Suomalaista terveydenhuoltoa parhaimmillaan
Tätä se on, potilaan henkisen puolen huomioiminen suomalaisessa terveydenhuollossa. En tietenkään tarkoita, että aina toimitaan näin, mutta ikävä kyllä tämä ei varmasti ole mikään yksittäinen raju poikkeuskaan.
Ja kuinka paljon sitä tapahtuukaan, kun ihminen huutaa tuskissaan, että lopettakaa, mutta ei lopeteta. Sellaisetkin tilanteet menevät varmaan samalla tavalla tuon potilaslain kanssa ristiin.
Sydän hakkasi ja tuli hiki pintaan pelkästään kun luin tuon jutun.
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 09:53"]
Täällä linkin "uusimmat ratkaisut" takana on tarkemmin tuosta tapauksesta, sekä hoitohenkilökunnan että asiakkaan näkökulmasta ja myös se miksi oikeusasiamiehen kanta on mikä on.
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/ratkaisut/paatokset.htx
Tuollakin kyllä näkyy se miten väkivalta ja väkisin tekeminen on niin hyväksyttyä. Potilaan pitäminen väkisin kiinni on "auttamista hyvän puudutusasennon pitämisessä" jne. Se se juuri on, kun ei tuolla hoitopuolella nähdä tuota väkisin tekemistä ongelmana.
ap
[/quote]
Annettais kuolla pois tuommoisten
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:08"]
No vastahan ap.n tyyliin nostettiin juttu, kun mäkkärin myyjätytöt eivät olleet yhtäkkiä muuttuneet sairaanhoitajiksi ja hoitaneet vanhusta.[/quote]
Jos tarkoitat sitä vanhuksen kaatumista Hesburgerissa, niin kukaanhan ei vaatinut, että työntekijöiden olisi pitänyt ryhtyä sairaanhoitajiksi. Ihan perusinhimillisyys tapaturman uhriksi joutunutta vanhusta kohtaan olisi riittänyt.
Hehehee, kaikin keinoin sitä haetaan julkisuutta.
Omaiset luulleet asuvansa jenkeissä ja kuvitelleet saavansa isot korvaukset :DDDDD
Ai julkisuutta? Onko hän antanut montakin haastattelua iltapäivälehdille?
Minä lähdin hoitajan työstä pois juuri siksi, etten kestänyt näitä sekopäitä ja heidän oikeudella uhkailevia omaisiaan, jotka ei kyllä suurin surminkaan olisi halunneet itse hoitaa omaistaan.
Kohta päästään Amerikan malliin, että lääkärit ei oikein uskalla tehdä mitään, koska omaiset haukkana on nostamassa kanteita.
Kunnon vakuutuksella saat hoitoa yksityiseltä. Kunnallisella puolella häipyy koko ajan lääkäreitä yksityiselle puolelle. Ei kukaan jaksa tätä rupusakkia ja heidän omaisiaan.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:30"]
Minä lähdin hoitajan työstä pois juuri siksi, etten kestänyt näitä sekopäitä ja heidän oikeudella uhkailevia omaisiaan, jotka ei kyllä suurin surminkaan olisi halunneet itse hoitaa omaistaan.
Kohta päästään Amerikan malliin, että lääkärit ei oikein uskalla tehdä mitään, koska omaiset haukkana on nostamassa kanteita.
Kunnon vakuutuksella saat hoitoa yksityiseltä. Kunnallisella puolella häipyy koko ajan lääkäreitä yksityiselle puolelle. Ei kukaan jaksa tätä rupusakkia ja heidän omaisiaan.
[/quote]
Ketä tarkoitat näillä sekopäillä?
Ai niin, muistan yhden äidin, joka kohkasi, että nostaa oikeusjutun hammashoitajaa vastaan, kun oli ihan väkisin tutkinut hänen taaperonsa hampaat.
Tuo hammashoitaja on tuttuni ja kertoi, että pentu oli potkinut ja rimpuillut ja äiti oli kirkunut vieressä, että SATTUUKO SINUUN KULTA, SANO JOS SATTUU, ÄITI SOITTAA HETI POLIISIT, SATTUUKO. Totta ihmeessä pentu oli hermostunut. Tuttuni oli tehnyt pikaisen, päällisen tutkimisen, mutta äidin suussa se oli väkisin repimistä, missä suupielet oli tirskuneet verta ja lapsi viikkokaupalla oli nähnyt painajaisia.
Oli tainnut nähdä hysteerisestä äidistään painajaisia.
Tässä yksi syy, miksi niin moni hoitaja vaihtaa ammattia. Ei vain jaksa.
[/quote]
Olet sitä mieltä, että terveydenhoidossa työskentelee vain oikeamielisiä ja kunniallisia ihmisiä, jotka eivät koskaan toimi virheellisesti?
samat lääkärit ne työskentelevät julkisella kuin yksityiselläkin,moraali vaihtuu kun rahasta pitää tehsä potilaan tahdon mukaan ja namaksin pitää olla hangon keksinä.Mä en mitenkään arvosta yksityistä vaikka paljon sitä käytänkin,tälläkin viikolla on sieltä ihan surkea kokemus takana--tein siitä kyllä valituksen,että ei rahallakaan aina saa asianmukaista kohtelua
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:34"]
[/quote]
Olet sitä mieltä, että terveydenhoidossa työskentelee vain oikeamielisiä ja kunniallisia ihmisiä, jotka eivät koskaan toimi virheellisesti?
[/quote]
Toki toimii monenlaisia. Mutta olisit ensin ensiavussa pari viikonloppua, niin voisit katsoa asioita ehkä hiukan toiselta kannalta. Ja ihan heti et uskoisi jokaista iltasanomien lööppiä, missä potilasta on kohdeltu huonosti.
Kyllä sekopäitä on nykyään ihan liikaa vapaana. Sitä se mielisairaaloiden lopettaminen tekee. Toinen ryhmä on dementit, jotka asuu kotona, kun vanhainkotipaikkoja on supistettu.
Mutta ihan sama. Nyt on helpompaa työtä, eikä tarvitse pelätä, että joku sekopää repii silmät päästä, kun "mää en oo tähän palveluun tyytyväinen, sun pitää palvella vitun huora mua heti, kun mä oon asiakas"
En voi ymmärtää miten joku voi tosissaan olla sitä mieltä, että jos on sairaalaan mennyt voi sille potilaalle tehdä ihan mitä tahansa ilman hänen suostumustaan? Jos leikkaus on pakollinen niin sitten asiasta keskustellaan tarpeen mukaan vaikka psykologinkin kanssa, mutta ei ole missään nimessä hyväksyttävää leikata toista väkisin!
Minä olen joutunut raskausaikana leikkauspöydälle pariin otteeseen ja vaikka minua ei väkisin leikelty ei minua myöskään kohdeltu hyvin. En normaalisti itke, mutta silloin minua pelotti mm. vauvan puolesta ja itkin leikkaussalissa. Huoneessa oli kanssani lääkäreitä ja hoitajia, mutta kukaan ei sanonut minulle mitään. Kukaan ei yrittänyt lohduttaa esim. sanomalla ei mitään hätää tms. He puhuivat lomasuunnitelmistaan ja minä itkin. En tule koskaan unohtamaan tuota kokemusta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:39"]
Toki toimii monenlaisia. Mutta olisit ensin ensiavussa pari viikonloppua, niin voisit katsoa asioita ehkä hiukan toiselta kannalta. Ja ihan heti et uskoisi jokaista iltasanomien lööppiä, missä potilasta on kohdeltu huonosti.
Kyllä sekopäitä on nykyään ihan liikaa vapaana. Sitä se mielisairaaloiden lopettaminen tekee. Toinen ryhmä on dementit, jotka asuu kotona, kun vanhainkotipaikkoja on supistettu.
Mutta ihan sama. Nyt on helpompaa työtä, eikä tarvitse pelätä, että joku sekopää repii silmät päästä, kun "mää en oo tähän palveluun tyytyväinen, sun pitää palvella vitun huora mua heti, kun mä oon asiakas"
[/quote]
Yritätkö nyt tosissasi sanoa tässä, että koska joillakin terveydenhuollon työntekijöillä on rankkaa, niin se oikeuttaa jotenkin eräiden muiden kohdella muita potilaita huonosti?
Eli koska joku on joutunut mustan miehen raiskaamiseksi, niin lynkataan kostoksi joku satunnainen vastaan kävellyt musta mies? Satutko olemaan persu?
"
Oikeusasiamies korostaa sitä, että oikeusjärjestykseemme ei sisälly mitään yleistä oikeutusta henkilön itsemääräämisoikeuden sivuuttamiseen sillä perusteella, että puuttumista henkilön ruumiilliseen koskemattomuuteen voidaan objektiivisesti tai lääketieteellisesti arvioiden pitää hänen etujensa mukaisena.
Potilas itki ennen toimenpidettä ja toimenpiteeseen vietäessä. Hänen käskettiin mennä leikkauspöydälle ja kun hän kieltäytyi, häneen tartuttiin kiinni ja kaadettiin väkisin leikkauspöydälle.
Hänelle annettiin selkäydinpuudutus vastoin hänen tahtoaan. Tämän jälkeen hän yritti estää alapäähänsä kajoamisen ja piti alushousuistaan kiinni, mutta hänen otteensa irrotettiin. Tässä vaiheessa potilaalle annettiin lisää rauhoittavaa lääkettä, kunnes hän lopulta nukahti toimenpiteen ajaksi."
Niin ja se täytyy vielä sanoa, että hyvä kun uutisoitiin. Jos joillakin hoitoalan porukoilla on normaali ihmisen kunnioitus niin kadonnut ja arvot sumentuneet, ettei itseltään löydy ihmisoikeuksien kunnioitusta ja empatiaa, niin täytyy sitten yrittää pistää kuriin siten, että selkeästi tuodaan esiin tällaisten "raiskauksien" olevan väärin. Jos ei muuten osata suhtautua ihmiseen terveellä tavalla niin sitten täytynee rangaistusten kautta kontrolloida asiaa. Paras tietysti olisi, jos alalle ei ihan mitkä tahansa sadistit pääsisikään.
Ikävä kyllä hoitoalalla arvot tuntuvat olevan aika kovat, ja empatiaa ja henkisen puolen normaalia huomioimista pidetään keskenkasvuisena pehmoiluna.
ap
Eikö uutinen herätä mitään ajatuksia?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 09:53"]
Täällä linkin "uusimmat ratkaisut" takana on tarkemmin tuosta tapauksesta, sekä hoitohenkilökunnan että asiakkaan näkökulmasta ja myös se miksi oikeusasiamiehen kanta on mikä on.
Luin tapauksen kokonaisuudessaan. Ihmetytti, miksi potilasta pyydettiin tulemaan, vaikka hän perui ajan poliklinikalle. Itsekin olen perunut ajan vielä vakavampaan sairauteen, ei kukaan huudellut perään ()sydämeen liittyvä, olen hoidossa yksityisellä.
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/ratkaisut/paatokset.htx
Tuollakin kyllä näkyy se miten väkivalta ja väkisin tekeminen on niin hyväksyttyä. Potilaan pitäminen väkisin kiinni on "auttamista hyvän puudutusasennon pitämisessä" jne. Se se juuri on, kun ei tuolla hoitopuolella nähdä tuota väkisin tekemistä ongelmana.
ap
[/quote]
Kyseessä ei tuon asiakirjan perusteella vaikuta olevan dementoitunut vanhus tai edes vanhus tai lapsi. Vaikuttaa aivan tavalliselta naiselta. Sitäkin voi kysyä, että eikö olisi voitu kokeilla ultraäänimurskaushoitoa ensin. Kyseessä ei ollut henkeä uhkaava tilanne. Miksi näiden lääkäreiden piti valita juuri se hoitovaihtoehto joka ilmeisesti oli potilaalle henkisesti raskas. Jos kyseessä oli rahansäästö, millä nykyään usein perustellaan ihmisten nöyryyttämistä, niin tuleeko se nyt sitten halvaksi jos tämä kyseinen potilas sai tästä traumoja ja ties vaikka joutuisi pitkälle sairaslomalle, pahimmassa tapauksessa työkyvyttömyyseläkkeelle. Sitten on näiden lääkäreiden ja hoitajien hyvä ilkkua nimettöminä netissä heikompaa ainesta, pilkata uhreja jotka he ovat itse luoneet.
[/quote]