Pitääkö osata vaihtaa autoon talvi-/kesärenkaat
Miten vaihdatte renkaat autoon, siis osaako perheessänne joku tämän homman vai viettekö huoltoon?
Kommentit (38)
Mies vaihtaa. Mä olen vaihtanut ennen nykyistä miestä renkaat omaan autooni, mutta siitä on jotain 17 vuotta aikaa.
Osaan, mutta uusissa autoissa ei ole paikkaa tunkeille
jokaisen autoa ajavan olisi erittäin suotavaa osata vaihtaa renkaat onnettomuuksien varalta. Kuvittele tilanne jossa rengas puhkeaa syystä tai toisesta pitkällä maantiellä keskellä ei mitään. Lähimpään kaupunkiin saattaa olla matkaa kymmeniä kilometrejä eikä asutusta ole näkyvillä.
Autossa on kuitenkin oletettavasti vararengas mukana, jonka vaihtoon vaadittavat varusteet kuuluvat samoin auton vakiovarusteluun. Siellä keskellä ei mitään voi kestää jonkun aikaa ennenkuin kukaan ehtii apuun oli kyse sitten sukulaisesta, kaverista tai maantiepalvelusta. Huolestuttavaa jos säännöllisesti autoa ajavalla ihmisellä ei ole tätä taitoa.
Uusissa autoissa ei ole vararenksita, vaan renkaan saa paineilmalle hetkeksi kuntoon. Siis sellainen korjauspakkaus vaan...
Ei vaihdeta itse eikä huolleta muutenkaan. Sitä varten on ammattilaiset.
En osaa enkä aio opetellakaan, sitä varten mulla on mies.
Otsikkoon: ei tarvitse osata, rahalla saa ja hevosella pääsee tässäkin asiassa.
Osaan vaihtaa ja olen joskus vaihtanutkin mutta enpä viitsi enää vaivautua, vien liikkeeseen vaihdettavaksi.
Vaihdan renkaat omaan autooni ja mies omaansa.
Te, jotka ette osaa vaihtaa renkaita, mitä teette kun teiltä puhkeaa rengas matkalla? Seisotte sormi suussa ja yritätte huitoa muita autoilijoita pysähtymään ja esitätte heille pyynnön vaihtaa rengas? Uusavuttomuuden huippua! Kyllä autoilijan perusosaamiseen kuuluu tankkaus, pissapojan nesteen lisäys, öljymäärän tarkistus, renkaan vaihto ja ajotaito.
Onhan se sellainen asia mikä on hyvä osata.
Meillä mies vaihtaa renkaat. Olen itse vaihtanut joskus silloin kun olin juuri saanut ajokortin ja isä opetti. Tiedän siis miten homma käytännössä tapahtuu ja saisin kyllä hätätilanteessa renkaan vaihdettua, mutta en näe mitään syytä miksi alkaisin tuhrata normaalien vaihtojen kanssa.
Meillä tuon osaa tarhaikäinenkin...voimat ei riitä vääntämään pultteja auki, mutta muuten sujuu.
Ei tarvitse, viet lähimpään huoltamoon.
Teinit vaihtavat autooni renkaat. (mies katsoo, että pultit tulevat tarpeeksi kireälle yms)
Miten vanhoilla autoilla te ajatte? Ei uusissa autoissa ole vararenksita. Ainoastaan paikkauapakkaus.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 20:20"]
Vaihdan renkaat omaan autooni ja mies omaansa.
Te, jotka ette osaa vaihtaa renkaita, mitä teette kun teiltä puhkeaa rengas matkalla? Seisotte sormi suussa ja yritätte huitoa muita autoilijoita pysähtymään ja esitätte heille pyynnön vaihtaa rengas? Uusavuttomuuden huippua! Kyllä autoilijan perusosaamiseen kuuluu tankkaus, pissapojan nesteen lisäys, öljymäärän tarkistus, renkaan vaihto ja ajotaito.
[/quote]
Ajotaito on ja tankkauskin sujuu, mutta voimaa ei ole käsissä tarpeeksi saamaan pultteja auki eikä kiinni. Kerrostalon pihamaalla katsotaan vähän kieroon, jos pienessä ruudussa alkaa renkaita vaihtamaan. Kaikesta huolimatta mies ennen vaihtoi renkaat, viiime vuonna säälin hänen huonoa selkäänsä ja ehdotin, että alkaisimme käyttää rengashotellin palveluita, kun ei tuo kanakoppi ole tarpeeksi iso muutenkaan renkaiden säilytykseen.
Jos rengas puhkeaa matkalla, puhelin on aina mukana. Hinauspalvelua sentään vielä saa, vai mitä?
No, onhan se hyvä taito osata, mutta ilmankin pärjää. Melkein joka toinen vuosi on saanut viedä auton rengasliikkeeseen, kun on tarvittu uudet renkaat. Muuten mies on vaihtanut renkaat, vaikka se itseltäkin tarvittaessa sujuisi. Tuntuu että nykyään renkaat kuluu nopeammin kuin ennen. Ajan mä kyllä enemmänkin kuin ennen, mutta renkaat ovat muuttuneet myös vähemmän kestäviksi...
No mä vien ainakin ex-miesystävälle. Joskus oon joutunut itse tyhjentynyttä vaihtaan, ja mulla ei oikein voimat riitä vaikka onkin iso putki peräkontissa vipuvartena. Tai sanotaanko että mä hyydyn jo sen putken nosteluun :)
Mutta varmaan jos olisin normaalikuntoinen ja terve niin mikäs siinä sitten... no saattais mua kylmällä kyllä laiskottaa sen verran, ja nykyisin ne renkaatkin ovat siellä miesystävän luona, kun en ole jaksanut kotiin raahata.
Osaan vaihtaa, ja pariin kertaan olen vaihtanutkin, mutta miksi vaihtaisin itse?
Maksan mielell'äni, että muut hoitaa tämän...
Mun auto on vuodelta 2010 ja siinä on ihan täysikokoinen vararengas mukana. Yhtenä aamuna tässä lähiaikoina se piti laittaa alle... yhdessä renkaassa kun oli ruuvi pystyssä.
Aikaa meni vartti (+ jättää rengas paikattavaksi liikkeeseen ja noutaa työpäivän päätyttyä alle)... Hinauksen soittaminen ja odottelu tänne syrjäkylille ja rengasliikkeessä käynti... mitähän olis mennyt, varmaan puoli (työ)päivää?
Ainakin helpottaa elämää jos osaa.