Muutto takaisin kotipaikkakunnalle pääkaupungista
Onko kukaan muuttanut pääkaupunkiseudulta takaisin kotipaikkakunnalle?
Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia asiasta. Miltä se on tuntunut ja onko ollut oikea päätös?
Kommentit (248)
Itse muutin pienelle paikkakunnalle takasin. Olihan se shokki kun tottunut helsingissä ettei kiinnitetä huomiota, kun taas täällä tuijotetaan häpeilemättä ja saatetaan kurkistella hyllyjen välistä. Muutamassa vuodessa tottui uteliaisiin naapureihin ja nykyään jopa tuntuu kivalta kun nuo tietää ja hyväksyneet heidän ympäristöönsä. N25
kirjoitat siihen malliin että kuvittelet meneväsi viemään alku asukkaille sivistystä ja kulttuuria. asenteesi on todella väärä. n. 3,v päästä muutat takaisin. sinun haihattelut ja kylän pelastamis ideat on nähty jo 80 luvulla.
En mistään hinnasta muuttaisi takaisin Nummelaan Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Kotikaupunkini on hieman alle 10 000 asukkaan kaupunki, eikä siellä ole juoruilua. Ei kytätä toisten tekemisiä. Olen asunut Jyväskylässä, Helsingissä ja Tampereella myös, ja Tampereella naapureita kytättiin niin omassa talossa kuin kavereiden taloissa.
Täällä kotikauoungissani on keskustassa S-market, K-supermarket, Lidl, Megamarket, Löytötex, Tokmanni, Hesburger, Alko, Moda, Apteekkeja 2 kpl, ainakin 2 pizzeriaa, hieno uimahalli, uusi päiväkoti x 2, monia pienempiä päiväkoteja, uusi alakoulu, yläkoulu ja lukio, jäähalli, kuntosaleja 2kpl, urheiluhalli, jalkapallokentät.. Ties mitä. Harrastuksia on miekkailusta tanssiin, ammunnasta jousiammuntaan, itsepuolustuksesta mangakerhoon ja kaikkea siltä väliltä. 10 km päässä on useita hevostalleja, joissa maneesi.
Alle 10 000 asukkaan kaupunki tämä Keuruu. Kaikki palvelut todellakin löytyvät. On tietysti pankit tms. myös ja paljon varmasti kaikkea, mitä en muista mainita. Kyllä täällä pärjää. Useimmat asuvat alle 2 kilometrin päässä keskustan palveluista. Siis lapsiperheet omakotitaloissa myös. Ei se maalla asuminen tarkoita automaattisesti sitä, että lähin kauppa on 350 kilometrin päässä ja ettei ruokaa saa.
Vuokra 65 neliön erittäin siistissä kaksiossa on 420 euroa (vesimaksu mukana), palkkaa jää käteen 3000 euroa kuukaudessa, siitä sitten vuokra ja laskut vievät noin 500 euroa, jää siis 2500 euroa kaikkeen muuhun. En kadu yhtään. Täällä asuu koulutettua väkeä myös, ja koulutetuille ihmisille on myös töitä.
Minkä alan koulutetuille ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on aivan karsea ihmissulattamo. Siellä on enää kourallinen Hesan alkuasukkaita ja loput ovatkin muualta Suomesta aikoinaan töittensä ja opiskelujensa takia muuttaneita ja siten jäänneet sinne löydettyään myös mahdollisen elämän toverinsa, joka myöskin monesti muuttanut muualta päin Suomea. Siten Hesassa ja sillä suunnalla on jo paljon näiden muualta muuttaneiden jälkeläisiä, jotka puhuvat stadin nuotilla, mutta saattavat hallita myös vanhempiensa alkuperäistä murretta esim. savoa ja karjalaa, ja väkisinhän jälkipolvi on vanhempiensa synnyinperäistä murretta oppineetkin, koska pennusta asti he ovat lomillaan reissanneet vanhempiensa kotiseuduille mummolaan ja ns. maalaiserkkujensa kanssa viäntämään murteella. Itse vieraillessani Hesassa tunnen suorastaan lievähköä ahdistusta kaikesta siitä ihmispaljoudesta ja vilskeestä. Ja kerrostalot ympätty nurkka nurkistaan kiinni toisiinsa. Ei mitään omaa rauhaa. Paikasta toiseen liikkumiseen pitää varata aikaa ruuhkaisuudesta johtuen. Joka paikassa liikaa ihmisiä jopa luontokohteissa. Aina tulee joku vastaan menit minne tahansa.
Ei ne Savon yms kielet haittaa, mutta nykyään raakutaan afrikkalaisilla kielillä ja arabiaksi, ja ne kuulostaa oudolta.
Kirjoitukseeni kommentoijalle: :D;) Juu, tiedostin kyllä kirjoittaessani mielipidettäni nuo Helsingin seutuville muista maista muuttaneet porukat, joita siellä suuressa pääkaupungissammekin riittää enemmän kuin meillä täällä muualla Suomessa, vaikka onhan niitä omassakin asuinkaupungissamme, mutta vähemmän kuin siellä "sulattamossa" eli Hesassakin. Olen toki havainnut heidät käydessäni Helsingissä, että huhhuh, melkoisen usein kävelee vastaan aivan eri värinen kuin härmäläisen värinen. Jätin vaan mainitsematta tietoisesti em. populaation, joka on kansoittanut etenkin pääkaupunkiseutua ja suurempia kaupunkejamme jo vuosikymmenien ajan. Noh, onhan rattoisampaa siellä Hesassakin asuvilla, koska ympärillä kuulee enemmän eri maiden kieliä, eikä vaan suomea eri murteineen.
Ikinä ei takasin kotikonnuille. Siellä tietää kaikki sun asias. Sit vielä milikuvitusta lisäten susta voidaan tehdä vaikka mitä. Kyttäystä, kyttäystä, kyttäystä.........
Muutettiin.
Ollaan lähtöisin samalta paikkakunnalta miehen kanssa Pohjois-Suomesta. Helsinkiin muutettiin nuorina kun aloitettiin yliopisto-opinnot ja asuttiin siellä 13v.
Sit muutettiin takaisin sinne landelle, kun tuli fiilis, että lasten takia parempi asua maalla, enemmän tilaa, luontoa ja isovanhemnat, ehkä turvallistalkn.
No 2vuotta asuttiin siellä pöpelikössä, pieni kaupunki. Ihana omakotitalo. Palvelut pyörämatkan päässä. Kaikki hyvin, saatiin työkuviot sujumaan, lapsille hyvä päiväkoti ja vanhojen tuttujen kanssa juttunluisti. Elämä oli mukavaa, mutta vähän tasapaksua tylsää pötkylää.
Mutta kaipasi takaisin kaupungin sykkeeseen, tapahtumia, ystäviä, elämää.
Muutettiin vuodenvaihteessa takaisin Helsinkiin, mutta korona tuli ja vähän sotki unelmia 😂 mutta kunhan korona joskus poistuu niin päästään nauttimaan taas kaupungin elämästä kunnolla.
Ollaan tyytyväisiä siihen, että kokeiltiin paluumuuttoa, vaikka se ei ollutkaan meidän juttu niin kokemusta ollaan rikkaampana ja tiedetään että pkseutu on se meidän paikkamme.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla!
Olen muuttanut Helsingistä Hämeeseen entiselle kotiseudulleni. Hesassa minulla on edelleen liki keskustassa pieni cityasunto. Siitä pitää jälkipolvi huolen.
Muutto oli itselle helppo. Täällä oli jo muutama tuttuni ja sukulaisiani. Jos tekee mieli pk-seudulle, sinne hurahtaa runsaassa tunnissa.
Asun pienessä kylässä, muutaman km päässä maaseutukaupungin keskustasta. Pyöräilen paljon, marjastan ja sienestän kovasti. Lisäksi iso puutarha tuottaa juureksia. Ruokakulut ovat minimaaliset. Samoin kenkä- ja vaatekuluni. Meillä on myös mukavat naapurit. Vesi- kiinteistö- ja jätemaksut sekä öljylämmitys vievät osansa budjetista. Kaupungit ja kunnat ovat maksuvaikeuksissa, joten kannattaa varautua tämäntyyppisten kulujen nousuun. Kannattaa myös lukea vaikka verkossa mm. paikkakunnan lehtiä ja keskustelupalstoja. Saa käsityksen, missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kiva kuulla etten ole ainoa :) heh.
Et todellakaan ole, täälläkin haaveillaan pienemmästä paikkakunnasta.
Tekeekö kukaan muualle muuttaneista edelleen kokonaan etätöitä pk-seudulle?
Mieli tekisi muuttaa pois täältä jonnekin mukavaan kaupunkiin, esim Jyväskylään tai Kuopioon mutta en haluaisi jättää työtäni pk-seudulla ja periaatteessa työnantajani voisi olla valmis kokoaikaiseen etätyöhön mutta silti pitkäaikainen jaksaminen mietittyttää
Vierailija kirjoitti:
Kuuden vuoden Vantaalla ja Espoossa asumisen jälkeen saatiin mahdollisuus palata takaisin omaan noin 60000 hengen kaupunkiin ja se oli kyllä parasta mitä meidän perheelle on tapahtunut. Ikinä en enää takaisin lähde, elämä on niin paljon helpompaa, turvallisempaa ja lunginpaa täällä.
Kateeksi käy :( Duunit on se juttu mihin kaikki aina kaatuu, niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
En mistään hinnasta muuttaisi takaisin Nummelaan Helsingistä.
Minä muuttaisin heti!
Vierailija kirjoitti:
Kuuden vuoden Vantaalla ja Espoossa asumisen jälkeen saatiin mahdollisuus palata takaisin omaan noin 60000 hengen kaupunkiin ja se oli kyllä parasta mitä meidän perheelle on tapahtunut. Ikinä en enää takaisin lähde, elämä on niin paljon helpompaa, turvallisempaa ja lunginpaa täällä.
Onnittelut! Itsekin lähtisin mutta työt on pääkaupunkiseudulla eikä sitä aidosti oikeaa mahdollisuutta takaisinmuuttoon ole tullut. Tyhjän päälle ei voi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut! Itsekin lähtisin mutta työt on pääkaupunkiseudulla eikä sitä aidosti oikeaa mahdollisuutta takaisinmuuttoon ole tullut. Tyhjän päälle ei voi lähteä.
Sama, suostuisin tekemään tosin lähes mitä vaan duunia, mutta eipä näytä löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Kotikaupunkini on hieman alle 10 000 asukkaan kaupunki, eikä siellä ole juoruilua. Ei kytätä toisten tekemisiä. Olen asunut Jyväskylässä, Helsingissä ja Tampereella myös, ja Tampereella naapureita kytättiin niin omassa talossa kuin kavereiden taloissa.
Täällä kotikauoungissani on keskustassa S-market, K-supermarket, Lidl, Megamarket, Löytötex, Tokmanni, Hesburger, Alko, Moda, Apteekkeja 2 kpl, ainakin 2 pizzeriaa, hieno uimahalli, uusi päiväkoti x 2, monia pienempiä päiväkoteja, uusi alakoulu, yläkoulu ja lukio, jäähalli, kuntosaleja 2kpl, urheiluhalli, jalkapallokentät.. Ties mitä. Harrastuksia on miekkailusta tanssiin, ammunnasta jousiammuntaan, itsepuolustuksesta mangakerhoon ja kaikkea siltä väliltä. 10 km päässä on useita hevostalleja, joissa maneesi.
Alle 10 000 asukkaan kaupunki tämä Keuruu. Kaikki palvelut todellakin löytyvät. On tietysti pankit tms. myös ja paljon varmasti kaikkea, mitä en muista mainita. Kyllä täällä pärjää. Useimmat asuvat alle 2 kilometrin päässä keskustan palveluista. Siis lapsiperheet omakotitaloissa myös. Ei se maalla asuminen tarkoita automaattisesti sitä, että lähin kauppa on 350 kilometrin päässä ja ettei ruokaa saa.
Vuokra 65 neliön erittäin siistissä kaksiossa on 420 euroa (vesimaksu mukana), palkkaa jää käteen 3000 euroa kuukaudessa, siitä sitten vuokra ja laskut vievät noin 500 euroa, jää siis 2500 euroa kaikkeen muuhun. En kadu yhtään. Täällä asuu koulutettua väkeä myös, ja koulutetuille ihmisille on myös töitä.
Keuruuhan kuulostaa taivaalta!
Vierailija kirjoitti:
Svidu näit jundei kestä. Pysy stadis vaa.
Joo, justiinsa näin : pysykää siellä kaho3:n sisällä ja pitäkää siellä ne asuntojen, tonttien yms.hinnat niin korkeina kun vaan mahdollista.
Jos alkaa porukka pakata takaisin susien metsiin, niin muualla alkaa hinnat nousta, ja missäs ne sudetkaan sitten enää raaskivat asua?! Ajatelkaa hei niitä susiparkoja, niilläkin on oltava mahdollisuus elämäänsä, eikä se ole mahdollista sillä tavalla mihin te siellä olette tottunut, miettikään vähän hei noita ratkaisuja ensin ...
Olen kotoisin pääkaupunkiseudulta ja asunut siellä aina. Miehen kuoleman jälkeen myin asunnon Helsingistä ja muutin ihan vieraaseen pikkukaupunkiin. Olen viihtynyt vallan mainiosti, enkä palaisi pääkaupunkiseudulle mistään hinnasta.
Olen paljasjalkainen stadilainen, mutta asuin opiskeluaikana kahdeksan vuotta pikkukaupungissa. Kyllä minä pienemmässä kaupungissa voisin asua yhä jossain muuallakin. Ihan jossain nmaalaiskylässä mulla ei ole mitään mahdollisuuksia. Olen sen verran kontroversaali ja eksentrinen yksilö, että se huhumylly lähtisi aivan lapasesta jossain ihan pikkupaikassa. Stadi on muuttnut paljon, mutta se on silti yhä lapsuudenmaisema. Mulla ei ole sitä lapsuuden landea, nämä kadut ovat se järvenranta ja mökkitie.
Käyttäjä35566 kirjoitti:
Kertokaas minulle näin uutena käyttäjänä: miten saan vastattua suoraan tiettyihin kommentteihin? :D olisi helpompaa tän käyttö
LAinaa se kommentti mukaan ja kommentoi sen perään.
Mä olen espoolainen paluumuuttaja opiskelusta takaisin tänne.
Miellelläni olisin palannut jonnekin pienemmälle paikkakunnalle.
En tykkää Helsingin keskutasta, mutta jo siitä ympäriltä kyllä.
KAnnattaa lähteä pois, jos vähänkin askarruttaa. Hoitovapailla en käynyt keksustassa kuin tarpeeseen.
Ihan hyvin mulle riittäisi pieni paikkakunta ja kulttuuria sitten isompaan paikkakuntaan nauttimaan, kun tarvetta sille on.
Töissä käyn Helsingin puolella.
Jotenkin ei vaan ollut helppoa lähteä täätltä, kun nä on kotikonnut. Nyt lapset jo isompia ja aomat kaverit....vaikka itse olisin nyt henkisesti valmis lähtemään, niin en lapsia halua repiä.
Tämä voisi olla melkein sanasta sanaan kuvaus omasta kotikaupungistani - ainoastaan sillä erotuksella, että asukkaita on 2,5 -kertainen määrä. Siitä huolimatta asuminen on yhtä edullista, matkat ovat yhtä lyhyet ja luonto yhtä lähellä. Palvelut ovat luonnollisesti vielä paremmat: ravintoloita löytyy varmaan parikymmentä (myös muitakin kuin ketjuravintoloita/pizzapaikkoja); kulttuuritarjontaa on, ja urheilu- ja muut harrastusmahdollisuudet vielä monipuolisemmat.
Kyttäämisen pelosta voisin todeta, että monenlaisissa ympäristöissä kytätään. Itse olen välttynyt tehokkaasti kyttäykseltä täällä siksi, etten ole täältä kotoisin. Koska sukulaisiani ei asu täällä, en ole kenenkään entinen luokkakaveri eikä lapsuudenaikainen naapuri jne. on ihmisten uteliaisuus tyydytetty hyvin helposti. Kiinnostuneille naapureille esittäydyn, kerron mitä teen työkseni ja mistä olen kotoisin. Yleensä kyttäys ja epätoivottu huomio loppuu tähän.
Vaikka sanotaan, että pienissä kaupungeissa yhdistyy ison kaupungin huonot puolet maaseudun pikkukylien huonoihin puoliin (samaa sanotaan rivitaloasumisesta), minusta asia ei ole näin, vaan päinvastoin.