Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset tönivät / ojentakaa minua urpoa amatööriäitiä

Vierailija
24.10.2013 |

Minulla on 1,5-vuotias tytär, joka on kotihoidossa. Alkavaa uhmaa on, mutta on aina hyvin sydämellinen ja kiltti muita lapsia kohtaan (vilkuttelee, silittää muita, antaa lelujen olla). Tämä herran terttu -ominaisuus lienee ikään liittyvää ohimenevää auvoa?

Viime aikoina olen lähes monesti joutunut julkisilla leikkipaikoilla "pelastamaan" lapseni isompien (3-5v) kunnon tönimiseltä. Enimmäkseen tönijät ovat olleet puistoissa heijastinliivisiä hoitolapsia. Monesti vieressä on ollut ison lapsen omakin vanhempi/hoitaja, mutta aikuiset eivät ole asiaan paria poikkeusta lukuunottamatta puuttuneet.

Tänään tapahtui pienimuotoinen napsahdus: näin kauempaa, kuinka ravintolan leikkipaikalle meni isompi lapsi ja melkein ensi töikseen alkoi töniä lastani. Tilaa oli, leluja oli, lapset eivät puhuneet toisilleen, mikään ei voinut ärsyttää vanhempaa lasta. Se oli tuuppimista ihan vain kiusaamisen ilosta. Noustessani pöydästä sanoin seuralaisillemme, että "no niin, taas siellä on joku päiväkodin kasvatti asialla" ja menin leikkipaikalle. Vieras lapsi lopetti tönimisen heti, kun näki minun saapuvan (en töheltänyt uhkaavasti paikalle toisen lasta pelottelemaan, vaan rauhallisesti nappasin omani syliin ja lähdimme hakemaan salaattia).

Salaattipöydän luona näin vieraan lapsen äidin käyvän lapsensa luona ja silloin sen tajusin: äiti saattoi kuulla nälkäisen, väsyneen ja tönimiseen turhautuneen minun kommenttini. Perhana. Ei ollut tarkoitus. 

Nyt on sitten teille saumaa purkaa päivän patoutumanne minuun (tai rauhoitella, että lapseni jää kyllä henkiin muiden lasten seurassa..).

Haluaisin myös nasevan (ja palstan tuntien kettumaisen) tietopaketin siitä, miten yleistä ja hyväksyttävää/ se nyt vaan kuuluu kehitykseen -tyyppistä on vieraiden lasten tuuppiminen ja sanallinen uhkailu? ("Jos tuut lähemmäs, niin mä kostan tällä ninjakepillä")

Miten noissa tilanteissa pitäisi toimia? Nyt homma käytännössä menee niin, että joudun poistamaan oman lapseni vaikka hiekkalaatikolta, jos kiusaavan lapsen hoitaja ei puutu tilanteeseen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tönisivätpä sinua, kuulostat ärsyttävältä ämmältä. 

Vierailija
2/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, tuo selittää hyvin, miksi töniviä lapsiakin on. Äiti opetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, lievästi asian sivusta heräsi kysymyksiä: Oletko sä siinä käsityksessä, että kotihoito on lapsen paras ja hyvä ei kelpaa? Uskotko, että päiväkodissa hoidetut lapset kasvavat jotenkin vinoon?

Vierailija
4/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

isommalle ja pienellekkin voit sanoa että toisia ei saa töniä.

Vierailija
5/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4: Tuota olen miettinyt viime päivinä itsekin - ja viimeistään tämän päiväisen möläytyksen jälkeen - että alanko näiden tönimisten jälkeen nähdä kaikki pikkupäiväkotilaiset potentiaalisina kiusaajina. En tietenkään halua noin ajatella ja todennäköisesti omanikin jossain vaiheessa menee jonkinlaiseen ryhmähoitoon.

Suurin osa ystävieni (samanikäisistäkin) lapsista ovat päiväkodissa, ymmärrän heidän valintansa. Meillekään lapsen kotihoito ei ole mikään itsestään selvyys (mm. taloudellisesti). Toivon kuitenkin, että etenkin näin pieni lapsi saisi olla vielä kotona mahdollisimman pitkään. 

Vierailija
6/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4: Tuota olen miettinyt viime päivinä itsekin - ja viimeistään tämän päiväisen möläytyksen jälkeen - että alanko näiden tönimisten jälkeen nähdä kaikki pikkupäiväkotilaiset potentiaalisina kiusaajina. En tietenkään halua noin ajatella ja todennäköisesti omanikin jossain vaiheessa menee jonkinlaiseen ryhmähoitoon.

Suurin osa ystävieni (samanikäisistäkin) lapsista ovat päiväkodissa, ymmärrän heidän valintansa. Meillekään lapsen kotihoito ei ole mikään itsestään selvyys (mm. taloudellisesti). Toivon kuitenkin, että etenkin näin pieni lapsi saisi olla vielä kotona mahdollisimman pitkään. 

Vierailija
7/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7:ap

Vierailija
8/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:30"]

[/quote]

Mitäs teet kun se pieni tai isokin ihminen vain jatkaa tönimistä? Jatkat neuvosi toistamista kuin papukaija?

Vierailija
9/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko siis seuralaisellesi ihan oikeasti että nyt täytyy mennä joku päiväkodin kasvatti asialla?  Kuulostat hyvin asenteelliselta. Mistä tiesit ettei ollut vaikka joku kotihoidettu lellikkipentu? 

Vierailija
10/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lapsestasi kasvaa yhtä kieroutunut yksilö kuin sinäkin. Katsopa nyt peiliin hyvä ihminen. 

Vierailija
11/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:05"]

Sanoitko siis seuralaisellesi ihan oikeasti että nyt täytyy mennä joku päiväkodin kasvatti asialla?  Kuulostat hyvin asenteelliselta. Mistä tiesit ettei ollut vaikka joku kotihoidettu lellikkipentu? 

[/quote]

Ap luulee ja olettaa., että kotona hoidetut ovat aina ja iänkaikkisesti samalla hyvällä tasolla kuin omansa on juuri nyt vielä...

Tää oli ot!

Vierailija
12/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10: Tuota asenne-asiaa vastasin vähän jo neloselle. Tajusin tosiaan lauseen ääneen sanoessani, kuinka monta kertaa olen saanut hakea lapseni päiväkotilaisten (niiden heijastinliivisten) alta pois ja kuinka se on alkanut vaikuttaa asenteeseeni. En voikaan tietää, miten ja kuka lasta on hoitanut. Siksi kysyinkin, että minkä verran tuollainen "aggressiivinen" käyttäytyminen menee iän ja kehitysvaiheen piikkiin? Samanikäisten serkkujen ja tuttavien lasten kanssa en ole tuollaiseen tönimiseen ja uhkailuun törmännyt, vaan olen vasta nyt viime aikoina törmännyt tähän.

Nyt on siis hyvä hetki kitkeä tämä orastava asennevamma minulta pois ja lyödä faktoja tiskiin.

Vierailija
13/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

äääh. taas unohtui. 13=ap.

Vierailija
14/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:30"]

[/quote]

Mitäs teet kun se pieni tai isokin ihminen vain jatkaa tönimistä? Jatkat neuvosi toistamista kuin papukaija?

[/quote]jaa että jatkaa vai? no sitten siirrät tönijän muualle ja omasi lapsesi toiseen suuntaan, jos sen äiti tulee siihen tai seisoo vieressä niin on vain aika tuoda totuus myös senkin silmille. vielä jos jaksaisi niin käskisi sen vieraan lapsen pyytää anteeksi. jos se ei tee, todennäköisesti panoikutuu ja lähtee parkuen äidin työ, niin olet ainakin aiheuttanut lapselle jotain ajateltavaa. itseäni harmittaisi jos lapseni töneisi ja on töninytkin muita ja en näkisi tilannetta niin  jos joku muu äiti sanoisi hänelle siitä olisi mielestäni hyväksi.

Vierailija
15/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:13"]

10: Tuota asenne-asiaa vastasin vähän jo neloselle. Tajusin tosiaan lauseen ääneen sanoessani, kuinka monta kertaa olen saanut hakea lapseni päiväkotilaisten (niiden heijastinliivisten) alta pois ja kuinka se on alkanut vaikuttaa asenteeseeni. En voikaan tietää, miten ja kuka lasta on hoitanut. Siksi kysyinkin, että minkä verran tuollainen "aggressiivinen" käyttäytyminen menee iän ja kehitysvaiheen piikkiin? Samanikäisten serkkujen ja tuttavien lasten kanssa en ole tuollaiseen tönimiseen ja uhkailuun törmännyt, vaan olen vasta nyt viime aikoina törmännyt tähän.

Nyt on siis hyvä hetki kitkeä tämä orastava asennevamma minulta pois ja lyödä faktoja tiskiin.

[/quote]

Jotkut on huonokäytöksisiä vaikka ne olisi kasvatettu kuussa. Oma lapsesi on niin pieni ettet vielä ollenkaan tiedä minkälainen riiviö sieltä kasvaa. 

Tee työtä asenteesi kanssa. 

Vierailija
16/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: Kysymysteni ohessa tässä peiliin katsonkin. Enkä ainoastaan yksin, vaan tulin vielä tunnustamaan syntini teillekin, kivityksen uhalla.

12: "Tämä herran terttu -ominaisuus lienee ikään liittyvää ohimenevää auvoa?" ... "Haluaisin myös nasevan (ja palstan tuntien kettumaisen) tietopaketin siitä, miten yleistä ja hyväksyttävää/ se nyt vaan kuuluu kehitykseen -tyyppistä on vieraiden lasten tuuppiminen ja sanallinen uhkailu? ("Jos tuut lähemmäs, niin mä kostan tällä ninjakepillä")

Miten noissa tilanteissa pitäisi toimia? " 

t.ap

Vierailija
17/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3v tönivät, raapivat tai repivät, jotkut enemmän jotkun paljon vähemmän.

Vierailija
18/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä "heijastinliivilapset" ovat erityisryhmäläisiä...

Vierailija
19/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:13"]

[/quote]

Jotkut on huonokäytöksisiä vaikka ne olisi kasvatettu kuussa. Oma lapsesi on niin pieni ettet vielä ollenkaan tiedä minkälainen riiviö sieltä kasvaa. 

Tee työtä asenteesi kanssa. 

[/quote]

Eli käytännössä homma on tuurista kiinni? Eikö mikään mene iän piikkiin? Rajojen hakemista yms? Eikä käytökseen voi lopulta mitenkään vaikuttaa? "Meidän Tiinataneli on persoonaltaan kiusaaja? Lupaan työskennellä asenteeni kanssa t.ap

Vierailija
20/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 ja 19, kiitos! Teidän vastauksenne valaisivat jo paljon :) t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme