Mikä idea on palella syksyllä liian ohuissa vaatteissa silä "muuten talvella palelee ihan mahdottomasti"?
Yksi aina paleleva tuttu hytisi taas kerran (oltiin ulkona). Kysyin että miksei laita jo lämpimämpää takkia päälle - oli sellaisessa hyvä kun tuulta pitää kesätakissa- Vastauksena oli "että jos nyt laittaa lämpimämmän takin niin sitten talvella paleltaa vielä enemmän" Minä en ymmärrä tätä logiikkaa en yhtään. Miten se takin (tai minkä tahansa vaatteen) eristyskyky muuttuu ulkoilman lämpötilan mukana? Tai miksi on parempi palella koko ajan - sekä syksyllä että talvella - kuin olla edes syksyllä palelematta?
Muualla maailmassa käytetään villakangas- ja untuvatakkeja jos paleltaa, ei sen mukaan mikä päivä kalenterissa on tai paljonko lämpötila on.
Kommentit (30)
En ymmärrä minäkään. Luin joskus jonkun jutun, jonka mukaan kylmään tottuu parhaiten pään ja käsien kautta, eli ei haittaa vaikka menisi +5 asteessa untuvatakissa, kunhan kasvot ovat paljaana.
KAupoilla yks päivä satuin katsomaan mittaria talon kyljessä +15 astetta. Ihmiset jo paksu takki,hatut ja hanskat päällään! Mites he tarkenevat pakkasilla. Osa jengistä viuhui sortsisillaan teepaidassa-hmmm
Mun kokemuksen mukaan se on ennemmin niin, että kylmiin lämpötiloihin kyllä tottuu talven kuluessa ihan itsestään. Esim. jos on 20, tai välillä jopa 30 astetta pakkasta, 10 astetta tuntuu lämpimältä. Jos taas marraskuussa on yhtäkkiä 10 astetta pakkasta, se on ihan tosi kylmä. Lämpimästi pukeutuminen ei todellakaan heikennä tuota tottumista.
Mutta tää uskomus että syksyllä ei voi käyttää talvitakkia on tosi vahva. Mihin se pikein perustuu? Ainoa selitys, jonka ymmärrän on se, jos vaatetta sitten joutuu pesemään useaan kertaan; jokainen pesu kyllä vaikuttaa eristyskykyyn.
Muakin on ihmetyttänyt aina, että syksyllä pitäisi palella taretakseen talvella. Ei ole loogista yhtään.
Ruskea rasva kertyy kroppaan viileässä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä ihmisiä ei voi ymmärtää
Tyhmiä ihmisiähän nimenomaan voi helpostikin ymmärtää.
Kesä meni, mutta vieläkin näkyy katukuvassa "shortsi-heeboja", joilla on joku ihme addikti esitellä karvakinttuja koko sen kesä-ajan, jolloin kellojakin pidetään väärässä asennossa.
Onneksi meill duunissa kiellettiin shortsit totaalisesti asiakaspalveluhenkilöiltä . Kyllä niitä vitutti!
Armeijassa opittua, sitä lämmintä vaatetta ei saanut koskaan käyttää koska "mitäs sitten laitat ylle kun siinä palelet".
On niin kosteaa, että tulee helposti nihkeä hiki. jaiks½
Täällä oli vähän aika sitten pitkä ketju missä ihmeteltiin miksi ihmiset pukeutui elokuussa pitkiin housuihin ja jopa takkeihin, vaikka ulkona oli "kesä". Jos sanoi, että pukeutuu kuten itse haluaa eikä näe syytä palella, sai vain alapeukkuja. Eli kai tässä maassa kuuluu pukeutua mahdollisimman kevyesti kunnes maa on valkoisena lumesta.
Syksyllä ilma tuntuu kylmemmältä kuin talvella siksi, että se on kosteampaa. Ei tuntoaisti totu, muutenhan sitä voisi lopulta pitää jääkimpaletta kädessä niin kauan että käsi paleltuu, tai vastaavasti kättä kiehuvassa kattilassa harjoittelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ruskea rasva kertyy kroppaan viileässä.
Olen palellut koko elämäni kesät talvet ja en liho millään. Olen ajatellut sen ehkä johtuvan ruskeasta rasvasta mitä pitäisi olla kertynyt rutkasti, koska aina on kylmä. :D
Kaikki ei palele edes kylmänä talvena ohuella takilla. On se niin jännittävää kuinka erilainen lämmön- ja kylmänsietokyky eri ihmisillä voikaan olla!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei palele edes kylmänä talvena ohuella takilla. On se niin jännittävää kuinka erilainen lämmön- ja kylmänsietokyky eri ihmisillä voikaan olla!
Niin, minä palelen sisälläkin jos asunnossa on alle +25 astetta.
En tiedä muuta mutta avantouinti karaisee kylmään. Ehkä vastaavasta kyse?
Minä tavallaan ymmärrän tuon ajatuksen logiikan, mutta ei se paikkaansa pidä kyllä yhtään 😃 ei ole järkeä palelluttaa itseään jos ei ihan pakko ole. Minä pidän joskus kesälläkin villasukkia, eikä kevytuntuvatakkia viedä koskaan varastoon, koska sitä saattaa joskus tarvita viileänä kesäiltanakin. Loppukesä/alkusyksy on kyllä siitä hauskaa aikaa, että osa ihmisistä liikkuu jo tiukasti takit päällä ja pipot ja hanskat käsissä ja toiset vielä kuljeskelee pihalla shortseissa ja t-paidoissa.
No en minä syyskuussa näe toppatakkeja muilla kuin venakoilla, jotka pelkäävät sairastuvansa kylmästä.
En ymmärrä minäkään. Pistän heti niin paljon päälle, että tarkenee. Yleensä siihen talveen sitten kuitenkin tottuu, ettei sitten kuitenkaan paljon enempää tarvitse lisätä.