Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Netflixin K-draamat

Vierailija
09.09.2020 |

Muita Netflixin korealaisiin sarjoihin hurahtaneita? Itse sain tässä viimeisimmäksi katsottua Mystic Pop Up Barin ja nyt katselussa on ollut King: Eternal Monarch. Eniten näissä k-draamoissa viehättää tuo "vanhanaikainen" romantiikka. Suhteissa edetään aika hitaasti mihinkään fyysiseen ja miehet ovat yleensä sellaisia komeita, kohteliaita, hyvinpukeutuvia herrasmiehiä. Tulee Hollywoodin kulta-aika mieleen toisinaan.

Romanttisuuden lisäksi k-draamoissa uskalletaan irroitella kuten vaikka tuossa Mystic Pop Up Barissa. Itämäisiä uskontoja, mytologiaa ja mystiikkaa sekoitellaan ja luodaan uskottavia, kiehtovia kokonaisuuksia. Huumori myös toimii - ainakin minuun.

Jotenkin ei länsimaiset sarjat enää suurimman osan aikaa nappaa, kun tuntuu, että niissä on vain tärkeintä seksi, viina, huumeet, väkivalta... Mieluummin sitä katsoo kauniita korealaisia satuja, vaikka tosin korealaiseen tapaan kaikilla saduillakaan ei ole onnellinen loppu, vaan joko surullinen tai kitkeränsuloinen. Mutta siinä piilee myös yksi niiden viehätys: onko loppu onnellinen vai ei, nähdäänkö edes suudelmaa vai ei? Niinkin voi käydä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt katselussa Was It Love? Tykkään myös siitä, miten moni K-draama ottaa myös kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin, vaikka välillä se tuntuukin sitten kääntyvän hattaraksi syvällisten pointtien jälkeen. Teemoja on usein vaikeus työllistyä ja yksinhuoltajan arjen vaikeus. Korealaista yhteiskuntaa ei mitenkään ihannoida, vaan näytetään sen puutteet ja räikeät epäkohdat. Arvostan. Samanlaista yhteiskunnan epäkohtien kommentointia ei usein näe.

Romanttisten sarjojen lisäksi olen tykännyt katsoa myös korealaisia jännäreitä ja toimintaa kuten esim. Vagabond. Samoin zombiesarja Kingdom oli hienoa katsottavaa ja juoni kiinnostava. 

Nythän just tuli netflixiin zombileffa Alive, aion sen katsoa kunhan kerkeän.

Vierailija
22/34 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooftop Prince on hauska romanttinen komedia, jossa myös aikamatkailua. My Love from the Star myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos tuosta Netflix vinkistä. Näkyviin tuli paljon sarjoja joita olen halunnut nähdä. Itse olen arka käyttämään muita striimauspalveluita kuin niitä, jotka tiedän varmasti laillilisiksi/turvallisiksi. Mistä tulikin mieleen, että miksi ihmeessä Yle ei näytä K-draamoja. Ne sopisivat täydellisesti siihen arki-iltapäivän draamapaikalle, jossa taitaa tällä hetkellä pyöriä uusintana Kotiin takaisin. W oli Areenassa joitakin vuosia sitten, mutta muuta ei sitten ole taidettu näyttääkään.

Itse olen viimeisimpänä katsonut Netflixistä The King: Eternal Monarchin ja tykkäsin kovasti. Hyenassa oli vanhaa kunnon kissa hiiri leikkiä, jos sellaisesta tykkää.

Vierailija
24/34 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä kysymys miksi Yle ei näytä, mutta ehkä hinta tulee esteeksi? En tiedä miten kalliita nuo kaudet ovat? Yle saa yleensä halvalla muiden maiden omien Yleisradioiden tuotantoja, mutta K-draamat taitavat olla kaikki yksityisten studioiden tuotantoja.

