Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 15-vuotiaiden kasteet varmaan lisääntyvät

Vierailija
23.10.2013 |

tulevaisuudessa kun vauvana vain nimiäisiä viettäneet haluavat käydä rippikoulun ja saada konfirmaation. Ehkä heistä tulee vanhempia jotka haluavat ehdottomasti kastaa lapsensa jo vauvana.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa miten kirkon jäsenyydelle käy pitkällä aikavälillä. Olemme mieheni kanssa eronneet kirkosta jo kauan ennen lasten syntymää, eikä lapsia siten tietenkään kastettu. En ole uskovainen, mikä oli aikoinaan se syy erota. Nyt olen kuitenkin seurannut tätä kirkosta eroamisilmiötä sivusta jo kymmenen vuotta ja suunta ei ole minun mielestä hyvä. Kirkosta tuntuu eroavan juuri maltilliset ja jäljelle jää nämä Päivi Räsäset. Olen alkanut miettimään paluuta kirkkoon. Ihan sillä että jonkun on vastustettava kirkon radikalisoitumista. Sillä on edelleen merkittävä rooli ihan tavallisessa arjessa ja arvoja joita minäkin pidän hyvinä. En halua että fundamentalistit kaappaavat kirkon omiin tuomitseviin ja ihmisiä jakaviin tarkoituksiinsa. 

Vierailija
22/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varmasti 15-vuotiaiden kasteet tulevat lisääntymään, koska tähän asti niitä ei ole ollut käytännössä lainkaan, kun kaikki on kastettu jo lapsenea. Jos alkutilanne on nolla, niin yksikin on jo lisäys. Mutta onko se merkityksellinen määrä, se on sitten asia erikseen...

Noin muuten olen monen muun kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että on kovin kummallista liittää lapsi seurakuntaan, jos vanhemmat eivät itse kuulu kirkkoon tai usko kirkon oppeihin ja ajtusmaailmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 10:57"]

Huomattavasti pienempi vaiva on erota myöhemmin kun liittyä, mutta omatpa ovat valintanne.

[/quote]Kannattaa saman tien liittää lapsensa jäseneksi kaikkiin mahdollisiin yhdistyksiin ja järjestöihin, voi sitten myöhemmin erota niistä jos haluaa.

Vierailija
24/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 11:54"]

Mieheni lapset ovat muuten vain saaneet nimen, heille ei pidetty edes nimiäisjuhlia. Mitäs siihen sanot, ap? Mahtaa olla traumoja kerrakseen.

[/quote]Näin meilläkin. Mutta ehkä ne vaatii sitten isona ne nimiäiset kun eivät niitäkään ole saaneet viettää.

Vierailija
25/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vähän lisääntyvät, koska nythän niitä ei ole käytännössä lainkaan. Mutta kirkon kulta-aika on ollutta ja mennyttä. Muotiin USA-mallinen uskovaisuus on tulossa kyllä kovaa vauhtia yhtenä osana tätä uuskonservatiivista trendiä, vaan ei sekään riitä tilkitsemään jäsenkatoa. Lopultahan kyse on siitä, että entistä harvemman mielestä jumalaa on olemassa, ainakaan raamatun kertomalla tavalla.

Vierailija
26/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 11:04"]

Eikö rippikoulunkin suosio ole pienentynyt?

[/quote]Rippikoulun suosi on ollu korkea, mutta prosentit ovat lähteneet laskuun. Uskon että rippikoulun käyntiprosentit romahtaa, muutamassa vuodessa. Suomessahan riparin on käynyt vielä lähes 90% ikäluokasta, kun ruotsissa se on enää vähän yli 30%.

Vierailija
27/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa vaan. Itse olen 34 ja olen aivan mainiosti itse päässyt naimisiin ja saanut kaksi lasta ja heille nimet ihan ilman kasteita ja konfirmaatioita. Eivät minun vanhempanikaan ole käyneet rippikoulua ja hyvin selviävät ilmankin eivätkä isovanhempani ole menneet kirkossa naimisiin ja nyt ovat olleet jo yli 60 vuotta avioliitossa. 

Vierailija
28/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:08"]

Vaikea sanoa miten kirkon jäsenyydelle käy pitkällä aikavälillä. Olemme mieheni kanssa eronneet kirkosta jo kauan ennen lasten syntymää, eikä lapsia siten tietenkään kastettu. En ole uskovainen, mikä oli aikoinaan se syy erota. Nyt olen kuitenkin seurannut tätä kirkosta eroamisilmiötä sivusta jo kymmenen vuotta ja suunta ei ole minun mielestä hyvä. Kirkosta tuntuu eroavan juuri maltilliset ja jäljelle jää nämä Päivi Räsäset. Olen alkanut miettimään paluuta kirkkoon. Ihan sillä että jonkun on vastustettava kirkon radikalisoitumista. Sillä on edelleen merkittävä rooli ihan tavallisessa arjessa ja arvoja joita minäkin pidän hyvinä. En halua että fundamentalistit kaappaavat kirkon omiin tuomitseviin ja ihmisiä jakaviin tarkoituksiinsa. 

[/quote]Se on ihan oikein että kirkkoon jää vain ne jotka uskoo kuten kirkko opettaa, eli noin 300.000 uskovaa, loput lähes neljämiljoonaa maallistunatta saisikin erota pois pilaamasta kirkkoa.

Vierailija
29/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 11:54"]

Mieheni lapset ovat muuten vain saaneet nimen, heille ei pidetty edes nimiäisjuhlia. Mitäs siihen sanot, ap? Mahtaa olla traumoja kerrakseen.

[/quote]En ole ap, mutta se että miehesi on eronnut, kertoo jo tarpeeksi.

[/quote]Tai leski...

Vierailija
30/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:27"]

Siis varmasti 15-vuotiaiden kasteet tulevat lisääntymään, koska tähän asti niitä ei ole ollut käytännössä lainkaan, kun kaikki on kastettu jo lapsenea. Jos alkutilanne on nolla, niin yksikin on jo lisäys. Mutta onko se merkityksellinen määrä, se on sitten asia erikseen...

Noin muuten olen monen muun kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että on kovin kummallista liittää lapsi seurakuntaan, jos vanhemmat eivät itse kuulu kirkkoon tai usko kirkon oppeihin ja ajtusmaailmaa.

[/quote]Ei lasta voi edes liittää krikkoon jos vanhemmat ei kuulu.

Vierailija
32/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 10:20"]

"Vain nimiäiset"? Eli jos lapsen vanhemmat eivät tunnusta kristillistä uskoa, pitäisi silti pelleillä kasteen kanssa? Senkö takia se lapsi kastetaan, jotta päästäisiin viettämään ristiäisiä?

[/quote]

Kokemukseni mukaan aika monen kasteen perusteeksi sanotaan se, ettei Sylvi-mummo järkyty. Todellisuudessa lapsen äiti itse haluaa lapsen kastettavaksi, mutta näyttääkseen nykyaikaiselta ihmiseltä menee Sylvi-mummon selän taakse piiloon.

[/quote]

Höpö höpö.

Meillä kastettiin lapset vanhempien ja varsinkin isovanhempien takia.

Nyt ei isovanhempia enää ole, kirkosta on erottu ja uskonnoilla pyyhitään persettä ihan avoimesti.

Enkä todellakaan usko (sic) että lapseni joskus rippikouluun hinkuisivat.

Vierailija
33/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Va" time="23.10.2013 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:08"]

[/quote]Se on ihan oikein että kirkkoon jää vain ne jotka uskoo kuten kirkko opettaa, eli noin 300.000 uskovaa, loput lähes neljämiljoonaa maallistunatta saisikin erota pois pilaamasta kirkkoa.

[/quote]

Kiihkouskovaiset nimenomaan eivät usko siten kuin kirkko opettaa. Minun mielestäni se 300.000 hengen ryhmä voisi erota kirkosta ja jättää kirkon meille muille.

Vierailija
34/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 17:46"]

Johan nytkin monet 14-15-vuotiaat menevät kasteelle, koska haluavat mennä rippikouluun. Onko motiivi sitten kovin ihanteellinen, sitä voi miettiä. Kaverit menevät, minä myös. Ja kaverit kertovat, millaisia hyvä rippilahjoja he ovat saaneet. Kyllä minäkin haluaisin. Näin taitaa pohdiskelu usein sujua, mutta ei siinä mitään pahaa ole. Moni haluaa myöhemmin myös kirkkohäät, ja niitähän ei saa, ellei ole surakunnan jäsen, jollaiseksi tulee kasteen kautta.

[/quote]

ei ne mee kasteelle. käyvät vain riparin.

Vierailija
35/35 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nytkin monet 14-15-vuotiaat menevät kasteelle, koska haluavat mennä rippikouluun. Onko motiivi sitten kovin ihanteellinen, sitä voi miettiä. Kaverit menevät, minä myös. Ja kaverit kertovat, millaisia hyvä rippilahjoja he ovat saaneet. Kyllä minäkin haluaisin. Näin taitaa pohdiskelu usein sujua, mutta ei siinä mitään pahaa ole. Moni haluaa myöhemmin myös kirkkohäät, ja niitähän ei saa, ellei ole surakunnan jäsen, jollaiseksi tulee kasteen kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme