"Mä sanon aina et en osaa, koska sit äiti tekee sen"
Kommentit (12)
Minkä ikäinen sanoja? Alisuoriutuja, joka pelkää tekevänsä virheitä ja saavansa haukut niskaan. Liian kovan kurin kasvatti.
Lapsi riepu. Ei ole kovin korkea käsitys itsestä ja osaamisestaan. Miksi noin kovin väheksyy itseään?
Viisas pääsee vähemmällä. Tämä lapsi on tajunnut sen. Peluri siis.
Mun mieskin tekee noin. Toki minä tiedän, että se oikeesti tarkoittaa, että "oon väsynyt, enkä jaksaisi nyt alkaa sellaiseen hommaan, mitä en niin hyvin hallitse - jos sä paremmin osaavana viitsisit, niin olisin kiitollinen".
Meidän vaihto-oppilas. Ei osaa yhtään mitään, lupaa löyhästi tehdä, jättää tekemättä on tosi hämmästynyt, kun juttu sitten on tekemättä. Yritti monta päivää saada minut tilaamaan itselleen yhden oppikirjan - ja sitten meuhkasi monta päivää, kun loppujen lopuksi sai sen itse tilattua, tyyliin, että vähintään Nobel moisesta uroteosta pitää saada.
Aina (eli todella harvoin) kun pyytää tekemään jotain on aina väärä hetki tai sitten tekee jutun niin pieleen, että jotain tärveltyy.
Viime viikolla oli kolme päivää vapaata, mutta eilen aamulla kun kaikki muut valmisteli juhlia ja häntä pyydettiin pissattamaan koiravanhus, hänellä oli juurikin yksi kiireellinen läksy. Eli hän sitten googlaili monta tuntia "lähdemateriaalia" siihen läksyynsä. Jota ei voinut tehdä perjantaina, kun hänellä oli vapaa iltapäivä, eikä tänään kun on koko päivä vapaata.
Sitten kun kaikki oli saatu juhliin valmiiksi, hän kyllä hyvällä ruokahalulla söi herkkuja. Mihinkään jälkisiivoukseen ei ole osallistunut, ei edes omia astioitaan siivonnut pöydästä.
Huomenna aion soittaa järjestöön, että saavat hakea tämän hotellivieraan muualle.
Minä lapsena. Jokaiseen tehtävään asiaan oli äidilläni joku erityinen tapa, jolla asiat tuli suorittaa. Tärkeätä ei ollut se, että homma tulee tehdyksi, vaan se että se tehdään oikein = äidin tavalla. Ensin minä yritin itse, sitten äiti tuli tarkastamaan, purki koko homman alkutekijöihinsä, teki itse uudelleen ja samalla saarnasi kuinka se tehdään oikein.
En näe mitään järkeä tehdä samaa hommaa kahteen kertaan, joten jätin sitten tekemättä sen ensimmäisen, turha yrityksen, jolloin äitini sai tehdä kaiken itse, omalla tärkeällä oikealla tavallaan. Mäkätystä ja muutamatkin raivarithan siitä sitten seurasi, mutta omapa oli valintansa.
Kuulostaa varmasti siltä, että äitini on organisoitu ja järjestelmällinen, ja minä taas sotkuinen ja homssuinen. Itseasiassa se on toisinpäin; itse siivoan heti kun sotkua tulee. Äitini siivoaa lauantaisin, koska lauantai on siivouspäivä. Jokaisena lauantaina hän yrittää aloittaa suursiivouksen, jota hän ei koskaan saa valmiiksi. Sen sijaan että käyttäisi esim. tunnin joka päivä siivoamiseen, ja olisi valmis ennen kun kuukausi loppuu.
Älkää kasvattako vielä yhtä sukupolvea, jolla on niin heikko itseluottamus. Eikö meitä ole jo tarpeeksi. Kehukaa lapsianne aina kun on kehumisen paikka. Ei kuitenkaan niin kuin monet amerikkalaiset ilman perustetta. Tämä tulee hyvin esille noissa amerikkalaisversioissa Idolsista, Talentista ja XFactorista. Kun lapsi tai nuori ei pääse jatkoon, koska ei ole esim. laulutaitoa, niin se on maailmanloppu, sillä kaikki ovat aina kehuneet, miten hyvin osaa laulaa, ja kuitenkin suoritus raastaa korvia kun menee niin falskisti. Siis kehukaa ja kannustakaa lapsianne, tehkää yhdessä, että lapsi oppii. Nimittäin kukaan ei ole seppä syntyessään.
Vieläkö joku ihmettelee, miksi esim. ainekirjoitusta tai koetta ei saa yläasteella tehdä kotona vaan se tehdään kokonaisuudessaan koulussa, vaikka sitten koulupäivän jälkeen ylimääräisellä ajalla? Aiemmin annoin kirjoittaa aineen valmiiksi kotona, jos jäi koulussa kesken, mutta niitä tuli niin paljon takaisin ihan toisenlaisella käsialalla kirjoitettuna, että luovuin tuosta käytännöstä.
Jos jo viisivuotias osaa tuolla tavoin vedättää äitiään, mihin sfääreihin hänen linssiinviilauskykynsä ovatkaan kehittyneet 15-vuotiaana...
Meillä samanlainen! Pistää oikeaan käteen patakintaan ja tarttuu vasemmalla tulikuumaan pannuun ja sitten on ou mai gaaaad ja viikon makaa sängyssä kun on niin pipi.