Älkää hyvät ihmiset jättäkö vuokrianne maksamatta tai rästejä roikkumaan!!
Jos taloudellisessa tilanteessanne tapahtuu jotain, niin olkaa heti yhteydessä vuokranantajaanne ja sopikaa lisämaksuajasta. Yleensä sitä kyllä saa, kun toimii reilusti. Ja jos lupaatte jotain (esim. että maksatte tiettynä päivänä), niin PITÄKÄÄ LUPAUKSENNE. Älkää valehdelko, älkää vetkutelko, vaan kantajaa vastuunne ja olkaa rehellisiä. Jos vuokranmaksu ei kerta kaikkiaan onnistu, niin menkää sossuun. Hakekaa apua, toimikaa.
Olen vuokrantanajana joutunut todella kurjaan tilanteeseen, jossa vuokralainen ei pidä mitään lupauksiaan eikä maksa vuokriaan. Ihmisiä me vuokranantajatkin olemme, ja pitkälti varsin kärsivällisiäkin. Mutta koettakaa tajuta, että kotinne on kuitenkin meidän omaisuuttamme, ja meidän oma taloudellinen tilanteemme voi hyvinkin olla riippuvainen siitä, että vuokrat maksetaan ajallaan. Toimimalla typerästi te sössitte paitsi oman, myös vuokranantajanne elämän. Onko se koskaan juolahtanut mieleen?
Entä onko teistä oikeudenmukaista syyttää vuokranantajaa "riistäjäksi" tai "hulluksi" siksi, että hän pitää kiinni omista laillisista oikeuksistaan vuokraan ja omaisuutensa hyvään kohteluun? Tiedoksenne, että ette te niitä rästejänne pakoon pääse. Jos ette reagoi maksukehotuksiin ettekä perintätoimiston kirjeisiin, niin asia menee käräjäoikeuteen ja teiltä tullaan ulosotossa hakemaan vaikka tuhkat pesästä. Pystyttekö edes siinä vaiheessa ajattelemaan, että olisi kannattanut hoitaa asiansa ajoissa kuntoon?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 15:23"]
Minäkin olen yksityinen vuokranantaja. Voin luvata ettei kanssani tule mitään pulmaa, kunhan
- maksat vuokrat ajallaan tai vähintään ilmoitat viivästyksistä (ja hoidat ne)
- et hajota asuntoani tai likaa sitä ylenpalttisesti (tyyliin seinät sotkettu paskaan)
- ilmoitat asianmukaisesti kaikki vuokrasuhteeseen, asuntoon, avaimiin tms. liittyvät asiat, jotka minun tulee tietää.
Käänteisesti tästä voi sitten päätellä, minkälaisissa tilanteissa vuokralainen joutuu kanssani "hankaluuksiin".
[/quote]Mitä avaimiin liittyvää sinulle muka pitäisi kertoa? Se on vuokralaisen koti ja avaimet ovat hänen asiansa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 15:37"]
Sinä olisit ilmeisesti ollut hyvä vuokranantaja minullekin. Minä kun sain sellaisen, joka kävi kerran kuussa tarkistamassa, että parkettilattiat olivat kunnossa (nainen) ja 30 vuotta vanhojen jääkaapin ja hellan tilalle oltiin tuomassa melkein yhtä vanhoja käytettyjä (suullinen sopimus oli ollut ihkauusista - jonka sain lakimiestuttavan avulla vihdoin pitämään; mies), että koin itseni vain vuokranantajien rahaatuottavaksi orjaksi. Ja nuo esimerkit olivat vain jäävuoren huippu; paljon kaikenlaista ikävää sain kokea yksityisellä puolella. Ja minä olen aina ollut ns. hyvä vuokralainen, siksi koin erittäin suurta epäoikeudenmukaisuutta tilanteesta. Mutta nyt todellakin minulla on hyvä olla. :)
13
[/quote] Tehtäväsi oli tuottaa rahaa vuokraisännälle.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 14:56"]
Vuokran voi jättää maksamatta ja silti saa asua vähintään puoli vuotta. Kyllä riistäjävuokranantaja joutaa odottamaan vuokriaan, ei tarviste aina olla käsi vuokralaisen kukkarolla.
[/quote]Ei todellakaan saa, kun vuokra on kaksi kuukautta myöhässä niin vuokrasuhde puretaan ja saa lähteä heti. Kärjäjiltäkin tulee yleensä häätö viikoissa jos ei muuten lähde.
[/quote]
No siksi sitä vuokraa roikotetaankin ihan kiusallaan aina vain kuukausi tai korkeintaan puolitoista. Siinähän kapitalisti kärsii ja punainen paukuttaa henkseleitään sohvalla.
Ei muuta kuin parin kk:n takuuvuokra ja vuokrasoppariin ehto, jos maksu on tietyn päivämäärän myöhässä, niin vuokrasopimus puretaan heti ja takuuvuokra pidätetään kokonaisuudessaan. En sitten tiedä, onko tuollainen mahdollista edes. Olen itse perintäalalla töissä ja ihmiset on uskomattoman välinpitämättömiä raha-asioidensa hoidon kanssa. Ulkomaille on kyllä varaa lähteä reissuun, mutta ei maksella laskuja ajoissa. Ihmisiltä puuttuu perus järki päästä nykyään. Ja sit pillitellään ja kiroillaan, jos asiat viedään käräjille asti:D Ei voi syyttää kuin itseään, jos jättää omasta tyhmyydestään johtuen laskut roikkumaan kun oli ihan pakko lähtee sinne ulkomaanreissulle!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:07"]
Ei muuta kuin parin kk:n takuuvuokra ja vuokrasoppariin ehto, jos maksu on tietyn päivämäärän myöhässä, niin vuokrasopimus puretaan heti ja takuuvuokra pidätetään kokonaisuudessaan. En sitten tiedä, onko tuollainen mahdollista edes. Olen itse perintäalalla töissä ja ihmiset on uskomattoman välinpitämättömiä raha-asioidensa hoidon kanssa. Ulkomaille on kyllä varaa lähteä reissuun, mutta ei maksella laskuja ajoissa. Ihmisiltä puuttuu perus järki päästä nykyään. Ja sit pillitellään ja kiroillaan, jos asiat viedään käräjille asti:D Ei voi syyttää kuin itseään, jos jättää omasta tyhmyydestään johtuen laskut roikkumaan kun oli ihan pakko lähtee sinne ulkomaanreissulle!
[/quote]
Mutuna sanoisin että sopimusehdot eivät voi olla lakia ankaremmat. Eli laki määrittää sen minimitason ja siitä voidaan poiketa vain toiseen suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 15:49"]
Tehtäväsi oli tuottaa rahaa vuokraisännälle.
[/quote]
Siksipä asunkin nyt kaupungin asunnossa. Kaupunki saa rahani, yksityiset vuokranantajat jäävät nuolemaan näppejään. :)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:53"]
Vuokranantajan on kyllä turha mennä sossuun, koska sieltä vain käsketään myymään se vuokralla oleva asunto. :)
[/quote]
Ei se vuokraajallekaan mikään tae ole sossústa saada latin latia...
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 15:54"]
Vuokran voi jättää maksamatta ja silti saa asua vähintään puoli vuotta. Kyllä riistäjävuokranantaja joutaa odottamaan vuokriaan, ei tarviste aina olla käsi vuokralaisen kukkarolla.
[/quote]Ei todellakaan saa, kun vuokra on kaksi kuukautta myöhässä niin vuokrasuhde puretaan ja saa lähteä heti. Kärjäjiltäkin tulee yleensä häätö viikoissa jos ei muuten lähde.
[/quote]
No siksi sitä vuokraa roikotetaankin ihan kiusallaan aina vain kuukausi tai korkeintaan puolitoista. Siinähän kapitalisti kärsii ja punainen paukuttaa henkseleitään sohvalla.
[/quote]
Jos olisit mun vuokralainen saattaisit päätyä hakatuksi kadulla, ja sairaalassaoloaikanasi kämppä olisi mystisesti tyhjentynyt ja lukot vaihtuneet.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:57"]
Toivon oikeasti, että nuo aikaisemmat vuokranantaja-tittelillä kirjoittaneet eivät ole oikeasti vuokranantajia.
Se, että joku trolli täällä palstoille huutelee mitä sattuu, niin vuokranantaja meinaa nostaa vakuuksia ja vuokria? Huh huh. Toivon todella, etten joudu ikinä kaltaistenne vuokranantajien asuntoihin asukkaiksi. Käsittämätöntä. Suomi on täynnä tunnollisia raha-asiansa hoitavia vuokralla asuvia ja sitten kun yksi trolli huutelee palstalla niin nostetaan vuokrat. Säälittäviä olette. Turha verhoilla lapsellista käytöstänne yrittäjäriskiin, koska te pystytte aivan hyvin vähentämään yrittäjäriskiä haastattelemalla vuokralaiselle ja luottotietojen tarkistuksella.
