Sterilisaatio
Kannattako 42-vuotiaan teettää sterilisaatiota? Hedelmällisiä vuosia tuskin monta enää edessä. Onko olemassa testiä, jolla hedelmällisyyden voi testata?
Kommentit (4)
Sterilisaatiota ei saa ihan tuosta noin, ainakaan terveysaseman kautta. Ymmärsin lääkärissä niin, että silloin pitää sopivan ehkäisyn löytämisessä olla vaikeuksia, joku sairaus tms. että vaikka kierukka ei sovi. Ikä ja tehdyt lapset eivät pelkästään riittäneet ainakaan minulla, olen 39 vuotias ja kolme lasta ovat kaikki jo koulussa. Sain puhua lääkärillä kuin Runeberg ennenkuin lääkäri alkoi papereita kirjoitella. Esim. verenpaine ja aikaisemmin kokeillut hormoniaaliset sopimattomat ehkäisyt ovat syy, kannattaa siis varautua selittämään jos lääkärille asian takia menet.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 23:28"]
Sterilisaatiota ei saa ihan tuosta noin, ainakaan terveysaseman kautta. Ymmärsin lääkärissä niin, että silloin pitää sopivan ehkäisyn löytämisessä olla vaikeuksia, joku sairaus tms. että vaikka kierukka ei sovi.
[/quote]
Potilasasiamiehelle soitto, kyllä alkaa tapahtua.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 23:28"]
Sterilisaatiota ei saa ihan tuosta noin, ainakaan terveysaseman kautta. Ymmärsin lääkärissä niin, että silloin pitää sopivan ehkäisyn löytämisessä olla vaikeuksia, joku sairaus tms. että vaikka kierukka ei sovi. Ikä ja tehdyt lapset eivät pelkästään riittäneet ainakaan minulla, olen 39 vuotias ja kolme lasta ovat kaikki jo koulussa. Sain puhua lääkärillä kuin Runeberg ennenkuin lääkäri alkoi papereita kirjoitella. Esim. verenpaine ja aikaisemmin kokeillut hormoniaaliset sopimattomat ehkäisyt ovat syy, kannattaa siis varautua selittämään jos lääkärille asian takia menet.
[/quote]
Kävin tänään hakemassa lähetteen ehkäisyneuvolan lääkäriltä. Ei edes ehdotellut muita ehkäisymenetelmiä. Täytti paperit, pikainen sisätutkimus, aika toimenpiteeseen ilmoitetaan lähi kuukausina postitse tai soittamalla, kiitos ja näkemiin.
Kyllähän menopaussin voi todeta verikokeesta. Mutta ei sitä ennustaa voi koska se alkaa jos ei vielä ole alkanut.