Mikä tarve ystävälläni on koko ajan väittää vastaan?
Minulla on ystävä, joka väittää hirveän usein vastaan, vaikka on todistettavasti väärässä. Kyse ei ole mielipiteistä, vaan jankkaa edelleen, vaikka pystyisin täysin aukottomasti todistamaan hänen olevan väärässä.
Esimerkkejä ystäväni puheista:
- viro ja suomi eivät ole sukulaiskieliä
- 4 raskausviikkoa ei ole sama kuin raskauskuukausi, vaan raskauskuukaudet lasketaan hedelmöitysestä (kaveri oli RV21, eikä suostunut ymmärtämään olevansa jo kuudennella kuulla raskaana - väitti itse olevansa neljännellä kuulla)
- ihmiskeho tottuu vähään energiaan niin, ettei jossain vaiheessa enää laihdu, vaikka syö vaikkapa 500 kcal päivässä jatkuvasti
- Reykjavik on etelämpänä kuin Helsinki
Menee joskus hermo. Voisin antaa olla vain, mutta pakkohan sitä on korjata. Ei usko mitään perusteluja, jos itse on toista mieltä. Kaveri on kuitenkin korkeastikoulutettu nainen ja muuten fiksu. Välillä vaan tulee tällaisia tietokatkoksia.
Kommentit (22)
Jos hän kerran on korkeastikoulutettu nainen, eikö hän itse perustele asioita tai vaadi sinulta perusteluja? Vai mitä tämä "korkeakoulutus" on?
Onko hän ehkä vain huonovointinen raskauden takia ja sen vuoksi valmis jankkaamaan ihan mistä tahansa aiheesta?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:03"]
Jos hän kerran on korkeastikoulutettu nainen, eikö hän itse perustele asioita tai vaadi sinulta perusteluja? Vai mitä tämä "korkeakoulutus" on?
Onko hän ehkä vain huonovointinen raskauden takia ja sen vuoksi valmis jankkaamaan ihan mistä tahansa aiheesta?
[/quote]
Tarkoitan sitä, että koulutustason perusteella kaverin pitäisi olla sen verran yleissivistynyt ihminen, ettei jankkaisi vastaan päivänselvissä asioissa (kuten tuo viron sukulaiskielisyys).
On jankannut aina, oli raskaana tai ei.
ap
Mulla oli tuollainen kaveri. Pääsen helpolla kun ei pidetä enää yhteyttä. Joka päivä alkoi väitellä.
Sama. Tuntuu, että hänen pitää aina olla eri mieltä. Mm. sanoin että yhdet kenkäni hiertävät ja ovat huonot jalassa. Niin hänestä minä kyllä oikeasti VOISIN niitä käyttää, koska sitä ja tätä perustelua.
Enköhän minä itse tiedä?!?
Tai kun latasin matkakortilleni rahaa, niin se oli väärin. Pitäisi kuulemma maksaa kännykällä. (Ei liittynyt koronaan.)
Miksi joku tekee tuota?
Välillä tuntuu joltain valtataistelulta keskustelut.
ihminen kyllä laihtuu 500 kilokalorilla, kunnes ei enää VOI laihtua koska se kuollutkin ruumis painaa jonkun verran, eli luuranko, iho, ja lihakset mitä jää kuolleesta jäljelle. ELi tuo väite on valhetta ja totta. Anoreksikot voi syödä jonkun aikaa tuon 500 kilokaloria mutta jossain vaiheessa (esim. vuosia?) kuolee kun sydän pysähtyy. Siis painaahan se niiden kuollut luuranko jonkun verran eikä siis voi siitä "laihtua" eli paino pudota enää.
Anoreksikot kylläkin syö silleen että esim. pastilli/päivä. Ja näin mennään monta päivää. Joten paino kyllä putoaa kuolemaan asti.
Olisko kenties Oinas horoskoopissa, tai Kauris.
Jollain ihmisillä on ihan hirveä tarve päteä ja olla aina oikeassa. Oma veljeni on tuollainen. Pari kertaa on ollut jopa sellaienn tilanne, ettei tiedä, pitäisikö itseä vai nauraa, kun tyyppi ei suostu luovuttamaan, vaikka selittämällä on selitetty, miksi asia on toisin kuin hän kuvittelee. Yrittää vain keksiä entistä omituisempia, vaihtoehtoisia selityksiä, miksi hän kuitenkin ainakin teoriassa on oikeassa. Ja ihan fiksu ja sivistynyt tohtorismies kyseessä eli kuvittelisi, että nimenomaan faktoilla ja koulutuksen tuomalla tiedolla hänet saisi vakuutettua. Mutta ei, kun pitää vain jankata, kun ei voi myöntää, että joku toinen tietää asian paremmin kuin hän. Pari kertaa on tullut väiteltyä omaan koulutusalaan kuluvasta asiasta tilanteessa, jossa paikalla on myös veljen vaimo, jolla on sama koulutus kuin minulla. Vaikka kuinka olemme molemmat rauhallisesti ja perustellusti kertoneet, miten asia on, niin velipoika vain jankkaa omaa mielipidettään. Lopulta olemme olkiamme kohauttaen kälyn kanssa vain luovuttaneet ja todenneet, että antaa herran sitten olla vahva uskossaan, jos ei halua kuunnella asiasta jotain tietävien kertomaa.
Minä haen usein keskustelua väittämällä vastaan. En tosin jankkaa, enkä väitä asioita joita en tiedä totuudeksi, mutta voin esittää vastakkaisia mielipiteitä olematta itse välttämättä sitä mieltä ollenkaan. Olen päätellyt sen johtuvan adhd:stäni. Koko ajan pitää tapahtua jotain jotta aivot pysyvät hereillä, ja keskustelu/väittely ovat siihen helpoin keino, ainakin parempi kuin jatkuva liikkuminen.
Aivovamma sopivassa kohdassa niin noin käy. Lyönyt päänsä tai verenkiertohäiriö tullut ja mennyt. Tai sitten ylimielisyys. Raskasta seuraa.
Mieheni on tämmöinen jankkaaja, mutta vain minua kohtaan. Muiden seurassa on säyseä eikä ala väittelemään, minun kanssani pitää kyseenalaistaa kaikki. On mm. lähtenyt sunnuntaina pankkiin, kun ei uskonut etteivät ne ole silloin auki. :) Aikani jaksoin ärsyyntyä, nykyään en vaan jaksa välittää. Siinähän mokailee ja/tai nolaa itsensä sitten, ei ole minulta pois.
En tiedä miksi, mutta ystäväsi kuulostaa rasittavalta. Joku pätemisentarve?
Vastaanväittäminen on ok jos oikaisee toisen sanoman virheväittämän, mutta näitä toisinpäin väittäjiä ei kyllä kestä. Voi siis vaikka kysyä että oikeasti, onko noin ja tarkistaa asia mutta järkähtämätön väärinväittäminen on rasauttavaa. Entinen naapurin pappa oli juuri tällainen. Kaikesta ns. tiesi kaiken, vaikka oikeasti tiesi paljon ainoastaan maanviljelystä ja saattoi puuttua asioihin joista ei tiennyt edes alkeita.
Näin melkein kymmenen vuoden jälkeenkin aloituksesta voin ainoastaan sanoa: Naisten välinen ystävyys on upeaa.
Selittäkää tuo raskausjuttu? En tajunnut
Jos haluaa olla onnellinen niin jättää väittelyt sikseen. "Oikeassa vai onnellinen" on viisaiden ihmisten ohje. Eli ei kannata väitellä siitä kumpi on oikeassa. Antaa jokaisen olla omaa mieltään jopa siitä mikä on totuus. Mitä se muille kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa olla onnellinen niin jättää väittelyt sikseen. "Oikeassa vai onnellinen" on viisaiden ihmisten ohje. Eli ei kannata väitellä siitä kumpi on oikeassa. Antaa jokaisen olla omaa mieltään jopa siitä mikä on totuus. Mitä se muille kuuluu.
Kyllä mä ainakin toiselle korjaan omia kokemuksiani/elämääni koskevat väärät väitteet. Tai selvät asiavirheet.
Eräs läheiseni on juuri tuollainen inttäjä. Ei ole niin pientä tai suurta asiaa, etteikö hän inttäisi vastaan. Normaaliin keskusteluun ei kykene laisinkaan. Aina on pakko olla eri mieltä ja hän luulee aina olevansa oikeassa. Minulle on nyt valjennut, että hän taitaa olla narsisti. Ei tietenkään pelkän inttämisen takia, vaan muutkin piirteet täsmäävät. Erittäin ikävää, raskasta ja loukkaavaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää tuo raskausjuttu? En tajunnut
En minä tiiä, olen itekki hämilläni, en ymmärtänyt. Eli väite oli että RV ei vastaa tiettyä kuukautta. Ymmärsin nyt näin, että RV 20, on täyttynyt 5kk raskautta. RV 21, on alkanut kuudes raskaus kuukausi. Eli tuo väite neljännellä kuulla raskaana on RV 13-16. Meni vähän aikaa 😅
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:55"]
- ihmiskeho tottuu vähään energiaan niin, ettei jossain vaiheessa enää laihdu, vaikka syö vaikkapa 500 kcal päivässä jatkuvasti
[/quote]
Tässä ystävä varmaan tarkoittaa sitä, että aineenvaihdunta muuttuu niin, että liian vähillä kaloreilla elävä ihminen ei välittömästi kuole, kun kaloreita tulee liian vähän vaan keho menee säästöliekille. Kalorimääristä en itse tämän aiheen yhteydessä tiedä mutta mielestäni taas ystäväsi on oikeassa tässä asiassa, painon putoaminen pysähtyy jossain vaiheessa kun toimii näin.