Netflixin K-draamat
Muita Netflixin korealaisiin sarjoihin hurahtaneita? Itse sain tässä viimeisimmäksi katsottua Mystic Pop Up Barin ja nyt katselussa on ollut King: Eternal Monarch. Eniten näissä k-draamoissa viehättää tuo "vanhanaikainen" romantiikka. Suhteissa edetään aika hitaasti mihinkään fyysiseen ja miehet ovat yleensä sellaisia komeita, kohteliaita, hyvinpukeutuvia herrasmiehiä. Tulee Hollywoodin kulta-aika mieleen toisinaan.
Romanttisuuden lisäksi k-draamoissa uskalletaan irroitella kuten vaikka tuossa Mystic Pop Up Barissa. Itämäisiä uskontoja, mytologiaa ja mystiikkaa sekoitellaan ja luodaan uskottavia, kiehtovia kokonaisuuksia. Huumori myös toimii - ainakin minuun.
Jotenkin ei länsimaiset sarjat enää suurimman osan aikaa nappaa, kun tuntuu, että niissä on vain tärkeintä seksi, viina, huumeet, väkivalta... Mieluummin sitä katsoo kauniita korealaisia satuja, vaikka tosin korealaiseen tapaan kaikilla saduillakaan ei ole onnellinen loppu, vaan joko surullinen tai kitkeränsuloinen. Mutta siinä piilee myös yksi niiden viehätys: onko loppu onnellinen vai ei, nähdäänkö edes suudelmaa vai ei? Niinkin voi käydä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
En paljon muita katsokaan nykyään. Mulla viki.com josta katselen myös, suosittelen Flower of Evil, on hyvä.
Onko niissä tekstitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En paljon muita katsokaan nykyään. Mulla viki.com josta katselen myös, suosittelen Flower of Evil, on hyvä.
Onko niissä tekstitys?
On englanninkielinen, myös muillakin kielillä on mutta itse siis käytän enkkutekstejä. Vinkiksi, ehkä jo tiedäkin, kun laitat netflixin asetuksista käyttökieleksi englannin, tulee enemmän näkyviin k-draamoja. Niissä vain enkkutekstitys myös, siksi eivät kai näy jos on suomiasetukset päällä.
Dramacool on myös hyvä, ilmainen eikä niin paljon mainoksia. Englanniksi tekstit. Ja olen täsmälleen samaa mieltä ap:n kanssa.
My Golden Life on yksi parhaista yltiöromanttisista kdaamoista, myös Suomi saatu mukaan juoneen pienesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niissä tekstitys?
On englanninkielinen, myös muillakin kielillä on mutta itse siis käytän enkkutekstejä. Vinkiksi, ehkä jo tiedäkin, kun laitat netflixin asetuksista käyttökieleksi englannin, tulee enemmän näkyviin k-draamoja. Niissä vain enkkutekstitys myös, siksi eivät kai näy jos on suomiasetukset päällä.
Enpä tiennyt! Täytyy kokeilla joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niissä tekstitys?
Enpä tiennyt! Täytyy kokeilla joku päivä.
Kokeile ihmeessä, paljon hyviä pulpahtaa näkyviin mm. Strong Girl Bong-Soon, Hit The Top, Weight Lifting Fairy Kim Bok-Joo, Fight For My Way :)
Katson nykyään oikeastaan vain Korealaisia draamoja. Viki.com sivustolta tosin. Oh my Venus on tällä hetkellä menossa, suosittelen!
Mutta eniten tykkään Lee Minhon ja Park Shin Hyen tähdittämistä sarjoista. Todella hyviä näyttelijöitä!
Vierailija kirjoitti:
Katson nykyään oikeastaan vain Korealaisia draamoja. Viki.com sivustolta tosin. Oh my Venus on tällä hetkellä menossa, suosittelen!
Mutta eniten tykkään Lee Minhon ja Park Shin Hyen tähdittämistä sarjoista. Todella hyviä näyttelijöitä!
Minä taas en millään ymmärrä millä meriiteillä noi on nousseet tähdiksi, kummatkin on minusta tosi ilmeettömiä rooleissaan. Kai niiden läpimurtodraamat oli juoneltaan niin koukuttavia että puutteet näyttelemisessä unohtui..
Mäkin katson nykyään vain K-draamoja. Hauska kuulla, että muutkin ovat innostuneet. Tällä hetkellä on menossa semmoinen romanttinen aikamatkailusarja kuin Tomorrow with you.
Up! Kertokaa mitkä ovat lempparidraamojanne? Mitä kautta katselette?
Itaewon Class, Descendants of The Sun, My Girlfriend is a Gumiho, Crashlanding on You, Love Alarm muiden muassa. Dramacoolista löytyy, sarjoista on myös pieni kuvaus, joten on helppo valita mieluinen genre ja näyttelijät.
Kissasian sivustolla voi katsoa ilmaiseksi ihan kaikki draamat.
Itse suosittelen juurikin crash landingia, i am not a robot, secret of the blue sea (lee minhon hieman pilasi kummallisuudellaan), tykkäsin myös siitä what's wrong with secretary kim.
Tällä hetkellä tosi kovassa suosiossa on se it's okay not to be okay, se on kuulemma supersuper hyvä. En ole vielä itse katsonut.
Tykkääkö muut katsoa vanhoja draamoja, siis noin 2010 ja ennen kuvattuja? Minusta niissä on ihan oma hauska tunnelmansa, esim musiikit on erilaisia ja paljon persoonallisempia kuin nykyisissä. Toki katselen tuoreitakin mutta noi vanhemmat on jotenkin sympaattisia.
Crash Landing On You on loistava! Olen oikeastaan tajunnut vasta K-draamojen myötä miten kipeä trauma Korean jakokin voi olla.
Korealaisessa kulttuurissa on jotenkin myös samaistuttavaa, naiset saa olla jotenkin aika omanlaisiaan vaikka kauniita aina ovatkin, mutta eivät täydellisiä, vaan inhimillisiä.
Korean Odyssey on suosikkini. Katsoin kaksi kertaa. Apinakuningas oli vaan niin.... ah.
Reply 1988 on tosi hyvän mielen sarja.
Vierailija kirjoitti:
Tykkääkö muut katsoa vanhoja draamoja, siis noin 2010 ja ennen kuvattuja? Minusta niissä on ihan oma hauska tunnelmansa, esim musiikit on erilaisia ja paljon persoonallisempia kuin nykyisissä. Toki katselen tuoreitakin mutta noi vanhemmat on jotenkin sympaattisia.
Hep! :D Coffee Prince, Moon Embracing the Sun, IRIS ja Secret Garden on omia suosikkeja. Etenkin tuo IRIS on super hyvä, vaikka onkin aika action painotteinen ja synkkä. Moon Embracing The Sun myös tosi hyvä jos tykkää periodidraamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hep! :D Coffee Prince, Moon Embracing the Sun, IRIS ja Secret Garden on omia suosikkeja. Etenkin tuo IRIS on super hyvä, vaikka onkin aika action painotteinen ja synkkä. Moon Embracing The Sun myös tosi hyvä jos tykkää periodidraamasta.
Mun suosikki on Vineyard Man. Yoon Eyn Hye ja Oh Man Suk (se Crash Landingin ilkeä P-Korealainen upseeri :D ) on jotenkin suloinen kinasteleva pari ja tykkään älyttömästi muualle kuin Souliin/kaupunkeihin sijoittuvista draamoista. Tämä draama siis sijoittuu maaseudulle viinirypälefarmille. Muita mistä pidän on City Hall, Sungkyunkwan Scandal, That Winter The Wind Blows
Nyt katselussa Was It Love? Tykkään myös siitä, miten moni K-draama ottaa myös kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin, vaikka välillä se tuntuukin sitten kääntyvän hattaraksi syvällisten pointtien jälkeen. Teemoja on usein vaikeus työllistyä ja yksinhuoltajan arjen vaikeus. Korealaista yhteiskuntaa ei mitenkään ihannoida, vaan näytetään sen puutteet ja räikeät epäkohdat. Arvostan. Samanlaista yhteiskunnan epäkohtien kommentointia ei usein näe.
Romanttisten sarjojen lisäksi olen tykännyt katsoa myös korealaisia jännäreitä ja toimintaa kuten esim. Vagabond. Samoin zombiesarja Kingdom oli hienoa katsottavaa ja juoni kiinnostava.