Eternal Monarchista tykkäsin ja oli tosi kauniisti kuvattu - kuin elokuvaa, mutta nyt katselussa oleva Was it Love? -sarjan henkilöiden jatkuva huutaminen ja räyhääminen käy jo vähän hermoille. Onko korealaiset oikeasti noin äänekkäitä? :-D

Vierailija
25/34 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kiitos tuosta Netflix vinkistä. Näkyviin tuli paljon sarjoja joita olen halunnut nähdä. Itse olen arka käyttämään muita striimauspalveluita kuin niitä, jotka tiedän varmasti laillilisiksi/turvallisiksi. Mistä tulikin mieleen, että miksi ihmeessä Yle ei näytä K-draamoja. Ne sopisivat täydellisesti siihen arki-iltapäivän draamapaikalle, jossa taitaa tällä hetkellä pyöriä uusintana Kotiin takaisin. W oli Areenassa joitakin vuosia sitten, mutta muuta ei sitten ole taidettu näyttääkään.

Itse olen viimeisimpänä katsonut Netflixistä The King: Eternal Monarchin ja tykkäsin kovasti. Hyenassa oli vanhaa kunnon kissa hiiri leikkiä, jos sellaisesta tykkää.

Viki.com laillinen striimauspalvelu. Ilmaiseksi näkee ilmeisesti myös jotain, itse maksan vuosimaksun. Osa sarjoista on aluerajoitettuja, itsellä vpn käytössä.

Nyt alkoi muuten ihan hauskalta vaikuttava draama Zombie Detective.

Vierailija
26/34 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lemppareistani:

Moon lovers Scarlet heart ryeo

Goblin eli Guardian: The Lonely and Great God

Healer

Signal

My love from the stars

Emergency couple

Cunning single lady

Onhan niitä vaikka mitä. Erityisesti pidin listan kolmesta ensimmäisestä.

Vierailija
27/34 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-draamat on ihanaa hömppää! Crash Landing on Youta suosittelen lämpimästi :)

Vierailija
28/34 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkääkö muut katsoa vanhoja draamoja, siis noin 2010 ja ennen kuvattuja? Minusta niissä on ihan oma hauska tunnelmansa, esim musiikit on erilaisia ja paljon persoonallisempia kuin nykyisissä. Toki katselen tuoreitakin mutta noi vanhemmat on jotenkin sympaattisia.

Hep! :D Coffee Prince, Moon Embracing the Sun, IRIS ja Secret Garden on omia suosikkeja. Etenkin tuo IRIS on super hyvä, vaikka onkin aika action painotteinen ja synkkä. Moon Embracing The Sun myös tosi hyvä jos tykkää periodidraamasta. 

Mun suosikki on Vineyard Man. Yoon Eyn Hye ja Oh Man Suk (se Crash Landingin ilkeä P-Korealainen upseeri :D ) on jotenkin suloinen kinasteleva pari ja tykkään älyttömästi muualle kuin Souliin/kaupunkeihin sijoittuvista draamoista. Tämä draama siis sijoittuu maaseudulle viinirypälefarmille. Muita mistä pidän on City Hall, Sungkyunkwan Scandal, That Winter The Wind Blows

Löysin sattumalta toisen yhtä kivan pikkukaupunkisarjan, Couple or Trouble. Kannattaa kurkata jos tykkää näistä vanhoista sarjoista. Plussana vielä että miespääosan esittäjä on aivan törkeän komea.

Vierailija
29/34 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkääkö muut katsoa vanhoja draamoja, siis noin 2010 ja ennen kuvattuja? Minusta niissä on ihan oma hauska tunnelmansa, esim musiikit on erilaisia ja paljon persoonallisempia kuin nykyisissä. Toki katselen tuoreitakin mutta noi vanhemmat on jotenkin sympaattisia.

Hep! :D Coffee Prince, Moon Embracing the Sun, IRIS ja Secret Garden on omia suosikkeja. Etenkin tuo IRIS on super hyvä, vaikka onkin aika action painotteinen ja synkkä. Moon Embracing The Sun myös tosi hyvä jos tykkää periodidraamasta. 

Mun suosikki on Vineyard Man. Yoon Eyn Hye ja Oh Man Suk (se Crash Landingin ilkeä P-Korealainen upseeri :D ) on jotenkin suloinen kinasteleva pari ja tykkään älyttömästi muualle kuin Souliin/kaupunkeihin sijoittuvista draamoista. Tämä draama siis sijoittuu maaseudulle viinirypälefarmille. Muita mistä pidän on City Hall, Sungkyunkwan Scandal, That Winter The Wind Blows

Löysin sattumalta toisen yhtä kivan pikkukaupunkisarjan, Couple or Trouble. Kannattaa kurkata jos tykkää näistä vanhoista sarjoista. Plussana vielä että miespääosan esittäjä on aivan törkeän komea.

Katson aina asianwikista ratingsit sarjoille, mielestäni siitä saa osviittaa, couple or trouble on näköjään 89, eli aika hyvä, laitan tuon katsomislistalle.

https://asianwiki.com/Couple_or_Trouble

Oh ji-ho on se mies, ja tosi komea, olet oikeassa, parasta näissä on komeat miehet ja hyvin harvoin mitään rumia vanhoja miehiä, joihin kauniit nuoret naiset muka mystisesti rakastuu, niin kuin länsimaalaisissa draamoissa.

En jotenkin yhtään jaksa mitään rumat vanhat miehet on muka haluttavia juttuja, esim. crash landingin parikin on saman ikäinen, ei seri ole mikään 12v, joka ihastuu johonkin rumaan 60v mieheen.

Vierailija
30/34 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

My Drama List on hyvä sivusto mistä voi katsoa draamojen arvosteluita https://mydramalist.com/

Vierailija
31/34 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Onko tulossa mitään kivoja minkä alkua odotat?

Vierailija
32/34 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurahdin kdraamoihin viime keväänä etäopiskelun myötä! Netflixistä oon näitä katsellut, ihan lemppareita on Crash Landing On You (jonka katoin varmaan neljä kertaa...), Hospital Playlist josta nyt toinenkin kausi tulossa sekä It’s Okay To Not Be Okay. Kuten joku muukin jo kommentoi, niin kdraamoissa itsekin viehätyin siitä miten hienovaraisia ja tunteikkaita ne on! Varsinkin romanttisissa sarjoissa päähenkilöiden suudelmaakin saa odottaa monta jaksoa, mutta sepä niistä tekeekin niin koukuttavia. Kdraamoissa on harvoin väkivallalla, alkoholilla tai seksillä mässäilyä mitä itse olen alkanut vieroksumaan länsimaisissa nykysarjoissa. Henkilöiden suhteisiin ja dialogeihin todella panostetaan, ja se tekee draamoista tosi hienovaraisia sekä aitoja. Jos etsit melankolista draamaa, suosittelen Hi Bye Mama nimistä sarjaa, itkin silmät päästäni.

Vierailija
33/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut muutaman vuoden näitä. Melkein ensimmäisiä näkemiäni draamoja oli Goblin ja se oli menoa sen jälkeen :D katselin sitä samaan aikaan kun se tuli ulos telkkarista joten oli odotettava aina niitä jaksoja. Ihan mielettömän koukuttava sarja oli, suosittelen katsomaan. Vieläkin yksi lemppareista. Repertuaari on laajentunut myös japanilaisiin ja kiinalaisiin draamoihin, joskin korealaiset on edelleen suosikkejani. Japanilaiset draamat tosin ovat mukavan lyhyitä ja niissä ei tuon vuoksi ole yhtään turhaa täytettä mihin k-draamat joskus sortuu.

Vierailija
34/34 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltauduin Squid Gamen jälkeen katsomaan k-draamoja ja olen ihastunut. Seuraan lähinnä Netflixistä. Nyt seuraan King's Affectionia ja Something in the rainia. Myös uusi versio Red Sleevestä kiinnostaisi, mutta en oikein tiedä mistä löytäisin sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä