Inhottavia liikennekokemuksia tänään
Kävelin aamulla kouluun ja juuri kun olin lähellä koulurakennusta, käännyin ohittamaan todella kapeaa tietä. Tiestä teki siis kapean se, että kävelyteiden/katujen etäisyys oli lyhyt ja pysäköidyt autot peittivät puolet ajotiestä. Tulevia autoja ei näkynyt lähellä eikä kaukana, ja sitten kun kävelin normaalilla nopeudella ja saavutin jo parkissa olevien autojen alueen (eli olin poistunut liikkuvien autojen alueelta) joku paskahousu tööttäsi ohi ajaessaan, kuin olisin ollut tukkona.
Tänään tulin sitten illalla kaupungilta ja seuraavaan suojatiehen oli pitkä matka. Katsoin takana olevaa liikennettä ja näin että yksi henkilöauto oli kääntymässä suuntaani kaukaisuudessa. Lähdin ylittämään tietä ja tein sen hyvin ripeästi ja melkein juoksemalla kohteliaisuudesta liikennettä kohtaan, joka oli lähestymässä hyvän matkan päässä ja vain oikealta. Vasemmalla ei ollut minkäänlaista autoliikennettä. En tiedä miten autoilija oli lähtenyt kaahaamaan kun oli saavuttavinaan minua niin nopeasti, mutta tämäkin huudatti sitten riikkaria vaikka ylitin tien nopeasti ja autoilija kerkesi varmasti nähdä minut kymmenien metrien päästä. Ehkä olisi pitänyt vain kävellä löntystää, sillä jotkut saattavat kokea ripeän toiminnan jotenkin holtittomana ja vaarallisena, vaikka tarkoitus olisi vain antaa tilaa liikenteelle.
En ehkä ole aina ollut esimerkillinen jalankulkija mutta kohtaamani vaaratilanteet ovat kyllä johtuneet aina kaahaavista autoilijoista.
Kommentit (21)
Oliko sinulla heijastin nyt illalla? Näillä keleillä ei nimittäin näe jalankulkijoita kymmenien metrien päästä, ei edes kaupungissa, jos he kulkevat ilman heijastinta.
Tänään kärkikolmion takaa meinasi tulla keulaan toinen auto. Väitöliikkeella tilanne vältettiin.
Käännyin tänään autolla vihreillä nuolivaloilla oikealle. Vastapäisestä suunnasta kääntyi punaisia päin auto vasemmalle (eli samaan suuntaan kanssani, ja kaahasi edelleni)... Että näitähän löytyy.
Pysähdyin suojatien eteen päästääkseni jalankulkijat. Takana tuleva autoilija joutui ilmeisesti seisomaan jarrun päällä ettei olisi ajanut perään koska ajoi puskurissa kiinni.. Pyöritteli vielä päätään siellä ja varmaan kiroili mielessään kun menin pysähtymään.
6. Kuulostaa kovin kuopiolaiselta. :D Kerran eräs vanhempi rouvashenkilö alkoi keskellä vilkasta risteyttä peruuttamaan!!!
Tämä tapaus oli Kirkkonummella :)
t. nro 6
Minä ihmettelin tänään kävelylenkillä viiden aikoihin polkupyöräilijöitä, joista vain yhdellä oli pyörässän valot ja yhdellä vaatteissaan heijastin. Parisenkymmentä mustiin/tummiin pukeutunutta pyöräijää polki ilman lamppua tai heijastimia siellä hämärässä. Miehiä kaikki.
50-99 vuotiaat mieskuskit on niin perseestä. Jos vaan jossain törttöillään,niin kappasvaan,ratin takana heiluu papan baskeri
10. Joo, tänään pomppasi yllättäen ajoradalle valoton pyöräilijä, siinä ja ja siinä että ehti havaita. Kun ei ole lunta, niin tumma tie imee kaiken ajovalon.
..ja mä en tajunnut mitään noista selityksistä..
Kovaa tuleva auto meinasi ajaa kolmion takaa päälleni pyörätiellä ylittäessäni risteystä. Joutui tekemään lukkojarrutuksen niin että pyörät luistivat. Sai pysäytettyä juuri ennen osumista minuun.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 23:14"]
Kovaa tuleva auto meinasi ajaa kolmion takaa päälleni pyörätiellä ylittäessäni risteystä. Joutui tekemään lukkojarrutuksen niin että pyörät luistivat. Sai pysäytettyä juuri ennen osumista minuun.
[/quote]
Lisäykseksi että pyörässäni oli kyllä valot.
Meillä tulee pimeä jo iltapäivällä kolmen seutuun ja sää olosuhteet huonot. Siksi ainakin pitkänmatkanajoon lähtisin valoisan aikaan.
Yhden ainoan kerran olen nayttanyt keskaria autoilijalle mika oikeastaan hirvittaa minua mutta siina tilanteessa en ehtinyt ajatella. Olin silloin lastenvaunujen kanssa suojatiella ylittamassa tieta. Olin ehtinyt suunnilleen puolivaliin kun jostakin ilmestyi auto hurjaa vauhtia, ajoi siis juuri silla puolella tieta joka oli minulta juuri osaksi ylittamatta eika kuljettaja edes hidastanut vauhtiaan, mina jouduin vetaisemaan lastenvaunut taaksepain etta ei vauva olisi tullut yliajetuksi.
Mistä noita kusipäitä liikenteeseen siunaantuu? Ihan päivittäin näkee idioottimaista toimintaa. Nyt syksyltä ehkä pahin kohdalleni osunut on moottoripyöräilijä, joka tempaisi takaani bussipysäkille ja hurautti pysäkin kautta oikealta ohi kun minä katselin kolmion takaa, että onko tulijoita. Oltiin siis tulossa liittymästä tielle, jossa heti liittymän jälkeen pysäkki ja käännyttiin oikealle.
Nyt pimeiden tultua oon joka hetki sydän syrjällään, että mistä puskasta tulee eteen mustiin pukeutunut ihminen, jolla ei heijastinta. Joka päivä saa myös todistaa tilannetta, jossa auto ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä. Sori jalankulkijat, jos en anna tietä, mutta en viitsi rakentaa teille ansaa.
Kuulostaa aivan Oululaiselta liikennekulttuurilta. Oulussa saa olla sydän syrjällään vaikka olisi millaiset huomioliivit päällä. Itse olen jäänyt Oulussa auton alle suojatiellä, jossa näkyvyys oli hyvä ja tilannenopeus pieni. Autoilija vaan puhui kännykkäänsä niin ettei ymmärtänyt jarruttaa kun aivokapasiteetti oli varattu jo puhumiseen.
Oulussa on vielä sellainen hauska juttu, että jäähallille menijät näyttävät olevan joko niin huonoja kuskeja, että eivät löydä jarrua autostaan, tai sitten niin hyviä kuskeja, ettei niiden tarvitse jarrutella. Esimerkiksi Linnanmaan jäähallin kohdalla ei suojatielle vaan kannata mennä jos yksikin auto on näkyvissä, koska sen kuski ei todennäköisesti ole ajatellut jarruttaa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 07:36"]
Kuulostaa aivan Oululaiselta liikennekulttuurilta. Oulussa saa olla sydän syrjällään vaikka olisi millaiset huomioliivit päällä. Itse olen jäänyt Oulussa auton alle suojatiellä, jossa näkyvyys oli hyvä ja tilannenopeus pieni. Autoilija vaan puhui kännykkäänsä niin ettei ymmärtänyt jarruttaa kun aivokapasiteetti oli varattu jo puhumiseen.
Oulussa on vielä sellainen hauska juttu, että jäähallille menijät näyttävät olevan joko niin huonoja kuskeja, että eivät löydä jarrua autostaan, tai sitten niin hyviä kuskeja, ettei niiden tarvitse jarrutella. Esimerkiksi Linnanmaan jäähallin kohdalla ei suojatielle vaan kannata mennä jos yksikin auto on näkyvissä, koska sen kuski ei todennäköisesti ole ajatellut jarruttaa.
[/quote]
Yksi noista esimerkeistä onkin Oulusta ja muutenkin tuntui muut kokemukset minustakin tutulta.
17; oliko sun esimerkki Oulusta? Koska ei olis ensimmäinen kerta, kun äiti on lähtenyt rattailla ylittämään Isokatua Otto Karhin puiston kohdalla , (jossa on sentään pitkä, hyvä suora) ja autoilijat ei vaan ole jarruttaneet, vaikka äiti on jo toisella kaistalla tulossa. Se on jotain aivan törkeää, ja siihen suojatien viereen sais asentaa jonkun kameravalvonnan.
Autoilijat ovat idiootteja. Liian usein.