Suomalaista terveydenhuoltoa parhaimmillaan
Tätä se on, potilaan henkisen puolen huomioiminen suomalaisessa terveydenhuollossa. En tietenkään tarkoita, että aina toimitaan näin, mutta ikävä kyllä tämä ei varmasti ole mikään yksittäinen raju poikkeuskaan.
Ja kuinka paljon sitä tapahtuukaan, kun ihminen huutaa tuskissaan, että lopettakaa, mutta ei lopeteta. Sellaisetkin tilanteet menevät varmaan samalla tavalla tuon potilaslain kanssa ristiin.
Sydän hakkasi ja tuli hiki pintaan pelkästään kun luin tuon jutun.
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:34"]
Olet sitä mieltä, että terveydenhoidossa työskentelee vain oikeamielisiä ja kunniallisia ihmisiä, jotka eivät koskaan toimi virheellisesti?
[/quote]
Tuntuu se olevan aikamoinen tabu että näin ei olisikaan. Ainakin kaikki krittisesti suhtautuvat työnnetään samaan "sekopäiden" kastiin, vai ne ovat tervejärkisiä jotka eivät kritisoi.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:34"]
Olet sitä mieltä, että terveydenhoidossa työskentelee vain oikeamielisiä ja kunniallisia ihmisiä, jotka eivät koskaan toimi virheellisesti?
[/quote]
Tuntuu se olevan aikamoinen tabu että näin ei olisikaan. Ainakin kaikki krittisesti suhtautuvat työnnetään samaan "sekopäiden" kastiin, vai ne ovat tervejärkisiä jotka eivät kritisoi.
ap
[/quote]
Typo. Siis vain ne...
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 09:53"]
Täällä linkin "uusimmat ratkaisut" takana on tarkemmin tuosta tapauksesta, sekä hoitohenkilökunnan että asiakkaan näkökulmasta ja myös se miksi oikeusasiamiehen kanta on mikä on.
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/ratkaisut/paatokset.htx
Tuollakin kyllä näkyy se miten väkivalta ja väkisin tekeminen on niin hyväksyttyä. Potilaan pitäminen väkisin kiinni on "auttamista hyvän puudutusasennon pitämisessä" jne. Se se juuri on, kun ei tuolla hoitopuolella nähdä tuota väkisin tekemistä ongelmana.
ap
[/quote]
Annettais kuolla pois tuommoisten
[/quote]
This we call in Finland: Reilu meininki :D
Suomi on vittumaisten ihmisten maa, jossa en onneksi enää asu.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 09:53"]
Täällä linkin "uusimmat ratkaisut" takana on tarkemmin tuosta tapauksesta, sekä hoitohenkilökunnan että asiakkaan näkökulmasta ja myös se miksi oikeusasiamiehen kanta on mikä on.
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/ratkaisut/paatokset.htx
Tuollakin kyllä näkyy se miten väkivalta ja väkisin tekeminen on niin hyväksyttyä. Potilaan pitäminen väkisin kiinni on "auttamista hyvän puudutusasennon pitämisessä" jne. Se se juuri on, kun ei tuolla hoitopuolella nähdä tuota väkisin tekemistä ongelmana.
ap
[/quote]
Annettais kuolla pois tuommoisten
[/quote]
This we call in Finland: Reilu meininki :D
Suomi on vittumaisten ihmisten maa, jossa en onneksi enää asu.
[/quote]
Eput voisi tehdä uuden biisin: Tuhansien vittumaisten ihmisten maa
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:23"]
Hoitamattako olisi pitänyt jättää, jos ihminen noiden toimenpiteiden jälkeen voi elää vaivattomampaa elämää?
[/quote]
EI, vaan suhtautua ihmisarvoa kunnioittavasti! Mikä tässä on joillekin niin ylivoimaista käsittää? Se, miten tilanne hoidetaan on oleellista (esim. rauhoitetaanko kunnolla vai toimitaanko väkivalloin, tuollainen housujen kiskominen väkisin jalasta on sairasta ja sadistista, se joka ei tuota näe on aika sairas itsekin), se onko mukana ihmisarvon kunnioittaminen ja empatia vai ei. Tuossa tilanteessa ei ollut.
Mä aloin miettiä sellaista että kun joillekin näyttää olevan täysin ok jos lääkärit toimivat uutisessa kuvatulla tavalla, ja näiden joidenkin mielestä vika on vain potilaassa.... Niin oliskohan sellainen uudistus hyvä, että sairaaloissa olisi erikseen nämä empatiakyvyttömät lääkärit niille potilaille, joiden mielestä empatialla ei ole merkitystä ja väkisin saa kyllä tehdä toimenpiteitä. Pelkäävät ja terveen myötätuntoista kohtelua haluavat voisivat sitten käydä lääkäreillä, jotka sisällyttävät ammatillisuuteen myös empatian ja itsemääräämisoikeuden kunnioittamisen. Win-win! Eli vähän samalla kuin joissakin paikoissa on erikseen pelkopotilaisiin erikoistuneita lääkäreitä niin voitais räätälöidä palveluita niin että kukin saisi sellaista palvelua jota tarvitsee ja arvostaa.
"Tilanteissa, joissa syystä tai toisesta ei voida luottaa potilaan omiin somaattista hoitoa koskeviin toiveisiin, on lääkärin velvollisuutena hoitaa potilasta parhaalla mahdollisella tavalla. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi tajuttomuus, sekavuus ja myös vakavat mielenterveyden häiriöt, kuten psykoosit."
Eli siis mikään hätääntyminen ei tee ihmisestä "hullua" jota voisi hoitaa väkisin. Siinäkin tapauksessa jos potilas on "hullu", "oikeutta tulee loukata vain siinä määrin kuin se on välttämätöntä".
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia mutta ensimmaiseksi tuli mieleen etta miten potilas on paassyt leikkaussaliin asti alushousut jalassa?
Olen ollut amerikkalaisessa sairaalassa ja ensimmaiseksi riisutaan kaikki omat vaatteet muovisakkiin vaikka olisi paassa vikaa. Bakteeripesia ovat eika koskaan tieda vaikka yllattaen tarvitsisi katetria.
Sitten kasketaan potilasta nousemaan itse leikkauspoydalle, kokemukseni mukaan ne ovat niin korkeita etta ei ainakaan vanhemmalta ihmiselta onnistu.
Neukkumenolta haiskahtaa, ei 2000-luvun sairaanhoidolta.
Minulle on tehty kivulias ja turha toimenpide kertomatta etukäteen. Ja todellakin täysissä järjissäni olin ja olen edelleen. Valituksia en jaksanut tehdä muuten kuin paikan muulle henkilökunnalle, ja kollgoistahan ei kannella.
Ei ole mitään uutta. Näitä moraalisesti vajaita lääkäreitä tunnen useitakin. Kun diagnostiset menetelmät tulevat tulevaisuudessa kehittymään tietokoneavusteisiksi eikä lääkärin tarvitse enää olla tietopankki, niin nyt kannattaisi panostaa lääkiksen pääsykokeissa niiden moraalivammaisten karsimiseen.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:20"]
Ei ole mitään uutta. Näitä moraalisesti vajaita lääkäreitä tunnen useitakin. Kun diagnostiset menetelmät tulevat tulevaisuudessa kehittymään tietokoneavusteisiksi eikä lääkärin tarvitse enää olla tietopankki, niin nyt kannattaisi panostaa lääkiksen pääsykokeissa niiden moraalivammaisten karsimiseen.
[/quote]
Näin tehtiin joskus 80-luvulla, kun lääkiksessä oli psykologiset testaukset. Ongelmana nähtiin, että mieshakijat menestyivät selkeästi huonommin psykologisissa testeissä kuin naishakijat. Onneksi ongelmaa ei enää ole, kun naisia on enemmän lääkiksessä. Naisilla on enemmän empatiakykyä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:20"]
[/quote]
Kyllä, hyvin sanottu... Muutenkin olisi hyvä panostaa enemmän tuohon puoleen. Tuntuu, että nykyään sitä pidetään ihan pullamössömeininkinä jos haluaa ihmisarvoista kohtelua. Onko sitten niin, että noin tärkeällä alalla työskentelevillä on niin paljon valtaa ettei heidän "tarvitse" välittää moraalista (voivat tavallaan vedota siihen että parantavat ihmisiä). Ja toisaalta monet suomalaiset ovat vielä niin auktoriteettiuskoisia ja nöyriä, että menevät mukaan tuohon ajatteluun.
ap
Niin ja sitten vielä se, kun joskus tulee vaikutelma että hoitohenkilökunta näkee että on paikallaan vähän "kouluttaa" potilasta elämän realiteetteihin (eli juuri tämä että "ei me ruveta päätä silittelemään ja lepertelemään vaan hoidetaan hommat topakasti!"), aika sadistista sekin vaikka kyseisen asennoitumisen harjoittajat itse kai kokevatkin sen yleväksi ihanteeksi.
ap
Tässä lisää "hyvinvointivaltion" terveyden hoitoa:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288350385362.html
Onneksi en asu Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:37"]
Onneksi en asu Suomessa.
[/quote]
Noni, hienoa toimintaa.
Olen suorastaan raivoissani. Onneksi yksityinen ei toimi vastoin potilaan tahtoa. Rahalla saan ihmisarvoisen kohtelun.
Olen suorastaan raivoissani. Onneksi yksityinen ei toimi vastoin potilaan tahtoa. Rahalla saan ihmisarvoisen kohtelun.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:37"]
Onneksi en asu Suomessa.
[/quote]
Onneksi et asu Suomessa!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:50"]
[/quote]
Totta, yksityisellä on tarve pitää potilas (tai voitaisiinko jopa puhua asiakkaasta) tyytyväisenä. Hirveää vaan, että se kohtelu pitää rahalla ostaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:30"]
Minä lähdin hoitajan työstä pois juuri siksi, etten kestänyt näitä sekopäitä ja heidän oikeudella uhkailevia omaisiaan, jotka ei kyllä suurin surminkaan olisi halunneet itse hoitaa omaistaan.
Kohta päästään Amerikan malliin, että lääkärit ei oikein uskalla tehdä mitään, koska omaiset haukkana on nostamassa kanteita.
Kunnon vakuutuksella saat hoitoa yksityiseltä. Kunnallisella puolella häipyy koko ajan lääkäreitä yksityiselle puolelle. Ei kukaan jaksa tätä rupusakkia ja heidän omaisiaan.
[/quote]
Ketä tarkoitat näillä sekopäillä?
[/quote]
Pelkopotilaita ilmeisesti. Sellaisen kuvan ainakin tuon linkin takana olevasta kertomuksesta saa. Mikäli potilas on itse omin käsin kirjoittanut sen potilaan kokemuksen, niin hän vaikuttaa aivan täysissä järjissään olevalta naiselta, jolla on voimakas pelko kajoavaa toimenpidettä kohtaan. Ja vielä kerran, en usko oikeusasiamiehen aivan minkään turhan venkoilun takia tuota päätöstä tehneen.
ap