Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto takaisin kotipaikkakunnalle pääkaupungista

Vierailija
09.09.2020 |

Onko kukaan muuttanut pääkaupunkiseudulta takaisin kotipaikkakunnalle?

Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia asiasta. Miltä se on tuntunut ja onko ollut oikea päätös?

Kommentit (248)

Vierailija
141/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin ja takaisin en mene. Ihan samaa Prisma arkea on elämä molemmissa paikoissa. Stadissa ei todellakaan tullut käytyä oopperassa jne. Täällä elämä on helpoo ja yhteisöllistä. Muksuilla kivat kaverit ja harrastukset ja saadaan asua kunnollisen kokoisessa perhe asunnossa.

Olen eri mieltä siitä, että elämä olisi kaikkialla samaa "Prisma-arkea". Minä käyn Prismassa kävellen, en edes omista autoa. Prisma on tuossa muutaman korttelin päässä. Isommat kertaostokset tilaan kotiinkuljetuksella, niin ei tarvitse kantaa niitä käsin. Pääsen kävellen myös merenrantaan, monelle erilaiselle virkistysalueelle, useaan eri kirjastoon, moneen kivaan kahvilaan jne. Ydinkeskustaan pääsen vartissa pyörällä, eikä tarvitse autotien varressa ajaa vaan reitti on ihanaa puistoa ja Töölönlahden rantaa jne. Lentokentälle pääsen vartissa taksilla (tosin nyt en matkustele, mutta ajat muuttuvat ennemmin tai myöhemmin).

Ei tällä tavoin voi elää missään muualla Suomessa. Kyllä Helsingissä asuva tietysti voi tehdä arjestaan sellaista, että se on sitä samaa mitä muuallakin olisi, mutta se on oma valinta.

t. 82

Elän kuvaamallasi tavalla Oulussa, mutta täällä luonto on puhtaampaa ja sitä on enemmän. Täältä pääsee myös kätevästi Lappiin. Suomessa on monta muutakin kivaa kaupunkia. Tykkään keskikokoisista kaupungeista, kun kaikki on kompaktisti saatavilla.

Myös Turussa löytyy prismoja, pärjää ilman autoa, pääsee meren rantaan ja virkistysalueille, kirjastoihin ja kahviloihin, on pyöräreittejä ja lentokenttä. On myös kauniita puutaloja keskustan tuntumassa, puistoja, luontoa, kaunis joenranta, kulttuuria ja historiaa.

Turku on mahtavan kaunis. Valintani oli joko Turku tai Hämeenlinna, sitten valitsin kuitenkin (lähempää muuta sukua ja mökkiämme) Hämeenlinnan.

Vierailija
142/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan muuta takaisin kotipaikkakunnalleni, ympäristönvaihdos on tehnyt tehtävänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin Helsingistä työn perässä takaisin kotiseudulle. Kaipuu Helsinkiin jäi. Pääkaupungin ilmapiirissä ja hengessä on jotain ainutlaatuista. 

Harkitsin paluuta Helsinkin, mutta nyt sekä minä että puolisoni olemme löytäneet hyvät vakituiset työt kotiseudultani ja esikoinenkin aloittaa pian koulun. Täällä on myös vahvat turvaverkostot. Näyttää siltä, että olemme asettuneet tänne pysyvästi. Onneksi Helsinkiin pääsee aina käymään, sillä välimatka on ajassa mitattuna vain pari tuntia.

Joskus olen leikilläni haaveillut, että ostaisimme kesämökin sijasta "kesäasunnon" Helsingistä, mutta kahdella keskituloisella virkamiehellä ei sellaiseen ole tietenkään varaa. Sen sijaan varaa oli ostaa tältä seudulta uudehko omakotitalo, jollaiseen meillä ei Helsingissä olisi ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia. Puolensa ja puolensa siis!

Mielestäni yksi hyvä vaihtoehto on että Helsinki-lomilla buukkaa aina sen saman airbnbn tai hotellin, ikään kuin menisi "kakkosasunnolleen". Ja rahalla minkä asumisessa säästää viettää monta viikonloppulomaa tosi luksustellen!

Itse buukkaan aina hotellin jossa on oma keittiö, huone on silloin tosiaan kuin asunto.

Tämä on ihan kiva idea. Pari vuotta sitten itsekin palasin kotipaikkakunnalle, perhesyistä, 15 vuoden Helsinki-jakson jälkeen. Kaipuu Helsinkiin jäi ja parhaat ystävät, ainoat ihmiset joiden kanssa tosissaan on koskaan synkannut…ja rakastin sitä raitiovaunukolinan arkea Helsingissä. Mun elämä oli tosi helppoa ja ihanaa siellä; koti ja työpaikka ja harrastukset kaikki kantakaupungissa. Etätöitä teen edelleen Helsinkiin. Nyt ei ole päässyt koronan takia Helsingissä ollenkaan edes käymään.. :/ Mullakin unelma olis 2. asunto Helsingistä, mutta siihen ei ole varaa.

Vierailija
144/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikaupunkini on hieman alle 10 000 asukkaan kaupunki, eikä siellä ole juoruilua. Ei kytätä toisten tekemisiä. Olen asunut Jyväskylässä, Helsingissä ja Tampereella myös, ja Tampereella naapureita kytättiin niin omassa talossa kuin kavereiden taloissa.

Täällä kotikauoungissani on keskustassa S-market, K-supermarket, Lidl, Megamarket, Löytötex, Tokmanni, Hesburger, Alko, Moda, Apteekkeja 2 kpl, ainakin 2 pizzeriaa, hieno uimahalli, uusi päiväkoti x 2, monia pienempiä päiväkoteja, uusi alakoulu, yläkoulu ja lukio, jäähalli, kuntosaleja 2kpl, urheiluhalli, jalkapallokentät.. Ties mitä. Harrastuksia on miekkailusta tanssiin, ammunnasta jousiammuntaan, itsepuolustuksesta mangakerhoon ja kaikkea siltä väliltä. 10 km päässä on useita hevostalleja, joissa maneesi.

Alle 10 000 asukkaan kaupunki tämä Keuruu. Kaikki palvelut todellakin löytyvät. On tietysti pankit tms. myös ja paljon varmasti kaikkea, mitä en muista mainita. Kyllä täällä pärjää. Useimmat asuvat alle 2 kilometrin päässä keskustan palveluista. Siis lapsiperheet omakotitaloissa myös. Ei se maalla asuminen tarkoita automaattisesti sitä, että lähin kauppa on 350 kilometrin päässä ja ettei ruokaa saa.

Vuokra 65 neliön erittäin siistissä kaksiossa on 420 euroa (vesimaksu mukana), palkkaa jää käteen 3000 euroa kuukaudessa, siitä sitten vuokra ja laskut vievät noin 500 euroa, jää siis 2500 euroa kaikkeen muuhun. En kadu yhtään. Täällä asuu koulutettua väkeä myös, ja koulutetuille ihmisille on myös töitä.

Tämä voisi olla melkein sanasta sanaan kuvaus omasta kotikaupungistani - ainoastaan sillä erotuksella, että asukkaita on 2,5 -kertainen määrä. Siitä huolimatta asuminen on yhtä edullista, matkat ovat yhtä lyhyet ja luonto yhtä lähellä. Palvelut ovat luonnollisesti vielä paremmat: ravintoloita löytyy varmaan parikymmentä (myös muitakin kuin ketjuravintoloita/pizzapaikkoja); kulttuuritarjontaa on, ja urheilu- ja muut harrastusmahdollisuudet vielä monipuolisemmat.

Kyttäämisen pelosta voisin todeta, että monenlaisissa ympäristöissä kytätään. Itse olen välttynyt tehokkaasti kyttäykseltä täällä siksi, etten ole täältä kotoisin. Koska sukulaisiani ei asu täällä, en ole kenenkään entinen luokkakaveri eikä lapsuudenaikainen naapuri jne. on ihmisten uteliaisuus tyydytetty hyvin helposti. Kiinnostuneille naapureille esittäydyn, kerron mitä teen työkseni ja mistä olen kotoisin. Yleensä kyttäys ja epätoivottu huomio loppuu tähän.

Vaikka sanotaan, että pienissä kaupungeissa yhdistyy ison kaupungin huonot puolet maaseudun pikkukylien huonoihin puoliin (samaa sanotaan rivitaloasumisesta), minusta asia ei ole näin, vaan päinvastoin.

Minä olen välttynyt kyttäämiseltä ja juoruilulta hyvin samalla tavalla: nykyisellä kotipaikkakunnalla ei asu ketään sukulaisia tai tuttuja "vanhasta elänästä", enkä ole tekemisissä muiden kuin lähinaapurien kanssa, moikkaan ja vaihdan kuulumiset, jos satun heihin törmäämään, siinä se. Teen töitä kotona, joten ei tarvitse työnkään kautta tutustua ihmisiin.

Entisellä paikkakunnalla, joka myös on pikkukaupunki, ärsytti nimenomaan se nurkkakuntainen kyttäyskulttuuri, kateus ja pahansuopuus. Samaa varmaan kohtaisi täälläkin ilman tätä sosiaalisen kanssakäymisen rajoittamista. Joka paikassa ei silti välttämättä se kyttääminen ole pahantahtoista, hyvin voi löytyä pikkupaikkakunta, jossa ihmiset ovat vain uteliaita ja hyväätarkoittavia :)

Vierailija
145/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt ja kasvanut aikuiseksi Itä-Vantaan lähiössä, mutta opiskelujen vuoksi päätynyt maaseudulle pieneen kaupunkiin. Ei tee enää mieli muuttaa takaisin näin 20 vuoden jälkeen.

Elintaso on parempi halvempien asumiskulujen vuoksi. Epäilen, että ei olisi velatonta omakotitaloa ja kesämökkiä karvan päälle 40 vuotiaana, jos asuisin pääkaupunkiseudulla.

Toisaalta nykyinen kaupunki muistuttaa sitä Vantaata, joka se oli lapsuudessa. Katukuva on muuttunut Vantaalla niin paljon kansainvälistymisen vuoksi, että vain jotkin vanhat paikat on samoja. Muuten tuntuu Vantaa jo aika vieraalta.

Vierailija
146/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka avaisi ketjun: "Muutto takaisin kotiseuduille Stadiin maalta"?

Kai sellaisiakin on. Itse tein niin 90-luvulla.

Nykyään vaikeaa, kun pitää ostaa asunto ilman pääomaa. Niistä syrjäseudun taloista harvemmin saa rahaa niin paljoa, että sillä saisi Helsingistä mitään järkevää. Sit jos on rahaa niin voi ostaa asunnon kummastakin paikasta ja asua siellä missä huvittaa.

Vierailija
147/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkinen kotini on muualla, minä vain asun täällä.

Muuten, mainittu Leppävaara on Espoossa, ei Helsingissä.

No sehän se, kun ei 3k tuloilla ole varaa asua edes Pitäjänmäessä, niin pitää mennä Espoon puolelle. Itä-Helsinkiä ei lasketa Helsingiksi. Kaikki Herttoniemestä itään päin on aivan karseeta seutua.

Ei pidä paikkaansa - et ole varmasti käynyt oikeasti muualla Itä-Helsingissä. Tervetuloa tsekkaamaan Marjaniemi, Puotila ja Vartiokylä; kauniita omakotitaloja rauhallisella alueella on vaikka kuinka paljon, samoin iso osa Vuosaarta on myös omakotitaloaluetta. Taisit jäädä metrosta Kontulassa ja menit saman tien takaisin seuraavaan lähtevään metroon...

Vierailija
148/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin muuttaa takaisin Helsinkiin, jos olisin sinkku. Perheellisenä joutuisin asumaan jossain kantakaupungin ulkopuolella. Se nyt on ihan sama asia kuin asua täällä missä nyt. Täältä pääsen Hki:n keskustaan autolla 25 minuutissa tai julkisilla 40 minuutissa. Tosin yleensä menen autolla, kun pääsee kätevästi myös kotiin.

Vierailija
149/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

123stadi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän se, kun ei 3k tuloilla ole varaa asua edes Pitäjänmäessä, niin pitää mennä Espoon puolelle. Itä-Helsinkiä ei lasketa Helsingiksi. Kaikki Herttoniemestä itään päin on aivan karseeta seutua.

Ei pidä paikkaansa - et ole varmasti käynyt oikeasti muualla Itä-Helsingissä. Tervetuloa tsekkaamaan Marjaniemi, Puotila ja Vartiokylä; kauniita omakotitaloja rauhallisella alueella on vaikka kuinka paljon, samoin iso osa Vuosaarta on myös omakotitaloaluetta. Taisit jäädä metrosta Kontulassa ja menit saman tien takaisin seuraavaan lähtevään metroon...

Noi on vaan pieniä valonpilkahduksia ankeuden keskellä. Lapset joutuu pahimpiin kouluihin vaikka asuisi missä marjaniemessä.

Vierailija
150/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

123stadi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi on vaan pieniä valonpilkahduksia ankeuden keskellä. Lapset joutuu pahimpiin kouluihin vaikka asuisi missä marjaniemessä.

Heti jos on lapsia kaikki pitää ajatella vähän eri kantilta. Se vaikuttaa tosi paljon, ihan missä kaupungissa vaan. Tällainen itsestäänselvyyden helmi tässä, tiedän. Mutta hyvä koulu vaikuttaa asuntojen hintaan.

Vierailija
151/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä pois koko Uudeltamaalta ! Kaikki epidemiat jyllää ja valtaa Etelä-Suomen ensin, vuosi vuodelta.

Sisällä joutuu elämään vuosia.

Toista se on täällä Kainuussa.

Jänikset ja peurat pihapiirissä käyskentelee.

Vierailija
152/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä pääsen Hki:n keskustaan autolla 25 minuutissa tai julkisilla 40 minuutissa. Tosin yleensä menen autolla, kun pääsee kätevästi myös kotiin.

Miksi maailmassa kukaan edes pk-seudulla asuva haluaisi mennä enää nykyään Helsingin keskustaan niin usein - tai ylipäätänsä koskaan - että tuolla olisi mitään merkitystä asuinpaikan valintaan?

Minulla olisi iltaisin 20 minuutin matka keskustaan täältä espoolaiselta omakotialueelta mutta viimeksi olen käynyt Helsingin keskustassa ostoksilla joskus 1990-luvun puolella.

Eiväthän helsinkiläiset itsekään siellä käy mikä ilmenee keskustan Stoccan syöksykierteestä joten miksi maailmassa raahautuisin ylihintaiseen läpeen joka tekee kaikkensa karkoittaakseen autoilijoiden eurot liikkeistään?

Elävää musiikkia olen käynyt kuuntelemassa ja välillä myös teatterissa mutta suunnilleen samat tapahtumat olisi tullut käytyä vaikka olisin asunut esim. Tampereella. Ei niitä nyt kertaa-paria useammin kuukaudessa osu kohdalle. Juuri ennen koronaa kolme suurta keikkamestaa suljettiin keskustasta joten enää Tavastia kiinni ja se on pitäkää tunkkinne

Vierailija
153/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä pois koko Uudeltamaalta ! Kaikki epidemiat jyllää ja valtaa Etelä-Suomen ensin, vuosi vuodelta.

Kiitos kisaturistien epidemia jyllää nyt Kainuussakin, kainuulaisille on ihan omat rajoitukset esim. Norjaan mennessä.

Vierailija
154/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheellä on hyviä kokemuksia muutosta Helsingistä pienelle paikkakunnalle lähelle sukulaisia. Isoin ero oli ehkä koulun laatu. Maalla on rauhallista ja hyvä opetus. Helsingissä meno oli rauhatonta ja turvatonta.

Lasten välityksellä uusiin ihmisiin on aika hyvä tutustua. Huomasimme myös, että paikkakunnalla on paljon muitakin saman muuttoratkaisun tehneitä. Kirkonkylällä asuminen ei eroa paljonkaan Helsingin lähiöstä, palvelut vain ovat lähempänä eikä väki ole yhtä kirjavaa.

Vierailija
155/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheellä on hyviä kokemuksia muutosta Helsingistä pienelle paikkakunnalle lähelle sukulaisia. Isoin ero oli ehkä koulun laatu. Maalla on rauhallista ja hyvä opetus. Helsingissä meno oli rauhatonta ja turvatonta.

Lasten välityksellä uusiin ihmisiin on aika hyvä tutustua. Huomasimme myös, että paikkakunnalla on paljon muitakin saman muuttoratkaisun tehneitä. Kirkonkylällä asuminen ei eroa paljonkaan Helsingin lähiöstä, palvelut vain ovat lähempänä eikä väki ole yhtä kirjavaa.

Mikä teille on "pieni paikkakunta"? Itse olen kotoisin paikkakunnalta, jossa lapsuudessani asui päälle 4000 ihmistä, nykyään enää selvästi alle 3000. Oma ikäluokkani oli ehkä 60 lasta, nykyisin kuntaan syntyy alle kymmenen lasta vuodessa. "Lähipalvelut" eivät säily enää kauan, osa on jo lähtenytkin. Takaisin en menisi siksi enkä muutamasta muustakaan syystä.

Vierailija
156/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teille on "pieni paikkakunta"? Itse olen kotoisin paikkakunnalta, jossa lapsuudessani asui päälle 4000 ihmistä, nykyään enää selvästi alle 3000. Oma ikäluokkani oli ehkä 60 lasta, nykyisin kuntaan syntyy alle kymmenen lasta vuodessa. "Lähipalvelut" eivät säily enää kauan, osa on jo lähtenytkin. Takaisin en menisi siksi enkä muutamasta muustakaan syystä.

Ketjun avaus oli jotenkin huonosti muotoiltu kun ainoat vaihtoehdot olivat asua joko Helsingissä tai muuttaa takaisin kotipaikkakunnalle kun oikeastaan kysyttiin muuttoa pois pk-seudulta jonnekin pienemmälle paikkakunnalle eli mihin tahansa muualle Suomeen.

Kotipaikkakunnalta lähdettiin todennäköisesti siksi että "tämä on nähty" ja pk-seudulta siksi että "tämä on siis niiiiiin nähty" joten vaihtoehtoja joihin ei vielä ole totaalisen kyrpiintynyt pitäisi olla pilvin pimein - sekä pienempiä että isompia kuin alkuperäinen kotikunta.

Todellisuudessa missä tahansa suunnilleen Savonlinnaa (35. suurin kaupunki Suomessa) suuremmassa kaupungissa on kaikki ne palvelut joita pk-seudun loputtomissa ruuhkissa ryynäävät velkapetterit oikeasti arjessaan käyttävät mutta sillä erotuksella että helsinkiläisen sementtikopin hinnalla asuu omakotitalossa turvallisella alueella kävelymatkan päässä kaikista lapsiperheen kaipaamista palveluista.

Pk-seudulle myyttisten "palvelujen" perässä muuttaneet käyvät siinä oopperassa, teattereissa ja taidegallerioissa oikeasti niin aniharvoin että voisivat asua vaikka Rovaniemellä ja tehdä silti samat gylddyyrimatkat. Rovaniemen kustannustasolla niillä olisi siihen jopa varaakin.

Huumeiden ja alkoholin aktiivikäyttäjät toki nauttivat pk-seudun ainutlaatuisesta palvelutarjonnasta mutta niitä tämä ketju tuskin muutenkaan liikuttaa.

Vierailija
157/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitetään vielä sen verran vettä myllyyn että muistutetaan miten Suomesta löytyy tolkuttomia määriä vieläkin pienempiä paikkakuntia joista omalla autolla ajaa kaikkien viereisen yliopistokaupungin/maakuntakeskuksen palvelujen ääreen nopeammin kuin Helsingin sisällä jurnuttaa kaupungin laidalta toiselle julkisilla.

Tiedän kolme lapsiperhettä jotka häipyivät muutaman vuoden sisään isomman ja ....ehem. "rauhallisten" koulujen lähellä sijaitsevan pientalon perässä Lempäälään, Kaarinaan ja jopa Suonenjoelle vaikka asuivat pk-seudulla periaatteessa hyvinkin kartan valkoisella alueella. Eivät ole sekuntiakaan takaisin kaivanneet.

Vierailija
158/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun avaus oli jotenkin huonosti muotoiltu kun ainoat vaihtoehdot olivat asua joko Helsingissä tai muuttaa takaisin kotipaikkakunnalle kun oikeastaan kysyttiin muuttoa pois pk-seudulta jonnekin pienemmälle paikkakunnalle eli mihin tahansa muualle Suomeen.

Kotipaikkakunnalta lähdettiin todennäköisesti siksi että "tämä on nähty" ja pk-seudulta siksi että "tämä on siis niiiiiin nähty" joten vaihtoehtoja joihin ei vielä ole totaalisen kyrpiintynyt pitäisi olla pilvin pimein - sekä pienempiä että isompia kuin alkuperäinen kotikunta.

Todellisuudessa missä tahansa suunnilleen Savonlinnaa (35. suurin kaupunki Suomessa) suuremmassa kaupungissa on kaikki ne palvelut joita pk-seudun loputtomissa ruuhkissa ryynäävät velkapetterit oikeasti arjessaan käyttävät mutta sillä erotuksella että helsinkiläisen sementtikopin hinnalla asuu omakotitalossa turvallisella alueella kävelymatkan päässä kaikista lapsiperheen kaipaamista palveluista.

Pk-seudulle myyttisten "palvelujen" perässä muuttaneet käyvät siinä oopperassa, teattereissa ja taidegallerioissa oikeasti niin aniharvoin että voisivat asua vaikka Rovaniemellä ja tehdä silti samat gylddyyrimatkat. Rovaniemen kustannustasolla niillä olisi siihen jopa varaakin.

Huumeiden ja alkoholin aktiivikäyttäjät toki nauttivat pk-seudun ainutlaatuisesta palvelutarjonnasta mutta niitä tämä ketju tuskin muutenkaan liikuttaa.

Totta tämä. Rakastan Helsinkiä yhä vaikka asun nykyään muualla, mutta nyt kun käyn vain visiitillä ne huonot puolet ei ota päähän. Rusinat pullasta!

Vierailija
159/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikainfluenssa alkoi pohjoisesta.

Pk-seudullahan niitä citykaneja eniten näkee.

Vierailija
160/248 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 8 vuotta pk-seudulla ja muutin takaisin kotikonnuille Kymenlaaksoon. Oikeastaan en olisi varmaan muuten muuttanut, mutta satuin löytämään sieltä sopivan työpaikan ja miehelle löytyi myös työ.

Pk-seudun palveluja en erityisesti kaipaa kun sinne pääsee hurauttamaan niin nopeasti ja täältä tai netistä löytyy kaikki tarvittava. Ystäviä toki kaipaan mutta heilläkin elämä alkaa olla jo ruuhkavuosia joten muutenkaan ei ehditty nähdä niin paljoa.

Elämä täällä on käynnistynyt ihan hyvin. Aika paljon vanhoja tuttuja kasvoja näkyy edelleen ja pari kaveria täällä oli jo valmiiksi. Arvostan pienen kaupungin helppoutta mutta välillä kaipaan kyllä sujuvampaa joukkoliikennettä; oikeastaan nykyään olemme riippuvaisia autosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi