Te, jotka olette ketoruokavaliolla ja pätkäpaastolla! Listatkaa tänne mitä muutoksia olette huomanneet
Jos joku harrastaa vain jompaa kumpaa, niin saa tulla silloinkin mukaan. Aloitan:
- paino alentunut 10 kg normaalipainon sisällä,
- ientulehdus katosi,
- huulet ovat paksuuntuneet sellaisiksi kuin olivat nuorempana ja suupielet kääntyneet aavistuksen enemmän ylöspäin (ennen roikkuivat alaspäin),
- jaksan paremmin ja tarvitsen hieman vähemmän unta,
- hiustenlähtö pysähtyi,
- pois jääneet kuukautiset alkoivat uudestaan,
- lihakset ovat hieman kasvaneet (liikun saman määrän kuin ennenkin),
- vuosia kiusannut akne katosi,
- iho vaikuttaa kimmoisammalta, ehkä siksi että syön paljon enemmän rasvaa kuin aiemmin,
- sokerinhimo hävisi,
- mielialani on parempi,
- en näe enää juuri lainkaan painajaisia (aiemmin näin usein),
- energiataso on hyvä koko päivän ajan.
N42
Kommentit (37)
En ketoile, pätkäpaastoilen vain. Syön toki vähän vain viljoja, lähinnä kauraa ja tattaria. Enkä syö mitään missä on lisättyä sokeria. Punaista lihaa en juurikaan. Kasvispainotteinen ruokavalio kalalla tai muilla merenantimilla, rasvaa myös riittävästi.
Paino tippunut
Iho kirkas
Näytän nuoremmalta
Nivelkivut loppuneet
Kuukautiskivut kadonneet
Ei enää turvotusta
Päänsärkylääkkeiden kulutus on romahtanut.
Paino tippunut.
Yleinen jaksaminen ja aikaansaavuus lisääntynyt.
Nivelkivut selkeästi helpottaneet, muttei kuitenkaan kokonaan loppuneet.
Ei enää turvota eikä pieretä.
Kakalla tarvitsee käydä enää vain kerran päivässä ja se on nykyään siisti toimitus. Ei enää liisterikakkaa.
Siinä tärkeimmät.
Vhh (keto) ja pätkäpaasto ollut enempivähempi 10 vuotta arkipäivää mulla.
Painoa tippui ihan mukavasti, mutta terveystarkastuksen yhteydessä huomattiin vitamiini- ja hivenainepuutoksia. Rauta, C, B-ryhmän vitamiineja ja sinkkiä oli liian vähän. Lisäksi hiuksia lähti.
Keto: Sairastuin masennukseen ja lihoin 10kg. Pätkäpaastoa en ole kokeillut.
Keto: Paljon makrojen laskemista alkuaikoina. Omat eväät poikkeuksetta töissä mukana ja juhlissakin sai miettiä tarkkaan, mitä söi, ettei joudu pois induktiosta. Perheellä oma ruoka ja itsellä eri ruokaa. Paljon rajoitteita. Väsyin lopulta kaikkeen.
Pätkäpaasto 18/6.. helpottanut siten että iltanapostelu, joka ollut pahin turvottaja ja pahe on loppunut. Nälän tunne ei vaivaa. Pidän siitä että saan syödä yhdellä aterialla hieman enempi ja pieni herkkukin sallittu. Paino pudonnut 6/kk 64kg-58kg, kilo kuukaudessa siis. Kiinteytyä pitäisi, käyn tunnin lenkin päivässä. Ehkäpä vielä joku päivä salille.
Vierailija kirjoitti:
Löysä iho kutistui
N43
Ihanaa kuulla, tätä toivon itsellenikin. Kuinka pitkään olet jatkanut ja missä vaiheessa tämä alkoi näkyä? Itse aloitin 3 kk sitten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa pätkäpaasto?
Harvennettua ateriaväliä viralliseen suositukseen nähden. Esim. niin, että kuuden tunnin sisällä syödään päivän kaikki ateriat ja loppu paastotaan. Tämä olisi 18/6. Itselläni käytössä 23/1 -malli eli syön vain kerran päivässä. Ei ole epäterveellistä, kunhan huolehtii siitä, että saa kaikki tarvittavat ravintoaineet siitä yhdestä ateriasta. Sen eteen pitää alussa nähdä jonkun verran vaivaa. Jos ei halua sitä vaivaa nähdä, niin sitten en suosittele, koska silloin tulee helposti syötyä itselleen ravintoainepuutoksia.
ap
Hiukset tuuhentuivat.
Iho muuttui paremmaksi.
Ahmiminen loppui.
Mieliala tasaantui, eli ahdistus katosi.
Eipä olisi uskonut.
Painonhallinta helpottui, nälän tunne on selvästi vähentynyt, elämä on yksinkertaisempaa kun ei tarvitse koko ajan olla nälissään ja syödä, voin helposti olla työpäivän oppituntien ajan kokonaan syömättä, mikä helpottaa ehtimistä (olen yläkoulun opettaja), vatsa on rauhoittunut, menkkoja edeltävä tiputtelu on loppunut.
Olen ollut pätkäpaastolla reilun vuoden, ketolla nyt pari kuukautta. Tavoitteena on ryhtyä harjoittelemaan pidempiä paastoja, joiden terveysvaikutukset kiinnostavat kovasti. Aihetta tutkitaan tällä hetkellä paljon, mutta esimerkiksi suomenkielisessä mediassa sitä ei huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Hiukset tuuhentuivat.
Iho muuttui paremmaksi.
Ahmiminen loppui.
Mieliala tasaantui, eli ahdistus katosi.Eipä olisi uskonut.
Minuakin yllätti eniten se, miten iso muutos tuli mielialaan. En ollut varsinaisesti masentunut ennenkään, mutta ahdistusta oli päivittäin tai melkein päivittäin. En edes tajunnut kuinka usein sitä oli, ennen kuin se yhtäkkiä olikin poissa! Olin niin tottunut siihen, että luulin sen olevan normaalia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinta helpottui, nälän tunne on selvästi vähentynyt, elämä on yksinkertaisempaa kun ei tarvitse koko ajan olla nälissään ja syödä, voin helposti olla työpäivän oppituntien ajan kokonaan syömättä, mikä helpottaa ehtimistä (olen yläkoulun opettaja), vatsa on rauhoittunut, menkkoja edeltävä tiputtelu on loppunut.
Olen ollut pätkäpaastolla reilun vuoden, ketolla nyt pari kuukautta. Tavoitteena on ryhtyä harjoittelemaan pidempiä paastoja, joiden terveysvaikutukset kiinnostavat kovasti. Aihetta tutkitaan tällä hetkellä paljon, mutta esimerkiksi suomenkielisessä mediassa sitä ei huomaa.
Minullakin on tavoitteena pidemmät paastot sitten joskus. Ei nyt kuitenkaan vielä, kun olen vasta hiljattain pätkäpaastoilun aloittanut. Ehkä sitten kun tulee vuosi täyteen, voisi ruveta kokeilemaan niitä.
Kuinka usein ja pitkiä paastoja olet suunnitellut?
ap
Vierailija kirjoitti:
Keto: Paljon makrojen laskemista alkuaikoina. Omat eväät poikkeuksetta töissä mukana ja juhlissakin sai miettiä tarkkaan, mitä söi, ettei joudu pois induktiosta. Perheellä oma ruoka ja itsellä eri ruokaa. Paljon rajoitteita. Väsyin lopulta kaikkeen.
Tuo laskeminen oli kyllä aika työlästä. Onneksi sitä ei tarvitse loputtomiin harrastaa.
Minäkin olisin saattanut väsyä ketoon, jos en olisi samalla pätkäpaastolla. Kun syö vain kerran päivässä, ketoaterioiden valmistus ei käy liian työlääksi, eikä niitä tarvitse pakata minnekään mukaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysä iho kutistui
N43Ihanaa kuulla, tätä toivon itsellenikin. Kuinka pitkään olet jatkanut ja missä vaiheessa tämä alkoi näkyä? Itse aloitin 3 kk sitten.
ap
Olen paastoillut puoli vuotta. N 3kk sitten huomasin että vaikka olin laihtunut 27 kg, iho ei roiku.
Paastoan 20-22 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on tavoitteena pidemmät paastot sitten joskus. Ei nyt kuitenkaan vielä, kun olen vasta hiljattain pätkäpaastoilun aloittanut. Ehkä sitten kun tulee vuosi täyteen, voisi ruveta kokeilemaan niitä.
ap
Keton myötä pätkät ovat alkaneet venyä välillä liki vuorokaudeksi eli omadista on tullut aika tuttua. Sen innoittamana olen nyt pari kertaa ollut 48 tunnin paastolla. Ne ovat sujuneet todella helposti. Lukemani mukaan 24 tunnin paaston jälkeen aivoissa lisääntyy mm. serotoniini ja bdnf, aivojen kasvutekijä jota kuvataan aivojen lannoitteeksi. Vaikutukset ovat kuin masennuslääkkeellä mutta ilman myrkkyjä ja sivuvaikutuksia. Tulehdus vähenee ja autofagia jyllää jo 17 tunnista alkaen. Suvussani on esimerkiksi nivelrikkoa, minkä takia elimistön tulehduksen vähentäminen kiinnostaa.
Siinä vaiheessa kun tuntuu, että omad on helppoa, kannattaa kokeilla vaikka 36 tunnin paastoja. Niitä suositellaan erityisesti sitkeässä olevan vatsarasvan sulatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Keto: Sairastuin masennukseen ja lihoin 10kg. Pätkäpaastoa en ole kokeillut.
Laskitko makroja huolellisesti? Kävitkö mittauttamassa veriarvot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Keton myötä pätkät ovat alkaneet venyä välillä liki vuorokaudeksi eli omadista on tullut aika tuttua. Sen innoittamana olen nyt pari kertaa ollut 48 tunnin paastolla. Ne ovat sujuneet todella helposti. Lukemani mukaan 24 tunnin paaston jälkeen aivoissa lisääntyy mm. serotoniini ja bdnf, aivojen kasvutekijä jota kuvataan aivojen lannoitteeksi. Vaikutukset ovat kuin masennuslääkkeellä mutta ilman myrkkyjä ja sivuvaikutuksia. Tulehdus vähenee ja autofagia jyllää jo 17 tunnista alkaen. Suvussani on esimerkiksi nivelrikkoa, minkä takia elimistön tulehduksen vähentäminen kiinnostaa.
Siinä vaiheessa kun tuntuu, että omad on helppoa, kannattaa kokeilla vaikka 36 tunnin paastoja. Niitä suositellaan erityisesti sitkeässä olevan vatsarasvan sulatukseen.
Kiitokset informatiivisesta vastauksesta! En ollutkaan tietoinen tuosta 24 tunnin rajasta. Minulta sujuu jo 23 tunnin paasto melko helposti. Haastetta tulee siitä, että saa syötyä juuri oikean määrän sillä päivän ainoalla aterialla. Jos syö liikaa, tulee ähky ja epämiellyttävä olo, jos taas liian vähän niin vähän ennen nukkumaanmenoa tulee pieni nälkä (syön heti aamulla herättyäni).
Ehkäpä uskallankin sitten kokeilla noita pidempiä paastoja jo kuluvan vuoden aikana. Onko sinulla tietoa siitä, kuinka usein niitä maksimissaan suositellaan, ettei tule kielteisiä terveysvaikutuksia?
Osaatko sanoa, mihin tuo tarkemmin perustuu, että autofagia alkaisi vasta 17 tunnin jälkeen? Kun olen mittaillut GKI-arvojani, niin se on yleensä autofagian kannalta optimitasolla (alle 3) jo 4 tunnin kuluttua syömisestä.
ap
Katsoin äskettäin videon 50-vuotiaasta naisesta, joka oli paaston (OMAD) ja ketoruokavalion (tai vhh:n?) avulla laihtunut 65 kiloa noin vuodessa.
Videolla hän esitteli roikkuvaa ihoaan, jota oli todella vähän painonpudotukseen, aikaan ja ikään nähden. Salaisuus on autofagiassa, joka tosiaan korjaa myös roikkuvaa ihoa. Naisen iho jatkoi kiinteytymistä senkin jälkeen, kun hän oli jo siirtynyt laihdutuksesta painon ylläpitoon. Muutos oli ihan selkeä.
Löysä iho kutistui
N43