Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa miten ystävän mies kohtelee ystävää

huolissaan
02.08.2023 |

Oma isäni oli erittäin mustasukkainen, omistushaluinen ja pikkumainen äitiäni kohtaan minun ollessani lapsi. Julkisesti hän käyttäytyi kuin paraskin seuramies ja kukaan ei olisi voinut arvata millainen hän oli kotioloissa. Koen, että huomaan jos joku käyttäytyy vastaavasti kuin isäni.

Ystäväni meni naimisiin miehen kanssa joka ensi tapaamisella vaikutti ihan kivalta tyypiltä.
Joku kiire miehellä oli kuitenkin kahlita ystäväni, oli kiire kihloihin. Sitten kun oli kihloissa, kertoi vähän juttuja menneisyydestään miten on käynyt maksullisissa ja jopa heidän seurustelun aikana ajanut toiselle paikkakunnalle mennäkseen maksulliselle, mutta sitten parkkipaikalla perääntynyt. Myös suhteen aikana viestitellyt näiden maksullisten kanssa. Tämä kihlaus ja heti perään nämä jutut synkensivät koko kihlauksen.

No minä ja muutama muukin toivoimme, että häitä ei tulisi, mutta menivät kuitenkin naimisiin. Jo ennen tätä ystävä on tuntunut välttelevän seuraani, ehkä syy on minussa - en tiedä, mutta jotenkin vaisto sanoo, että ystävä piilottelee jotain elämästään.

Mitä enemmän olen viettänyt aikaa tämän miehen kanssa, sen oudommalta hän on tuntunut.. Jotenkin hänellä on suuri kontrollin tarve, hän piikittelee taitavasti vähän salaa vaimoaan, kieroutunut huumorintaju varsinkin seksuaalisiin vitseihin. Kerran ylitti tietyn soveliaisuuden rajan ollessamme kahdestaan ja heidän yhteispolttareissaan väänsi itkua, miten olisi hirveää jos he eroaisivat. Ai niin, tällä tyypillä on 0 kaveria, joka tuntuu oudolta.
Ensimmäisinä kertoina kun näin tämän tyypin, alkoi haukkumaan eksäänsä hulluksi ja narsistiksi..

No vuosien varrella ennen huoleton ja hauska ystäväni on lihonut varmaan 30 kiloa, saanut masennusdiagnoosin ja kasan muita diagnooseja ja muuttunut vakavammaksi ja jopa ilkeäksi. En nyt väitä, että mies olisi nämä kaikki aiheuttanut, mutta veikkaan hänen käytöksen edesauttaneen muutosta pahempaan. Moni tuttu kenellä on ollut mielenterveysongelmia tai muita vaikeuksia, on hurahtanut uskoon tai harrastukseen - kaverini hurahti pyramidihuijaukseen ja tuntuu etsivän niistä tuotteista apua terveyteensä, painon pudottamiseen ja positiivisuuden palauttamisesta elämään. Mieleni tekisi sanoa hänelle, että hän voisi saada noi kaikki asiat jättämällä kontrolloivan miehensä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

part 2

Asuimme ennen pitkän välimatkan päässä toisistamme, mutta silti ystävä tuli suht usein käymään. Nyt asumme vain vajaa 50km päässä toisistamme, mutta kun olen kutsunut hänet käymään kylässä - on ajomatka kuulemma liian pitkä ja näemme vain pari kertaa vuodessa. Kun olen nähnyt kaveriani on hänen mies soitellut perään, että missä olet.. Olen saanut sen käsityksen, että ärsyyntyy herkästi ja hermostuu. Lemmikkieläinten ja pienten lasten kanssa olosta ja hoidosta myös huomaa, että ei jotenkin ole tasapainossa ja on super kireä.

Kuitenkin hiljattain he saivat ensimmäisen lapsensa ja tuntuu, että mies on mennyt jopa vieläkin omituisemmaksi. Olimme yhdessä ravintolassa ja ystäväni ei miehen ollessa paikalla yhtään huomioinut lasta ja sitten kun ystäväni oli laittamassa lapsen ruokaa, mies jatkuvasti kommentoi ilkeään sävyyn, että ei noin.

Sitten samana iltana tapahtui välikohtaus josta en nyt viitsi kirjoittaa ettei asianomaiset tai siitä tietävät tajua kenestä on kyse..mutta mies sai kuulla yhdestä harmittomasta asiasta josta ystäväni oli jo tietoinen ja asian kanssa ok. No mies hermostui, että  asia X on sovittu heidän välillään näin ja että ystäväni taas pelaa jotain omia pelejään. Ja voin vakuttaa, että heidän sopimansa asia X on naurettava ja mies tulkitsi asiaa erittäin pikkumaisesti. No tapahtunut asia mistä mies suuttui, on jo sattunut uudelleen koska kukaan ei ymmärrä "heidän yhteisesti" päättämänsä asian tarpeellisuutta.

Ei varmaan tarvitsi kertoa, että ilta loppui lyhyeen ja sittemmin en ole heistä kuullut.

En oikein itsekkään tiedä, että miksi avaudun asiasta, en voi tehdä mitään ennen kuin ystäväni silmät avautuvat. Kerran ilmaisin ihmetykseni miehensä käyttäytymiseen ja ystäväni loukkaantui siitä minulle ja välimme meni oudoimmiksi. Jotenkin vain vatvon tätä kaikkea mielessäni ja mietin, että onko heillä yksityisesti kuinka vaikeaa.. ja tulevaisuudessa miten tämä kaikki tulee vaikuttamaan lapseen.

Vierailija
2/15 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitohan huolesi on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisi sen sian!

Vierailija
4/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä ei taida olla ihan kaikki muumit laaksossa

Vierailija
5/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Vierailija
6/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta kyllä kuulostaa tuo ystäväsi suhde.

Vierailija
7/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Ystävä loukkaantui, kun yritit asiasta puhua, muuta ei valitettavasti taida olla tehtävissä. Ystävän täytyy itse herätä tilanteeseen. Sääliksi käy pariskunnan lapsia, jos isä on tuollainen eikä parisuhde ole tasa-arvoinen.

Vierailija
8/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on narsisti. Valitettavasti et voi tehdä mitään vaan ystävän silmät pitäisi aueta.

Vierailija
9/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa voi mitään ulkopuolinen tehdä. Ainoa mitä voi, on sanoa ystävälle että on apuna kun/jos hän sitä tarvitsee. Ilman mitään ihmettelyä miehen käytöksestä. Ei kannata puhua miehestä itse mitään, koska siinä nousee helposti ystävän suojamuurit ja vastustus. Hän todennäköisesti häpeää tilannetta ja itseään ja jos ystävät haukkuvat tai edes ihmettelevät miehen käytöstä, hän todennäköisesti kääntää sen mielessään arvosteluksi itseään kohtaan.

Ystävän silmien avaamista voi yrittää siten, ettei konmentoi ystävän miestä, mutta kertoilee jostain muusta ikävästä tyypistä/huonosta parisuhteesta, tavallaan hoksauttaa ystävää siitä millainen on hyvä ja millainen on huono parisuhde, ja toivoa että ystävä tajuaisi tehdä rinnastuksen omaan elämäänsä.

Vierailija
10/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollaisia suhteita on jonkun verran... Paljon näkee myös sitä, että mies elää kuin lapseton sinkku, vaikka on naimisissa oleva kolmen lapsen isä. Ei sille mitään voi, jos joku ei ymmärrä omaa saati lastensa parasta. Toki, jos väkivallan uhka kohdistuu lapsiin, niin sitten vaan lasua.

Vierailija
11/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen väkivalta, lyttääminen, kontrollointi on jo niin pitkällä, että ystäväsi ei enää tunnista, ettei se ole normaalia.Ystävän asioihin puuttuminen on kuitenkin vaikeaa - todennäköisesti hän vain katkaisisi välit sinuun. Itse pyrkisin olemaan läsnä ystävän elämässä tuomitsematta kuviota. Lähinnä sillä ajatuksella, että sitten, kun ystäväsi herää tilanteeseen, olet edelleen hänen elämässään ja ehkäpä sitten apusi kelpaa.

Nuo jututhan pahenee vuosien saatossa ja on todennäköistä, että jossain vaiheessa mies ylittää rajan siten, että ystäväsikin herää tilanteeseen. Tosin jotkut viettävät noissa kamalissa suhteissa koko elämänsä.

Vierailija
12/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty itse tekemään yhtään mitään muuta, kuin olemaan ystäväsi tukena sitten kun sellainen tilanne tulee (ja varmasti tulee). Jos pystyt, jaksat ja haluat niin yritä kuitenkin pitää yhteyttä ystävääsi, laita vaikka välillä viestiä että mitä kuuluu, vaikka et edes saisi vastausta sillä hetkellä.

Vierailija
13/15 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin etäisyyttä, tulee vaan paha mieli kun kattelee tollasta menoa ja ystäväsi kuulostaa liian ylpeältä kuullakseen totuuden

Vierailija
14/15 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on narsisti. Valitettavasti et voi tehdä mitään vaan ystävän silmät pitäisi aueta.

Opettelehan ne diagnoosisi vähän paremmin. Tuhkarokkokin on lähempänä.

Vierailija
15/15 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä vähän samankaltainen tilanne, kysyn aina tapaamista sopiessa vähän ovelasti, että onko hänen mies paikalla..en jaksa katsoa sitä äijää yhtään! Tässä tapauksessa on jo ollut väkivaltaa ja kaveri lähti kerran yöllä lasten kanssa turvakotiin. Kaikki alkoi just tollasella piikittelyllä ja kontrollointi lisääntyi pikkuhiljaa ekan lapsen tulon jälkeen.