[/quote]
Kyllä, olen aivan oikea vuokranantaja. Samoin on mieheni, ja hänelle valitettavasti sattui ihan tosielämässä juuri tuollainen vuokralainen, joka oikeasti tuntuu ajattelevan ettei vuokraa tarvitse maksaa ja se on vain oikein rikkaalle, kokoomusta äänestävälle kapitalistisialle. Mieheni ei ole todellisuudessa rikas eikä äänestä kokoomusta, ja luonteeltaan hän ei ole sika vaan hyvin kiltti ihminen. Vuokran hän silti tarvitsee joka kuukausi voidakseen lyhentää asunnosta jäljellä olevaa lainaa. Mutta tämän vuokralaisen näkökulmasta jo se, että mieheni vaatii häntä noudattamaan tehtyä sopimusta eli maksamaan vuokrat kuukausittain (tai ainakin sopimaan maksusuunitelmasta jos jonkin vuokran kanssa syystä tai toisesta tulee ylipääsemätön ongelma), tekee miehestä sian.
Tällaisia vuokralaisia on siis ihan todella olemassa. Olen itse onneksi löytänyt hyvän tyypin, joka kunnioittaa omaisuuttani ja maksaa vuokran ajallaan. Hänen kohdallaan en tunne mitään tarvetta nostaa vuokraa markkinahintaiseksi. Mutta jos joudun joskus etsimään uuden vuokralaisen, tulen pyytämään normaalitasoista vuokraa ihan siksi, että ihmisistä ei aina etukäteen tiedä kuka on kunnollinen ja kuka vastuuton k*pää. Ei tosiaankaan ole minun velvollisuuteni antaa jälkimmäisten asua asunnossani puoli-ilmaiseksi.
t. 31/35
Vuokrasin tuttavalle asunnon. Olin tyytyväinen ettei tarvinnut vuokrata tuntemattomalle, koska siihen sisältyy aina se riski että saa huonon vuokralaisen. Arvelin, että tuttu haluaisi jo kaverisuhteestamme johtuen elää asunnossa siivosti ja maksaa vuokrat ajallaan.
Toisin kävi. Tuttavani sai minut monta kertaa puhuttua antamaan vuokraan lisää maksuaikaa, vaikka edellinen ja kohta jo sitäkin edellinen vuokra oli maksamatta. Hän kertoi vaikeasta taloudellisesta tilanteestaan ja vakuutti, että se kyllä korjaantuisi piakkoin. Minä tyhmä uskoin häntä.
Lopulta kun tuttavani oli velkaa jo viiden kuukauden vuokran, sanoin että sama ei voi enää jatkua. Kehotin häntä hakemaan vaikka sossusta apua tilanteeseensa, ja/tai muuttamaan halvemmalle alueelle, kun alkoi näyttää aivan selvältä että hänellä ei vain ole varaa asua asunnossani (asunto on Helsingin keskustan tuntumassa). Tuttavani alkoi syyttää minua sydämettömäksi ihmiseksi ja mm. uhkaili itsemurhalla, jos vaadin häntä maksamaan velkansa.
Lopulta irtisanoin vuokrasopimuksen ja hain velat ulosottoon. Vuokralainen oli tehnyt kaikenlaista tuhoa asunnossa ja mm. hävittänyt avaimet. Näistä tuli minulle pari tuhatta euroa lisää kuluja vuokrarästien lisäksi. Nyt ulosottomies mainitsi, että minun saatavani (puolen vuoden vuokrat) ovat vain 15% tämän ihmisen kokonaisveloista! Tuttavani on siis vedättänyt minua aivan totaalisesti. Luulin, että vuokrat olisivat selvästi suurin menoerä hänelle ja että olisi edes jotenkin realistista että hän pystyisi ne maksamaankin. Mutta näköjään hän on pannut vielä paljon suurempia summia menemään johonkin ihan muuhun, eikä ollut aikeissakaan maksaa vuokriaan.
Tuntuu aivan hirveältä tulla oman tuttavan pettämäksi tällä tavalla. Voin fyysisesti pahoin! En varmaan enää ikinä vuokraa asuntoani tutulle, ja muutenkin minusta tulee juuri sellainen nipo vuokraemäntä joka kaivaa esille jokaisen mahdollisen tiedon murusen hakijoista ennen kuin uskallan ottaa uuden vuokralaisen.
Yhdyn ketjun otsikon kehotukseen: älkää hyvät ihmiset jättäkö vuokrianne maksamatta! Tällainen toiminta johtaa vain siihen, että vuokrat nousevat ja pienenkin mokan tehneet jäävät ilman vuokra-asuntoa, kun yksityiset vuokranantajat kokevat käytännössä sen, kuinka välinpitämättömiä jotkut voivat olla toisen omaisuutta kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:17"]
[/quote]
Taidanpa tästedes ihan kiusallani alkaa vaatia kolmen kuukauden vuokravakuuden. 1,5 kk rästivuokriin ja loput muiden mahdollisten vahinkojen korjaamiseksi. Lisäksi lasken nyt pyytämääni kohtuulliseen vuokraan ihan kiusallani päälle sellaisen summan, että siitä riittää vähän suurempienkin vahinkojen korjaustöihin. Ts. vuokrani kallistuu sinun kaltaistesi loiseläjien ansiosta.
Muistathan käydä esittäytymässä ja kertomassa toiminnastasi niissäkin ketjuissa, joissa ihmiset valittavat vuokrien kalleutta!
T. vuokranantaja
[/quote]
Keksinkin vielä paremman systeemin!
Tähän saakka siis pyytämäni vuokra on ollut erittäin kohtuullinen, noin 20 prosenttia halvempi kuin markkinahintaiset vuokrat samanlaisissa asunnoissa samalla alueella. Jos nykyinen hyvä vuokralaiseni muuttaa muualle, alan pyytää markkinahintaista vuokraa ja 3 kuukauden vakuutta (nykyisellä vuokralaisella se on 2 kuukautta). Laitan tuon ylimääräisen 20% säästöön joka kuukausi.
Sitten katselen, olenko saanut kunnollisen vuokralaisen vai tuollaisen röyhkimyksen, jonka mielestä hänellä on suorastaan velvollisuus laistaa vuokranmaksusta, jotta vuokranantajan "yrittäjäriski" saadaan toteutumaan (uutinen teille: se toteutuu kyllä ihan ilman teidän vaivannäköännekin!). Jos vuokralainen osoittautuu kunnolliseksi, lasken hänen vuokransa vuoden kuluttua sille tasolle missä se nytkin on. Jos taas olen saanut asuntooni loiseläjän, hän saa maksella sitä ylimääräistä 20 prosenttia niin kauan kuin asuu asunnossani. Mitä kauemmin asuu, sitä muhkeampi potti minulle kertyy loisen aiheuttamia korjaustarpeita varten.
Ja turha miinuspeukuttaa vaikka kuinka ärsyttäisi. Minulla on täysi oikeus suojautua tällaisia tihulaisia vastaan ja laskuttaa heidän aiheuttamansa vahinko ja ikävyydet heiltä itseltään!
t. 31
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:54"]
Vuokralaisen kannattaa aina roikottaa vuokria, sitten kun aletaan uhkailemaan käräjillä niin maksetaan heti vähän vuokraa ja katsotaan miten kapitalisti selviää tilanteesta.
[/quote]
Ei onnistu noin, koska vuokranantajan viedessä asia oikeuteen pitää se koko rästivuokra maksaa, ei riiitä joku osa. Eikä muutenkaan ole mitään merkitystä sillä, jos maksaa 20% vuokrasta ja väittää, että "maksussa on". Vain sovittuna eräpäivänä (tai ennen sitä) maksettu koko vuokra otetaan huomioon oikeudessa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:17"]
[/quote]
[/quote]
Taidanpa tästedes ihan kiusallani alkaa vaatia kolmen kuukauden vuokravakuuden. 1,5 kk rästivuokriin ja loput muiden mahdollisten vahinkojen korjaamiseksi. Lisäksi lasken nyt pyytämääni kohtuulliseen vuokraan ihan kiusallani päälle sellaisen summan, että siitä riittää vähän suurempienkin vahinkojen korjaustöihin. Ts. vuokrani kallistuu sinun kaltaistesi loiseläjien ansiosta.
Muistathan käydä esittäytymässä ja kertomassa toiminnastasi niissäkin ketjuissa, joissa ihmiset valittavat vuokrien kalleutta!
T. vuokranantaja
Teen tämän saman eli jo se 3 kk vuokravakuus kertoo siitä, että vuokralainen on tosissaan. Jos vuokralainen pyytää pienempää vakuutta niin olen sanonut, että 2 kk vakuus riittää, mutta kuukausivuokra nousee silloin 800 eurosta 950 euroon ja vakuuden lisäksi haluan 2 kk vuokran kättelyssä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:07"]
[/quote]
Mutuna sanoisin että sopimusehdot eivät voi olla lakia ankaremmat. Eli laki määrittää sen minimitason ja siitä voidaan poiketa vain toiseen suuntaan.
[/quote]
Laki antaa mahdollisuuden viedä asia oikeuteen siinä vaiheessa, kun vuokra on päivän myöhässä. Tätä kannattaa käyttää siten, että kun vuokra on 3 vrk myöhässä niin täyttää nettilomakkeen ja laittaa prosessin alkuun. Vuokralainen joko maksaa vuokran tai ei, mutta ainakin hän oppii, että vuokranantaja ei ole pankki.
[/quote]
[/quote]Jo kaksi myöhästynyttä vuokraa oikeuttaa toimenpiteisiin, ei niiden tarvitse jäädä kokonaan maksamatta.
Toivon oikeasti, että nuo aikaisemmat vuokranantaja-tittelillä kirjoittaneet eivät ole oikeasti vuokranantajia.
Se, että joku trolli täällä palstoille huutelee mitä sattuu, niin vuokranantaja meinaa nostaa vakuuksia ja vuokria? Huh huh. Toivon todella, etten joudu ikinä kaltaistenne vuokranantajien asuntoihin asukkaiksi. Käsittämätöntä. Suomi on täynnä tunnollisia raha-asiansa hoitavia vuokralla asuvia ja sitten kun yksi trolli huutelee palstalla niin nostetaan vuokrat. Säälittäviä olette. Turha verhoilla lapsellista käytöstänne yrittäjäriskiin, koska te pystytte aivan hyvin vähentämään yrittäjäriskiä haastattelemalla vuokralaiselle ja luottotietojen tarkistuksella.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:57"]
[/quote]
Kuule, vuokralaiset on kelmejä. Niillä voi olla luottotiedot kunnossa, mutta silti ne jättää maksamatta vuokrat. Siksi kannattaa vuodeksi tehdä "ylihintainen" sopimus. Kunnon vuokralainen maksaa, huono ei.
Off topic, mutta meillä oli myös vuokranantaja, joka suhtautui meihin, kuin olisimme köyhiä ja käyttäytyi meitä kohtaan alentuvasti. Aina välillä lingotti ovikelloa ja tarjosi rikkinäisiä juttujaan meille, kuten ruosteessa olevaa vedenkeitintä, homeelta haisevaa patjaa jne. Nämä olivat kuulemma lahjoja ja saisimme tehdä niillä, mitä haluamme. Kun olimme muuttamassa pois, hän alkoi kysellä antamansa roskan perään. Vuokranantajalla itsellään oli miljoona-omaisuus.
Mitta tuli täyteen, kun hän vinoili, että meillä tuskin on varaa maksaa vuokrankorotusta, sillä olemme niin tiukilla taloudellisesti (maksoimme 1 500 €/kk asunnosta ja korotus olisi ollut 3 %, eli maltillinen). Siltä istumalta menin oikotielle ja löysin meille sopivan asunnon. Kaupat tehtiin parissa viikossa.
Köyhyydessä tai pienituloisuudessa ei sinänsä ole mitään sellaista, mitä häpeäisin tai mikä osuisi johonkin herkkään kohtaan. Elämä välillä läppäisee ja se voi tapahtua kenelle tahansa pulliaiselle -myös meille. Vuokranantajan asenne vain tuli korvista ulos.
Meillä on muuten useita kiinteistöjä (ulkomailla) ja hyvät tulot. Vuokralle päädyimme, sillä olimme vasta palanneet Suomeen ja mietimme vielä, jäädäkö vai ei.
Olen hyvin tyytyväinen omistusasuja, yksityisiä vuokramarkkinoita ei ole ikävä ;)
Ja vuokran maksoin aina pari viikkoa etuajassa. Inhoan roikkuvia laskuja. Haluan niistä aina mahdollisimman pian eroon.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 15:06"]Nyt asun kaupungin vuokratalossa, ja täällä on mukavan rauhallista, ympäristö on entistä parempi ja ennen kaikkea ei yksityistä vuokranantajaa. Isännöitsijä on huippukiva eikä minulla ole valittamista mistään.
[/quote]On todella epäreilua että kaupunki tarjoaa vuokra-asunnon vain pienelle osalle tarvitsijoista. Onko se kuntalaisten tasa-arvoista kohtelua että osa saa asua ikänsä kaupungin edullisissa vuorka-asunnoissa ja toiset joutuu koko ikänsä kärsimään sekopäisten yksityisten asunnossa tai ovat pakotettuja hankkimaan omistusasunnon?
Ratkaisu on joko se että kaupunki velvoitetaan joko järjestämään vuokra-asunto kaikille tarvitsijoille tai sitten nykymuotoisesta vuokraustoiminnosta luovutaan.
Minusta se olisi hyvä ratkaisu että kaupungilta saisi vain rajoitetun ajan asuntotoja. Esimerkiksi maksimissaan vuosi kaupunkiin muuttaessa tai avioeron jälkeen tai nuorena omilleen muuttaessa. Tuon vuoden aikana olisi aikaa hakea pysyvä asunto.