Uskovainen vastaa kysymyksiin
Kommentit (22)
Täällä toinen uskovainen.
Kysyisin sinulta, kamppailetko ikinä "suorittamisen" kanssa uskossa? Itselleni on jostain syystä välillä haastavaa olla uskovainen. Tai siis, en edes harkitse sitä, etten olisi uskovainen, en vaan pysty enää olemaan uskomatta Jeesukseen :) mutta joskus tuntuu etten osaa olla luonteva tai oma itseni uskovaisena. Luon itselleni jotain kuvaa siitä, millainen minun tulisi uskovaisena olla ja mitä tulisi tehdä. En oikein osaa vetää rajaa sille, että toisaalta pitäisi koko ajan yrittää elää paremmin Raamatun mukaan, mutta sitten pitäisi kuitenkin olla _suorittamatta_ ja luottaa itsensä ja asiansa Jumalan käsiin.
Onko tällainen sulle tuttua vai ihan vieras asia?
Kuinka usein harjoitat uskoasi? Esim. rukoilet, käyt kirkossa, ajattelet uskonnollisia asioita jne. Millä tavalla usko on mukana / näkyy arjessasi?
Kuinka vanha maapallo on?
Mitä mieltä olet dinoista?
Mitä olet mieltä siitä, että kirkonväki on historian aikana pyrkinyt tyrmäämään tieteen löytämät tulokset?
Mä oon syntynyt uskovaiseksi ja se on tärkeä osa mun elämää.
3. En kamppaile suorittamisen kanssa, mun uskontoon ei kuulu sellaisia velvoitteita, joita jotkut seurakunnat asettavat jäsenilleen, kuten jotain ovelta ovelle kiertämistä tai muuta saarnaamista.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:11"]
3. En kamppaile suorittamisen kanssa, mun uskontoon ei kuulu sellaisia velvoitteita, joita jotkut seurakunnat asettavat jäsenilleen, kuten jotain ovelta ovelle kiertämistä tai muuta saarnaamista.
[/quote]
Ei minunkaan, olen ihan tavis ev-lut. :)
Jotenkin vaan siis luon itselleni paineita ja suorittamista siitä, että olisin hyvä toisille, minussa kasvaisi "hengen hedelmät" (pitkäpinnaisuus jne), ja sitten koen jonkinlaista suorittamista tai painetta myös siitä, että pitäisi lukea enemmän Raamattua ja pitäisi enemmän rukoilla jne.
t. kolmonen (olinkohan?)
Mä oon raamatun lukenut ja kyllä, juon alkoholia, niin joi Jeesuskin. Poltan myös tupakkaa. En ole vielä löytänyt kieltoa raamatusta sen suhteen.
Vastaatko sinä minun kyssäreihin?
T: 5
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:13"]
Jotenkin vaan siis luon itselleni paineita ja suorittamista siitä, että olisin hyvä toisille, minussa kasvaisi "hengen hedelmät" (pitkäpinnaisuus jne), ja sitten koen jonkinlaista suorittamista tai painetta myös siitä, että pitäisi lukea enemmän Raamattua ja pitäisi enemmän rukoilla jne.
t. kolmonen (olinkohan?)
[/quote]
Täälläkin yksi uskovainen, joka painiskelee noiden kysymysten äärellä. Kärsin siitä, etten ole tarpeeksi muuttunut uskon myötä. Moni sanoo siihen, että armossa löytyy ja niin poispäin, mutta täytyyhän uskovaisen usko nyt jotenkin elämässä sentään näkyä. Varsinkin, kun vuodet vierivät, eikä mitään näkyvää ns. hyvyyttä tule esiin. En uskalla puhua uskostani oikein kenellekään, kun ajattelen vain tuovani Jeesusta huonoon valoon. Olisi ihana säteillä ympäristöön valoa, joka tekee muut uteliaaksi, että miksi tuo on noin erilainen, miksi hänestä huokuu rauha. Ja kun kysyisivät, kertoisin uskostani. Ei toisinpäin. Varsinkaan, kun se rauha ei minusta kyllä säteile :(
Mäkin toivoisin että olisin jo tehnyt enemmän parannusta ja pystyisin tekemään enemmän hyvää läheisille. Mua lohduttaa vähän se, olikohan jossain messussa kun saarnattiin, että Jumala tekee työtä ihmisessä että tämä kasvaa uskossa. Siis että se on sellaista työtä missä tulee valmiimmaksi, eli ei yhtäkkiä vaan olekaan sitten sellainen hyvä, vaan kokoajan pystyy tekemään enemmän Jumalan tahdon mukaan asioita. Ei ihmisen itsensä kuulukaan säteillä, vaan kirkastaa Jeesuksen nimeä teoillaan :)
Mäkin toivoisin että olisin jo tehnyt enemmän parannusta ja pystyisin tekemään enemmän hyvää läheisille. Mua lohduttaa vähän se, olikohan jossain messussa kun saarnattiin, että Jumala tekee työtä ihmisessä että tämä kasvaa uskossa. Siis että se on sellaista työtä missä tulee valmiimmaksi, eli ei yhtäkkiä vaan olekaan sitten sellainen hyvä, vaan kokoajan pystyy tekemään enemmän Jumalan tahdon mukaan asioita. Ei ihmisen itsensä kuulukaan säteillä, vaan kirkastaa Jeesuksen nimeä teoillaan :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 22:00"]
kirkastaa Jeesuksen nimeä teoillaan :)
[/quote]
Kerropa ihan konkreettisesti, ilman uskovaisslangia, mitä tuo tarkoittaa? Esimerkein, kiitos!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 22:00"]
kirkastaa Jeesuksen nimeä teoillaan :)
[/quote]
Kerropa ihan konkreettisesti, ilman uskovaisslangia, mitä tuo tarkoittaa? Esimerkein, kiitos!
[/quote]
Tekee hyviä tekoja, eli rakastaa lähimmäistään.
Ainii esimerkkejä. Esimerkiksi laulaa lapselle illalla unilaulun. Antaa anteeksi kun joku loukkaa itseään. Kertoo Jeesuksesta ja Jumalan rakkaudesta vaikka täällä av:lla :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:24"]
Mä oon raamatun lukenut ja kyllä, juon alkoholia, niin joi Jeesuskin. Poltan myös tupakkaa. En ole vielä löytänyt kieltoa raamatusta sen suhteen.
[/quote]
Kysymys: Mikä on kristillinen näkemys tupakoinnista? Onko tupakointi syntiä?
Vastaus: Raamattu ei puhu mitään tupakoinnista. Tiettyjä periaatteita voidaan kuitenkin ehdottomasti soveltaa tupakointiin. Ensimmäiseksi, Raamattu neuvoo, että minkään ei tulisi saada ylivaltaa kehostamme. "Kaikki on minulle luvallista -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. Kaikki on minulle luvallista -- mutta en saa antaa minkään hallita itseäni” (1. Kor. 6:12). Tupakointi aiheuttaa kieltämättä riippuvaisuutta. Myöhemmin samassa kappaleessa meille kerrotaan, "Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa” (1. Kor. 6:19-20). Tupakointi on kiistatta myös hyvin haitallista terveydelle. Tupakoinnin on todistettu vahingoittavan keuhkoja ja sydäntä.
Voidaanko tupakointia pitää "hyödyllisenä" (1. Kor. 6:12)? Voidaanko tupakoinnin sanoa tuottavan kunniaa Jumalalle kehossasi (1. Kor. 6:20)? Voiko joku olla rehellinen ja sanoa tupakoivansa "Jumalan kunniaksi" (1. Kor. 10:31)? Mielestämme vastaus näihin kysymyksiin on ehdottomasti "ei". Sen vuoksi uskomme, että tupakointi on syntiä ja Jeesuksen Kristuksen seuraajien ei pitäisi harrastaa sitä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:24"]
[/quote]
Kysymys: Mikä on kristillinen näkemys tupakoinnista? Onko tupakointi syntiä?
Vastaus: Raamattu ei puhu mitään tupakoinnista. Tiettyjä periaatteita voidaan kuitenkin ehdottomasti soveltaa tupakointiin. Ensimmäiseksi, Raamattu neuvoo, että minkään ei tulisi saada ylivaltaa kehostamme. "Kaikki on minulle luvallista -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. Kaikki on minulle luvallista -- mutta en saa antaa minkään hallita itseäni” (1. Kor. 6:12). Tupakointi aiheuttaa kieltämättä riippuvaisuutta. Myöhemmin samassa kappaleessa meille kerrotaan, "Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa” (1. Kor. 6:19-20). Tupakointi on kiistatta myös hyvin haitallista terveydelle. Tupakoinnin on todistettu vahingoittavan keuhkoja ja sydäntä.
Voidaanko tupakointia pitää "hyödyllisenä" (1. Kor. 6:12)? Voidaanko tupakoinnin sanoa tuottavan kunniaa Jumalalle kehossasi (1. Kor. 6:20)? Voiko joku olla rehellinen ja sanoa tupakoivansa "Jumalan kunniaksi" (1. Kor. 10:31)? Mielestämme vastaus näihin kysymyksiin on ehdottomasti "ei". Sen vuoksi uskomme, että tupakointi on syntiä ja Jeesuksen Kristuksen seuraajien ei pitäisi harrastaa sitä.
[/quote]
Niin ja alkoholia voi ottaa esim viiniä lasin, mutta EI JUOPUAKSEEN, ei " kännitellä " siis.
Mihin seurakuntaan kuulut? Oletko ollut lapsesta asti uskossa vai aikuisena tullut jonkun tapahtuman takia esim.?