Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua rupes niin ärsyttämään työttömät nyt

Vierailija
23.10.2013 |

Olen koko ajan puolustanut ja yrittänyt nähdä asian työttömän kannalta mutta nyt meni hermo. Kun sanotaan ettei musta ole siihen ja siihen työhön tai siihen ja siihen alaan. Mä olen koko elämäni joutunut tekemään huonoja hommia tai opiskeleen alaa missä on töitä mutta joka ei kiinnosta. Olen nyt kyseisellä alalla töissä ja se on parjattu hoitoala. Olen siivonnut, olen tehnyt koulutustani alempaa hommaa jne.

Ei mua koulutus niin paljoa kiinnostanut kuin joku muu olisi kiinnostanut mutta oli pakko hakeutua johonkin koulutukseen kun vuoden olin lukion jälkeen sairaana. En mä todellakaan päässyt unelma alalleni tai unelma työpaikkaan. Palkkakaan ei juurikaan ole noussut vuosien saatossa. Työilmapiiri on aivan surkea. 

Mä en vaan ymmärrä sitä millä oikeudella joku voi valita oikeasti työnsä? Kun mulle se ei ole ollut mahdollista. 

Mä olen hirveästi kärsinyt siitä että en ole ollut alalle se kaikista soveltuvin ja silti oon töissä aina ollut. Koko ajan haluaisin jotain muuta tehdä mutta en tiedä mitä se olisi ja mihin pääsee kouluttamatta montaa vuotta itseään? Haluaisin myös että palkallani oikeasti eläisi ja elättäisi perhettä eikä olisi niin riippuvainen toisista. Mulla vaan meni nyt hermo! 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näin arvelinkin. Sinne siis menee se, joka haluaa tehdä työtä kuin työtä. Paljon mieluummin minä näen kaljapurkit sen ostoskorissa, joka on 9 euronsa eteen siivonnut muiden paskoja eikä pyörinyt omissa paskoissaan."

Ok eli sinäkin menisit töihin jos tienaisit 35e päivässä. Ajallisesti kuitenkin työpäiviin matkoineen menisi melkein normityöpäivä. Ja puolet tuosta jos vain iltaisin kävisi siivoamassa?

Vierailija
42/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon työtön ja korkeastikoulutettu, välillä mulla on ollut lyhyitä koulutusta vastaavia pätkätöitä... oon hakenu kyllä niitä ns. "huonompia" töitäkin, mutta enpä oo saanu niitäkään. Syyksi on sanottu, että oon liian ylikoulutettu. Että eipä niitä mitä tahansa töitäkään kaikille ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:55"] 

Älä oikeasti viitsi lärpättää kun et nähtävästi tiedä mistään mitään. 

Miksihän palkataan ulkolaista työvoimaa? Koska se on halvempaa, koulutettuja työntekijöitä Suomesta ei oteta koska ne maksaisivat enemmän yritykselle.  

[/quote]

Puhun vain omista kokemuksistani ja havainnoistani ja tiedän monenlaista.

Suomalainen ei maksa olennaisesti enempää, jos suomalainen suostuu tekemään yhtä halvalla. Meillä ei ole varsinaista minimipalkkaa. Lähinnä varmaankin suomalaisesta pitää oikeasti maksaa palkan sivukulut, n. 20% bruttopalkan päälle siinä missä virolainen yhtiö jättää ne ehkä laskuttamatta - en tiedä.

Mistä alasta puhut viitatessasi koulutettuihin työntekijöihin? Usein kun puhutaan selvästi alle kympin tuntiansioista, ei ole tapana kysellä koulutustaustaa. Oli sitten suomalainen tai ulkomaalainen.

[/quote]

No turha puhua jos osaat vain puhua Etelä-Suomen tilanteesta. Ainoastaan typerää yleistystä eikä muuta.

Ihan pelkästään siivoojilla tarvitsee olla koulutus täällä päin, jokaisessa paikassa.

Selvästi alle kympin tuntiansiosta puheenollen, onko parempi että töissä ollessa joutuu jokatapauksessa hakemaan apuja tai tukea siihen että on varaa pitää asunto alla tai saada ruokaa?

Saatika viedä lapset hoitoon. Millä rahalla?

Ja kyllä, Suomessa on minimiansion määritelmä melkein jokaisella alalla, lain mukaan. 

Vierailija
44/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:58"]

"Kunhan ei oleta saavansa kymppiä tunnilta"

Kerroppa mulle sitten että missä nää elää ja mitä ne syö, elleivät saa kuin pari euroa tunnilta fyysisistä hommista.

[/quote]

Nämä muualta tulleet taitaa asua aika paljon kimppakämpissä. Syövät kai sitä mitä kaupasta halvimmalla saa.

Jos nyt kuvitellaan vaikka 5 euron tuntipalkka ja eilisestä suuret ikäluokat-ketjusta mieleen muistunut 6-päiväinen työviikko takaisin, 8h*6d*5e*4w = ollaan jo kohta tonnin kuukausiansioissa, eikä voi muuten olla iso vero-%. Ihan rehellisellä työnteolla, mitä nyt paskahommaa ja naurettava palkka, mutta jos ei tarvitse yksinään omaa asuntoa (kun siellä muutenkaan ei ehdi kuin nukkua) niin tässä on ihan valmis ratkaisu niille jotka huuteli sen perään, että kun olisi edes paskatöitä.

Vierailija
45/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:58"]

"Kunhan ei oleta saavansa kymppiä tunnilta"

Kerroppa mulle sitten että missä nää elää ja mitä ne syö, elleivät saa kuin pari euroa tunnilta fyysisistä hommista.

[/quote]

Nämä muualta tulleet taitaa asua aika paljon kimppakämpissä. Syövät kai sitä mitä kaupasta halvimmalla saa.

Jos nyt kuvitellaan vaikka 5 euron tuntipalkka ja eilisestä suuret ikäluokat-ketjusta mieleen muistunut 6-päiväinen työviikko takaisin, 8h*6d*5e*4w = ollaan jo kohta tonnin kuukausiansioissa, eikä voi muuten olla iso vero-%. Ihan rehellisellä työnteolla, mitä nyt paskahommaa ja naurettava palkka, mutta jos ei tarvitse yksinään omaa asuntoa (kun siellä muutenkaan ei ehdi kuin nukkua) niin tässä on ihan valmis ratkaisu niille jotka huuteli sen perään, että kun olisi edes paskatöitä.

[/quote] 

Työttömistä kaikki eivät ole yksinasujia, vaan on myös perheellisiä, yksinhuoltajia..lista on loputon. 

Eli kimppakämppään vaan, kunhan ei ole työtön? Mitään tasoako todella ei saa vaatia edes elämänlaatuunsa?

Vierailija
46/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään se ei poista ongelmaa että noita töitä ei ole kaikkialla, ei vaikka tekisit kuinka halvalla

Vierailija
47/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:14"]

Työttömistä kaikki eivät ole yksinasujia, vaan on myös perheellisiä, yksinhuoltajia..lista on loputon. 

Eli kimppakämppään vaan, kunhan ei ole työtön? Mitään tasoako todella ei saa vaatia edes elämänlaatuunsa?

[/quote]

Totta kai saa vaatia vaikka että joka päivä on karkkipäivä, mutta hyötyä siitä ei ole kenellekään eikä se tule toteutumaan.

Samanlaista tasoa saa vaatia kuin muutkin, jotka suostuvat tekemään paskahommia sillä vitosella tunnissa. Parempi meidän kansantaloudelle on vaikka käydä töissä ja silti joutua nostamaan tukia saadakseen x euroa kuussa, kuin että nostaa x euroa kuussa puhtaasti tukina.

Eikä tarvitse valittaa, että ulkomaalaiset vie työpaikat jos niitä hommia ei suostuta itse tekemään samoilla ehdoilla.

Vierailija
48/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:20"]

Edelleenkään se ei poista ongelmaa että noita töitä ei ole kaikkialla, ei vaikka tekisit kuinka halvalla

[/quote]

Eihän täälläkään ole töissä ulkomaalaisia sen takia, että Suomessa on niin kaunis ilma ja ystävällisiä ihmisiä! Kas he ovat tulleet tänne työn perässä. Ovelia, voisikohan niiltä oppia jotain?

Siellä missä ei ole töitä niitä joko on luotava itse tai sitten mentävä sinne missä niitä on. Myönnän kyllä että kuulostaa helpommalta mitä on, mutta näin se vaan menee.

Vierailija
49/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on parempi olla töissä kuin työttömänä. Ei siinä se raha ole AINOA asia. Ihminen syrjäytyy ja pää sekoaa jos istuu himassa 24/7!!  Ettekö te nyt saatana käsitä. Pitäkää kiinni tyäkyvystänne ja saatatte joskus jopa menestyäkin elämässänne. Pienestä se on lähettävä lähes jokaisen. Ei sinne huipulle pääse muuta kuin kiipeämällä askel kerrallan. Jumalauta, ääliöt!

- mainostenjakajasta ja porrassiivouksesta aloittanut, nykyään tulot 6700/kk

Vierailija
50/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan keskustelun tähän, mikäli ei todellakaan edes yritetä kuunnella pointtia vaan jäkätetään karkkipäivistä.. olet päättänyt jo olla tätä mieltä joten ole rauhassa :)

Vierailija
51/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:33"]

Aina on parempi olla töissä kuin työttömänä. Ei siinä se raha ole AINOA asia. Ihminen syrjäytyy ja pää sekoaa jos istuu himassa 24/7!!  Ettekö te nyt saatana käsitä. Pitäkää kiinni tyäkyvystänne ja saatatte joskus jopa menestyäkin elämässänne. Pienestä se on lähettävä lähes jokaisen. Ei sinne huipulle pääse muuta kuin kiipeämällä askel kerrallan. Jumalauta, ääliöt!

[/quote]

Mitä sitten jos pää prakaa siellä työelämässä? Mitä sitten pitää tehdä? Ei silloin voi työn ohessa opiskella toista alaa jos ei ole ylimääräistä energiaa? Eli koko elämänsä melkein tytötä tehnyt äiti vaan kadulle, niinkö?

ap

Vierailija
52/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli lapset hoitoon ja elämään köyhää elämää kun mamma jakaa mainoksia :)

Vierailija
53/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen tuore työtön, hyvä koulutus, enkä todellakaan ole työtävieroksuva! Kun ei ole töitä niin niitä ei ole!! Haluaisin seuraavaksi opiskella toista alaa, mutta koulutukset alkavat vasta ensi syksynä, niin ei onnistu! 

Asiat eivät ole niin yksinkertaisia kun naapuriin vaikuttaa!!

Vierailija
54/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:23"]

Mitä ovat rakennusaputyöt ja maatilan aputyöt? Ja tarkoitatko ahtaamisella satamissa tehtävää ahtaamista? Taidat olla aika vanha, rakennuksille saatikka maatiloille ei todellakaan mennä "aputöihin" vaan siellä on ihan ammattilaiset hommissa. Ahtaajaksi menisi varmaan monikin vaan ei pääse. Ja palkat taitaa olla paperimiesten luokka kiitos AKT:ten. Ja ehkä se puolalaisten, virolaisten ja venäläisten suuri osuus kertoo vaan siitä, että harva suomalainen suostuisi tekemään 2 euron tuntipalkalla töitä.

[/quote]

Satamaan ainakin länsirannikolla pääsee kovan yrittäisen jälkeen aamuhuudossa. On siis vielä olemassa tuo, vaikka toisin väitetäänkin. Mitä aputöihin tulee, niin niit nimenomaan on rakennuksilla, ja ei, ei niihin tarvita koulutusta. Siitä vain saappaat jalkaan ja kylmästi rakennuksille kyselemään. Sähköpostia on turha lähetellä puhelimitse tai paikan päälle.

Vierailija
55/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:20"]

[/quote]

Eihän täälläkään ole töissä ulkomaalaisia sen takia, että Suomessa on niin kaunis ilma ja ystävällisiä ihmisiä! Kas he ovat tulleet tänne työn perässä. Ovelia, voisikohan niiltä oppia jotain?

Siellä missä ei ole töitä niitä joko on luotava itse tai sitten mentävä sinne missä niitä on. Myönnän kyllä että kuulostaa helpommalta mitä on, mutta näin se vaan menee.

[/quote]

Ehh, niinhän se meneekin. Ei yrittäjät missään nimessä ole hakeneet puoli-ilmaista työvoimaa ulkomailta. Ei toki..:D Itse ovat tajunneet tulla töihin.

Vierailija
56/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:33"]

[/quote]

Ja oot varmaan hirveesti tota fiksuus-puolta elämässä oppinut, kielenkäyttöäsi tarkastellen. 

Sisälukutaito on myös taito joka on epäilyttävän hukassa, täällä kukaan ei ole sanonut että kotiin pitäisi jäädä 24/7, saatika että itse edes välttämättä olisi työtön.

Ymmärrätkö että ihminen voi jäädä TYÖTTÖMÄKSI pitkän uran jälkeen?

Vierailija
57/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:35"]

Lopetan keskustelun tähän, mikäli ei todellakaan edes yritetä kuunnella pointtia vaan jäkätetään karkkipäivistä.. olet päättänyt jo olla tätä mieltä joten ole rauhassa :)

[/quote]

Voisin minä kinata pidempäänkin jos tulisi argumentteja joita ei olisi niin helppo torjua :). Jos pointti on että elät seudulla missä ei ole töitä ja haluat asua siellä yhtä leveästi kuin kaikki muutkin niin ymmärrän pointin mutta en ymmärrä miksi siitä on pidettävä kiinni.

Haaste työttömille: viekää jokaisen < 15 km säteellä (polkupyörällä tunnissa ympäri vuoden kuljettava matka) olevan kaupan/viraston/seurakuntatalon/toimistohotellin/työpaikan/vaikka taloyhtiöidenkin ilmoitustaululle puhelinnumeronne ja kirjoittakaa viereen, että teette mitä tahansa työtä 5 eurolla tunti. Pyytäkää lupa jos tila näyttää siltä, että se on kohteliasta ja pyytäkää näyttämään reitti jos ilmoitustaulu on vaikka jossain kahvihuoneessa. Luetelkaa kaikki mitä keksitte ja osaatte: pihatyöt, lastenhoito, renkaanvaihto, lumityöt, siivous, ompelu, tarjoilu, turistiopastus jne. Ja katse tienvarsille etsimään tyhjiä pulloja. Päivä alkaa olla lyhyt, mutta on teidän etunne, että voitte liikkua valoisaan aikaan.

Käykää 2 kertaa viikossa varmistamassa, että laput on paikoillaan. Pitäkää niitä 2 kuukautta. Tulkaa sen jälkeen kertomaan, että jos ei mitään muuta ole tapahtunut niin ainakin olette löytäneet pulloja ja tottuneet liikkumaan ja nyt moni ihminen tietää kuka on aktiivisesti työtön ja nöyrällä asenteella halukas työllistymään. Luultavasti jotain muutakin. Kukaan tuskin tulee soimaamaan, vaikka saisitte osan mahdollisista palkoista puhtaana käteen tukienne päälle. Jos niin käy, voitte perustaa työosuuskunnan tai liittyä olemassaolevaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme