Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset tönivät / ojentakaa minua urpoa amatööriäitiä

Vierailija
24.10.2013 |

Minulla on 1,5-vuotias tytär, joka on kotihoidossa. Alkavaa uhmaa on, mutta on aina hyvin sydämellinen ja kiltti muita lapsia kohtaan (vilkuttelee, silittää muita, antaa lelujen olla). Tämä herran terttu -ominaisuus lienee ikään liittyvää ohimenevää auvoa?

Viime aikoina olen lähes monesti joutunut julkisilla leikkipaikoilla "pelastamaan" lapseni isompien (3-5v) kunnon tönimiseltä. Enimmäkseen tönijät ovat olleet puistoissa heijastinliivisiä hoitolapsia. Monesti vieressä on ollut ison lapsen omakin vanhempi/hoitaja, mutta aikuiset eivät ole asiaan paria poikkeusta lukuunottamatta puuttuneet.

Tänään tapahtui pienimuotoinen napsahdus: näin kauempaa, kuinka ravintolan leikkipaikalle meni isompi lapsi ja melkein ensi töikseen alkoi töniä lastani. Tilaa oli, leluja oli, lapset eivät puhuneet toisilleen, mikään ei voinut ärsyttää vanhempaa lasta. Se oli tuuppimista ihan vain kiusaamisen ilosta. Noustessani pöydästä sanoin seuralaisillemme, että "no niin, taas siellä on joku päiväkodin kasvatti asialla" ja menin leikkipaikalle. Vieras lapsi lopetti tönimisen heti, kun näki minun saapuvan (en töheltänyt uhkaavasti paikalle toisen lasta pelottelemaan, vaan rauhallisesti nappasin omani syliin ja lähdimme hakemaan salaattia).

Salaattipöydän luona näin vieraan lapsen äidin käyvän lapsensa luona ja silloin sen tajusin: äiti saattoi kuulla nälkäisen, väsyneen ja tönimiseen turhautuneen minun kommenttini. Perhana. Ei ollut tarkoitus. 

Nyt on sitten teille saumaa purkaa päivän patoutumanne minuun (tai rauhoitella, että lapseni jää kyllä henkiin muiden lasten seurassa..).

Haluaisin myös nasevan (ja palstan tuntien kettumaisen) tietopaketin siitä, miten yleistä ja hyväksyttävää/ se nyt vaan kuuluu kehitykseen -tyyppistä on vieraiden lasten tuuppiminen ja sanallinen uhkailu? ("Jos tuut lähemmäs, niin mä kostan tällä ninjakepillä")

Miten noissa tilanteissa pitäisi toimia? Nyt homma käytännössä menee niin, että joudun poistamaan oman lapseni vaikka hiekkalaatikolta, jos kiusaavan lapsen hoitaja ei puutu tilanteeseen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:20"]

Yleensä "heijastinliivilapset" ovat erityisryhmäläisiä...

[/quote]

Eikä ole. 

Vierailija
22/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n huolen. Meilla 2 lasta, joista vanhempi on rauhallisempi ja ennemmin juoksee kantelemaan kuin tönii takaisin tai tönii lopulta, kun toinen on aikansa jatkanut. Nuorempi on temperamentti ja tönii harmitukseen, huomion hakuun ja tuntuu ettei aina syytä olekaan. Aina puututaan tönimiseen ja jos nuorempi tönii vierasta lasta, laitetaan pyytämään anteeksi. Eli meillä pitkälle temperamenttiasia (molemmat oli kotihoidossa vielä nuoremman tönimisen alettua eli ei liity päiväkotiin eikä nykyisinkään hoidossa töni muita, vaan isompaansa kotona).

Mutta sitten on niitä vanhempia, jotka eivät seuraa lastensa touhuja: lapsi saa touhuta pihalla (vanhemmat sisällä) tai lapsi touhuaa ravintolan leikkialueella ja vanhemmat eivät sinne päin vilkaisekaan. Usein olen pihalla kahden omani kanssa ja lisänä on 4 muuta pihan 2-5v. lasta eikä vanhempia näy missään, siinä sitten komentelen kaikkia --> monesti lähden muualle omieni kanssa, kun en jaksa olla pihan lastenvahti.

Jos joku tönii tai ottaa kädestä useamman kerran, käyn itse sanomassa tälle vieraalle lapselle, ettei noin saa tehdä. Jos omani otta jotain kädessä, käyn palauttamassa ruotuun. Eli kyllä vanhemmat voisivat ottaa vastuuta jälkeläistensä perään katsomisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisryhmäläiset ei automaattisesti tarkoita tönijärepijäkakaroita tai muuten käytösongelmaisia. Kuka vielä niin ajattelee? Ottakaa selvää asioista. 

Vierailija
24/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24: Kiitos, kun jaoit tietoasi asiasta.

Vierailija
25/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niillä pk:n lapsilla ole liivit, koska ovat muualla kuin oman pk:n pihassa, koska ap ei varmaan ole ängennyt pk:n pihaan sen toiminta-aikana eli liivit ei liittyne tässä tapauksessa erityisryhmään. Sitten siihen toimintaan niin ei kylläkään kaikki 3-5v:t töni ja ei varsinkaan vieraita lapsia. Ja jos tönii niin niile voi sanoa nätisti, mutta napakasti, että töniä ei saa. Jos ei lopu niin sanotaan uudelleen. Pelottelulinjalle en lähtisi, mutta kyllä omaansa saa puolustaa. Jos ei muu auta voi lapselta kysyä, että kun et minua usko niin missä on aikuinen jota sinä uskot. Jos meinaa hermo mennä niin kysyy vähän kovemmalla äänellä, että lähiseutu kuulee niin nolostuvat ainakin sen muksun vanhemmat jos ei muuta.

Vierailija
26/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:30"]

isommalle ja pienellekkin voit sanoa että toisia ei saa töniä.

[/quote]

Mitäs teet kun se pieni tai isokin ihminen vain jatkaa tönimistä? Jatkat neuvosi toistamista kuin papukaija?

[/quote]

Siinä kohtaa mennään selkeästi väliin, ja komennetaan napakasti se vieras lapsi pois siitä tönimästä. Ihan vaikka näin: " Liisa oli tässä leikkimässä, ja sinä voit tulla myös leikkimään, jos osaat olla nätisti. Jos vielä tönit, sitten lähdet muualle leikkimään" 

Mä en kyllä mitenkään jaksa ymmärtää miten aikuiset ihmiset ei saa pikkulapsia kuriin? Oletteko te ihan tosissanne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi