Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua rupes niin ärsyttämään työttömät nyt

Vierailija
23.10.2013 |

Olen koko ajan puolustanut ja yrittänyt nähdä asian työttömän kannalta mutta nyt meni hermo. Kun sanotaan ettei musta ole siihen ja siihen työhön tai siihen ja siihen alaan. Mä olen koko elämäni joutunut tekemään huonoja hommia tai opiskeleen alaa missä on töitä mutta joka ei kiinnosta. Olen nyt kyseisellä alalla töissä ja se on parjattu hoitoala. Olen siivonnut, olen tehnyt koulutustani alempaa hommaa jne.

Ei mua koulutus niin paljoa kiinnostanut kuin joku muu olisi kiinnostanut mutta oli pakko hakeutua johonkin koulutukseen kun vuoden olin lukion jälkeen sairaana. En mä todellakaan päässyt unelma alalleni tai unelma työpaikkaan. Palkkakaan ei juurikaan ole noussut vuosien saatossa. Työilmapiiri on aivan surkea. 

Mä en vaan ymmärrä sitä millä oikeudella joku voi valita oikeasti työnsä? Kun mulle se ei ole ollut mahdollista. 

Mä olen hirveästi kärsinyt siitä että en ole ollut alalle se kaikista soveltuvin ja silti oon töissä aina ollut. Koko ajan haluaisin jotain muuta tehdä mutta en tiedä mitä se olisi ja mihin pääsee kouluttamatta montaa vuotta itseään? Haluaisin myös että palkallani oikeasti eläisi ja elättäisi perhettä eikä olisi niin riippuvainen toisista. Mulla vaan meni nyt hermo! 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:38"]

Turussa laivojen hyttejä tullaan siivoamaan yo-kylästä ja halisista. 95% ulkomaalaisia, veikkaisin että joukossa vaihtareitakin. Kuka menee töihin 1-2 tunniksi 9e palkalla? niin...

[/quote]

Näin arvelinkin. Sinne siis menee se, joka haluaa tehdä työtä kuin työtä. Paljon mieluummin minä näen kaljapurkit sen ostoskorissa, joka on 9 euronsa eteen siivonnut muiden paskoja eikä pyörinyt omissa paskoissaan.

Vierailija
22/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olla työtön hoitoalalla? Jos irtisanon itseni tulee tietenkin karenssi 3kk mutta entä sen jälkeen? Sitten on otettava taas niitä oman alan töitä vastaan tai tulee uusi karenssi..eikö?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Pitäähän työstä nauttia" Ja paskan marjat, ei tähän elämään nauttimaan ole tultu. Eikä hauskaa pitämään vaan TÖIHIN!

Vierailija
24/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elää leveästi? Vai että elää asunnossa, pitää katto siis päällä ja syödä jotain päivittäin.  Ne perustarpeet ja se taso ei ehkä ole verrattavissa karkkipäivään joka päivä.

Kun sä vääristelet pointteja niin että keskustelemisesta tulee hieman hankalaa. 

Millä yh tai perheellinen 5 e tunnissa tienaava syö. :)

15 km tunnissa polkupyörällä säällä kuin säällä, lapsen kanssa? Ajattele näitä pointteja oikeasti perheellistenkin osalta.

Vierailija
25/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tarjolla paljon nollasoppareita, jotka kätevästi kieltävät kilpailijoilla työskentelemisen. Tee sitten tällainen sopimus ja saa joku 20 tuntia kuukaudessa töitä, eihän sillä edes elä. Mielelläni tekisin niitä paskaduunejakin, mutta hakijoita on paljon ja toisaalta juuri noita idiootti sopimuksia. Toinen asia on se, että on liikaa kokemusta kyseiseltä alalta eikä työnantaja voisi maksaa minulle sitä pienintä palkkaa, joten minua ei kannata heidän näkökulmastaan palkata.

Vierailija
26/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:22"]

Iso osa työttömistä on varmaan alkoholisoituneita/(mielenterveys)ongelmaisia ja osa varmaan muuten vaan lusmuja. Mutta kumpikaan ryhmä ei poista sitä, että töihin haluavia työttömiä on paljon.

Olen itse siinä tilanteessa, että virallisesti en ole työtön mutta käytännössä kyllä. Seurannut mollia puoli vuotta ja siellä ei ole ollut yhtään oman alan työpaikkaa tässä maakunnassa. Seuraavaksi alan lähettelemään avoimia hakemuksia.  Mietin vain, että jos sitä kautta ei tärppää, niin aika kusessa sitä ollaan. Olen tehnyt opintojen ohella kaikennäköistä duunia, mutta musta ei ole niihin. Musta ei ole siivoamaan tai kaupan kassalle. Ei vain ole, olisin niin huono, et siitä kärsisi työnantaja, työkaverit ja oma mielenterveys. Tehnyt paljon silti molempia duuneja. Meenkö nyt opiskelemaan uudestaan (erittäin paljon pohtinut), voisin myös alkaa yrittäjäksi, mutta ei ole liikeideaa.

[/quote]

Älä nyt ainakaan yrittäjäksi ala, jos ei ole puolisoa joka elättää alkuun. Jouduin lopettamaan yrityksen koska sillä ei tullut toimeen. Yrityksellä täytyy tulla toimeen heti, sillä yrittäjällä ei ole sosiaaliturvaa. Minulla oli hiljalleen kasvava yritys mutta kun mies muutti pois jouduin pistää firman pakettiin koska tulot jäi satasia alle toimeentulotuen normin. Työtön saa soviteltua päivärahaa jos töitä vain välillä, yrittäjä ei mitään, ei edes toimeentulotukea kuin 3kk. Sossutäti kehotti lopettamaan yrityksen ja ryhtymään työttömäksi, yrittäjän yrittämistä kun ei tueta, vaan yhteiskunta tukee ja kehottaa suurperheen yh:ta ryhtymään sosiaalitukien varaan. Olisin pitänyt mielummin toivoni, haaveeni ja itsekunnioitukseni mutta niillä ei makseta vuokraa eikä osteta ruokaa joten ei ollut vaihtoehtoa. Systeemi on idioottien suunnittelema. Ei ole mitään suuria tukia, mutta ei voi yrittää jos et pääse alkuun edes siihen että saisi ruokaa ja katon pään päälle.

Vierailija
27/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:21"]

Nykyään on tarjolla paljon nollasoppareita, jotka kätevästi kieltävät kilpailijoilla työskentelemisen. Tee sitten tällainen sopimus ja saa joku 20 tuntia kuukaudessa töitä, eihän sillä edes elä. Mielelläni tekisin niitä paskaduunejakin, mutta hakijoita on paljon ja toisaalta juuri noita idiootti sopimuksia. Toinen asia on se, että on liikaa kokemusta kyseiseltä alalta eikä työnantaja voisi maksaa minulle sitä pienintä palkkaa, joten minua ei kannata heidän näkökulmastaan palkata.

[/quote]

Ei ehkä elä ja voihan se olla että saat vain 10 tuntia, mutta sekin on jo työtä ja pärjäät pienemmällä tuella.

Vierailija
28/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:21"]

[/quote]

Ei ehkä elä ja voihan se olla että saat vain 10 tuntia, mutta sekin on jo työtä ja pärjäät pienemmällä tuella.

[/quote]

Pärjäät.. Juuh. 10 tuntia päiväkodissa onkin ilmaista, samoin matkat töihin ja muut kivat. Mutta hei,saa ees pienempää tukea. 

Vierailija
29/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on luovan alan koulutus. Työhaastatteluissa on sanottu suoraan, että vastoin yleisiä käsityksiä on parempi olla työttömänä ja yrittää haalia freelance-hommia tai tuottaa materiaalia omaan portfolioon kuin tehdä ns. paskahommia, joilla ei ole mitään tekemistä oman alan kanssa. Olen lisäksi jo tehnyt oman osuuteni noista töistä, ja nyt valmistuttuani olen ylikoulutettu niihin. Minulle on haastattelussa sanottu suoraan, että olen liian lahjakas ja moniosaava tietyille aloille. Työnantajat kyllä tietävät, että lähtisin heti paremman työn saatuani. Pitäisikö sitä vielä yrittää salailla ja valehdella asiasta vain, jotta saisin minkä tahansa työn?

Alkuperäiselle kirjoittajalle: miksi kouluttauduit alalle, josta et pidä, jos tiesit sen jo kouluttautuessasi? Minä olen intohimoalallani, ja mieluummin teen sillä pätkätöitä ja projekteja vaikka hautaan saakka kuin palaan enää kertaakaan tekemään mitään sellaista työtä, jossa en voi käytää lahjojani tai josta en saa mitään tyydytystä.

Vierailija
30/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:23"]

Mitä ovat rakennusaputyöt ja maatilan aputyöt? Ja tarkoitatko ahtaamisella satamissa tehtävää ahtaamista? Taidat olla aika vanha, rakennuksille saatikka maatiloille ei todellakaan mennä "aputöihin" vaan siellä on ihan ammattilaiset hommissa. Ahtaajaksi menisi varmaan monikin vaan ei pääse. Ja palkat taitaa olla paperimiesten luokka kiitos AKT:ten. Ja ehkä se puolalaisten, virolaisten ja venäläisten suuri osuus kertoo vaan siitä, että harva suomalainen suostuisi tekemään 2 euron tuntipalkalla töitä.

[/quote]

Satamaan ainakin länsirannikolla pääsee kovan yrittäisen jälkeen aamuhuudossa. On siis vielä olemassa tuo, vaikka toisin väitetäänkin. Mitä aputöihin tulee, niin niit nimenomaan on rakennuksilla, ja ei, ei niihin tarvita koulutusta. Siitä vain saappaat jalkaan ja kylmästi rakennuksille kyselemään. Sähköpostia on turha lähetellä puhelimitse tai paikan päälle.

[/quote]

Ai täällä päin rakenuksille ei ole kyllä mitään asiaa ilman kulkulupia, turha sinne portinpieleen on mennä huutelemaan. Jos olisin työtön, voisin hyvin mennä maatilalle töihin jos siitä saisi kunnon palkan. En tarvitse ylläpitoa tai ruokailuja jotka vähennetään palkasta, on oma asunto ja eväät. Puheet puolalaista kahden euron raksamiehistä eivät ole ihan tuulesta temmattuja. Haluatko, että myös suomalaisten palkkoja alennetaan koska ulkomaalaiset suostuvat tekemään työt ilmaiseksi?

Vierailija
31/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:23"]

Mitä ovat rakennusaputyöt ja maatilan aputyöt? Ja tarkoitatko ahtaamisella satamissa tehtävää ahtaamista? Taidat olla aika vanha, rakennuksille saatikka maatiloille ei todellakaan mennä "aputöihin" vaan siellä on ihan ammattilaiset hommissa. Ahtaajaksi menisi varmaan monikin vaan ei pääse. Ja palkat taitaa olla paperimiesten luokka kiitos AKT:ten. Ja ehkä se puolalaisten, virolaisten ja venäläisten suuri osuus kertoo vaan siitä, että harva suomalainen suostuisi tekemään 2 euron tuntipalkalla töitä.

[/quote]

Satamaan ainakin länsirannikolla pääsee kovan yrittäisen jälkeen aamuhuudossa. On siis vielä olemassa tuo, vaikka toisin väitetäänkin. Mitä aputöihin tulee, niin niit nimenomaan on rakennuksilla, ja ei, ei niihin tarvita koulutusta. Siitä vain saappaat jalkaan ja kylmästi rakennuksille kyselemään. Sähköpostia on turha lähetellä puhelimitse tai paikan päälle.

[/quote]

Ai täällä päin rakenuksille ei ole kyllä mitään asiaa ilman kulkulupia, turha sinne portinpieleen on mennä huutelemaan. Jos olisin työtön, voisin hyvin mennä maatilalle töihin jos siitä saisi kunnon palkan. En tarvitse ylläpitoa tai ruokailuja jotka vähennetään palkasta, on oma asunto ja eväät. Puheet puolalaista kahden euron raksamiehistä eivät ole ihan tuulesta temmattuja. Haluatko, että myös suomalaisten palkkoja alennetaan koska ulkomaalaiset suostuvat tekemään työt ilmaiseksi?

[/quote]

Ei se töiden tekeminen siellä raksalla kahden euron tuntipalkalla laillista ole, oli puolalainen tai ei..

Vierailija
32/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:33"]

Aina on parempi olla töissä kuin työttömänä. Ei siinä se raha ole AINOA asia. Ihminen syrjäytyy ja pää sekoaa jos istuu himassa 24/7!!  Ettekö te nyt saatana käsitä. Pitäkää kiinni tyäkyvystänne ja saatatte joskus jopa menestyäkin elämässänne. Pienestä se on lähettävä lähes jokaisen. Ei sinne huipulle pääse muuta kuin kiipeämällä askel kerrallan. Jumalauta, ääliöt!

- mainostenjakajasta ja porrassiivouksesta aloittanut, nykyään tulot 6700/kk

[/quote]

Ei mulla ole koskaan ollut vapaa-ajan ongelmia vaikka olen työttömänä ollut, lasten hoitoa, kotitöitä ja puutarhatöitä kyllä piisaa, nytkin on niin pitkä tekemättömien töiden lista että hirvittää. Töihin ei oo varaa mennä kovin pienellä palkalla, koska lasten päivähoito maksaa 500€/kk, kunnalle se maksaakin sitten moninkertaisesti, säästän tässä kotona ollessa 2500€/kk kunnan rahoja.

Minä olen myös tehnyt kaikenlaisia töitä, ja pyörittänyt omaa firmaa viitisen vuotta, mitään muuta ei ole käteen jäänyt kuin velkaa. Olen jakanut mainoksia, tehnyt siivouskeikkaa sekä toimistoissa että rakennuksilla, olen maistattanut ihmisille kaupoissa syötävää ja jakanut pikkuhousunsuojanäytteitä, olen myynyt puhelimitse hyväntekeväisyysnalleja, kirjasarjoja ja tietysti lehtiä, olen myynyt fimoihin ovelta ovelle kaikkea krääsää, kirjoja ym. ensin piti ne näytekappaleet viedä firmaan ja sitten parin päivän päästä hakea pois, ja seuraavana päivänä viedä tilaukset, en edes muista mitä kaikkea olen yrittänyt tehdä, yleensä noista töistä ei jäänyt käteen juuri mitään. Tällä hetkellä yritän myydä tuppereita, sekin aika huonoa hommaa. Ei sinne huipulle pääse paskahommia tekemällä, mulla on kolme koulutustakin, silti ei töihin pääse,  kun niitä ei ole, ja niihin mitä on, on niin kova tunku. Se on helppo huudella kun on itsellä käynyt hyvä tuuri.

Vierailija
33/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on paljon paremmat mahdollsuudet hakea tyopaikkoja kuin tyottomalla. Rekrytoijat karsastavat tyottomien palkkaamista jos muiden hakijoiden joukossa on tyopaikan jo omaavia, toissa olevat hakijat menevat aina muiden edelle. Voit rehellisesti sanoa tyopaikkoja hakiessasi etta et tunne olevasi oikealla alalla nykyisessa tyopaikassasi. Maailma on taynna esim insinooreja, hoitajia tai opettajia jotka tekevat aivan muita toita kuin mihin he "kuuluisivat" koulutuksensa perusteella.

Tietysti negatiivisella asenteella ei kannata uranvaihtoa yrittaa, silloin ei toita saa. Kuitenkin hoitoalalla olemista pidetaan hyvana meriittina joten ei sita kannata koskaan vahatella vaikka ei itse alalla viihdy, positiivisuus on avainsana ja hoitoalalta voi oikeasti hakea moniin muihinkin tyotehtaviin kunhan et sentaan ydinfyysikoksi havittele. 

Miksi et myos harkitsisi mahdollisia oppisopimuspaikkoja jos kerran et jaksa ajatella uudelleenkouluttautumista. Sinullahan on jo kontakteja omalla alallasi, jotka varmasti auttaisivat sinua eteenpain varsinkin jos terveydentilasi tekee nykyiset tyotehtavat hankaliksi. Miten olisi esim apteekkityo, onko se kiinnostavampaa? Miksi et ottaisi selvaa mahdollisista oppareista aloilta jotka sivuavat nykyista tyotasi tai ovat jotain mita oikeasti haluaisit tehda? Hoitoalan kokemuksesta on oppareidenkin etsimisessa hyotya, monilla muilla oppareita havittelevilla ei ole sitakaan.

Eiko muuten tyonantajallasi ole velvollisuus katsoa sinulle tyotehtavia jotka ovat vahemman rasittavia jos kerran terveyden kanssa on ongelmia ja heille on siita avoimesti kerrottu, hae apua ja neuvoja myos ammattiliitosta, ei kenenkaan tarvitse nykypaivana puskea toita terveytensa kustannuksella ja kylla hoitoallakin on paljon ns helpompia hommia joita voi tehda jos on terveysonhgelmia, niita pitaa osata vain vaatia.  

Vierailija
34/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:35"]

Lopetan keskustelun tähän, mikäli ei todellakaan edes yritetä kuunnella pointtia vaan jäkätetään karkkipäivistä.. olet päättänyt jo olla tätä mieltä joten ole rauhassa :)

[/quote]

Voisin minä kinata pidempäänkin jos tulisi argumentteja joita ei olisi niin helppo torjua :). Jos pointti on että elät seudulla missä ei ole töitä ja haluat asua siellä yhtä leveästi kuin kaikki muutkin niin ymmärrän pointin mutta en ymmärrä miksi siitä on pidettävä kiinni.

Haaste työttömille: viekää jokaisen < 15 km säteellä (polkupyörällä tunnissa ympäri vuoden kuljettava matka) olevan kaupan/viraston/seurakuntatalon/toimistohotellin/työpaikan/vaikka taloyhtiöidenkin ilmoitustaululle puhelinnumeronne ja kirjoittakaa viereen, että teette mitä tahansa työtä 5 eurolla tunti. Pyytäkää lupa jos tila näyttää siltä, että se on kohteliasta ja pyytäkää näyttämään reitti jos ilmoitustaulu on vaikka jossain kahvihuoneessa. Luetelkaa kaikki mitä keksitte ja osaatte: pihatyöt, lastenhoito, renkaanvaihto, lumityöt, siivous, ompelu, tarjoilu, turistiopastus jne. Ja katse tienvarsille etsimään tyhjiä pulloja. Päivä alkaa olla lyhyt, mutta on teidän etunne, että voitte liikkua valoisaan aikaan.

Käykää 2 kertaa viikossa varmistamassa, että laput on paikoillaan. Pitäkää niitä 2 kuukautta. Tulkaa sen jälkeen kertomaan, että jos ei mitään muuta ole tapahtunut niin ainakin olette löytäneet pulloja ja tottuneet liikkumaan ja nyt moni ihminen tietää kuka on aktiivisesti työtön ja nöyrällä asenteella halukas työllistymään. Luultavasti jotain muutakin. Kukaan tuskin tulee soimaamaan, vaikka saisitte osan mahdollisista palkoista puhtaana käteen tukienne päälle. Jos niin käy, voitte perustaa työosuuskunnan tai liittyä olemassaolevaan.

[/quote]

Mihinkäs nuo lapset laitan sillä aikaa kun pyöräilen pitkin kaupunkia etsimässä pimeitä töitä? Minä voisin kyllä vitosen tuntipalkalla palkata jonkun tekemään raskaampia töitä tässä kotona joita en itse jaksa, eikä mies ehdi kun on raskaassa vuorotyössä poliisilaitoksella. Eipä vaan kukaan taida tulla tekemään, ja mies ei oikein tykkää jos rikon lakia.

Vierailija
35/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, minä taas vaihdoin entisen "hohdokkaan" ja melko hyväpalkkaisenkin alani hoitoalaan. Ja olen erittäin tyytyväinen :)

Itseään ei kannata vetää loppuun töissä, jossa ei yhtään viihdy, kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy kun vain lähtee niitä työstämään!

Työttömien kadehtiminen ei kyllä kovin rakentavaa ole, eikä auta mitenkään omaa tilannetta. Työttömyys ei useimmille mitään herkkua ole, läheltä olen valitettavasti joutunut sitäkin seuraamaan.

Vierailija
36/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 19:07"]

Ei mulla ole koskaan ollut vapaa-ajan ongelmia vaikka olen työttömänä ollut, lasten hoitoa, kotitöitä ja puutarhatöitä kyllä piisaa, nytkin on niin pitkä tekemättömien töiden lista että hirvittää. Töihin ei oo varaa mennä kovin pienellä palkalla, koska lasten päivähoito maksaa 500€/kk, kunnalle se maksaakin sitten moninkertaisesti, säästän tässä kotona ollessa 2500€/kk kunnan rahoja.

Minä olen myös tehnyt kaikenlaisia töitä, ja pyörittänyt omaa firmaa viitisen vuotta, mitään muuta ei ole käteen jäänyt kuin velkaa. Olen jakanut mainoksia, tehnyt siivouskeikkaa sekä toimistoissa että rakennuksilla, olen maistattanut ihmisille kaupoissa syötävää ja jakanut pikkuhousunsuojanäytteitä, olen myynyt puhelimitse hyväntekeväisyysnalleja, kirjasarjoja ja tietysti lehtiä, olen myynyt fimoihin ovelta ovelle kaikkea krääsää, kirjoja ym. ensin piti ne näytekappaleet viedä firmaan ja sitten parin päivän päästä hakea pois, ja seuraavana päivänä viedä tilaukset, en edes muista mitä kaikkea olen yrittänyt tehdä, yleensä noista töistä ei jäänyt käteen juuri mitään. Tällä hetkellä yritän myydä tuppereita, sekin aika huonoa hommaa. Ei sinne huipulle pääse paskahommia tekemällä, mulla on kolme koulutustakin, silti ei töihin pääse,  kun niitä ei ole, ja niihin mitä on, on niin kova tunku. Se on helppo huudella kun on itsellä käynyt hyvä tuuri. 

[/quote]

Tuo on jo komea lista. Mieti mitä kaikkea olet ehtinyt huomata ja ota opiksi. Joka hommasta hyvät ja huonot puolet ja miten niihin voi tai ei voi vaikuttaa. Joillekin tuuri käy ennemmin, joillekin myöhemmin, joillekin ei koskaan. Paljon yrittäminen on ainoa keino nostaa todennäköisyyksiään olla jossain vaiheessa hetken aikaa jopa tyytyväinen töihinsä. Yleensä se kuitenkin on aika äkkiä ohi menevä harha, oli tulot sitten mitä vaan.

Vierailija
37/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkös se auttaa asiaa, jos työttömän asemaa heikennetään entisestään? Ap:nkin turvaverkko vain  löystyy ja hoitoalalla kun on vielä, niin työmääräkin voi kasvaa. Työttömyys ja kurjuus ja köyhyys vain kasvattavat yleistä pahoinvointia ja aika tyhmää väittää niin, että oma onni lisääntyy siitä, että jotkut kuolevat ojaan tms. Äänestä lisää Kokoomusta, ensi vuonna et kysseisen kykypuolueen takia voi enää hakea uutta alaa edes, nyt halutaan nuorta lihaa uraputkeen ja vaikeutetaan jo kouluttautuneiden ammatin vaihtoa. Kun ei ole valinnan mahdollisuutta enää, on pakko suostua leikkaamaan palkkojakin ja veitsi viiltänee kuntasektoria ensimmäiseksi. Ihmettelen joka hoitsua ( ja jop lääkäriä), joka äänestää kyseistä puoluetta tai kannattaa näitä arvoja. Tosi lyhytnäköistä. Yliopistokoulutukseen on mahdollisuus vielä ensi vuonna kai kaikilla, sitten vaikeutuu ja alan vaihto ei enää helppoa.

Vierailija
38/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kunhan ei oleta saavansa kymppiä tunnilta"

Kerroppa mulle sitten että missä nää elää ja mitä ne syö, elleivät saa kuin pari euroa tunnilta fyysisistä hommista.

Vierailija
39/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kaikki suomen työttömät ei asu helsingissä tai turussa.. mä asun pikkupaikkakunnalla, ja suostuisin tekemään mitä tahansa työtä. mut ei vaan ole. ja koska työttömiä on paljon, niin mihinkään ei pääse ilman koulutusta. ei edes siivoomaan. et paskaakos sä siinä rutiset. vaihtaisin ilomielin sun kans osia.

Vierailija
40/57 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:55"] 

Älä oikeasti viitsi lärpättää kun et nähtävästi tiedä mistään mitään. 

Miksihän palkataan ulkolaista työvoimaa? Koska se on halvempaa, koulutettuja työntekijöitä Suomesta ei oteta koska ne maksaisivat enemmän yritykselle.  

[/quote]

Puhun vain omista kokemuksistani ja havainnoistani ja tiedän monenlaista.

Suomalainen ei maksa olennaisesti enempää, jos suomalainen suostuu tekemään yhtä halvalla. Meillä ei ole varsinaista minimipalkkaa. Lähinnä varmaankin suomalaisesta pitää oikeasti maksaa palkan sivukulut, n. 20% bruttopalkan päälle siinä missä virolainen yhtiö jättää ne ehkä laskuttamatta - en tiedä.

Mistä alasta puhut viitatessasi koulutettuihin työntekijöihin? Usein kun puhutaan selvästi alle kympin tuntiansioista, ei ole tapana kysellä koulutustaustaa. Oli sitten suomalainen tai ulkomaalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän