Mikä idea on palella syksyllä liian ohuissa vaatteissa silä "muuten talvella palelee ihan mahdottomasti"?
Yksi aina paleleva tuttu hytisi taas kerran (oltiin ulkona). Kysyin että miksei laita jo lämpimämpää takkia päälle - oli sellaisessa hyvä kun tuulta pitää kesätakissa- Vastauksena oli "että jos nyt laittaa lämpimämmän takin niin sitten talvella paleltaa vielä enemmän" Minä en ymmärrä tätä logiikkaa en yhtään. Miten se takin (tai minkä tahansa vaatteen) eristyskyky muuttuu ulkoilman lämpötilan mukana? Tai miksi on parempi palella koko ajan - sekä syksyllä että talvella - kuin olla edes syksyllä palelematta?
Muualla maailmassa käytetään villakangas- ja untuvatakkeja jos paleltaa, ei sen mukaan mikä päivä kalenterissa on tai paljonko lämpötila on.
Kommentit (30)
satelliittiantenni kirjoitti:
KAupoilla yks päivä satuin katsomaan mittaria talon kyljessä +15 astetta. Ihmiset jo paksu takki,hatut ja hanskat päällään! Mites he tarkenevat pakkasilla. Osa jengistä viuhui sortsisillaan teepaidassa-hmmm
Minäkin käytän korkeintaan villatakkia, bleiseriä tms vielä (noin +15 lämpöä). Ihmettelin kans kanssaihmisiä.
Ja se on totta että kylmään pitää joka vuosi ”tottua”.
T. Lapista
Mikähän minulla on vikana, kun palelen kosteassa +3 asteen syyskelissä huomattavasti enemmän kuin -10 asteen pakkasessa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei palele edes kylmänä talvena ohuella takilla. On se niin jännittävää kuinka erilainen lämmön- ja kylmänsietokyky eri ihmisillä voikaan olla!
Niinpä. Oltiin joskus Portugalissa lokakuussa. Mellä oli pitkähihaset paidat ja pitkäthousut, englantilaisilla oli sortsit ja teepaidat ja paikallisilla oli toppatakit ja talvikengät.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan palellu + 15 asteessa. Pitkähihainen paita riittää ja ehkä syyskuussa voi jo harkita sukkien laittamista jalkaan.
Tulitte tämänkin ketjun pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei palele edes kylmänä talvena ohuella takilla. On se niin jännittävää kuinka erilainen lämmön- ja kylmänsietokyky eri ihmisillä voikaan olla!
Niinpä. Oltiin joskus Portugalissa lokakuussa. Mellä oli pitkähihaset paidat ja pitkäthousut, englantilaisilla oli sortsit ja teepaidat ja paikallisilla oli toppatakit ja talvikengät.
Briteissä naiset pitää bileiltoina minihametta vaikka olisi 0 astetta. Tai ainakin olen tällaista nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän minulla on vikana, kun palelen kosteassa +3 asteen syyskelissä huomattavasti enemmän kuin -10 asteen pakkasessa?
Ehkä syyskelillä tuulee, pakkasella ei.
Tuuli lisää kylmyyttä tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briteissä naiset pitää bileiltoina minihametta vaikka olisi 0 astetta. Tai ainakin olen tällaista nähnyt.
Niinhän Suomessakin pidetään, vaikka olisi -15.
Minäkin juon jääkylmää vettä ja syön kuivaa leipää alasti lumisateessa, ei ole sitten niin paha jos joutuu keskitysleirille, on jo tottunut.
Olen miettinyt ihan samaa. Olen herkästi paleleva ja pistän aina sen verran päälle, että tarkenen. Syksyllä farkut tai muut paksuhkot housut, talven edetessä sitten sukkahousut alle, ja sitä paksummat sukkahousut mitä kylmempi on. Minulla on 3 eri paksuutta sukkahousuja ja jos on oikein superkylmä, voi laittaa sukkahousut ja leggingsit housujen alle.
Samoin takkeja on useita, hyvin ohuista tosi paksuun. Ehkä ap:n tutulla on sitten vain yksi lämmin takki, joka on vielä liian paksu?
Ei kukaan palellu + 15 asteessa. Pitkähihainen paita riittää ja ehkä syyskuussa voi jo harkita sukkien laittamista jalkaan.