärkein tehtävä on saada työntekijät mahdollisen pian takaisin töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä paikassa työterveyden kanssa oli sopimus, että sairauslomaa sai max 1 vrk. Jos halusi olla pitempään pois töistä, meni hakemaan muualta lomansa.Mitä tarkoitat? Kyllä meillä työterveysasemalle voi mennä missä vaivassa tahansa, ja on auki 24/7. Tietysti ensin tarjolla vain omalääkäri/päivystys, mutta ei käyntejä mitenkään sairauden syyn perusteella eritellä.
Sehän riippuu siitä, millaisen sopimus työnantaja on työterveyshuollon kanssa sopinut. Teidän sopimus taitaa olla keskimääräistä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollon käyttö ja palvelut riippuvat yksityisellä tasan siitä, mitä työnantajat sopimukseen ovat määritelleet. Sairaanhoito ei ole pakollista järjestää.
Työterveyslääkärit ovat puolueettomia, mutta osa yrityksistä on määritellyt aika tarkkaampin kustannuskaton palveluille ja esim., että kirjoitettava vain lyhyitä sairauslomia ja nopeasti järjestettävä töterveysneuvottelu.
Työterveyshuollon tärkein tehtävä on saada työntekijät mahdollisen pian takaisin töihin!
Jälkimmäinen lause on ristiriidassa ainakin sen kokemuksen kanssa että omalääkäri ei suostu tekemään lähetteitä tarpeellisiin tutkimuksiin (säästää firmalta terveyskuluja?) ja vaivat pitkittyvät ja mutkistuvat.
Joku onkin nostanut ketjua, joten voinkin nyt kertoa vastauksen kysymykseeni; ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Joku onkin nostanut ketjua, joten voinkin nyt kertoa vastauksen kysymykseeni; ei ole. Ap
Kätyri. Ap
Aavan työterveyshuolto oli ta:n juoksupoika.
No mä oon käynyt ihan itse maksavana yksityisellä, eivätkä ne tutki yhtään mitään. Pelkän jutustelun perusteella sain lääkekuurin refluksitautiin, rintakipuja ei ollenkaan tutkittu voisiko olla sydänperäistä, vaan kaikki oireet aam (61, anteeksi että olen vauvapalstalla, mutta ei ole muutakaan missä jutella ja olen aika yksinäinen jouduttuani luopumaan harrastuksissa voimien puutteessa ja töissä olen paljon yksin) ja molempien vanhempien puolelta kuulun riskiryhmään ja kolesteroli ollut ajoittain koholla, niin siinä mielessä ei ole poissuljettua, että sydämessä voisi jotain olla. Toisessa tapauksessa sain diagnoosin nivelrikko, syö buranaa jos on kipuja. En mitään muita ohjeita. Nivelrikko on varmaan oikein, syy jalkapöydän kipuihin, mutta olisi kiva saada jotain oikeaakin apua ja ohjeita, onneksi on netti mistä löytyy. Ei siis työterveyden kautta, koska meillä on vain minimi ja vain työtapaturmissa saa ottaa yhteyttä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lääkärit todellakin työnantajan puolella ja yksityinen työterveys. Huvittavinta on että olen sairaalassa töissä ja täällä on huonoin työterveys kuin missään muualla. Ohje on että kolme päivää saa olla pois jos on sairaana ja sen jälkeen omaan terveyskeskukseen. Yritimme kysyä milloin työterveyteen saa mennä, kukaan esimiehistäkään ei tienny...
Päiväkodissa sama juttu. Ja sairauslomakuviot ihan yhtä sekamelskaa!
34 pyyhki näköjään vahingossa tuosta jotain pois, siis kaikki oireet, aamukipu, hengästyminen, väsymys laitettiin refluksitaudin piikkiin.
Vähän ohis, mutta entä vakuutusyhtiön lääkäri? Jos sen kautta lähtee olkapäätään tutkimaan niin antaako sekin vaan jumppaohjeet niinkuin työterveyslääkäri tekee? Ei nimittäin jumppaamalla lähde kipu, pahenee vaan. Ja jos tätä on jo hoidettu työterveyslääkärissä (kortisonipistoksia), niin voiko vakuutus evätä hoidon koska vanha vaiva?
No mulla murtui aikoinaan selkä Nokian pääkonttorin pihalla (olin töissä siellä). Sain 3pv sairista ja buranareseptin.
Kun sitten säryt ei alkaneet helpottamaan tein vielä hakemuksen pysyvästä haitasta. Yllättäin papereista oli kadonnut kaikki oleellinen tieto tapaturman aiheuttamista haitoista enkä voinut enää todistaa mitään. En ollut ymmärtänyt pyytää kaikista lausunnoista ja merkinnöistä kopiota kun kuitenkin oli sairislappu ja tietokoneella kaikki tieto. Näin luulin.
Tuosta on nyt toistakymmentä vuotta ja vaivat ennallaan.
Ihan varmasti vetävät kotiinpäin ja vakuutusyhtiöt samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta entä vakuutusyhtiön lääkäri? Jos sen kautta lähtee olkapäätään tutkimaan niin antaako sekin vaan jumppaohjeet niinkuin työterveyslääkäri tekee? Ei nimittäin jumppaamalla lähde kipu, pahenee vaan. Ja jos tätä on jo hoidettu työterveyslääkärissä (kortisonipistoksia), niin voiko vakuutus evätä hoidon koska vanha vaiva?
Mulla sama, vuosia pilatesta harrastaneena saan yhä fyssareilta ja lääkäreiltä "jumppaohjeita". Olen sanomut asiasta tuhat kertaa mutta eivät ymmärrä.
38
Kuka palvelun ostaa, on asiakas ja määrittelee tahtonsa.
Pakottavat töihin kipeänä ettei työnantajalle tule kuluja.Ajavat vain työnantajan eli bisneskumppanin etuja.