Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysta munasarjassa ja lapsettomuus...

Vierailija
24.10.2013 |

Moi, kaipailisin kokemuksia muilta, jotka ovat joutuneet tekemisiin munasarjojen kystan kanssa. Gyne huomasi mulla sellaisen ultratessaan ja oli selvästi jollain tapaa hiukan ihmeissään. En ole aivan varma mistä se johtui, mutta sellainen tunne mulle jäi. Kysta oli kuulemma melko iso, ja lääkäri aikoo seurata sitä. Lääkäri oli aika vaitonainen, eikä oikein kertonut mitän lisää minun kysellessäni. Tiedän kyllä, että kystat sinänsä ovat aika tavallisia ja suurin osa poistuu ihan ilman että niitä edes huomaa. Mutta asia jäi silti vähän painamaan, ehkä siksi, että kuulin juuri tutusta, jolta on poistettu toinen munasarja, ja ilmeisimmin siitä syystä lapsen saanti ei ole onnistunut. Te, joilla on ollut suurehko kysta, onko sitä seurattu ja mitä on tapahtunut? Nämähän ovat tietysti kovin yksilöllisiä asioita, mutta haluaisin silti kuulla kokemuksia... Lapsettomuus hiukan pelottaa!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta löytyi dermoidikysta munasarjasta kun olin 28-vuotias ja vielä lapseton. Kysta piti poistaa. Sairaanhoitaja kertoi minulle, että vaikka toinen munasarja poistettaisiin, niin yleensä jäljelle jäänyt munasarja ottaa koko toiminnan itselleen = munasolu kypsyy joka kuukausi siellä ainoassa munasarjassa. Ennen leikkausta lääkäri varoitteli, että voi olla ettei munasarjaan jää enää toimivaa pintaa. Sanoin hänelle, että jos näyttää ettei toimivaa pintaa jää, niin poistakaa munasarja. Leikkauksen jälkeen selvisi, että toimivaa pintaa oli jäänyt ja lääkäri uskoi munasarjalla olevan hyvät mahdollisuudet toimia. Reilu vuosi leikkauksesta aloimme yrittää raskautta ja tulin raskaaksi kolmannella kierrolla.Toisen lapsen raskaus alkoi 1. kierrosta, joten ainakaan minulla kystaleikkaus ei vaikuttanut hedelmällisyyteen.

Vierailija
2/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikattiin 2006 kuusi senttinen kysta toiselta puolelta ja muutamia pienempiä toiselta. Ei ole vaikuttanut hedelmällisyyteen, vaikka molemmin puolin poistettiin kudosta runsaasti. Lisäksi olen aika vanha, joten sekin huomioon ottaen  olen tullut raskaaksi hyvin nopeasti. Jos olet alta kolmekymppinen, munasarjasi ovat muutenkin tehokkaammat, niin uskon ettei sinulla ole mitään huolta. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikattiin 2006 kuusi senttinen kysta toiselta puolelta ja muutamia pienempiä toiselta. Ei ole vaikuttanut hedelmällisyyteen, vaikka molemmin puolin poistettiin kudosta runsaasti. Lisäksi olen aika vanha, joten sekin huomioon ottaen  olen tullut raskaaksi hyvin nopeasti. Jos olet alta kolmekymppinen, munasarjasi ovat muutenkin tehokkaammat, niin uskon ettei sinulla ole mitään huolta. :)

Vierailija
4/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on 16-vuotiaana poistettu toinen munasarja ja munajohdin kystan takia.

Kuukautisiin, ovulaatioon ja hedelmällisyyteen se ei ole vaikuttanut mitenkään. Paitsi tietenkin ovuloin joka kuukausi oikeasta munasarjasta. Mulla on 4 lasta (ja yks km) kaikki saaneet alkunsa ekasta tai tokasta kierrosta. Nyt, kohta 47-vuotiaana 2 ovulaatiota jäänyt väliin vuoden sisällä ja sen myötä myös kahdet kuukautiset. Eli taidan olla ihan normaalissa aikataulussa senkin mukaan.

Vierailija
5/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löydettiin 28 vuotiaana iso kysta joka kiertyi toisen munasarjan ympärille ja poistettiin. Toinen munasarja jäi ja kaksi lasta olen tuon jälkeen saanut.

Vierailija
6/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin onneksi jo 52-v., kun iso kysta kiertyi. Molemmat munasarjat poistettiin, samoin kohtu ja myös umppari. Kysta voi kiertyessään olla vaarallinen. 

Vierailija
7/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli munasarjassa endometrioosikysta, en tiedä tarkkaa kokoa. Sain lapsia kaksi koeputkihedelmöityshoidoilla ja yhden ilman hoitoja. Kysta hävisi itsekseen noin kahden vuoden seurannassa.

Vierailija
8/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin 23vuotiaana 15cm kysta, endoa ja isohko myooma.
Tämän jälkeen kystia löytynyt lähes joka ultrauksen yhtydessä, mutta seurantakäynnillä ne ovat hävinneet. Kohtu poistettiin tasan vuosi sitten endon, adenomyoosin ja myoomien takia, samalla poistettiin munasarjoista pari kystaa. Munasarjat säästettiin ja kun kolmisen viikkoa leikkauksen jälkeen kävin vatsakipujen vuoksi uudellen ultrassa oli taas lyhyessä ajassa tullut uusi 10cm kysta joka kuitenkin itsekseen katosi.
Raskaudet kuitenkin alkaneet mulla todella helposti.