Kommentti jättää jälkensä kampanja
Oletteko kiinnittäneet huomiota tänä aamuna monien bloggaajien julkaisemiin teksteihin?
Kommentti jättää jälkensä on nimittäin nettikiusaamista vastaan aloitettu kampanja, siellä on monia täältä palstoiltakin tuttuja blogeja mukana! Mitä meiltä olette?
Googlaamalla "kommentti jättää jälkensä" löytyy lisää juttuja. Mä oon löytänyt nyt 7 kirjoitusta äkkiseltään.
Kommentit (25)
Onko blogikiusaaminen sitten suurikin ongelma? Olen luullut, että asia on pikemminkin päin vastoin, ettei ihmiset kommentoi mitään. Ei hyvää eikä pahaa.
Hyvä kampanja. Jos edes murto-osa netti-ilkeilijöistä pysähtyisi hetkeksi ajattelemaan tekemisiään, se olisi hyvä. En tajua niitä perusteluja, että pitää kestää kaikkea, kun on esillä netissä. Siis että joku blogi on jollekin syy käyttäytyä kuin aivoton imbesilli? Puhumattakaan siitä, että nämä ilkeilijät eivät ollenkaan tajua, kuinka paljon he tekevät sillä vahinkoa itselleen.
Mitä mieltä olette tästä kampanjasta?
Kampanja on hyvä, mutta siinä mukana oleva Julia (Mamas Diary-blogisti) on itse kiusaaja... Ollut nuorempana ja on edelleen. Kiusaa mm. yhtä toista tunnettua äitibloggaajaa... Ja on kiusannut kauan... Et aika tekopyhää olla tässä kampanjassa mukana.
"Kiusaaminen on lainvastaista" - tätä ihmettelin jo eilen kun kampanjasivuihin tutustuin. Siis totta kai on olemassa kunnianloukkaus, laiton uhkaus ja tuo yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, jotka ovat rikosnimikkeitä, mutta esim. kaveriporukan ulkopuolelle jättäminen (joka esim. peruskoulussa on tosi yleinen kiusaamisen "muoto") ja se, että sanot että joku on tyhmä ja läski ja sillä ja tällä bloggaajalla on ruma nenä - niin ei se ole rikos. Törkeäähän se on, eikä sitä pitäisi suvaita, mutta ihme että kampanjan kuvauksessa kirjoitellaan tuommoisia epätosia asioita. Olisivat vaan kirjoittaneet että kiusaaminen on rikos ihmisyyttä vastaan. Nyt kampanja vaikuttaa vähän tuollaiselta, noh hutastulta. On kirjoitettu mitä mieleen tulee ja voilá! Valmis ja nettiin.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 20:41"]
Kampanja on hyvä, mutta siinä mukana oleva Julia (Mamas Diary-blogisti) on itse kiusaaja... Ollut nuorempana ja on edelleen. Kiusaa mm. yhtä toista tunnettua äitibloggaajaa... Ja on kiusannut kauan... Et aika tekopyhää olla tässä kampanjassa mukana.
[/quote]
Ketähän se nyt kiusaa? Tunnen Julian "oikeassa elämässä" enkä ole tuollaisesta kuullutkaan.
Jos tutkii faktoja(okei, lukee hetkiä blogista) niin julia on ollut toinen näistä kamppiksen aloittajista.
Mutta se kyllä on totta että on kiusannut ja en ihmettele vaikka olisi kiusannut myös näitä kamppiksessa mukana olevia bloggaajiakin. Sääli sinänsä.
Tuntuu että blogistimaailmassa juuri he jotka on itse kiusaajia/ollut kiusaajia alkaa heti kaikista kärkkäimmin valittamaan kiusaamisesta ja ahdistelusta jos saavat pari ilkeilevää kommenttia.
Eihän tähän tule vastauksia. On vaikea perustella tällaisen kampanjaotsikon alla, miten esimerkiksi mungoanna on niin ärsyttävä ja huono ihminen, että hän ansaitsee kaiken kohtaamansa nettikiusaamisen. Propsit sille, joka uskaltaa.
Julia ei kyllä tasan ole kiusannut ketään. Jos kahdella ihmisellä on erimielisyyksiä, se ei tee toisesta kiusaajaa. ihan paskapuhetta.
Kampanjan idea voisi jopa olla hyvä, jos mukana olisi edes yksi nimekäs bloggaaja. Ei ketään kiinnosta (anteeksi vain) tuollaisten "pikkutyttöbloggaajien" kampanja, jota ei selvästikkään ole ajateltu ihan loppuun asti. Ei tuollaisilla kävijämäärillä saavuta tarvittavaa julkisuutta. Olisivat pyytäneet mukaan isoja blogeja. Taisi kampanjan aloittaja (Julia?) haluta mukaan vain pienempiä blogeja, jotta ei itse hukkuisi isompien jalkoihin vaan saisi itselleen kaiken huomion. Sääli, jos todella haluaisi ajaa tätä asiaa niin pistäisi aatteen itsensä edelle.
Tuli lähinnä mieleen et tällä yritetään päästä samanlaiseen suureen julkisuuteen kun mihin mamigogon Mintun body-kampanja pääs.
lets see,
Kuitenkin suurinosa ihan nevahööd blogeja :D
Hienoa että nevahööditki uskaltaa avata suunsa :)
Ehkä niitä neverhöödejä jotkut lukee. Kaikki eivät lue mungoa ja xeniaa ja muita mammojen suosikki-inhokkeja.
No pöh. Totta kai kiusaaminen jättää jälkiä. Kiusaaminen on kuitenkin sisäänrakennettu kulttuuriin ja tiettyihin toimintatapoihin. Niihin pitää saada puuttua, ja niihin pitää puuttua. Musta on aivan kauheaa, että joku huutelee täälläkin, että kyllä saa kiusata jos joku nyt vaan sattuu olemaan ärsyttävä! Juuri noin se menee työpaikollakin, sitä saa kiusata, joka on kuulemma ärsyttävä. Ja kouluissa.
Nettikiusaamiseen on osattava puuttua siinä missä muuhunkin kiusaamiseen. Ja sen voi aloittaa meistä ihan jokainen: ei lähdetä vänkäämään jonkun typeryksen kanssa vaan sanotaan ihan suoran: täällä ei hyväksytä tuollaista kommentointia. Ole hyvä ja käyttäydy.
Jännä ettei Chicago Iida ole tässä mukana.
Eräässä blogissa nostettiin hyvin esiin pointti, että joku päivä ne ikävät kommentit saattavat tulla sinun tai lapsesi kohdalle. Kuka tietää, milloin kenenkin lapsi on niiden kuoleman ja kaiken mahdollisen epäonnen toivotuksen kohteena. Se saattaa joku päivä olla sinunkin lapsesi, jonka blogin kommenttiboksissa haukutaan tätä lihavaksi, rumaksi tai muuten vaan kamalaksi. Se saattaa olla lapsesi, jonka facebook- tai instagram-tiliä täytetään haukuilla.
Suosittelen lukemaan ajatuksella, vaikka iltapäivälehden teksti onkin. Kuinka sinä itse käyttäydyt? http://www.iltalehti.fi/perhe/2013102517648917_pr.shtml
Minusta on lähtökohtaisesti väärä ajatus yrittää vakuuttaa kiusaajia siitä, että ei pitäisi kiusata koska toisesta silloin tuntuu pahalta. (Oletan että "jättää jälkensä" tarkoittaa tätä.) Olisiko Mengele lopettanut kokeilunsa juutalaisilla, jos hänelle olisi huomautettu, että koehenkilöihin sattuu? "Hups, enpäs tajunnut, nytpä lopetan koko homman." Osa ihmisistä on sadisteja ja saavat kicksinsä nimenomaan siitä, että vahingoittavat toisia.
nyt löysin kotisivut, ilmeisesti noin 30 bloggaajaa on tuon aloituksen takana